Elindult Magyarország első 21-es körzetszámú szolgáltatója. Ebbe az irányba halad a T-Com (Magyartelekom, Matáv) a Klip-el, ezt várja a NeophoneX közönsége is. Gyanítom, hogy hamarosan mások is ringbe szállnak.
Ennek a fórumnak a cálja, hogy megosszuk a tapasztalatokat ezekről a szolgáltatókról egymás között.
Az első 21-es körzetszámú szolgáltató: http://www.mikrohalo.hu/
Ha TE balga, akkor én még balgább vagyok: sem linksys PAP2-n sem, WRT54GP2-n nem megy ki a hangom a megafonon. Bezzeg a filléreket ilyenkor is "mozsolgatja" :( Az ügyfélszolgálat végtelenül jóindulatú, de tanácstalan. Szerintem felejtős! :(
Azt azonban szeretném ám már látni, legalább "keresztreferencia" jelleggel az NHH honlapján akkor, hogy melyik szolgáltató melyik szolgáltatóval milyen típusú szerződése van érvényben.
Mert az pl. nem megy, hogy a Magyar Telekom az EMKTV (ez is VoIP, de ugyebár mint kábeles, helyhez kötött vezetékesnek minősül, annak minden "nyűgjével", de pl. számozásislag előnyeivel is - hiszem legalábbis) budapesti számblokkját hívni engedi és oda hívást beenged (ergo kell legyen közöttük összekapcsolási szerződés), de a számhordozási infós kollegák immár bő fél éve következetesen NEM látják ezt a számtartományt az adatbázisban (ehhez képest persez az OSS szépen azonosítja helyi társ-szolgáltatónak az EMKTV-s számot és korrekten számol és számol el - a vita ellenére, mely a Favorit kedvezményezés gyakorlata miatt van köztem és köztük, itt is - kedvezményt is).
Mert innen kezdve - egyéb infó híjján - naná, hogy már nemtudom, mit is tudok!
Meg azon kívül, hogy ezek szerint (Synthe) az összekapcsolási piacon, ha nincs JPE szolgáltató, akkor szerződéskötési kötelezettség sem áll fenn (ha jól tudom), de ah fenn is áll, mindig lehet késleltetni a szerződéskötést kifogásokkal, jogi és műszaki felesleges csavarokkal...
Azaz az én olvasatomban a mostani helyzet még mindig úgy néz ki, mint egy szép és nagy, nem túl könnyen rendbe tehető kupleráj.
Ugyanis a távközlést igen kedvelő-szerető szakemberként én soha sem tudtam szolgáltatói szemmel (vagy csak azzal) nézni a megoldásokat - azaz a mostani helyzet a VoIP szolgáltatók piacán (épp az összekapcsolások miatt) az ELŐFIZETŐK (használók) szemszögéből kifejezetten hátrányos.
És én, aki havi több, mint 7 ezer forintot (amiben persze az ISDN, azaz többletszolgáltatások kánaánja is benne van, amitől nem kívánok megválni! ;-D) megfizetek tudatosan telefonozó előfizetőként, hogy gyakorllatilag 8-16 ezer forintot "egészségesen" letelefonáljak, nyilvánvaló,hogy nem a VoIP ingyenességén lovagolva kötöm magam a dologhoz: bizony nemtzetközi irányból elérhetőnek kellene lennie a 21-es szolgáltató választón elérhető valamennyi VoIP előfizető (használó), mert különben az egész "körzet" megalkotása egyfelől teljesen felesleges, másfelől legjobb tudomásom szerint a nemzetközi hívások fogadása kiadással nem jár, mert ebből a nemzeti tranzitálótól a végződtetőig legrosszabb esetben nullszaldós, de inkább nyertes mindenki. Műszaki oka sztem nem lehet (már ha már valamely (!) vezetékesből elérhető az adott szolgáltató!), és ugyanígy jogi (szerződés hiánya) oka sem lehetne a nemzetközi fogadásra képtelenségnek.
És végezetül lenen egy nagyon primitívnek minősíthető megállapításom, már azok szerint (Synthe) biztos nem túl elegáns, akik a jó bonyolult elszámolási, jogi és szerződéses helyzeteket "élvezik", de legalábbis elfogadják: NEM hsizem, hogy feltétlenül ilyen roppant bonyolultnak kellene lennie az összekapcsolási piacnak, kivált képp nemzetközi végződtetés tekintetében.
Másképp megfogalmazva: az a jogi és gyakorlati állapot, melyet már én nem (!) vagyok képes józan ésszel fejben tartani (sőt: nem tudok egyszerűen "lekérni" sem!), nem szolgálja sem az előfizetők (hazsnálók) érdekeit, sem a szolgáltatók gazdasági és szakmai érdekeit - kizárólag egy szűk szakmai réteg megélhetését és egy szintén szűk szolgáltatói lobbi (?!) szemétdombon való kukorékolását szolgálja csupán.
Nem lehet, hogy megint rajtunk fogröhögni az egész fejlett "nyugat" de legalábbis az EU?!
