Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
A Vörös Szikra mozdonyról ha tudna valaki felrakni képeket (az aljáról , esetleg a hajtásáról), az igen jó lenne.... Esetleg kiállításon meglehetne nézni valahol mostanában?
Ezek szép gondolatok és részben egyet is értek velük. De azért vannak realitások és irrealitások.
A minap felhívott vki "ELŐRE-ügyben".
Vett vagy talált egy leharcolt rozsdás Előre készletet és ehhez keresett alkatrészt. Mielőtt felhívott elvitte vmi "SZAKEMBERHEZ" (értékbecslőhöz), aki megmondta neki ,hogy több százezret ér.
Hát lelkiség ide, lelkiség oda én letörtem a lelkesedését és megmondtam neki ,hogy egy jó állapotú ELŐRE készlet doboz nélkül nem kerülhet többe 45.000ft-nál, de inkább 30-35.
A "barkács dolgok"-at én is az érzelem/ár kategóriába sorolom, és én sem szeretem ha egyedinek, protónak, ritkának, személyre gyártottnak, hirdetnek olyat ami nem az.
Fiatal vagy, de látom, hogy nagyon sok tapasztalatot szereztél .
Magam is sokszor jártam az általad említett módon- pórul.....
( egy esetben egy gyűjtő barátommal licitálgattunk egy játékra eszetlenül. Végül megbeszéltük, hogy ne legyünk hülyék - ennyit már nem ér neki, kiszálltam . Persze a "barát" azonnal rohant átvenni a játékot.
Az a barátság akkor szakadt meg, mert harmadszorra játszott el velem ilyet.
De a lényege, hogy nagyon szép ilyen játékot vettem kb. egy év után magamnak pont a negyedéért )
Szóval tanulságos volt. Én nem értem azokat, akiknek minél több kell egy- ugyanolyan játékból..
Talán csak azért, hogy a másiknak már csak azért sem legyen ???
Ez azért már súrolja a betegesség határait szerintem.
Az árképzés pontosan úgy van az életben, ahogy írtad. A kötődés. Hm, a feleségem gyakran emlegeti - és ez elgondolkodtató - hogy az említett játékokhoz való kötődés nélkül vajon mit ér ez az egész ?
Nekem sincs semmi emlékem pl. a Pé-vé-ről,még meg sem születtem, mikor ezeket gyártották.
A Szüleim vidéken, szegénységben éltek - nem is volt ilyen játékuk Nekik sem. Csak jóval egyszerűbbek.
Gondoljunk arra , hogy a háború előtti - sokszor nagyon szép játékok - a kutyának sem kellenek, látom, hogy fillérekért vannak fent a piactéren - senkinek sem kellenek....
Ő kérdezte azt is, hogy vajon mi lesz ezzel a sok játékkal 40-50 év múlva ?
Most - néha méregdrágán megvesszük - akár pl. egy nyaralás árát elköltve - megfosztva magunkat más élményektől - és utána majd az egész megy a sittes konténerbe, mert másnak már semmit sem jelentenek ezek...
El szoktam gondolkodni a szavain, mert Ő is "kívülről" szemléli a történéseket.
A barkácsdolgokról is az a véleményem, mint Neked. Engem sem érdekelnek különösképpen - bár sok szép dolgot láttam már én is.
A haszonlesők: hát igen. Vannak akik csak a játék szeretete nélkül kereskednek velük.
Ők ebből élnek. Megvannak a forrásaik, így meg tudják ezt tenni, ezek az emberek egy külön történet.
Hozzáteszem, hogy szakértelem,hozzáértés azért ehhez az iparághoz is kell, nem is kevés.
Az utolsó öt mondatoddal meg teljes mértékben egyetértek !
Szia !
Ervin
ps: jó volt kicsit erről az oldalról is beszélgetni ! :-D
Ezeknek szerintem nemigen van konkrét áruk. Nincs értelme azon gondolkodni, hogy mennyit ér, a vásárlóközönségtől függ. Legfeljebb azon, hogy neked személy szerint mennyit ér. Az árat a piac állítja be, de ilyen szűk érdekeltségű tárgy esetén ez nagyon ingatag. Lehet, hogy 2 embernek nagyon kell egy piros mozdony, és jól felverik egymásnak az árát 50 ezerre, aztán 1 hét múlva meg aki hoppon maradt szerez egyet 10ért vetélytárs hiányában.
