Nagyon köszönöm a választ! A lista kb stimmel, csak ez olyan vonat, hogy az egyik kocsiban csak jobbról, a másikban csak balról szed áramot, így a váltóknál mindig akad némi gond. Lehet, hogy inkább a váltók lelki világát kéne jobban kiismernem...vagy átalakítanom az áramszedést...
Így látatlanban, Ha beépítesz egy elektrolit kondenzátort, az egy polarítás függő alkatrész, csak egy irányban szabad a szerelvénnyel menni, a pozitív sin a kondi pozitív kivezetésésvel, a negatív a kondi negatív kivezetésésvel kell hogy találkozzon .
A kondi nagyon nem szereti a fordított polarítást ha véletlenül ellentétesen kap feszülséget, ( megfordítod a menetirányt ), akár el is pukkanhat.....
Mivel analóg üzemben a menetirány attól függ, hogy a sínbe milyen polarítással érkezik a feszültség, a puffer elkók pedig nem mindegy, hogy vann ak bekötve, így ez a kérdés analóg üzemben meglehetősen nehezen oldható meg. Leginkább sehogy.
- Több ponton is betáplált pálya,
- tiszta, egyenletes sínek, fektetési hibák nélkül,
- tiszta kerekek, nem csak a mozdonyé, a kocsiké is!
- tiszta áramszedés.
Ha ezek megvannak, akkor a rendszeres tisztítás, karbantartás is meg van, ilyenkor meg nem is kell.
Analóg vasútmodell hajtásába kondenzátort tennék, hogy a kisebb áramkimaradások ellenére is tudjon haladni viszonylag folyamatosan. (olyan szerelvény, aminek egyik kocsijában az egyik sínszálról, a másik kocsiban a másik sínszálról veszi az áramot, így elég nagy esély van a megállásra.
Van valami bekötési ábra, vagy rajz, vagy javaslat, hogy tehetem ezt meg? 470uF-es kondi, 12V-is analóg vezérlés. Köszönöm, előre is
Milyen színe is lehet ennek a modellnek kívülről valójában?
Hátul a DFS sonderserie VT135, középen egy DR III korszakos VT135. A kettő festése (Piros/bézs) azonos. Elöl pedig egy DRG Vt135. Ennek sötétebbek a színei.
A neten számos DFS képet találok, de a mind a kettő féle világos-sötétebb festésre van verzió, ugyanarról a mozdonyról. Vagy csak a fényviszonyok furák? Melyik lehet a valós(abb)?
Mivel a modell mozdonyhoz egy DRIII-as betétkocsi passzol színben, így arra matricáztam fel a 3-ad osztályt, és középre kreáltam annak is egy táblát, a DR felirat helyére. Így ketten egész jól néznek ki együtt. A mozdony kapott automata, digit kuplungot, így szinte teljesen modellezhető az eredeti DFS életérzés itthon: Végállomáson megkerüli a mozdony a betétkocsit, és mennek visszafelé. El sem kell menni oda :) A vasútmodellezés, mint látható, egy környezetbarát, költségtakarékos hobbi, mivel az utazástól, és annak költségeitől megkíméli a modellezőt :)
A digit kuplungnál persze először reszelni kell... Ez fontos lehet, mert beépítés után nehezebb leszedni a fém lemezkét, és visszarakni. A piros nyíllal jelölt bajuszt kell lereszelni. A végeredmény olyan ívelt legyen, mint amit a második képen a 2-es nyílnál látható. Így nem akad el a keresztrúdban az akasztó, amikor felemelkedne...
Tisztelt Uraim ! Tanácsot kérek : akinek H0-s Roco NOHAB 001 (Roco 52618) modellje van hová helyezi a digitools5.1 hangdekódert és a hozzá való "kocka hangszórót" a modellben -DE ÚGY, hogy azok ne dörzsölődjenek, ne súrlódjanak a forgó kardánrudakhoz ?
(Megpróbáltam máshová "beszuszakolni" mindkettőt - de úgy nem tudtam összerakni, nem tudtam rápattintani a kasztnit... :(((((
Viccen kivul, erdekes lesz hogy geopolitikailag ki lesz a nyertes: vajon a Piko fent tudja-e tartani a gyarat Kinaban vagy Europaba kell koltoznie ha a vadeszrepulok elindulnak Tajvan fele.