Bocs mindenkitől, hogy ilyen hosszan fecséreltem idejét és energiáját (feltéve, hogy végigolvasták) és természetesen minden olyan (ellen)véleményt befogadok, amely valódi érvekkel, esetleg hivatkozásokkal jönfelém - sőt, aki ha úgy kívánja a helyzet, revideálom a fenti véleményem azon nyomban.
Ismeretlenül is emberbaráti és kollegiális szeretettel, főleg pedig tisztelettel várom leveled, kedves Synthe!
Ugyanis hiszem, hogy mindenkitől lehet tanulni, és azt is hiszem, hogy attól még nem vagyok rossz ember, ha valamiben tévedtem, de elismertem tévedésem. Ezért aztán bízom abban is, hogy közöttünk a szó kifejezetten pozitív értelmében jó, kellemes emberi, szakmai párbeszéd fog zajlani - és természeetsen csak remélni merem: oktató (és nem kioktató), az ismeretlen emberrel szembeni prejudiktumoktól mentes levelet írsz részemre.
Attól - ugyan még nem ismersz, de ha "utánam olvasol", talán elhiszed így is - nem kell tartanod, hogy bármikor is felfednélek, még ha netán azonosítanád magad akaratlanul is.
Üdvözöl
Maus Róbert
PS: Az ugyanis az én egyéni mániám (átláthatóságom önnön kívánsága okán), hogy nyilvánossá teszem eme személyes adataimat, de ezt mástól nem várom el - még ha az anonim hivatkozások bizonyos esetekben (nem a Te esetedben!) többször ejtettek már úgymond pofára.
Kicsit off-topic: mikimaus reakcióit elolvastam, a köztünk felmerült hmm.. ügyre tényleg off-topic (e-mail) hosszabban reagálok majd tőlem telhetően normális hangnemben, ha lesz egy csöpp időm is. Egyébként maradok figyelmes olvasó, és ha már nem bírok magammal, akkor hozzászólást is megkockáztatok - azokon a határokon belül, amelyeket a beazonosíthatóság elkerülésének igénye és ismereteim korlátai szabnak meg.
Az általad belinkelt pdf-ben én megtaláltam, amit kerestem:
2.5.5.4. Helytől független elektronikus hírközlési szolgáltatások számai (06 21) (Bevezetve: 2006.01.26-án) Magyar Telekom hálózatból elérhető 06 21-es Magyar Telekomos számok hívásának forgalmi díja: ! 8,0 Ft/perc forgalmi díj. Az egyes díjcsomagok díjazási feltételei ettől eltérő díjakat is megállapíthatnak. Magyar Telekom hálózatból elérhető egyéb 06 21-es számok és díjai: ! Mikroháló Távközlési Szolgáltató Kft. hálózatában 9,0 Ft/perc forgalmi díj . ! GTS-Datanet Távközlési Kft. hálózatában 9,0 Ft/perc forgalmi díj. ! MyPhone Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. hálózatában 9,0 Ft/perc forgalmi díj. Az egyes díjcsomagok díjazási feltételei ettől eltérő díjakat is megállapíthatnak.
bármiféle szolgáltatók közötti összekapcsolás és az azzal járó díjazás a szolgáltatók közötti szerződéseken múlik!!!!!
Vélem: bármely szolgáltató - vezetékes, mobil, vagy VoIP szolgáltató - csak azután engedhet hálózatába/hálózatából hívást bármely más szolgáltató hálózatába/hálózatából, hogy azt szerződés keretében rögzíti, úgy a technikai feltételeket, mint a díjazási feltételeket.
Namost vezetékes esetén volt kb öt szolgáltató, megeggyezési kötelezettséggel, továbbá volt három mobilszolgáltató, szintén megeggyezési kötelezettséggel, ide-oda, mindenfelé
Éshát begyütt a hűdejó mindenféle, pl. alternatív vezetékes szolgáltatások.
Volt idő,hogy egy alternatív ajánlat hosszú-hosszú ideig csak és kizárólag csak egyetlen vezetékes szolgáltató területén volt elérhető ( a kurvaannyát nekije - és hát kinek is?!)
nostmeg mintha valami mobil alternatívról olvastam volna. Nemtom' annak az alternatív mobilnak megvan-é minden most, és a jövőben lehetséges vezetékes, mobil és voip szolgáltató felé a szerződése?
És ha nincs, akkor kinek is a kurvaanyját?
