>Pont most nem kell megszüntetni, hanem csak a menetrendeket kell összehangolni, meg a közös bérletet bevezetni!
Párhuzamos közlekedésnél hogy hangolod össze a menetrendeket? Nem arról beszél itt mindenki (tisztelet a kivételnek), hogy meg kell szüntetni a párhuzamos közlekedést? Amit persze, mint tudjuk, úgy értenek, hogy a buszt kell megszüntetni...
A kérdés az: mi van, ha most az utasok 80%-a busszal jár, húsz meg Bz-vel? Akkor melyiket kell megszüntetni?
Ebben az évben eddig mindösszesen kétszer utaztam helyközi autóbusszal. Ez persze meglehetősen kis minta, de ez alapján azt mondom, hogy inkább a Bézé :))
Különben nagyon sokszor komfortosabbak, kulturáltabbak és tisztábbak is a buszok, mint a lepukkant, imbolygó gázolajszagú Bézék, ezért is van, hogy az emberek inkább azt választják, ha választhatnak.
A másik meg amit Régióbáhn írt, hogy a faluk főutcáján végigmenve jobban össze tudják szedni a népeket.
De hát ezt ti biztosan jobban tudjátok, többet utaztok, mint én.
Ez igen érdekes, mert én is arra jártam mostanában, és tényleg azt tapasztaltam, hogy kicsi a mobilitási igény. Meg azt hogy a Zemplén meg a Hegyköz egy kultúrrégió, amit egyáltalán nem a segélyezettek dominálnak.
Bár egy havaerom mesélte, pont túrázni volt a Zemplénben, hogy azért segélyosztás napján erősen megugrik a mobilitási igény, mer olyankor bemegy majd mindenki a legközelebbi kisvárosba vagy nagyközségbe, gyorsan elverni a pénzt.
Mindez azonban már nemcsak közlekedéspolitika, hanem nagyon mélyen társadalompolitika.
Nagyon szomorú helyzet egyébként, nagyon szomorú...
"Ráadásul ahol már csak a vasút-posta-iskola tartja fenn a közösséget, annak a közösségnek már rég annyi."
Hát igen, van azért jónéhány kis falu Magyarországon, főleg Baranyában és Borsodban, ahonnan a munkaképes korú lakosságnak az a része, aki akar is melózni, már rég elmenekült.
Embörök, egy munkanélküli sokkal olcsóbb az államnak, mint egy értéket nem termelő, fizetést kapó, ahol az SzJA-t is az állami támogatásból fizeti a dolgozó! Főleg, hogy a munkanélküli segély igen behatárolt ideig jár...
De ez nem gond, mert mint tudjuk, Magyarországon szakmunkáshiány van! A jól képzett, munkakedvelő MÁVosokat tárt karokkal várják még a magyarországi multik is!
"És mi garantálja, hogy a busz nem lesz veszteséges?"
Mindenképpen veszteséges lesz a tömegközlekedés, csak az a kérdés mennyire. Ritkán lakott területeken a busz mindenképpen jelentősen olcsóbb lesz, mégha utakat is kell építeni.
"Én nem a közút ellen vagyok, építsenek minél többet, én is használom. De a vasútnak is adjuk meg az esélyt. Főleg, hogy környezetbarátabb."
Korábban én is lelkesedtem, hogy milyen jó lenne egy csomó helyen vasút, de aztán megsejtettem hogy milyen költségekről van szó és eléggé lelohadt a kedvem. Ezen kívül nem pusztán a két infrastruktúra áráról van szó, hanem arról is, hogy a kettő együtt felesleges, mert nincs akkora forgalom összesen, ami igényelné. Tehát elég az egyik. Utat meg nem számolhatunk fel. Környezetbarátabbnak meg akkor környezetbarátabb, amikor olcsóbb, vagyis ugyan ott vagyunk.
"És akkor elértünk az alábbi sorokhoz, melyet talán még Kóka János sem mert kimondani:"
Sarkított mondat elismerem :) Valójában arról szól, hogy mivel alig gazdaságos pár helyen a személyszállítás, ezért ne abból induljunk ki, hogy hol tarthatnánk meg, hanem abból, hogy sehol nincs és hol lehetne mégis. Korábban írtam, hogy egy-két helyen veszteség árán is fenn kell tartani.
"És mond, mit csinálnál annyi munkanélkülivel?"
A vasút nem szociális intézmény. Most épp az, azért nem működik. Ráadásul hosszú távon épp a rossz hatékonyságú és drága vasút IS az akadálya a gazdaság fejlődésének, ami munkahelyeket teremtene. A rosszul működő vasút is elszív párszáz milliárd forintot évente a gazdaságból, amiből adott esetben más munkahelyeket lehetne teremteni.
"Azt hiszem Fónagy János mondta el a legjobban ezt a Nemzeti Vasúti Kerekasztalon"
Ez inkább demagógia, mint valós érv. Valóban nem csak gazdasági szempontok vannak, de figyelmen kívül se lehet azokat hagyni. Ráadásul ahol már csak a vasút-posta-iskola tartja fenn a közösséget, annak a közösségnek már rég annyi.
