Létezik egy Izland könyv, - (ezért most meglincselnek???) - nem én írtam, de volt némi dolgom vele, ezért tudom.
Hogy jó-e, nem tudom, mert személyesen nem voltam ott, nem tapasztaltam.
A szerzők a könyvfesztiválokon megjelennek,
úgy gondolom, hajlnadók némi eszmecserére is.
Egy velemenynek dolsz be? :)
Az egy dolog hogy egy darab amerikai mit mond...
A hajo nem uj valoban, viszont pont most fogjak kicserelni uj hajora. A hajo szubjektiv nagy/nem nagy. Nekem elso erzesre nem volt nagy, masok meg azt irjak ez egy nagy hajo.
Ami biztos: sajatsagos hangulata van annak az utnak ami miatt megeri szerintem hajoval menni. Amikor felszalltunk es elindultunk Feroer, Izland fele elso ut a barba vezetett: ablak mellett 3 masik srac. 3 het mulva hazafele, be a barba, ablak mellett ugyanannal az asztalnal ugyanaz a 3 srac. Ok, ok is ket hetre mentek. De akkor is tok jo hangulata volt a dolognak...
Na akkor jojjenek ide az izland infok:
http://www.smyril-line.com
Itt megtalalod mennyi a jegy. Azert nem irok arat mert sokfele variacio van arra hogy hogyan utazhatsz es ennek megfeleloen mas es mas a jegy ara. De ha nem talalnad, segitek!
Én örülök neki, hogy a magunk urai voltunk, elég volt 5 embernek egymáshoz alkalmazkodni. Azt se sajnálom, hogy 3 nap alatt megtettük a Landmannalaugart, amit a Barakával 5 nap alatt kellett volna. De tény, hogy sokan vannak, akik nem szeretik az afféle bizonytalanságokat, mint pl. hogy reggel még nem tudjuk (de még délután sem), hogy hol fogunk aznap aludni, meg ilyenek. Szóval mindenkinek szíve joga, hogy szeret menni, mi így. Szeretem a spontán programokat, amikre csoporttal szerintem nemnagyon van lehetőség.
Egyébként elkészültek a fényképek és nagyon jók lettek!
Most jottunk vissza, ugyhogy van 1 csomo friss papiralapu informacio. A GPS-re nem nagyon van szuksegetek, minden eleg hulye biztosan ki van tablazva (kulonben vittunk, es vegigloggoltam az utat, ha kell el tudom kuldeni Fugawibol).
Off-road driving forbidden es fizikailag nem is nagyon lehet, ahol meg igen, ott nagyon tilos. Valahol talakoztunk egy emberrel a sivatag kozepen, aki arra vigyazott, hogy az ott talalhato 500 meterszer 1 KM-es zold teruletre senki se hajtson ra autoval. Szerintem aznap mi voltunk az egyetlen arrajaro. Nyugis egy szakma.
Benzinkut mindenutt van csak a felfoldon dragabb. 95 os benzin: 91-113 ISK, gazolaj 49-60 ISK
Errol jut eszembe, ha valakinek kell, van terkepem is, papiralapu 1:500.000 meg 1:250.000 meretaranyban, szines lezerrel kinyomtatva, meg CD-n is az egesz. Postai utanvettel elkuldom oket, a CD-bol korlatlan szamu van.
Kulonben terkepeszetileg nincsenek a toppon, bar mindenutt lehet terkepet kapni, azok nem mindig fedik a valosagot.A tablak alapjan jobban el voltunk. Mi a felfoldre egy Vitaraval mentunk, ami eleg also hatareset volt, amivel ott kozlekedni lehet. Egy nagyobb kereku auto szerencsesebb.
Nemzenesz
A képből úgy néz ki, hogy buszt váltottak. A mi buszunk máshogy nézett ki és egészen biztos, hogy 25 ember nem fért el volna benne. A csoportunk gyakorlatilag megtöltötte.
Ebben igazad van, sőt magam is jobban szeretek saját kocsival menni. Izlandon a költségek és a "hová menjünk, hogyan menjünk" ismeretének tökéletes hiánya miatt bíztam magam az utazási irodára. Ott a busz egyébként egy kb.15 személyes, terepjáróvá és "lakóautóvá" átalakított busz volt, nem az a fajta, amivel az autópályákon szoktunk találkozni. Az útban egyébként az volt a meglepő, hogy a csoport ellenére én semmi kötöttséget nem tapasztaltam, ha páran a barátaimmal mentünk volna, akkor is ugyanezt az utat jártuk volna be és gyakorlatilag ugyanúgy, legfeljebb saját magunk vezettünk volna. Persze a kötöttségek érzetének hiányához az is hozzájárult, hogy nagyon jó csoport jött össze és jól éreztük magunkat ebben a kis közösségben. Talán bizonyíték erre, hogy már két év telt el az út óta, de a "kemény mag" még mindig összejár, most szerveződik a második évfordulós találkozó is.
No persze aláírom, hogy ez talán egy kivétel volt, szerencsés eset. De volt olyan is, hogy azért mentem busszal, mert a sok általam vezetett és szervezett út után egyszer azt akartam, hogy ne nekem kelljen gondoskodni közlekedésről, szállásról, miegyébről, ne nekem kelljen odafigyelni az útitársak vélt vagy valós gondjára, bajára, óhajaira, egyszer végre ne csak az autópálya csíkját lássam az autóból, hanem a tájat is nézhessem, miközben a sofőr hajtja a buszt.
