Már több mint 15 éve járunk horvátba, eddig mindig volt lefoglalva szállás. Most viszont úgy alakult, hogy későn derült ki a konkrét időpont és olyan szállást ami megfelelt volna nem találtam. Ezért most egy kicsit izgulok és azokhoz szólna a kérdésem akik már voltak úgy, hogy nem foglaltak szállást.
Leértek a tengerpartra és faluról falura, városról városra bementek minden apartmanhoz hátha van hely, vagy hogyan zajlik a keresés?
Vasárnap este (augusztus 9.) indulnánk ketten, és hétfő délelőtt érnénk oda. (Makarska környéke, Ploce felől megközelítve).
Gradacon van egy turista iroda, oda mennék elsőnek, de ha ott nincs semmi akkor mit ajánlotok, hogyan tovább?
Egy korábi bejegyzésedben olvastam már erről amit írtál , de akkor ezek szerint továbbra sem változott semmi, úgyanúgy ezt az utat ajánlod.
Szeretném még megkérdezni a véleményed arról, hogy mi reggel Blagajból indulunk tovább Budva felé. A Google szerinte legjobb útvonal STOLAC - BILECA- VILUSI
Hajnali három körül értünk oda, a tetőcsomagtartón lapraszerelt bútorokkal. Egy szem határőr előbotorkált totál álmosan, próbált bevilágítani az autóba, de látszott rajta, olyan kómás, hogy nem lát semmit. A személyikre csak rápillantott. Kézzel feltekerte a sorompót, és ennyi. Semmi kérdés, hogy mit viszünk a tetőn. Ez volt az EU-belépés.
Akkor engedjetek meg egy friss tapasztalatot, hátha segít valakinek számolni:
Oda: péntek hajnal 4-es indulás (így a Plitvicei terv elmaradt), déli érkezés a következő útvonalon:
Budapest
M7
Letenye
Zágráb
Split
Sestanovac-i lehajtó
Brela
Sima út, sehol semmi várakozás, Luckónál kb. 3 kocsi volt előttem.
Vissza_ szombat de.11 órási indulás, este 10 érkezés. a következő útvonalon:
Brela
Arzano
Livno
Banja Luka
Brod
Drávaszabolcs
Budapest
Bosznia:
A határokon összesen nem álltunk fél óránál többet. Egy radarral találkoztam, az lakott területen mérte a szemből jövőket, aki ott száguldott megérdemelte (volna) a büntetést. Nagyjából betartottam a sebességkorlátokat, egy-két útépítés után "kintfelejtett" 20-as(!) táblát kivéve amik km-eken át tartottak volna, teljesen indokolatlanul.
Csak Magyarországon pályáztunk. Gyakorlatilag nem volt semmi forgalom, talán a Vrbas völgyében volt egy pár teherautó ami lassított, ott valamiért a szembe forgalom is erős volt (szlovén, osztrák, svájci rendszámok, szerintem szerb vendégmunkások), de az sem volt vészes. Az út jó minőségű, még a hírhedt M15-ös is be van szépen foltozva. Ugyanakkor Vodicéből induló ismerősök a horvát pályán éjfél után értek haza, fizetőkapuknál sokat, határon kevesebbet vártak, volt útépítés és két baleset miatti késés is. 90-100-as tempó végig követési távolságon belüli haladás.
Bolti árak: (Studenac, Konzum)
Tej: (liter 2,8): 5 kuna
Zsemle: 1,10 kuna
Víz: 6 literes 12 kuna
Sör: 6-12 kuna
Gdínnye: 4 kuna
Parton:
Pizza: 50-70 kuna
Fagyi: 7-8 kuna (a lapát eltűnt, de nem húzzák le a kanalat, így is kb 2 gombócnak felel meg)
Makréla: 45 kuna (körettel)
Tintahal: 70 kuna (körettel)
Haltál: 220-250 kuna (2 személyes)
Sör: 12-18 kuna
Kávé 7, Kapu 12 kuna
Élménycuccok (fishpicnik hajó, ejtőernyő, rafting, ilyesmik) 200-300 kuna körül indulnak.
Tengeri cipő 50-70 kuna
Hirtelen ennyi.
Az idő csodálatos (és egyenletesen az), a tenger meleg és tiszta. Menjetek, ne agyaljatok annyit.
