Nem lehetne a dizájnon is változtatni? :) Szerintem a Bézék egyszerűen rondák. Nem néznek ki igazi vonatnak. Akármelyik ősrégi vonat jobban néz ki. Hiányzik az az igazi vonat karakter.
"Na de nem éri meg a sima busz, mert ha megérné, akkor nem 0 menne vasárnap, hanem ca. 5 járatpár legalább. "
Ez azért van, mert vidéken a busz mindenképpen veszteséges, így a busztársaság csak annyi buszt indít, amennyit megrendelnek tőle. Ha az állam megrendeli, akkor tízpercenként jár busz a legkisebb faluba is :)
Amit írsz falubuszos rendszert, azzal az a baj, hogy a falubuszt is az állam fizeti, így gyakorlatilag a költségek sokkal nagyobbak. Közút+rengeteg falubusz+vasúti pálya+vonat. Sokkal egyszerűbb és olcsóbb, ha van egy összeszedőbusz és az visz nagyobb településre.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a ráhordás mindig elvetendő dolog. Egyrészt vidéken előfordulhat olyan hely, ahol főbb vonal mentén a ráhordás működhet, másrészt a ráhordás inkább az elővárosi közlekedésnél jó, ahol az a megoldás hogy sok busz bemegy a városba nem jó ötlet. Ott érdemes inkább kimennie egy vonatnak és arra ráhordani az embereket. Ott olyan sok utas gyűlhet össze, amennyit már érdemes vonattal szállítani, vagy megfordítva a dolgot már nem érdemes busszal szállítani.
Azt is figyelembe kell venni, hogy Mo gyakorlatilag kétszer akkor vasúti hálózatot tart fenn, mint amire képes. Németországban a lakossághoz mérten kb fele van, pedig ők jobban el vannak eresztve anyagilag. Így várható, hogy közepes távon Mo-on megszűnik sok vonal, így a párhuzamos közlekedés lehetősége is lecsökken.
És, ott a potenciálisan lehetséges falubusz rendszer, ahol pl. fix díjért gyakorlatilag háztól-házig kivihet a busz az állomásra.
Az átszállás is érdekes dolog, teljesen más ha pl, 5 percet falubuszozol és utána 40 percet vonatozol, mintha az út felén lenne az átszállás. Ami szerintem fontos: - csatlakozás biztossága - pontosság - kényelem (ülőhely hosszabb utazásnál) - jó utastájékoztatás - jó szolgáltatás
Ha pl, falura utazol, akkor legyen egy telefonszám, amint megbeszéled a helyi mikrobuszt, ami kimegy az állomásra és elvisz a pl, a panzióba, stb.
kényszeresen retteg az átszállástól, hogy mi van, ha rossz járatra száll.
Azt hiszem ez csak egy ok. Mivel sok helyen nem is lehet, vagy nehéz rossz vonatra szállni, inkább sokszor arról van szó, hogy a csatlakozás bizonytalan. Az csak egy dolog, hogy nincsennek összehangolva, de ha mégis, késés esetén pl. akkor is sofőrfüggő, hogy a busz megvárja-e a vonatot, fordítva meg egyszerűen esélytelen. ("A vonat nem vár" :)
(Egy olyan cégnél. ahol vonatpótló(!) autóbusz esetén is lehet csatlakozást mulasztani...)
Egy volt kollégám foglalkozott nagyon alaposan ezzel a vasúti gerincútvonal + autóbuszos ráhordás, leosztás témakörrel.
Ő mondta, hogy Mo-n változnia kéne az utazási szokásoknak és kultúrának is, hogy ez a rendszer sikeres legyen.
A legtöbb magyar alkalmi utas ugyanis, főleg az idősebb korosztály, kényszeresen retteg az átszállástól, hogy mi van, ha rossz járatra száll.
Ezért sokan inkább választanának a falujáró szüttyögős buszt a ráhordó busz + vonat kombináció helyett, még akkor is, ha az előbbi mondjuk 2,5 óra, az utóbbi pedig csak 1,5 óra menettartamban.