Volt olyan is, hogy másodmagammal mentem egy kéthetes útra, de alig telt el pár nap és már elegem volt az útitársamból, abból, hogy mindenre nekem kellett figyelnem, annyira hiányzott belőle az önállóság és a segítőkészség. Holott nem idegenvezetőnek vállalkoztam, hanem útitársnak. Ugyanakkor sok évvel ezelőtt magánszervezésben egy nagy busszal 42-en elmentünk délre, teljesen vegyes társasággal, hatalmas kalandjaink voltak, rengeteget nevettünk és dühöngtünk, egy vagány csaj vezette az egész utat és kormányozta a társaságot, szóval busz ide vagy oda, az egyik legemlékezetesebb és leghangulatosabb utam volt, máig órákat tudok róla mesélni. Aztán persze van az a buszos út, mikor a honpolgárok beülnek a járgányba, elmennek a görög tengerpartra és lógatják a lábukat a kék vízbe. Na ez az, amit szerintem az utazónak nevezett állatfajnak el kell kerülni.
Nagyjából igazad van, de nem vetted figyelembe, hogy a buszos úttal járó kötöttségeket ki kevésbé, ki jobban viseli. Nem biztos, hogy mindenkinek megéri a dolog.
Nem vagyok meggyőzve. Egyébként szarul számoltam, egy 100assal kevesebb az összeg. Fejenként nincs 46000 a benzin, ezt még osztani kell 10-zel (a fogyasztás nincs meg 1 l/km).
A programot részben az iroda kínálatából állítottuk össze, mert azért az ötleteik jók, de így sokkal olcsóbb a program és szabadabb is. Ráadásul miénk a vezetés élménye. Menjen irodával más. Tudtommal az ő áraikban nincs benne semmi, csak a busz meg a vezetés, de se belépők, se kaja, szóval ehhez nekünk se pénztárcánk, se cérnánk.
Amit írtam, komolyan gondoltam, a Dettifoss az egyik legnagyobb élmény, de NEM SZÉP. Hatásos, félelmetes, de szépnek nem mondható. Az Askja nem gyakorolt rám nagy hatást, elnézést, ha ez a szíved csücske, de így van. Az meg hogy a Felföldet mikor unom meg, legyen az én dolgom...
Ugyanezt láttad volna - sőt talán többet is - ha a ...... irodával mentél volna (nem reklámozom, így is betelik az izlandi útja). Jóval olcsóbban és minden nap kempingben aludtál volna. A teljes ár 400KHUF alatt, ugyanennyire nomád az életforma, sátor, hálózsák, ötnapos gyalogtúra + országjárás egy kisbusszal.
Persze így is biztos jó volt, de azért olyat írni, hogy az Askja egy átverés, a Dettifoss meg nem szép, meg hogy elegünk volt a Felföldből...belegyalogolt a lelkembe rendesen :-)
Szerintem ha van rá lehetőséged, a németek, hollandok, franciák vagy angolok között keress útitársat magadnak, azok csőstül járnak oda. Magyarral csak a visszafele repülőn találkoztunk (ketten voltak, de csak egy hétig és jóval luxusabb módon, mint mi~ezzel persze nem sokat mondtam), amúgy még egy vendégkönyvben volt egy magyar pár bejegyzése, ezen kívül semmi. Volt, ahol 1994~ig visszamenőleg se.
Igazából, ha valaki nagyon kemény, meg tudja ezt oldani csak repjegyből és kajából. Stoppolni lehet, csinálják is. Sokan bringáznak. Én már ezekhez öreg vagyok :)
Mi is 10 éve halogattuk a projektet, aztán idén elszántuk magunkat. Nem bántam meg.
Hálásan köszönöm...
Ettől féltem:) De persze számítani lehett rá:) Viszont nem adom fel:) Csak hol találok egy másik ekkora hujét mint én..:))) Nade még van egy évem rá:))
Repjegy közismert, ugye: 101000 Ft + 13000 illeték.
Vitara (minimum ez kell, vagy nagyobb): elvileg 10800 ISK/nap + valami biztosítás. Mi a Berg Car Rental-nál szereztük és ott komolyan lehetett alkudni, végül 10 napra 92000 ISK-ben állapodtunk meg. Ezt később kinyújtottuk 11 napra és még túl is léptük a napi 200 km-es limitet, úgyhogy most várjuk, hogy ehhez mit szólnak.
Benzin (95-ös, autóba): 91-97 ISK/liter, a dízel feleennyi, az csak 46 ISK/liter! Mentünk 2300 km-t, szorozza be valaki és ossza el 5-tel. ~46000 ISK/fő, ha jól számolom.
Benzin (főzőbe, csak a rend kedvéért): 600 ISK/liter. És még szarul is főz... (Coleman)
Szállás:
Vadkemping - ingyen :) A legtöbb helyen legális, kivéve, ha mást írnak ki (NP, magánterület stb.),
Kemping - 500-700 ISK,
Iskola - 450 ISK (csak sosincs benne hely),
YH - 1300-1500 ISK (tagoknak, hálózsákkal),
"Gistihus" (~panzió) - 7000 ISK (reggelivel). Na, ilyenbe nem mentünk.
Kaja, buszok, programok, miegymás. Összesen kb. 100000-ret költhettünk fejenként minden egyébre. Nagyjából úgy képzeld el az árakat, hogy minden annyiba kerül, mint itthon, csak meg kell szorozni még az árfolyammal (2,8 momentán).
Szerintem fejenként ~450 KHUF lehetett. És ezért a földön aludtunk :)
uhh, ez csodálatos lehettt:))
Hogy fogom kibirni jövő nyárig?:))
A vitara mennyibe került? Milyen kondiciók mellett? És ugy nagyjából ez az egész ut milyen nagyságendben fáj? (ha titkos, akkor is ird meg kérlek emilben:) )