Szóval:
ha bármely VoIP szolgáltató meg akar egyezni bármely más voip, vezetékes, vagy mobil szolgáltatóval, hát tegye meg, kössön szerződést, tisztázza a technikai feltételeket. És nyissa meg az adott irányt. és szerintem nem kétséges, hogy adott esetben kit is kellhet kurvaanyáni....
a pdf-en belül én (eláéggé elképedve!) CSAK a 37. oldalon(a 129-ből) a Non-stop Plusz esetében taáltam az alábbiakat - ezek a termék lapjánál megtalálható díj-kivonatokban sem sezerepelnek(!):
Egyéb Egész nap
T-Com Klip *6 8,00
Egyéb 21-es számok1 *7 9,00
Egyéb 21-es számok2 *8 10,00
Egyéb 21-es számok3 *9 11,00
Megjegyzések kifejtései:
*6 A T-Com Klip szolgáltatáshoz (internet alapú hangszolgáltatás) tartozó, nem helyhez kötött hívószám hívása. Minden, nem Egyéb 21-es számok kategóriába
nem tartozó hívás díjazása megegyezik a T-Com Klip hívás díjazásával
*7 Mikroháló Kft.. (2006. április 1-től) ; GTS DataNet (2006. április 15-től); MyPhone (2006. április 15-től)
*8 Jelenleg nincs szolgáltató a díjkategóriában.
*9 Jelenleg nincs szolgáltató a díjkategóriában.
Na holnapra is lesz bejelenteni valóm, mert ez már a kuplerájnál
is rosszabb - ott ugyanis legalább élvezi az ember a szolgáltatást ;-D
Kiegészítés: érdekes módon a drága jó T-Com (amúgy imádok őket, mindigmegvédem a céget és főleg az ügyfeleseket, szakembereket, ha jogosnak érzem) épp a 888-8125-ös üszi számot NEM számolta el, miközben a 06/80/388-388-as számhordozási infón ellenőrízve ott is Pantel-es számnak találták ;-)
Namost ez az a számlareklama, amire immár fél éve b..nak válaszolni, pedig emiatt egy üszi igazgató megint nagyon sokat fog fizetni (vö. az egyik igazgatójuk égy éven belül 50 ezres büntetést kapott a 30 napot meghaladó számlapanasz megválaszolás miatt, a cég pedig 10 milliót és másodfokon is meghagyták..)
Sajnos keresztreferenciát nemigen találsz, az adott szolgáltatók adott díjcsomagjainak áttekintésével lehet ilyet összeállítani. Jómunka lenne, de nem hiszem, hogy lesz valaki is, aki megtenné.
De szvsz a T-Com árait pl. Bázis csomagra valahol alapul lehet venni, középárnak. De ez csak megérzés, mert a többi szolgáltató díjait - mivel nem érint - nem ismerem.
Ez a szöveg - lásd Így csal a Matáv topikot - 2006. 02. 01. óta NEM igaz, azaz nem csak az Invitel betelepülteket nem kedvezményezik! Ez amolyan fontos szolgálati közlemény lenne, mielőtt a részletekbe belemennék;-DDD
Szóval: a VoIP behívó számokat eddig még senki sem definiálta többszöri kérésem ellenére sem a T-Com jogászai vagy CRM-esei közül, ellenben HÍVÁSRÉSZLETEZŐM tanúsűga szerint a 888-8181 számot kedvezményezik.
Másfelől rosszul idéztél (vagy értelmeztél) mert az Általad idézett taxatív felsorolás épp a NEM kedvezményezet eseteket sorolja fel, így (akkor) a NEM INVITEL BETELEPÜLT számokra KEDVEZMÉNY JÁR(T).
Azután: a mostani helyzetben a Magyar Telekom irány (lvö. Egyéb szolgáltatók 1 és 2 írányok definíciót) minden olyan szolgáltató irányába érvényes, amelyiket az Egyéb szolgáltatók 1 és 2 írányok nem tartalmazzák, PLUSZ azok a Pantel végződések is ide tartoznak a szöveg értelmezése szerint, melyek a MT szolgáltatási területén élnek.
A pontos szövegek (itt a Favorit Non-stop Plusz Szerződés-módosítás saját példányomból szó szerint idézve, ám az alkalmazott szövegek eltérései (zárójelek, vesszők, csillagozás metódusa etc.) ellenére tartalmilag mindenütt ezzel megegyező szövegek szerepelnek:
A tarifatáblák alatt általában egyetlen csillaggal jelölve:
"*Magyar Telekom: Minden, az Egyéb szolgáltató 1, illetve az Egyéb szolgáltató 2 kategóriába nem tartozó hívás díjazása (Sic!) megegyezik a Magyar Telekom (Sic!) hívás díjazásával"
Az értelmezésem alapját képező két csillaggal jelzett két szöveg:
"**Egyéb (szolgáltató) 1: az Invite, a Monortel, a Hungarotel hálózatába, valamint a Pentel Magyar Telekom területen kívüli (Sic!) hálózatába irányuló hívások (Sic!)"
és
"*** Egyéb szolgáltató 2: a GTS-Datanet hálózatába irányuló hívások (Sic!)"
Tehát a T-Com primer körzeteken belül az UPC, a Pantel számmezőjébe tartozó hívószámok vagy az oda hordozott egyéb számok, továbbá pl. a BT Limited, valamint az EMKTV budapesti példáim esetén (gyakorlati ellenőrzéssel, 2006. 02. 01. utáni hívásokkal alátámasztva) érvényes a kedvezmény, ahogy továbbá az NHH kiejlölésének megfelelő egyéb a nem Monortel, nem Invitel, nem Hungarotel és nem GTS-Datenet hálózatba irányuló hívás Magar Telekom hálózatába irányuló hívásnak minősül.