A másik nagyon nagy probléma, hogy jelenleg a mellékvonalaink túlnyomó többségének olyan a műszaki állapota (sebesség, keresztezési helyek, átbocsátó-képesség), hogy nem alkalmasak vasúti gerincútvonalnak.
Ott van a Szhely-Kőszeg busz, a Szhely-Kőszeg vonat és a Szhely-Velem-Bozsok, és a Kőszeg-Velem-Bozsok autóbusz.
Velembe kevés busz megy, de azok bekerülnek Perenyébe is, így lassítva a menetidőt. Szhely-Kőszeg között a busz abszolúte párhuzamos, de helyijáratot is pótol. Na itt a nagy kérdés, hogy mit kéne tenni. Mind a Kőszegről, mind a Szombathelyről jövő velemi busz érint olyan településeket, amelyeket más busz nem láthat el, így őket összevonni nem lehet, de önmagukban nem túl gazdaságosak.
"A ráhordás rosszabb. " Szerintem ezt nem lehet kategorikusan kijelenteni. Egy, a házad előtt megálló, vasútra ráhordó falubusz lehet jobb, mint a faluban 2 helyen megálló (és a többi faluba is betérő, kerengő) busz. Ez persze függ a település szerkezetétől, az utazási szokásoktól is.
Ha Pista bá, a falugondnok beviszi Mari nénit az Almamelléki vasútállomásra, akkor kezet csókol neki, mert nem kell körbejárni az összes szomszédos falut.
Na meg a busz sem gyorsabb, mert ha minden falut bejár, akkor jóval lassabb lesz, mint a vonat. Pl. a Szigetvár-Almamellék útvonalon a régi döcögő vicinálissal ca. azonos sebességű most a falujáró. Persze érint még pár falut, de azokba eljutni iszonyat szívás. Csebénybe úgy ment el busz, hogy körbejárt egy csomó falut, majd Ibafán állt 20 percet, addig le kellett szállni, majd visszaúton ment be a faluba, ami nincs messzebb, mint 30 km Szigetvárról, de több, mint egy óra volt odáig az út. :(
Na de nem éri meg a sima busz, mert ha megérné, akkor nem 0 menne vasárnap, hanem ca. 5 járatpár legalább. Viszont ráhordás nemcsak busszal, hanem autóval és kerékpárral is létezhet, na meg lehet falugondnoki kisbusz is, nemcsak volános 266-os.
A ráhordás rosszabb. Pl egy faluból el akarsz utazni a legközelebbi városba, akkor a busz kivisz a vonathoz az meg elvisz a városba, míg ráhordás nélkül a busz egyenesen a városba visz. Ráadásul a ráhordás során a busz jószerivel bejárja ugyan azt az utat, mint ha rendes buszjárat lenne, tehát se pénzt, se időt nem spórolsz vele. A városban meg átszállhatsz expressz buszra vagy vonatra, ha a rákövetkező városba akarsz eljutni.
Persze ha a faluból nem a szomszéd városba akarsz eljutni, hanem a rákövetkezőbe, akkor valóban előnyösebb lenne a ráhordás, viszont elrontja azon utazásokat, amikor csak a szomszéd városba akarnak az emberek utazni. Kiindulhatunk abból szerintem hogy lényegesen többen akarnak a szomszéd városba utazni rendszeresen, mint azon túlra.
Nem igaz, mert más jellegű feladatot lát el a vonat és a busz, így mind a kettő kell, csak legyen közös bérlet, mert akkor jól kiegészítik egymást. Persze egyes esetekben valamelyiket rövidíteni vagy megszüntetni kell, de teljesen sem a vonat, sem a busz nem szüntethető meg!
Ne rontsd már el a jó közlekedést! Ha a busz minden települést érint, akkor vagy több busz kellene, vagy iszonyat hosszú lenne az amúgy sem rövid menetidő! Gondolj bele, ha a Szombathely-Ikervár-Sárvár busz Ostffyasszonyfa érintésével menne Sitkére, akkor még kevesebb utasa lenne!