Uj videot kozolt a Piko. Gyari latogatas ezuttal is Kinaban, nehany mozzanat arrol hogy hogyan keszul a gozmozdony modell, miert kernek 150 ezer forintot ertuk:
Én most egy olyat láttam, hogy egy erősen szűkített szájú üvegből közepes méretű műfűszálakat szórnak függőlegesen a szokásos ragasztóba, nem egyszerű, de valamennyire működik :)
Én is a légycsapóssal kezdtem, ki ne szeretne 100-150€ helyett megúszni egy eszközbeszerzést 5-10€-ból.
Valóban nagyon közel kell tartani a célterülethez, és így elég könnyen zárni tudja az ember az áramkört megcsapva önmagát, miközben a hatásfoka kb egytizede vagy még kevesebb a céleszköznek, egy csomó feladatot én pl sehogy sem tudtam megoldani a légycsapóssal, a hosszabb fűkeverékekhez (4mm felett) egyszerűen túl gyenge volt, hogy érdemi hatást fejtsen ki.
Beruháztam egy Noch céleszközre, ezzel már lehet elég jó dolgokat művelni, ezt is lehet nagyon közel tartani a célterülethez, ezzelmég sosem csapott meg az áram.
De ezzel is simán el lehet molyolni napokat egy fél m2-es területtel is, hogy kb ilyen legyen:
- Vannak ugye a gyári cuccok, a legismertebb talán a Noch terméke. Jellemzően ezek nagyobb felületek beszórására alkalmasak, elég hatékony eszközök. Ezen azt értem, hogy rövid idő alatt nagy területet lehet velük füvesíteni. Hatékonyságuk abból fakad, hogy elég nagy feszültséget gerjesztenek a szórófej, és a beszórandó felület között, általában 9V-os elemről működnek. Nagy távolságból, 10-20cm-ről is hatásosak.
- Házi készítésű eszközök. Elterjedt, hogy bütykölünk magunknak a fillérekért megvehető, kínai elektromos légycsapóból ilyet, egy fém teaszűrő felszerelésvel a cuccra. Ezekkel is lehet szépen dolgozni, sőt, kis felületekre még szebben is. Apró részenként lehet vele akár kis színes foltokat is csinálni, változatosabbá tenni vele a felületet. Jellemzően 2db ceruzaelemről működnek, ebből "csak" olyan 1500V feszültséget képesek gerjeszteni. Ez bőven elég ahhoz, hogy eredeti funkciójukat ellássák, vagyis a repülő rovarokat megsüssék. Viszont, ahogy mi használjuk ezeket az átalakított szerkentyűket, az csak - ahogy írtam - csak kis felületek beszórására jók, és sokkal kisebb távolságból, 1-3cm-ről.
Tehát, ezek nem alkalmasak arra, ami a Noch reklám fotóján is látható, hogy magasról, egyszerre nagy felületet füvesítsünk!
A képen egy Z építési nagyságú asztalka részlete látható.
Egy valamire szeretnék minden vállalkozó kedvű modellezőt figyelmeztetni! Talán triviális a dolog, de nem árt leírni. A házi fűszórókat nem érdemes kipróbálni magasabb feszültségről, például úgy, hogy a két ceruzaelem helyett meghekkeljük úgy, hogy 3 elemről menjen, vagy egy 9V-sról! Ugyanis a kínai elektronika, ami ezekben van, legfeljebb azt az 1500V-t bírja el, amire készítették. Ha nagyobb feszültségről működtetjük, akkor tönkre fog menni.
Geoline-t semmikeppen sem javaslom, mert nem gyerek kezebe valo, a kemeny fröccsöntött müanyag agyazat tele van eles reszekkel, ami siman el tudja vagni a kezet.
Föleg ha meg nincs semmi a rendszerhez, egy analog Piko kezdökeszletet javasolnek agyazatos Piko sinnel, sokkal strapabirobb, gumibol van az alja.