De itt akkora kupleráj van, és olyannyira pitiáner a Magyar Telekom viselkedése, hogy az általam kezdeményezett piac-feülgyeleti (NHHH) és verseny-felügyeleti eljárástól (GVH) részermől sokat várok. Főleg a májustól ISDN-re jelentősen (~500,- Ft-tal) megemelt Non-stop árak miatt, melyek mellett a Tele2 már több, mint egál ;-DDD
A Favorit dijcsomag Szerzodesi felteteleiben az alabbiak vannak:
*A kedvezmény csak beszédforgalomra vehető igénybe, valamint nem vonatkozik: *A helyi 7 jegyű Internet behívószámokon bonyolított forgalomra *A nem földrajzi számokra (pl. helyi díjazású Kék szám, helyi díjazású 06/91-es szám), valamint a 06-51-es irányra, így a Nyílt internetre sem *Vezetékes SMS küldésre *VoIP szolgáltatókon keresztüli forgalomra *Helyi adatforgalomra *A betelepült szolgáltatók közül egyedül az Invitel betelepült számok hívásaira *Mobil számok hívására
Vagyis a NeoPhone behivoszam 2 dolog miatt nem hivhato Favorittal ingyenesen:
*VoIP szolgaltatot hivsz vele *Betelepult szolgaltato es nem Invitel
Ha megnézitek a korábbi hozzászólásaimat, akkor kiderül, hogy ez a katyvasz az NHH terméke.
Ismeritek a Mátyás király mesét,amelyben az feladat, hogy "Hogy hozzon is ajándékot meg ne is?" Az okos lány (vagy valaki más) hoz egy madarat kalitkában. Majd átadja a kalitkát, de előbb kinyitja a kalitka ajtaját. A madár kirepül, van is ajándék meg nincs is.
Hát nagyjából így álunk a 21-es számmező használhatóságával. Miközben az NHH csökkenti az összekapcsolási díjakat: "Az NHH Tanácsának legfrissebb határozatai szerint a Magyar Telekom esetében a helyi hívásvégződtetési díjak átlaga 11 százalékkal, 1,47 forint/percre csökken. A Monortel díjai 26 százalékkal, átlagosan 2,25 Ft/percre, az Emitel tarifái 11 százalékkal, átlagosan 2,45 Ft/percre, az Invitel díjai pedig 20 százalékkal, átlagosan 2,31 Ft/percre csökkenek - és így mérséklődhet a legnagyobb szolgáltató, illetve a kisebbek által alkalmazott tarifák közötti indokolatlan különbség is."
A 21-es számmező körül az NHH nem szabályoz lényegében semmit. De hiszen a VoIP alapú telefonálás sem igazán az NHH kedvére való. Nem tiltható meg az EU miatt.
Szóval reálisan nem marad más, mint a skype. Csak remélni merem, hogy valaki végre fog adni magyar skype-ot. Hidegen hagy a Klip. Az Invitel megvette a Neophone-t, és a T-Com hamarosan bejelenti, hogy megvette az Invitelt. Szóval ne legyen kifejezetten sok reményetek az IP alapú telefonálás tekintetében. A T-mobile brit botrányáról pedig biztos olvastatok.
PS: ha lenne publikus e-mail címed, a bocsánatkérésemet már elküldtem volna oda is természetesen. Így csak reménykedhetek, hogy elolvasod gondolataim és kérdéseim, továbbá nem megsértődsz hanem ha kell, kijavítasz továvbbra is.
"Ja és nem árt tudni, hogy a Neophone 8888181-es behívószámára nem érvényes a Favorit és egyéb matáv átverés, de a Tele2 plusz és extra plusz-al ingyen hívható. No comment..."
Ez honnan jön? Én a már közzétett (és vitatható törvényességű) Favorit ÁSZF szöveg módosítás utáni állapot szerint ráhívtam a 8888181-re és (mivel Pantel szám, amire vonatkozik a Favorit és a Nonstop kedvezmény is, mivel MT irányba beletartozik a Pantel MT területen belüli szám is, és ahogy a UPC vagy az EMKTV nincs külön kiszedve az Egyéb sz. 1 és egyéb szolgáltató 2-be, úgy ezekre is igaz a kedvezmény) és elszámolták - más kérdés, hogy a 8888125 üszi számra ugyanaz a T-Com (ugyanolyan Pantel szám esete) pedig már múlt évben ősszel nem adta meg a kedvezményt és az erről szóló számlareklamációra annak ellenére nem reagálnak, hogy a kötbéren kívül már NHH piac-felügyelei eljárás is indul emiatt (is).
"Esetleg itt azért kell feltölteni az egyenleget, hogy a már "létező" 0621-es szám hívhatóvá váljék? Erről sehol nem találtam információt. Sajnálom az 500 Ft-ot egy feltöltésre a teszt kedvéért."