>Amiért mégis a busz helyzeti előnyben van az az, hogy végigmenve a falvak főutcáján, több megállóben is megáll, falvanként átlagban 2-3, esetleg 4 helyen is.
Érdekes helyzet lesz, hogy ha egy most újranyitott vonalon a tömegközlekedő utasok úgy 80%-a busszal utazik, a maradék 20% vonattal, a holdingozódás jegyében melyik párhuzamos közlekedési ágat szüntetik meg?
Gyanút fogtam, hogy miért írod ezt és rákerestem a Google-ben a csávóra. Első találat: vasútgyilkos :D Speciel én kedvelem a vasutat, de alapvetően nem találom rossznak az írását. Félig olvastam el ugyan még csak, de azért kritikus vagyok, mert fogalmam sincs mennyire megbízható az író. Ennek ellenére sokat elmond, hogy számokkal alátámasztott kritikát nem nagyon kapott még...
A magázásra nem hiszem, hogy szükség van. Érdekes írás, végre valami konkrét számok is előkerülnek. Köszönöm hogy ajánlottad. Viszont a véleményemet ez nem igazán fogja megváltoztatni, mivel lényegében tökéletesen alátámasztja azt amit írni szoktam.
Az esetek túlnyomó részében a busznak sokkal jobbak a minőségi paraméterei.
Amiért én hosszabb utakra mégis szívesebben választom a vonatot, az az, hogy a vonaton lehet kajálni meg sörözni, meg lehet egy jóizzűt hugyozni is, ha rádjön a szükség.
Amiért mégis a busz helyzeti előnyben van az az, hogy végigmenve a falvak főutcáján, több megállóben is megáll, falvanként átlagban 2-3, esetleg 4 helyen is.
Különben nálunk a 78a-n is úgy van, hogy hétvégén és ünnepnapokon a Volánbusz szolgáltatása gyakorlatilag a 0-val egyenlő, viszont a vonatok túlnyomó része hétvégén is jár, bár az igazat megvallva nagyon alacsonby kihasználtsággal.
Kivéve talán vasárnap este a páratlanokat (33525, 33501, 33563), ami a kóterosakkat viszi vissza főleg Budapest, Miskolc meg a többi nagy iskolaváros kollégiumaiba.
Ahány mellékvonalunk van, annyi különféle szituáció.
A kétórás alapütem az elméletileg jó, de vannak olyan mellékvonalak is, ahol ez a csúcsidőszakokban már nem kielégítő.
Pl. ilyen a 78 a is, ahol Balassagyarmatról 5:33 és 7:37 közel óránként indulnak a páratlan vonatok Aszódra (5:33: 33539, 6:40: 33509, 7:34: 33517) és mindegyik járat megél, ha nem is állíthatjuk, hogy fullra tömve vannak.
Itt tehát a 2 órás ütem már korántsem elégítené ki az igényeket.
Ezért modom azt, hogy nem szabad mereven ragaszkodni a 2 órás ütemezéshez a mellékvonalakon, hanem a csúcsokban inkább menjünk sűrűbben, akár 70-90 percenként, ha igény van rá.
A fő szempont, hogy azokat a rétegeket megtartsuk, akiknek még nincs vagy már nincs autójuk (diákok, nyugdíjasok) és a menetrendet az ő igényeikhez igazítsuk.
Mert a diákforgalom azért nagyjából behatárolható, hogy 7:00 - 7:30 között be kell érni abba a városba, ahol a középiskola jellemzően van, a nyugdíjasoknál meg nagyjából tudni lehet, hogy vagy orvoshoz, vagy ügyet intézni vagy vásárolni mennek, ehhez meg olyan 8:00-8:30 közötti érkezés jó a régióközpontba.
Persze általános merev szabályokat elég nehéz felállítani, mert ahogy már mondottam, ahány mellékvonal, annyiféle szituáció.
Sziasztok, én csak annyit fűznék ehhez a dologhoz a busz meg a vonat történetéhez és versenyéhez. A bz-k ha egyedül megy jó pályán akkor a 80 is talán meghaladja például Nagykanizsa-Szombathely közötti vonalon. De van olyan mint a 35 vonal Tab és Siófok között a menetidő siralmas a busszal szemben. De egy dolog ami lényegében a legjobb a busszal szemben mert én Tolna megyei vagyok és Tamási környékén élek Regölyben. Itt igaz hogy villamosított de a vasút minden nap még hétvégén is biztositja a 2 óránkénti ütemes menetrendet még ünnepnapon is. A busz meg hétvégén halott. Meg van egy ismerösöm aki panaszkodott mert az Dalmandon lakik ahol 2007-ig volt vonatpotló busz mert vonat mát 1990-től nem jár sajnos, hogy ott is meg volt ünnepnap is a járat. De most a volán meg semmit nem szolgáltat főleg hétvégén és ünnepnap.