Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Valamelyik nap azon töprengtem, hogy egy kicsit alumíniumosabbá kellene tenni a Cak alapú kocsijaim kapaszkodóját. Gondoltam egyet és alkoholista filccel áthúztam. Ez még önmagában nem lenne említésre méltó, de amikor odatettem egy másik, még szürke kapaszkodós kocsi mellé, azt vettem észre, hogy filigránabb hatást kelt így. Íme:
Mivel minden apró részletre figyelsz: Az inga felfüggesztésénél (a forgóvázkereten lévő nyúlványokon), még a régi acél gömbágyakat lehet látni, alatta rezgéscsillapító gumival. Ezeket váltották valamikor a a jelenlegi "szférikus" gumiágyak.
Szerintem, (ha nem tetszik az ahova eljutottál) tisztítsd vissza valami gyenge szerrel. Én rengetegszer szúrom el, vagy viszem túlzásba.
A visszamosás viszont elképesztően jó dolgokat tud csinálni, mivel a résekből nem tudod kiszedni a koszt és pont olyan lesz amilyennek kell akkor.
Utána csak egy homogén vékony porréteg (vagy festék), de csak hogy ne takarja el az egészet, megmaradjanak az árnyalatok.
Ezt pár éve csináltam, de sok előre és vissza lépés volt benne:
Mostani projekteknél is előfordul, a készülő HLS süsümet teljesen lefújtam felülről, hogy rozsdaporos legyen, de borzasztó lett a hatás, vissza kellett mosni, ami a kis bütykök miatt nagyon macera.
De egy sima csörgőnél egy marék fülpiszálóval el lehet ezzel játszani.
Igazából tényleg le kell tenni szerintem a voksot az egyik irány mellett, hogy selejt vagy üzemelő a gép, de az alap nem rossz, csak nincs kész. Számomra ez munkaközi állapot.
Ez szerintem nagyjából jó, a forgóvázak eléggé el szoktak koszolódni.
A gyakorlás a tudás alapja, én régi schicht kocsikon, meg olcsó Piko teherkocsikon konténereken kezdtem el próbálkozni. Egyébként én azt követem, hogy szépen lépésenként mindig egy picit antikolok, majd megnézem az eredményt, és ha kell akkor át lehet mindig menni egy újabb kör ködöléssel, átmosással, szárazecsettel, míg elérjük a kívánt szintet.
Ha a technikákat nézzük, akkor alapvetően jó, viszont ezek így egyszerre egy mozdonyon nem fordulnak elő. Ahogy már alattam is írták, egy leállított gépnél az eső szépen lemossa a kormot a tetőről, és közben a nap megfakítja a festést. Egy üzemelő gépnél meg lesz korom a tetőn, némi fékpor a forgóvázakon, meg fekete kosz a kis zugokban, viszont azok nincsenek így kifakítva. Nyilván lehet ellenpéldát is találni, de ha csak a neten rákeresel a csörikre jellemzően nem ilyen képeket fogsz találni az üzemelő mozdonyokról.
Szerintem egy ilyen gépnél, a következő technikákat érdemes alkalmazni ha a cél egy, a lentihez hasonló üzemelő gép kinézetének elérése:
- bemosás feketével, főleg a tetőn, az oldalsó rácson és a forgóvázakon, hogy kiemelje a részleteket, és hogy reprodukálja a kis résekben megülő koszt
- ködölés feketével, elsősorban a tetőn, a kipufogó környékén a korom imitálására, illetve szintén a különböző helyeken lévő enyhe kosz megjelenítése céljából
- szárazecset valami rozsdabarna színnel a forgóvázakon (fékpor imitálása)
- ködölés rozsdabarna színnel a forgóvázakon, szintúgy a fékpor imitálása
Előrebocsátom, hogy soha nem koszoltam semmit, és még csak a szándékaim között sem fordult meg ennek a gondolata. De, ha megengeded, leírom a gondolataimat.
Egy mozdony / kocsi akkor szokott így kifehéredni, amikor hosszú ideig nem használják, napon áll a szabad ég alatt. Ez viszont ellentétben van azzal, hogy fekete a koromtól, kosztól. Ami persze még valamelyest meg is védi a fakulástól. Vagyis egyszerre lett túl fehér és túl koszos. Ez az elmélet. Gyakorlatban meg lehet, hogy egy konkrét mozdony színeváltozását kéne alapul venni. Aztán ha sok ilyet megcsináltál, akkor biztosan rá fog állni a szemed, hogy kép nélkül is tudjál tökéletesen antikolni.
"Ami zavar,hogy a matt lakk után a modell színe természetesen megváltozott."
A félfényes lakk is kicsit ront a szín élénkségén (saját tapasztalat), valószínűleg a matt még jobban. Főleg, ha régi a lakk. De egy régi, koszos jármű sem csillog, meg fénylik, viszont annál inkább fakul, így az antikolt modellnél ez a fényesség vesztés szerintem nem baj.
Nem értek a lovakhoz, de én hagynám így ebben a formában. Hirtelen ki se néztem belőle, hogy ez alapjaiban egy originál Fuggerth Csörgő, annyira jó az összkép.