Úgy hiszem, persze ehhez mintha még a KLIP személyes beállításokban is kellene valamit kotorászni (szerződés vagy módosítás), de ezt én T-Com előfizetőként látom.
Miközben az illetékestől elnézést kérek, azért megkérdezném Tőled: miért vagyok én azért kellemetlenkedő, mert sajnálatosan nem vagyok a szakma ama felén?
És miért kell rögvest töbes számban minősíteni?
Nem hiszem, hogy ne lehetne békésen kijavítani a másik hibáját, és főképp, hogy egyetlen (!) ellenkezés miatt megsértődni helyénvaló.
Mivel Téged itt - ahogy utólag (be)látom - "félistenként" tisztelnek, utánaolvastam milyen tanácsokat is adtál. Gondoltam tanulok belőle. Aakad egy pici (bevallom azt is, talán kekec) problémám ezekkel kapcsolatban: javarészt általánosságokat mondtál, amiket ha más nem cáfol meg, persez el is fogadja mindenki. Én is mindent elhiszek mindenkinek, mert valóban jó lelkű és jó szándékú vagyok...
Azt sohasem állítottam magamról, hogy mindentudó volnék - azt inkább, hogy szakmailag és tágabban is mindenevő.. -, de azért túlságosan hülyáének sem kellene tartanod.
Korábban ezt írtad:
"A nemzetközi(ből) hívhatóságra az NHH-nak semmilyen ráhatása nincsen. Ők megmondják néhány "illetékes" nemzetközi szervezetnek, hogy Magyarországon van 21-es mező - a többi már a külföldi és belföldi szolgáltatókon múlik."
Ebben (Isten látja lelkem) nem igen értem azt, hogy a külföldi szolgáltató vezetékes (!) forgalomban miért kell (!), hogy tisztában legyen a végződtetett szám körzetszámának érvényességével? Nemzetközi rendszerben nem nyílt számozással operál az indító vagy a nemzeti kilépő tranzitközpont? Hát hiszen ha érvénytelen USA számot hívok, nem (feltétlenül) a (csak azértis ;-D) nemzetközi AXE dönti el az érvénytelenséget (ezt mondjuk szvsz az utolsó számjegy beadása és a hívás eldobása között eltelt idő is hatásosan bemutatja, de ha pl. a belföldi forgalomválasztóra dobna el egy - honos - nemzetközi központ kimenőben, akkor azt az órszágkód utáni 2-4. számnál meg kellene tegye..).
Persze azt a jogi (!) metodikát sem értem, hogy 21-es számokra most akkor milyen elvek alapján lehet (kell, kéne..) végződtetni nemzetközi forgalmat. Mert azt nem akarom elhinni (jogban hívő szakemberként), hogy ez valóban ahogy esik, úgy puffan alapon menne.
Korábban írtad azt is, hogy:
"Egyébként néhány éven belül a hagyományos nagyok (pl. a T-Com) is átállnak IP-re - akkor majd meglesz a felsorolt pár dolog. Könnyen lehet, hogy 5-10 év múlva a vezetékes telefon (akármi is lesz mögötte) általában ingyen lesz, fizetni csak az ugyanazon a dróton igénybevett más szolgáltatásokért kell."
Szerinted komolyan lehetséges, hogy ha az IP alapú "kapcsolástechnika" beleivódik a PAT (már nem is PSTN lesz majd ;-D) vezetékes hálózatba (no meg a mobilba hamarább is), akkor bármi is ingyenessé válhat? Most Szerinted - a világ percdíjas felén - a kapcsolástechnika igénybevételét fizettetik meg? ;-D (Nem Téged mosolyoglak meg! Hanem a nagy pofáraesést majdan).
Aztán írtad:
"Két 21-es között sem lesznek ingyenesek a hívások, mert (egyelőre legalábbis) nem lesznek összekötve közvetlenül IP szinten, hanem VoIP-gateway-hagyományos telefon összekapcsolási pont - gateway-VoIP útvonalak lesznek, és a végződtető fél biztosan elkéri legalább egy hagyományos helyi végződtetés díját. Ez még akkor is igaz, ha ugyanaz a VoIP és a hagyományos szolgáltató."
És azt, hogy egymás irányában nem építenek ki IP "kerülőutat", ugyan mi akadályozza? Ha jól érzem, egyelőre ez a terület szabályozatlan, azaz mindent lehet ami nem tilos, vagyis nem kötelező összekapcsolási szolgáltatót igénybe venni, nem?
(Nem vitatkozom, csak nem értem a dolgot!)
Aztán:
" Az NHH-nak különböző okok miatt esze ágában sincsen beavatkozni a 21-es körüli ügyekbe. Egyébként a 21-es mező annak idején nem kifejezetten a VoIP miatt találódott ki, de várható volt, hogy ez lesz a fő csapásirány."
Engem - akár magánban is - érdekelne a "miért"!
