1. Nem az én dolgom, van erre a MÁVnál fizetett munkaerő. 2. Valamikor a menetigazolványból világosan kiderült, hogy dízelmozdonyra annyi gázolajat írnak, mintha a mozdony 12 órán keresztül teljes terheléssel dolgozott volna. 3. Tudom, mi jár az árulkodásért (ütöttek már le ilyesmi miatt embert a vonatok között).
Ezt senki nem mondta! Csak pont arra céloztam, hogy akárcsak a mv-k, úgy a buszsofőrök között is akadnak, akik lopják az üzemanyagot. De ennek mértéke igencsak nagy szórást mutathat, lehet olyan fűtőház, lehet olyan fűtőház, ahol a tény puszta említésésre is úgy néznének rám, mintha keresztet vetettem volna a zsinagógában, van ahol meg rajtkapás esetén is csak legyintenének, hogy a vezetők többet lopnak, ki a f*szt érdekel.
Éppen úgy, mint a buszon van amelyi volánnál fel sem merül, hogy a sofőr zsebre dolgozzon, míg máshol nem ritka a lopás.
Vagy a kalauzok közül, van aki minden szabályt betart, és mindenkinek ad jegyet, míg a másik egy 50 km-es úton 45 km-t a vezetőálláson tölt, és ha az indítás és a bemenet között jegyet kérnék, akkor legyintene, hogy úgysem jön már ellenőr, mert a következő a végállomás. Mindkét félével találkoztam már többször is.
Érdekes, hogy a munkához való hozzáállás és a becsület kérdésében országon belül igencsak nagy szóródások vannak, ami egyik helyen fel sem merülne, az máshol megszokott jelenség.
Ha bevezetsz buszt és cserébe felszámolod a vonalat, elbocsátod a feleslegessé vált embereket, rengeteget spórolsz. Azért olyan sokat nem, főleg ha még utat is akarsz építeni. Gondolj bele, a kirúgott munkások az államnak ugyanúgy kiadás, munkanélküli segély + plusz kevesebbet vásárol, kevesebb adót fizet.. 2007-es, 2009-es vasútbezárásokra emlékszel? Mennyit mondtak, hogy spórol rajta az állam, és mennyi lett a tényleges spórolás? És mi garantálja, hogy a busz nem lesz veszteséges? Pl. egy ismerősöm buszsofőr, mesélte volt olyan, hogy a Tab-Nágocs autóbuszjáraton nem volt egyetlen fizető utas sem. Ráadásul a vasúti pálya, számokat nem tudok, jóval drágább az autóútnál. ezt nem tudom, lehet hogy az. De azért azt is nézd, hogy az autóutak milyen sűrűn tartják karban (kátyúzás), míg a mellékvonalakon kb. semmit sem csinálnak. Ráadásul azért egy kis ízelítő az olcsó közútból, Tab és Balatonendréd között 3,5 milliárdból épül 10 km út! Még egyszer mondom, nem tudom a vasúti pályát mennyiért építik, de például a 100 km-es mellékvonalat 60 km/h-ra feljavítani az egyik olvtárs szerint a MÁV tanulmányaiba 1,7 milliárd, a valóságban kb. a fele lenne. Én nem a közút ellen vagyok, építsenek minél többet, én is használom. De a vasútnak is adjuk meg az esélyt. Főleg, hogy környezetbarátabb. És akkor elértünk az alábbi sorokhoz, melyet talán még Kóka János sem mert kimondani: ki kell mondani, hogy Mo-on a belföldi vasúti személyszállítást alapvetően meg kell szüntetni, mert nincs rá pénzünk. És mond, mit csinálnál annyi munkanélkülivel? Elküldenéd az Út a munkához programba? Azt hiszem Fónagy János mondta el a legjobban ezt a Nemzeti Vasúti Kerekasztalon: Téves volt az a nézet is, hogy a közösségi közlekedés feneketlen zsák, fogyasztója a költségvetésnek. A MÁV Zrt. ma is 40 ezer embernek ad munkát, akik adóznak. A vasút sok ezer hazai szolgáltatás fogyasztója, megrendelője. A vasút a pályavasúti és más költségek címén bevételei 2/3-át fizeti vissza az államnak. Nem kevésbé fontos szempont, hogy ennek a hatalmas szervezetnek van társadalompolitikai szerepe, népességmegtartó, vidékfejlesztési hatása. A vasút faluhelyen olyan, mint az iskola, a bolt, a posta. Nem csak gazdaságossági kérdés.
off persze, hogy kevés, de hát azért mentem már ilyen vonattal is :D Azt hiszem 3 hete volt, hogy Siófokon akartam felszállni a 17-kor Délibe induló vonatra, és végig álltak mindenhol, végül a kerékpárszállító kocsiban tudtam felszállni, de még ott az is tömve volt, a persze a kerékpárosoknak meg ez nem tetszett, de hát ez van. Na ott egy kocsira jutott 100 ember. De buszok is elég tömve mennek, főleg a Kaposvár-Bp. vonalon on
Nagyon örülök hogy megjelent az a segédlet, mivel fényt hoz a sínmániás sötét fejecskékbe.
A segédletből én például megtudtam, hogy az üres ülőhelyek teszik tönkre a vasutat, mert kihasználatlanok. Javaslom a képen látható kocsik közlekedtetését, így csak nyereséges vonataink lesznek:
Nos, ha hajlandó egy pillanatra megfeledkezni a fóbiáiról, nevezetesen: "lopni mindenütt lopnak, a vasúti pálya, számokat nem tudok, jóval drágább az autóútnál, stb." és szán egy kis időt a téma mélyebb megismerésére, ajánlom olvassa el ezt a tanulmányt. Kattintson ide! Remélhetőleg néhány dolgot más megvilágításban lát majd.