Ha végigmegy busz a falukon a ráhordáshoz, akkor legalább akkora utat kell megtenni, mintha rendesen közlekedne. Egyszerűbb ha rendesen végigmegy az útvonalon. Ráadásul a busz olcsóbban szállít, mint a vasút. Ha kevés a busz, többet kell küldeni. A vonatnak meg nem kéne minden falunál megállnia, teljesen felesleges. Szombathely és Celldömölk között elég csak Sárváron megállnia.
Ez a párhuzamosság megszüntetés egy jó mese, hogy majd ettől a vasút feltámad. Sszámtalan pédát lehetne sorolni, hogy a párhuzamosságnál a busz az utasok szempontjából kedvezőbb,egyebekben meg a Volán menetrendeket böngészve sok érdekes átlós járat van ami vonattal is bejárható pár órával több idővel akkor ez most minek fog számítan? Pl Székesfehérvár-Szeged, vagy hivatás forgalmi példa a Székesfehérvár-Bakonycsernye, ahol az 5-össel párhuzamos a vonal de a járat adott szakaszán már nem.
Ha összehangoljuk a menetrendeket és bevezetjük a közös bérletet, meg a busszal vonatra való ráhordást, akkor az arány 40-60%-ra javulhat sok helyen. Amúgy pár távolsági vonalat leszámítva ritka a valódi párhuzamosság. Mert mindig van olyan falu, amit nem ér el a vonat, vagy ha elér, abban sincs köszönet, másrészt meg a vonat nagyobb távolságra előnyösebb, mint egy falujáró.
Ott van pl. a Szombathely-Celldömölk vonal. Közös települések, Szhely, Vép, Sárvár, Nagysimonyi Csak buszosok: Bozzai, Kenéz, Pecöl, Megyehíd, Ikervár, Csénye (Újmajor), Sitke, Tokorcs forgalmi kitérő: ). Vonattal jobban kiszolgált, mint busszal: Vépet leszámítva az összes település, főleg hétvégén.
Ha Tata és Tatabánya között járnak a buszok, az nem párhuzamosság, mert nincs vonat csak Tata és Tatabánya között... Tehát ez részleges párhuzamosság, úgyhogy maradhat, nem?
Tud a vonat Tata és Tatabánya között helyijárat sűrűséggel járni. Nem. Akkor kell a busz, ugye? Attól még maradhat a vonat is, ez esetben szemet húnyunk a párhuzamosság fölött.
Az igazi kérdés az, hogy ahol az utasok kb. 80%-a busszal jár, 20%-a a párhuzamos vonattal, akkor melyiket kell megszüntetni?
Van ahol működik. Párszáz km-rel nyugatabbra! Valódi párhuzamosság csak néhány elővárosi és néhány távolsági járaton van csak, a legtöbb helyen csak részleges a párhuzamosság.
Na meg pl. Tata és Tatabánya között helyijárat sűrűséggel mennek a buszok. Mit szüntetnél meg, a vonatot vagy a buszt? Vagy kénytelen vagy belenyugodni a párhuzamosságba?
Esztergom és Bp között mit szüntetnél meg? Nem is azonos útvonalon mennek. Akkor beszélhetünk párhuzamosságról?
Az a helyzet, hogy nálunk a lakótelepen nem jár túl sűrűn a busz. Nem szoktam megnézni a menetrendet, és a busz érkezése előtt három perccel indulni itthonról, hanem indulok amikor készen vagyok és gyalogolok előre a busz mentén. Jelek mutatják, hogy mikor várható: jön a szembebusz és a megállók kezdenek megtelni nálam számítóbb utasokkal.
Élvezem az ilyen sétákat, még esőben is. De ha muszáj lenne!!!! :-))
Nem célszerű kevésbé bohém embereket napi (főleg oda-vissza) sétára kényszeríteni.