"Az látszik, hogy általában a kisebb VoIP szolgáltatóknak (ideértve a UPC-t is) nem éri meg összekapcsolódni több hagyományos vezetékes és mobil szolgáltatóval - ehelyett megpróbálnak beállni valamelyik "hagyományos" szolgáltató mögé, és azon keresztül küldeni/fogadni a hívásokat. Ez viszont már eleve lehetetlenné teszi, hogy a hagyományos helyi hívásoknál sokkal olcsóbb legyen egy 21-es hívás."
De ennek itt semmi köze nem lehet a 21-es SHS-en szolgáltatókókhoz, hiszenm az UPC az NHH(T) állásfoglalása alapján helyhez kötött vezetékes szolgáltatónak minősül, ugye? Ha tévednék, javíts ki, de most néztem át a 21-esen kijelölteket és ott UPC nincs. No meg ugye minek is variálna mikor saját (helyhez kötött) számmezője van.
(32. hsz-ed)
"Az igazság az, hogy sok más ügyhöz hasonló módon a 21-es mezők hívhatósága sem a jogi-szabályozási körben dől el ténylegesen, minden szolgáltató (a T-Comtól a lakóparki "szolgáltatókig") szinte mindig talál olyan megoldásokat, amelyekkel a jogi környezettől függetlenül tudja legalábbis késleltetni a versenytársak szolgáltatásait és/vagy csökkenteni a profitjukat. A történet most is erről szól, nem a T-Com tehet arról, hogy egyes más szolgáltatóktól nem lehet (még) hívni a 21-es T-Com mezőt, ugyanakkor a T-Com sem serénykedik túlzottan más szolgáltatók 21-es mezőjének T-Com hálózatból való hívhatósága érdekében."
HA erre hivatkoztál volna ahelyett, hogy sértődsz megfele miattam teljesen feleslegesen - nos hát rögvest értettem volna a szóból, na nem mintha eleddig nem így tettem volna ;-D
Azonban ez a nemzetközi végződtetést még mindig nem magyarázza.
A hagyományos vezetékesből a 21-es mezőre való hívásokra van hatósági kötelezettség (a mezei, többnyire SIP-es VoIP-ok felé nincsen). Persze a gyakorlati megvalósításhoz szerződés(ek) kell(enek), ezek megkötését egy rutinos vezetékes szolgáltató elég rendesen, akár 3-6 hónapig vagy tovább is el tudja húzni.
Jó lenne (szerintem), ha a van alá egy linket is adtál volna (vagy adnál eztán), ami a jogi környezetre utal!!!
Ezek alapján anemzetközi elérés pedig - mint azt az előbb vázoltam - talán mégis jogilag is megalapozott...
18. hsz-od:"Szó sincs arról, hogy a 21-es szám (nem körzetszám) mögötti szolgáltatók " - ha még leírtad volna az SHS definícióját, akár még értené is a tönbbség, miért is nem körzetszám a "körzetszám" ;-)
Kérlek, ne vess meg azért, mert nem olvastam vissza a 32. (31. és 22.) hozzászólásodig! Most igyekeztempótolni és nyilvánvaló, hogy a szakma elméletibb oldalán dolgozol, amihez gratulálok!
És kérlek, Te is olvass utána az én több éves "működésemhez", mielőtt ennyire negatívan vélekedsz rólam (szerintem) alaptalanul.
A JPE szolgáltatókkal kapcsolatban való igaz, tévedésben voltam! Sorry!
(Bár nem biztos, hogy jogérzetem nem korrket, hogy az összekapcsoláési piacon is kellene JPE azonosítás, de semmi sem lehet tökéletes).
Nem akartalak megbántani! Nemis lemarháztalak, mert azzal, hogy valamit marhaságnak vélek, nem a szerzőjét vélem marhának. É s ez nem kifogáskereésé, azaz újra bocsánatot kérek ha megbántottalak akaratomon kívül.
Szeretnék visszakérdezni - mert ugyanis jómagam csak 15 éve vagyok a szakmában, és tényleg nem vagyok a főközponti forgalomirányításban ottjon, vagy nem vagyok naprakész. Ami mondjuk nem csoda, talán.
Ellenben utána néztem a szabályozásnak mielőtt leírtam "ellen"véleményem.
VALÓBAN nem korlátozza semmi, hogy kifelé ki merre menjen (és nem csak nemzetközi irányba).
De az nekem - valóban a tényszerű, és nem i spublikus infók hiányában - nem volt egyértelmű, hogy az egy darab +36-os forgalmat VALÓJÁBAN nem egy összekapcsolási szolgáltató fogadja! Mit ne mondjak, igen nehezen is tudom elképzelni - na persze ez olyan is lehet, elismerem, mint Mórickza a zsiráf láttán kijelenti "Ilyen állat már pedig nincs!" ;-D
De felteszem Neked a kérdést: a vezetékes nemzetközi "belépő" piacon (melyet ha jól tudom, nemzetközi és nem egyedi, azaz szolgáltatói szerződések szabályoznak) a hívó oldal egységesen kellene,hogy lássa a +36-os "fogadó" irányt, vagy nem?!