Én pl komoly harcba szálltam egy nem működő, darabokban lévő Előre mozdonyért, mert átalakításra kellett, szép volt a festése, és réz ütközői voltak. Akinek ez nem szempont, nem fizetett volna érte annyit (kb 25 ezer volt, ha jól emlékszem). És ha én nem lettem volna, akkor a vetélytárs fele ennyiért megkaparinthatta volna. Nálam plusz, ha átfestett, és nem működik, mert az azt jelenti, hogy lehet rajta dolgozni :) és nem szomorkodni, ha lepereg a megviselt festés. Én fiatal vagyok, nekem személyes kötődésem nincs hozzá, de szívem sincs egy 60 éves festéket egy vonással semissé tenni.
Vagy más, vettem Pannónia mozdonyt 60 ezerért, átfestettet, hiányosat, ami kifejezetten fájt nekem, de pont ilyen kellett. Majd egy héttel később 10 ezer forintért cserélt hipp-hopp gazdát egy másik, eredeti festésű. Valaki meg a szemét mellett talál ilyet lomtalanításkor, aki kidobta, annak csak szemét.
A házi barkács dolgok pedig a legnehezebben beárazhatók. Ha valakinek épp Gyuriháza állomás kell, és nincs ideje, vagy ügyessége építeni egyet, bármit megadna érte, hisz csak az az egy van, míg más csak legyint, hogy amatőr munka.. Egyik nap lehet, hogy valaki tízezreket kap érte, de lehet, hogy épp hónapokig nem akad komoly érdeklődő. Ezeknek főleg személyes jelentőségük, lelkük van, de kisebb a technika történelmi értékük.
És akkor még meg kell említeni a haszonlesők körét, akik megszerzik olcsón innen-onnan, aztán ráírják, hogy ritka, antik, egyedi, jó állapotú, ideális felújítási alap, "gyöngyszem", miközben ők maguk kacatként néznek rá, csak keresik a balekot, akin meggazdagodhatnak. Ilyet akkor sem vennék, ha nagyon tetszik, mert rossz érzést kelt bennem, de ez megint az én bajom..
Úgyhogy ez leginkább tőlünk függ, mennyiért vagyunk hajlandóak még a másik elől elhappolni, de ahogy nézegetem nagyjából azért új vasútmodell árban cserélnek gazdát +/-50%-os szórással. Vasút, vasút.. Kivéve a Helikon, ami technikailag egy spórolás, költség optimalizálás, de van egy szűk rajongói tábora, akik meghatározzák az egyre emelkedő árát.
És ha már ilyen mélyenszántó gondolataim támadtak, azt is leírom, hogy a tömeggyártás, és standardizálás előrenyomulásásval megfigyelhető a társadalomban az "egyediség" és a "Valaminek a birtoklása" utáni vágy, ami például a régi dolgok felkutatásában is megnyilvánul, hiszen azok már "pótolhatatlanok" lelki szemmel nézve. Ez is áremelő hatású. Miközben technikailag nagyon is pótolhatók, illetve pótolva vannak, mert ott az új, ami gyorsabb, erősebb, élethűbb.. De ha jól tévedek, akkor nekünk épp lelki oldala a fontos :)
Nem akarok senkit megbántani. Miért érte meg 120.000ft-ért egy sima ELŐRE készlet + pár átalakított teher + egy házgyári "aranyos állomás"? Szerintem túl volt árazva, bőven.
Ezt nem vitatom,bár eléggé leharcolt a gyári szerelvény.Nekem jó lett volna főleg az épületek miatt,meg hát van néhány buhera vagonom amit így már szerelvényként lehetett volna járatni.Remélem jó helyre került.
Itt is szeretnék köszönetet mondani "a_hollo" topictársunknak azért az önzetlen munkáért és segitségért amit nyujtott azért ,hogy rendbehozta az "Előre" mozdonyomat és trafójátKöszönöm Ákos !!!
a Helikon egy ritka és értékes vonat. A hajtása sajnos nem annyira strapabíró, mint mondjuk a Pannóniáé. Ha viszont az összerakással gond van, azt javaslom, keress meg valakit, aki ismeri és ért hozzá. Igazán kár lenne, ha valami tönkremenne rajta.