Bocs, közben látom, hogy valszeg olvastad az útleírásomat néhány évvel ezelőttről. Nem tudok arról, hogy az út megjavult volna. Kalandnak, egyszer viszont megteszi.
Én Klobuk felé mennék :) ( pénteken is volt a egy kis káosz... mármint Klobuk-nál, a montenegróiak kicsit be voltak lassulva oda is vissza is... ) Herceg Novi felé szerintem nagyobb a sorra lehet számítani ( én Trebinje-ben élek, tehát hallom is, tapasztalom is, de mi a szombati napon messziről elkerüljük a határokat :)))) Ha Herceg Novi felé mennél, akkor ott számítani kell 3 eurós útdíjra is.
Szombaton minden gáz... Dubrovnik Augusztusban a legzsúfoltabb, szombaton turnusváltás, azaz mindenki megy minden irányba! Még valami- ha Trebinje-ből átmentek Dubrovnikba, akkor az Ivanica-Brgat határ sem egyszerű, ma reggel is lefelé szerény becslésem szerint 3 órás sor volt... ( hétvége... turisták + a helyiek, akik a tengerhez szeretnének lejutni ) ha onnan továbbmentek Igalo irányába, akkor ugye ott is sorra lehet számítani, mind a határon, mind útközben.
Montenegrói nyaralásunkat (tranzitszállás odafelé: Trebinje, visszafelé Mostar) tervezgetve a napokban visszaolvastam az elmúlt két év termését, sok-sok érdekes infóval gazdagodtam, ezúton is köszönet érte.
A Szarajevo - Foca - Gacko - Bileca - Trebinje (M18, M20) útvonalról elég kevés, illetve egymásnak ellentmondó információt találtam. Egy 2013-as hsz-ben azt olvastam, hogy nehezen járható, tavaly valaki azt írta, hogy OK. Ez annak köszönhető, hogy időközben átépítették, vagy inkább annak, hogy más a T. Olvtársak ingerküszöbe? :)
Úgy látom, Szarajevóból Trebinje felé legtöbben a Mostar - Stolac - Ljubinje útvonalat használjátok. Ez azért van így, mert az általam említett útvonal a mai napig nehezen járható, vagy Mostar népszerűsége a fő indok?
Hazafelé mindenképpen a Kotori öböl - Trebinje - Ljubinje - Stolac - Mostar útvonalon haladunk majd, mivel Mostar lesz a célállomás. Viszont - hogy minél többet lássunk az országból - odafelé kipróbálnánk a másik útvonalat is, amennyiben jól járható.
Jövő pénteken indulunk Montenegróba Bosznián keresztül. Szeretnénk megnézni Visokót, Szarajevót, Mostart, Blagajt, így kétnaposra terveztük az utazást. Lesz egy szállásunk Mostar mellett.
Abban szeretném a segítségeteket kérni, hogy Mostar után Trebinje felé haladunk tovább, de innen merre érdemes tovább menni ha Budva az uticél ?
1., Trebinje - Herceg-Novi - Komp - Budva
vagy
2 Trebinje - Klobuk - Grahovac - Risan - Budva ?
Időben majdnem ugyanannyit ir a Google, km-ben nem, de mi a véleményetek melyik jobb útvonal ?
Érdekelne, melyik határátkelőn lehet esetleg nagyobb forgalom, milyen látnivalók esnek még útba, ami mellett kár lenne csak áthaladni ?
Ha útbaejtjük Dubrovnikot is Trebinje után, akkor Kotor felé szombaton mennyire nagy a forgalom a tengerparton, lehet haladni vagy nagyon araszolós ?
Akkor még egy hangyányi off. Szóval, köszönöm a képeket, a beszámolód is összecseng egy hasonló ottani helyzetjelentéssel. Érdekes képek, igaz, hogy mediterrán, de mintha nem az jönne le belölük, mint a megszokott balkáni hangulat. Ettől független, nem csalódtam képeidben. Nézegetem őket továbbra is. Üdv neked István, ha van még a tarsolyban hasonló, megbombázhatsz privátban is, él még a régi címem.