A sínrendszer választáshoz még egy kis kiegészítés: nem tudom milyen modellek vannak a birtokodban, de ha valamelyik rendszer mellett döntesz, érdemes lehet először csak egy próbadarabot venni belőle, nehogy akkor derüljön ki, hogy nem mennek rajta a vonatok, amikor egy nagyobb összeget beruháztál rá. Pl a Trix-C-n a Fleischmann modellek kerékkarimái (vagy a régebbi Piko-k) "verik" a sínleerősítés imitációt. (Ami amúgy érdekes, mert pont a Maerklin-Trix-re jellemző a magas kerékkarima, de lehet, hogy azoknak más a profilja, vagy a keréktáv, nem tudom...) A Geoline-ről többen írtak már kimerítően, annyit tennék hozzá, hogy sokak szerint a "legtoleránsabb" sínrendszer, elmennek rajta a régi modellek, meg az RP25-ös kerék sem siklik rajta, forgalmi szempontból üzembiztos, ezt én is meg tudom erősíteni.
Kedves Ciszkoder, a döntéshez, hogy a szőnyegvasutazáshoz melyik rendszert válaszd, lehetnek olyan szempontok, amiről csak neked van infód.
csíkos-háTTú részletes összefoglalójával semmiben nem vitatkozok, csak árnyalnám. A felsorolt és preferált rendszerek tényleg jobbak, mint a Geoline, nem törhetnek, strapabírók, de csak jóval drágábban tudod megvenni őket, mert akár a Trix C akár a gumiágyazatos Rocoline esetében alig akad kéz alatt, csak újan boltban. A Geoline gyártása megszűnt, de ha a közeljövőben veszed meg, egyelőre még kapható boltban és egy jó darabig még kéz alatt is, mert jó sokat eladtak belőle és a megbontott kezdőkészletek miatt akár új állapotban, de jóval kedvezőbb áron meg tudnád venni egy jó részét, a börzéken, fórumokon is gyakran van.
Kérdés, hogy mekkora és milyen bonyolultságú pályát szeretnél, mennyi kitérő lesz benne, lesz-e fix helyed vagy minden alkalommal szét kell szedni? Van-e esetleg tárolási lehetőség pl. ágy alatt letakarva egy nagyobb XPS lapon? Azért kell esetleg gyakran szétszedni, mert minél több lehetőséget szeretnél kipróbálni, de ha mondjuk a 20-30. verzió után megtalálod a megfelelőt, azt meg tudod tartani, tárolni? 6 éves kisfiad is aktívan részt fog venni a pályaépítésben vagy csak a játékban? Nekem van egy Geoline ovál pályám, 2008-ban kezdőkészlethez adták, eddig kb. 50-60-szor volt összerakva és szétszedve, törött vagy repedt elem még nincs benne, de vigyázom rá. Ha egy gyerek elejti, törni fog és az idővel öregszik is a műanyag, viszont lehet még akkor is jobban megérheti anyagilag, ha ezt belekalkulálva évente kénytelen vagy 3-4 új elemet venni, vagy nem zavar egy törött töltés sarok, vagy éppen meg tudod ragasztani és játszani attól még jó.
Ha ezekre válaszolsz Magadnak, csinálj egy gyors kalkulációt, melyik rendszer mennyibe kerülne és az alapján tudsz dönteni. Ha van lehetőséged, modellezőtársaknál nézd meg a különböző rendszereket. Szerintem vannak a javasolt jobb, masszívabb rendszerek, a Geoline akkor jöhet szóba, ha számít mennyibe kerül, megfelelően kezeled és pár összerakás után esetleg fixen tudod hagyni és nem 10-15 évben gondolkodsz, hanem mondjuk csak pár évben, mert utána már jönni fog a végleges terepasztal.
Azt Te kapcsolod be a váltócímmel. Ott, azon a kijáraton fog először lassítani, utána megállni a híd, ahol a "külső (infra) LED" világít.
A zárójelzőt én magam készítettem, nem nagy ügy.
Neked :) Nekem nincs hozzá meg az infrastruktúrám. Olyant szerettem volna, ami világít is, így egyértelmű volt, hogy vennem kell egyet, amit LED-el kell még ellátni.