Ha pedig nem egységesen látná mea culpa!), és pl. a Pantel fogadja bizonyos irányból (?) a bejövőket, akkor ha a cél Magyar Telekom, át is kellene irányítania (azaz tranzitálnia) az MT tranzitjaira, nem?
Ha pedig átirányítja - és köteles átirányítani - a MT felé menő forgalmat, akkor nem is utasíthatja el, ugye?
Ezt írtad
(a 21-es számok elérhetőségére nemzetközi vizsonylatból):
"Ez bizonytalan. A T-Com által adott számok elvileg igen, de ez attól is függ, hogy a nemzetközi hívások hol jönnek be az országba - ha nem a T-Com kapcsolatokon keresztül, akkor valószínűleg nem."
Namost én a igazából a megállapítás aláhúzott részével vitáztam, és ha a MT-nak nem egy hanem n nemzetközi fogadója van, attól még az elv talán ugyanaz nem?
"Hiba: ez egyszerűen nem igaz, nincsen ilyen "megfelelő rendelet". Továbbá nem illik összekeverni az "irányt" és a "szolgáltatástípust".
Ezel a hozzászólással befejezem a részvételt ebben a topicban. Nincsen értelme ujjat húzni ilyen hozzáértő, tájékozott emberekkel, mint mikimaus. Igaz, én csak alig több mint 30 éve dolgozom a távközlésben, tehát még bőven tanulhatnék tőle - de ehhez egy csöpp kedvem sincsen."
Nem kevertem össze, zárójelben (igaz, félrerthetően) kibővítettem a vélelmezett szabályozást (nem is találtam ilyet!), mivel a szolgáltatás-típusba történő korlátoozás más tészta de úúgy véltem azonos jogforrás foglalkozik vele - ennek ellenére belátom, ilyet én sem találtam.
Akkor viszont légy oly szíves - felesleges, megalapozatlan - sértődés helyett megadni azokat az elveket vagy a szokásjogról tanúlságos leírást adni, amely ebben a témakörben (melyik belföldi körzetszámra engedünk be nemzetközi forgalmat s melyikre nem, mert a 21-es ilyen szempontból mintha "alulszabályozott" lenne)!
Még egyszer jelzem Részedre: nem akartalak megbántani, de még mindig úgy érzem, hogy az eredeti "valószínüleg" alapon megadott válaszodat ha nem is helyesen jelzővel minősítettem hibásnak, de még mindig nem érzem megerőstíve sem.
Hát egyelőre ezek szerint aszolgáltatók nem csak vakok, de még bolondok is... majd lesz ez még így se' ;-)
Az AXE a svéd Ericsson ("Van ki e nevet nem ismerné?") tárolt-program vezérlésű, digitális (azaz a kapcsolástechnika is az) főközpon típusa.
A nemzetközi AXE amolyan pilot (jobb szó a referncia) központként is funkcionált a 90-es évek első felében, amikor a rendszerválasztó tender volt a téma, ekkor üzemelt már a Nordhen Telekom által anno még a COCOM lista tiltása ellenére (egyedi engedéllyel) behozatott helyközi "tandem" központ ugyanott - célja az ARM-ek (Crossbar helyközi tranzitok) és a meglévő néhány digitális valamint a 7A2 Rotary helyközi irányainak összefogása, a helyközi kicserélés bizonyos forgalmi viszonylatokban valamint a kapcsolat a nemzetközi AXE-vel.
Az első rendszerválasztó tendert (1991) első - szakmai - körben ez jellemezte:
1. Ericsson/AXE
2. Northen Telekom és BHG/ADS
3. Simens/EWSD
Aztán Antal József kapott (állítólag, de hihető) egy telefont Kohl kancellártól, majd a hivatalos végeredményben:
1. Ericsson/AXE
2. Simens/EWSD
3. Northen Telekom és BHG/ADS
tehát vesztett a magyar BHG...
Nos dehát nem is ez volt akérdésed: az AXE (ahogy az EWSD is) digitális (2MBPS-os) kapcoslómezővel és trunnk-ökkel rendelkezik.
A központon belül úgy tudo, a központok között pedig egyértelműen jelenleg az ún. No7-es jelzésrendszer működik.
Az ISDN viszont alapvetően előfizetői (előfizető oldali) szolgálat-típus és technológia!
Azaz attól, hopgy ISDN vonala van egy előfizetőnek, a továbbiakban - alapesetben - nincs különbség a beszédút (digitális) megvalósításában. Csak a CODEC került kijebb (legkésőbb az ISDN készülékekbe), de legalábbis a szolgáltatás hozzáférési pont az U/S0 busz határfelületére, illetve az analóg portokra.
Ellenben amit Te pedzegettél, az nem kapcsolástechnikai, sokkal inkább (95%-ban) az egységes (ISDN-t is támogató) jelzésrendszerrel és az ún. ISDN suppliment szolgálatok megfelelő (helyi szintű és országos rendszer szitnű, vo CCBS (újrahívó) - támogatásával kapcsolatos. Azaz szofver kérdés.