Ma reggel még éreztem a szandálomban a Szardíniáról származó homokot, port és mindazt ami ott belekerült.12 napot voltunk ott, 1700 kilométert autóztunk a bérautónkkal, egy FIAT Pandával.Valamennyire próbáltam készülni, néhány dolgot feltétlenül szerettem volna látni, a többit pedig a szerencsére bíztam. Mint ahogy lenni szokott egy-két dolog nem sikerült, pl a Giara fennsík a vadlovakkal, de a sziget rendes volt és adott helyette mást. Nem ringatom magam ebben a hitben, hogy teljes összehasonlítást tudok tenni a görög és egyéb szigetekkel, de Szardinia páratlanul szép ami a természetet illeti. Érdekes, az épített dolgok terén évszázados ugrások vannak, úgy mint a görögöknél. Ennyire változatos és ráadásul gyorsan változó tájat még sehol sem láttam. Nem lehetett elszakadni ettől. A korrektség jegyében megnéztünk egy-két várost, felkerestünk néhány strandot de mindig visszamentünk az erdőbe a hegyek közé. Apropó strand, az egyik hely amit mindenképp - az az apró kvarckristálygolyókból lévő strand volt, ahová kétszer is elmentünk, hisz páratlan élmény azokon a gyöngyökön mezítlábazni. A nagyobb települések melletti strandokat kivéve meglehetősen kevesen vannak a vízparton, és ahogy észrevettem a vízben még sokkal kevesebben. Azok viszont ott a vízben is mobiltelefonálnak szorgalmasan és fülrepesztően ordítva mint valami vadszamár. Nem is csoda ha visszamenekültünk az erdőbe. Elképzeltem meddig bírnám ki egy ilyen emelt hangon ordítozó nővel egy fedél alatt, hát kb addig amíg megtalálnám az ajtót. A sziget belseje lenyűgöző. Kb óránként jön szembe egy kocsi, minden tele van madárral, láttunk nyérceket, rókát, nyulat, keselyút és persze amire nem számítottam - flamingókat. Megtudtam egy hölgytől kb 5000 van állandóan a szigeten. Vonuláskor több. Egy csendes este egy kivilágított autóparkolóban egy kis faluban teljes csendben nézelődött tőlem kb 6 méterre egy olyan 50-60 kilós vaddisznó. Sajna a tengerben nem láttam, pedig vannak képek a neten a partokon a vízben hűsölő vaddisznókról. Sok helyen olvastam a vasuti átjárókról, és arról, hogy nem lassít senki, pedig se sorompó se lámpa. Na ez tényleg így van. Először én is megálltam, hiába, a beidegződés. Aztán már a sinen átmenve láttam, onnan sem látnék semmit, hiszem a kanyarok miatt kb 10 méterre lehet belátni a pályára. A sineknél mindig letekertem az ablakokat, hátha meghallom a vonatot. Egy nap azután minden kiderült. Épp egy elhanyagolt apró vasutállomás mellett ejtőztünk. Az állomások nagyon lepusztultak elhagyottak. Ill az egész vasút az, az összes gépészettel együtt. Nos ott ejtőztünk, mikor jött egy fiatal srác robogón és bement az épületbe. bent csörömpölt egy darabig, aztán előjött egy csomó lánccal. Mindjárt kitaláltam minek az neki, jön a vonat! Így is lett. Mikor a vonat már hallható volt, emberünk kifeszítette a láncot amin egy tábla lógott, felvette a fényvisszaverős mellényt és beállt a kereszteződésbe. jelzett a vonatnak egy tárcsával, hogy üres az átjáró az meg átrobogott mindhárom utasával. utána a lánc elrak és mehet tovább minden. Megkérdeztem naponta hányszor? Kétszer - volt a válasz, reggel meg este. Az utak melletti táblák a nagyobb utaknál teljesen elfogadhatóak, azután már olaszosan trehányak, még azután pedig kétségbeejtően borzalmasak. Én tényleg jól tájékozódom segédeszközök nélkül is, de itt a táblák a térkép a GPS és a józan ész olyan ellentmondással voltak, hogy hihetetlen. Nem mesélek róla, élje át mindenki. Az emberek nagyszerűek, minden elismerésem a szárdoké. Nyíltak barátságoosak. Persze vidéken, a város már megrontotta őket is. Egyszerűen nincsenek rá szavak mennyire megnézik az embert. Mondhatnám megbámulnak, minden mozdulatomat követik, olyan alaposan megnéznek ahogy engem még senki soha. Ilyen lehet jó nőnek lenni smile hangulatjel. Zavarba ejtő. A városokban falvakban vannak itt ott szép részletek, de alapvetően unalmasak. Jó ahogy a tereken padokon összeülnek beszélgetni, ez nagyon tetszett. Tényleg alig várják, hogy megszólítsd, máris öntik rád az infót, hiába mondtam, hogy én nem parlaitaliano vagyok. Nehezen jöttünk el Szardiniáról. Mondtam a nejemnek, az amugy is agyonhasznált szandálját ássuk el valahová, ha kell majd visszajövünk érte...... Amit nem sikerült az a szárd pizza, a pecorino sajt, és a Szamársziget. Kettőnknek 100 eu lett volna, és az nekünk sok pénz. A szigetlakók is spórolósak lehetnek, mert nem használnak papíralapú céltáblát, hanem a kresztáblákat lukasztják át kissebb nagyobb kaliberű fegyverekkel. Némelyiket egészen szellőssé teszik, ne állja utját a szélnek.