A hídra egyébként elég lenne csak kettő vezetéket felküldeni, így a foglaltság érzékelés nem lehetséges (vagy nagyon körülményes), de a DCC-ből minden parancs ott kiosztható a mozdonynak, és a vezérlő egységnek/motornak/tekercsnek. 3 vezetékkel már a foglaltság is megoldható.
A zárójelzőt én magam készítettem, nem nagy ügy. Van hozzá maratási filmem, ha érdekel, kölcsönadom. Én is gondolkoztam azon, hogy mozogjon, de nem fért volna el a kis szervó a híd aljában. Emellett a mozgatáshoz még két vezetéket kellett volna felvinni a hídra. Így is sok baj van az elektromos kapcsolattal, de nem is fér bele még két jel (vagy egy, ha valamelyik másik jellel közös). Ma már sok mindent másképp csinálnék, de nem akarok egy újabbat készíteni.
Ha első körben a cél egy fajta "szőnyegvasutazás", és az, hogy minden alkalommal egy picit másképp álljon össze a pálya, akkor olyan sínrendszert célszerű választani, aminek van olyan eleme, ami a "szőnyeg" és a vágámynezők között van. Magyarul ágyazatos, vagy töltéses sínrendszerben érdemes gondolkodni.
H0-ban ágyazatos rendszer egy volt, ez a Fleischmann Profigleis. Sajnos már nem gyártják, így a beszerzése nehéz, időigényes, és jobbára a használt anyagban merül ki.
Töltéses sínrendszerből a következőket lehet megtalálni idehaza:
- ROCO geoLine: megszűnt, nem gyártják már, így erre is vonatkozik az, amit a Fleischmann-ra írtam. További baja, hogy sajnos a műanyaga idővel rideggé válik, így nagyon törékeny lesz. Magyarul nem nagyon fogja bírni az állandó összerakást - szétszedést.
- PIKO A Gleis mit bettung: nem régen jelent meg, a sima A-Gleis-szel azonos geometriával kapható.
- ROCO Line mit Bettung: Idehaza van egy elterjedt neve, gumiágyazatos sín, utalva a rugalmas anyagból készült töltés imitációra a sínek alatt.
- Trix C-Gleis: Talán a legkevésébé elterjedt rendszer idehaza. Az összes közül ez bírja legjobban az állandó összerakást - szétszerelést. Ugyanis a konstrukcióból adódóan nincsenek sérülékeny sínpapucsok, amik összekötik a sínszálakat, másképp oldották meg. Lépésállónak hiredti a gyártója, igaza van, kipróbáltam. Semmi baja sem lesz, ha rálép valaki.
Lézetik még (?) a KATO Unitrack, de azt nem tudom, hogy itthon forgalmazza-e bárki is? A szabdalmaztatott "Unijoiner" sínpapucsoknak köszönhetően majdnem olyan strapabíró, mint Trix C.
Én inkább szétválasztanám. Szőnyegvasutazáshoz játszani és rendszeres szétszereléshez jobb lenne ágyazatos sínrendszer, ezen kevésbé hajlamosak felszedni a szöszöket, hajszálakat a modellek. Ehhez a Roco Geoline pont megfelelne, a Rocoline ugyan szebb, jobb, élethűbb, de jóval drágább. A Geoline-t kéz alatt is gyakran hirdetik, akár úgy is, hogy használva sem volt, csak kezdőkészletből adják el, tehát nem nagy kihívás beszerezni. Amit viszont szőnyeg vasutazáshoz használsz huzamosabban és jó sokszor szét és összeraktad, úgy hogy kisfiad is besegít, abból én már nem szívesen építenék terepasztalt. Terepasztalhoz akár a Piko A, akár az ágyazat nélküli vagy ágyazatos Rocoline jó lehet. A Piko 2,5 mm profil magasságú, ezen a régi modellek is elmennek, amiknek a kerék karimája kicsit nagyobb. A Rocoline 2,1 mm-es, szebb, élethűbb, de sok régi modell nem megy el rajtuk.