A kicserélés ilyetén képpen soha nem lesz (értelmesen) ISDN, azt legjobban a No7 jellemezheti akkor már.
Neophone-t használok több mint egy éve, meg vagyok vele elégedve. A 0621-es számok kapcsán regisztráltam Megaphone-ra ( https://www.megafone.hu ), feltöltöttem az egyenlegem, így megkaptam a 0621-es számomat is. Azt írják, hogy ez csak május végétől fog működni, de kipróbáltam és "kifelé" már megy. Vagyis felhívtam Megaphone-ról a mobilomat és kiírta a mobil a 0621-es számom. Felhívni még nem tudom a 0621-es számot, bízom benne, hogy hamarosan az is fog menni.
A KLIP viszont nekem nagyon zavaros. Regisztráltam, megkaptam a számot, a 0621-est is. Másik KLIP számot tudok vele hívni, de a 0621-est felhívni nem lehet. Neohpne-ról és mobilról próbáltam, matáv telefonom nincs és nem is lesz. Neophone-nál "403 Forbidden" a hiba, mobilnál "A szám hívása nem engedélyezett" duma. Esetleg itt azért kell feltölteni az egyenleget, hogy a már "létező" 0621-es szám hívhatóvá váljék? Erről sehol nem találtam információt. Sajnálom az 500 Ft-ot egy feltöltésre a teszt kedvéért.
Ja és nem árt tudni, hogy a Neophone 8888181-es behívószámára nem érvényes a Favorit és egyéb matáv átverés, de a Tele2 plusz és extra plusz-al ingyen hívható. No comment...
Miért nem lehet hívni mindegyik voip szolgáltatótól a 3-4 jegyú tudakozó, segélyhívó, stb. és színes (kék, zöld) számokat. -3 C-hungary-ról pl. hívhatóak a segélyhívó számok (104, 112, .... stb) -NEO-ról annak ellenére, hogy aFAQ-ban az ellenkezője szerepel, de mégis lehet hívni a 40-es és 80-as számokat. -Klipről viszont még a másik 21-es szolgáltatók sem hívhatók. Miért tiltják, vagy miért nem lehet ezeket a számokat hívni ? Vki hozzáértő elmagyarázná, hogy miért nem? :(((
Nem szeretem, ha ismeretlenek lemarháznak. Különösen akkor nem, ha ráadásul hiányos/rossz/félreértelmezett infók alapján teszik, mint mikimaus a 106 hozzászólásában. Idézek tőle:
"A +36 jellegű vezetékes (!) nemzetközi hívások egyetlen, az öszekapcsolási piac JPE szolgáltatója által (Magyar Telekom/T-Com) üzemeltetett kicserélő központon (Nemzetközi Kicserélő Központ - AXE, kezelői felülettel együtt, Horvárth Mihály tér, Budapest) keresztül érkeznek (és a vezetékes kimenők is ott mennek ki)."
Hibák:
1. Tény, hogy vezetékes (mármint belföldön vezetékes hálózatból indított vagy ilyen hálózatba érkező) nemzetközi hívásokat legalább 4 hazai szolgáltató (T-Com, Pantel, Invitel, GTS) visz, ezt semmilyen jogszabály nem korlátozza.
2. Nincsen JPE az összekapcsolási piacon.
3. A T-Comnak nem csak egy nemzetközi kicserélő központja van
További idézet a 106-os hozzászólásból:
"Egyébként még ha nem így lenne is, azt nem az összekapcsolást végző szolgáltató, hanem a megfelelő rendelet határozza meg, milyen belföldi irányba (szolgáltatás-típusba) irányíthat nemzetközi forgalmat és melyikbe nem."
Hiba: ez egyszerűen nem igaz, nincsen ilyen "megfelelő rendelet". Továbbá nem illik összekeverni az "irányt" és a "szolgáltatástípust".
Ezel a hozzászólással befejezem a részvételt ebben a topicban. Nincsen értelme ujjat húzni ilyen hozzáértő, tájékozott emberekkel, mint mikimaus. Igaz, én csak alig több mint 30 éve dolgozom a távközlésben, tehát még bőven tanulhatnék tőle - de ehhez egy csöpp kedvem sincsen.
Igazából nem is ez a gond, hanem az, hogy a külföldi VoIP szolgáltatók a körzet szám alapján valszeg nem tudják, hogy ez az itthoni VoIP rendszerek hivatalós behívó körzete, így nem tud mit tenni. A másik ami gond, hogy ha tudnák, és ez alapján szeretnék a hívást IP alapon folytatni, szinte az itthoni összes VoIP hálózat tudtommal nem enged be a hálózatába külső irányból érkező kéréseket. Tehát ha tudnák IP alapon ide irányítani, akkor sem működne... Ez meg spec nem a T-Com hibája, hanem az itthoni szolgáltatók szűk látókörüsége. (Huhh, megvédtem a T-Com-ot.:)))
Egyébként az az AXE központ a típusára utal ? Azthittem, hogy ott ISDN alapu már legalább a kicserélés.