János! Ha nem "kéne" a tengerre menni :(, akkor se férne bele minden (most már látom). Így ebből a 3+3 napból próbáljuk a legtöbbet kihozni. De biztos vagyok benne, hogy jövünk még!
Ildi! Ha Konjicban jártok és utazásotok időpontja egybeesik egy, a Tito barlangban szervezet kiállítás időpontjával, van némi esélyetek, hogy bemehettek. Hogy mindent meg tudtok-e nézni benne, abban én is bizonytalan vagyok, ugyanis ahogy The Rible is írta, látogatása engedélyköteles.
Nincs időnk már engedélyek megszerzésére (nem is tudom érdekelne-e?), ha Jablanica vagy Konjic nem tetszik húzunk tovább, hamarabb érünk Blagajba :) a Borci tóra ránézek, kösz az ötletet.
Egyébként egyetértek, én is évek óta mondom, hogy a nyaralásunk fénypontja a boszniai csavargás. A tenger mindig ugyanaz, de Boszniában mindig valami új kaland vár ránk.
Jablanica és Konjic nem különösen érdekes helyek. Ha meg tudod addig szervezni, akkor Konjic felett érdekes lehet a Tito bunker meglátogatása, de ehhez minisztériumi engedély kell. Ha van időd, szép kitérő a Borci tó és környéke, szintén Konjicból.
Minél közelebb kerülünk az induláshoz, annál több szépséget találok a boszniai útvonalon :)
- Lassan ott tartok, hogy már nem is vágyom a tengerhez, de oda végül is egy csoportot viszünk az nem annyira nyaralás, inkább munka
- 2 nap Szarajevó adott, azon nem akarunk változtatni, eddig azt terveztük, hogy Mosztárban töltenénk a harmadik éjszakát, de akkor kimaradna Blagaj, Pocitelj (voltunk már ott, de nagyon régen)
Ezt gondoltuk ki, kérlek véleményezzétek: - Indulás Szarajevóból 9-kor Mosztár felé. Útközben Jablanica, Konjic és sok-sok megállás a Neretva völgyben. - Így feltételezem kb. 4-5 óra alatt érnénk Mosztárba. Itt egy 2 órás pihenő, inkább csak beköszönnénk (Mosztárban is jártunk már régebben) - majd Blagaj, amire szintén úgy 2 órát terveztünk. Ahonnan bő 1/2-1 óra alatt érnénk a Pocitelj melletti szálláshelyünkre. - Gondolom ekkorra már nem lenne kedvünk felmenni a várba, de másnap reggel ott kezdenénk
- Így 9-10 körül innen indulhatunk Trogírba, ahova dél körül meg kéne érkeznünk.
Sziasztok, csak egy gyors infó a neumi határokról. :) Vasárnap átmentünk oda-vissza, nagyon gyorsan ment. Nem volt sehol sor, van külön eu és all kapu. Az eu-t tovább osztották, szerintünk csak találomra irányították az autókat. Minket oda és vissza is a "kiválasztottak" közé irányítottak, a busz sávba. Ott még irat ellenőrzés sem volt, gyakorlatilag meg sem álltunk az autóval a határokon.
Most vasárnap sajnos irány haza, megpróbáljuk az ivanicai határt ismét. Múltkor úgy tűnt, hogy délelőtt Ho felé, délután valószínűleg Bosznia felé húzósabb az átkelés. Reméljük, nagyobb szerencsénk lesz, mint idefelé délelőtt. :)
Kösz, Zsazsi! sejtettem, hogy ilyen :( örülök, hogy a képek alapján nemcsak nekem tetszett meg, de nem vágyunk most effajta furfangokra :), a másikba megyünk.