A Helikon egyenárammal megy. El lehet indítani pl. egy Piko FZ1 trafóval is. Nem megy max sebességgel, de próbálgatni azért jó. Eredeti Helikon trafót elég nehéz szerezni. A Pannónia is jó hozzá, az gyakoribb. Az Előre trafóval nem jó, az váltóáramú.
Kedves a_holló köszönöm a válaszod!Nekem egy szétszedett négytengelyes,két motoros azt hiszem Helikon mozdonyom van,és két kocsim a műanyag talpfás sínek,és egy váltó a vezérlőszekrény nincs meg hozzá sajnos az ezermester 58-s évfolyamaiban van szerelési ismertető azt letöltöttem,megpróbálom a szerelvényt összehozni.A régebbi hozzászólások közt olvastam,hogy más vasútak vezérlői is jók lehetnek hozzá.Ez igaz?
PV sínből alapvetően két féle van. Az első a fémlemezből hajlított, a későbbi az alumínium profil műanyag talpfával. Mindkét sín úgynevezett kétsínes rendszerű, a két sínszál egymástól szigetelve van, ez vezeti a mozdonyhoz a tápfeszültséget. Létezik egy másik rendszer is, a háromsínes. Itt középen is van egy harmadik sínszál. A külső síneken van az egyik pólus, a középsőn a másik. Ilyet használ pl. A Märklin. A PV sínen elvileg minden olyan mozdony futtatható, ami kétsínes rendszerű, illetve azok, amik nem elektromos hajtásúak (óraműves, gőzzel hajtott). Azért itt is lehetnek meglepetések, a PV Előre mozdony pl. nem szereti az alumínium sínek váltóit a kerekek mellett lévő nagy fogaskerekek miatt. Elvben más kétsínes rendszerű sínen is lehet futtatni PV mozdonyokat, illetve ezeket a síneket lehet kombinálni, ha a mechanikai illetve elektromos csatlakozást az ember megoldja. Más kétsínes rendszerű mozdony pl. A Fleischmann, de a nagy többség inkább három sínes (Märklin, régi Merkúr stb.).
Ami a vagonokat illeti, ott kicsit könnyebb a helyzet. Ha a csatlás megoldható, akkor a mozdony el tudja húzni. Csak a kerekekre kell figyelni. A kétsínes rendszernél a vagon kerekei a tengelyen el vannak szigetelve egymástól, hogy ne okozzanak zárlatot a két sín között. A háromsínesnél nincsen, tehát zárlatot okozna, ha feltesszük a kétsínes sínre. A kerekek viszont általában könnyen kicserélhetők. Ha van pl. Egy Märklin vagonod és kicseréled a kereteit szigetelt kerekekre, akkor húzhatja a PV mozdony.
Itt a régebbi játékvasútakról írtam, mint pl. a PV. A mai modellvasútakkal nem igazán tudod kombinálni. Azoknak a sínprofilja és a kerékkarimája sokkal finomabb.
Remélem segítettem, ha valami még nem világos, csak írj.
Akkor én is megragadom a lehetőséget, és itt is megdicsérem a kiállításotokat. Nagyon tetszett nekünk, ami a te körbevezetésednek köszönhető leginkább. Úgyhogy bár te nem tudsz még róla, mert inkognitóban voltunk, de örülök, hogy megismerhettelek :)
Tegnap pár gyűjtőtársunkkal együtt felkerestük a kiállítást.
( Bár - a meghirdetett két hónapon - bőven belül voltunk ) szomorúan tapasztaltuk, hogy ez lebontásra került már.
Viszont láthattuk a katonás rendben álló banános dobozokat, így nem mentünk hiába....
Illetve legalább "roglin" és "a_holló" Urak hosszú idő óta végre parolázhattak egymással -személyesen - és Ákos meghívására egy nagyon nagyon jó kis kávéházi szakmai eszmecsere lett a találkozóból a közeli kávézóban....