Lopni mindenhol lopnak. Távolsági buszon nyáron nem kapcsolják be a légkondit, hogy spóroljanak az üzemanyaggal. Gondolom papíron elszámolják a nagyobb fogyasztást, a maradékot meg viszik. Jegyárat meg felezni lehet néha a sofőrrel...
"Egy Bz többet fogyaszt 3 kilométeren, mint egy busz 24-en? Ezt azért nem akarom elhinni."
Írtam, hogy egy-két utat lehet építeni, amivel le lehet rövidíteni a távot jelentősen. Amúgy nem önmagában az üzemanyag a drága, hanem maga a pálya. Ha bevezetsz buszt és cserébe felszámolod a vonalat, elbocsátod a feleslegessé vált embereket, rengeteget spórolsz.
"ahol egyenlően a feltételek (értsd a vasúti pálya is normális állapotú) simán veri a vonat a buszt."
De azt, hogy a vasúti pálya normális legyen ki finanszírozza? Főleg ritkán lakott területen? A vonat akkor olcsó, ha nagyon sok embert szállítasz rendszeresen. Nagyon sokat. Napi több ezer embert. Hány ilyen vonal van ma Mo-on? Sokszor a vonal menti települések összlakossága se nagyon éri el azt a létszámot, amennyinek utaznia kéne. Ráadásul a vasúti pálya, számokat nem tudok, jóval drágább az autóútnál. Kétvágányú, villamosított pálya vmi autópálya áron van! Soha nem lesznek villamosított vicinálisok Mo-on. Ráadásul út mindenképpen kell, vasúti pályát meg csak akkor kell fenntartani, ha van rajta elég forgalom. Teljesen esélytelen a vonat ott, ahol nincs meg az az óriási kritikus szállítandó tömeg, ami a fenntarthatósághoz elég. Szomorú, de ki kell mondani, hogy Mo-on a belföldi vasúti személyszállítást alapvetően meg kell szüntetni, mert nincs rá pénzünk. Nagyvárosok között kéne csak fenntartani gyorsvonatokat, mert az közigazgatásilag, társadalmilag kell. De az is veszteséges lenne.
"ugyebár vehetjük úgy, hogy a szentgyörgy és pest között "normális állapotú pálya" van. számomra itt a busz veri simán a vonatot :-("
Azért szerintem ha egy 100-ra (illetve Lepsénytől felfelé 120-ra) kiépített pályán csak itt-ott lehet 100-zal haladni (a Balaton partján meg le van véve a sebesség 80-ra), az nagyon nem normális állapotú pályát jelent.
Itt van egy példa 2001-ből (azóta pedig nem hiszem, hogy javult volna a pályaállapot):
848 számú InterCity megállás nélkül(!) 37 perc alatt teszi meg a Székesfehérvár - Siófok közötti 48 km-es távot. Ez kb. 78 km/h átlagsebesség, a szakaszból (elvileg) 28 km 120-as, 20 km 100-as...
szerintem kár ebbe az irányba elindulni. aki olyan, hogy lop, az megtalálja a módját, hogy lopjon, emberi tényező, nem közút/vasút. ma már talán a tekknika is szűr, régen meg... volt akit az sem zavart, hogy filmre veszik közben :-(
bézék utáni kajtatásaim során viszont számos helyen tapasztaltam, hogy a motor a végállomáson jár, jár, jár, akár 3-4 órán át. ha ip motor, akkor mindezt klímával. és a veszteség nem csak a gázolaj, hanem a semmittevés, személyzettel, járó motorral. miközben szabad a pálya, a csatlakozó állomáson jönnek-mennek a vonatok, csak ráhordás, az nincs...
én nem egy busz és egy vonatszerelvény összehasonlításaként mondom, hogy a vasút olcsóbb. Hanem mint alább írtam vegyünk 500 utas elszállítását. Arra gondoltam, hogy olcsóbb 1 vasúti szerelvénynek 5 személykocsival elvinni az 500 utast, mint 5 busznak. Ha ez nem igaz, akkor igazad van.
Biztos? Bezárás előtt számoltam átlagsebességet, és ha a megállóbeli tartózkodást is beszámítjuk meg a rossz hidat, akkor azért néhol 60-nál többel kell mennie, ha nem is 80, de akkor tartósan 70.
>Az olcsósága meg max. nálunk olcsóbb, minden normális országban a vasút olcsóbb.
Hát.. ez így... ebben a formában nem igaz. Légyszi nézz utána a tényeknek és tárd elénk. Részemről nagyon kiváncsi vagyok rájuk. Úgy gondolom, te is meglepődsz majd.
Ez a sinobus Szerbiából? Jövőre talán megyek talán vele. (Bár most már Röszkén tudok csak felszállni rá.) Egyszer kipróbáltam, de csak Röszkéig. Másodszor meg pont aznap nem ment, mert ingyenes nap volt akkor és egy rendes nagydízeles szerelvény ment Szabadkára 7 teli kocsival!
Na meg a német változattal is utaztam, a 90-es évek elején még közlekedett odakint! Érdekesség: vmax=110 km eredetileg, de a 90-es évek elején is vmax=90! Hol van ez a Bűzmottól, ahol vmax=70, felújítva 80, IP-sítve 90!
Amúgy ha már itt tartunk, akkor nem feledkezzünk el a 90-es évek közepén kipróbált Ikarus 260-as sínbuszról se!