Sziasztok van valakinél használatban, vagy valaki üzemelt már be ilyet? Mik a tapasztalatok hatásfokra, fogyasztásra és milyen fűtésrendszerhez alkalmazzátok?
Kicsit kísérletezgettem még a rendszerrel: 45-ről 60 fokra állítottam a kazánköri szivattyú csőtermosztátját. Ez eleinte 3-as sebességgel működött, és 60 foknál már nem tudott folyamatosan üzemelni, 3-5 percenként ki-be kapcsolt. (Ezért a kazánvíz is hol felment 80 fok fölé, hol visszaesett 70-re.)
Ezután a kazánköri és a fűtésköri szivattyút is levettem 1-es sebességre (ezeket a szakszer állította be egyébként, a kazánkörit 3-asra, a fűtéskörit 2-esre). Így már szinte folyamatosan működik a szivattyú, és a kazánvizet sikerült 78-84 fok körül stabilizálni.
Persze ettől még nem lett érezhetően melegebb a házban, de annyit legalább elértem, hogy a kazán hatásfoka javult, és a gyengébb kondenzáció miatt nem nő az élettartama.
A nagy kérdés számomra az, hogy a huzatventillátorral kapcsolatban mi a célszerű? Ha folyamatosan működik, akkor gondolom tökéletesebb az égés (ekkor működik igazán a gázosítás, mert leszívja a lángot az alsó térbe), viszont sokkal gyorsabban leég a fa. Ha nem megy a ventillátor, akkor igaz, hogy lassabban ég, viszont gondolom nem olyan jó a hatásfok, és a kátrányosodás is fokozottabb, nem?
Mit gondoltok?
A használati útmutató szerint az a jó, ha a tüzelőanyag teljes kiégéséig működik a ventillátor.
Még az alulméretezési problémámhoz: a radiátorokba előremenő víz durván 70 fok körül lehet (sajnos a rugós csőhőmérő elég megbízhatatlan, ha a kazánházban hideg van, akkor jóval kevesebbet mutat, mint a valós érték.) A visszatérőt nem tudom, azon nincs hőmérő.
A ház hőigényét 10 kW-ban határozta meg a tervező (igaz, hogy már számolt a még nem létező szigeteléssel). A ház jelenlegi állapotában biztos, hogy 20 kW felett vagyunk. A beépített radiátorok teljesítménye papíron 90/70 foknál 14,5 kw, 75/60 foknál 11,9 kW.
Valószínűleg tényleg nem marad más, mint a szigetelés, kazánt nem szeretnék cserélni (bár nagy előny lenne, hogy a 22-esbe már 50 centis fa fér, és emiatt nyilván kevesebbszer kell rakni.)
Tegnap sikerült elég sokmindent megfigyelnem, asszem jó úton haladok!
A kazánból kimenő csőtermosztátot beállítottam 70-80 fok közé.
Kissé nehezen indult a dolog, mert kb. 14 fokosra hűlt le a kazánban a víz.
Szép lassan felmelegedett, sikerült eléni elég magas hőmérsékletet.
Amikor a kazánhőmérő 82 fokot mutatott, akkor indult el a szivattyú, és vitte víz a puffer felé.
Mivel elég hideg volt még a visszatérő víz, ezért visszaesett a víz hőfoka 65-re majd leállt a szivattyú, majd újra felmelegedett, és elindult...
Szóval eljátszott magával.
Közben sikerült elkapnom egy olyan pillanatot is, amikor 88 fokon kikapcsolt a huzatventillátor, majd egy alacsonyabb hőmérsékleten ismét elindult.
Reggelre elég meleg lett a házban, és 70 fok maradt a kazánban lévő víz hőmérséklete.
Elég parázs maradt, hogy reggel elinduljon ismét.
A pufferes termosztátot 55 fokra állítottam be, de sztem veszek majd egy hőmérőt, mert azért 5-8 fok differencia van a beállított, és a valós értékek között.
Felteszek pár képet is.
Az egyik a kazán hátulja, a másik a puffer környéki kialakítást mutatja.
Nekem ESBE+szivattyú van a visszatérőben. Azt a kapcsolót 3-6 óra között kell tartani, a 12 óra semmiképpen se jó. Nekem kb 4,5 óránál van. A skálája is 3-6 óra között van jelölve (3 óra: 80 fok - 6 óra: 90 fok). Ebben a tartományban kell kapcsolni a kapcsolónak, normális üzem közben. Azt nem kell bántani begyújtáskor, csak a jobb oldalit (füsthőmérséklet) ahogy leírtad. Azt a termosztátot kell magasabbra állítanod, ami a puffer töltését vezérli. Tehát magasabb kilépő hőmérsékletnél induljon a puffer töltése. Szerintem.
Ne szomorkodj, azért vagyunk, hogy segítsünk. Én is most tanultam ezt és most értettem meg, hogy minek hogyan kell működnie. Ha a kimenő 60 fokos, akkor a bemenő biztos kevesebb. Nincs ESBE-termoszeleped vagy Laddomat? Az szabályozza a visszatérőt. Valami biztos van, mert asszem a Szakszer anélkül nem veszi át. Csőre szerelhető rugós hőmérővel tudnád mérni. Mindenképpen próbáld ki, hogy a puffert akkor kezdje tölteni, amikor 70 fok körüli a víz. Kíváncsi vagyok az eredményre.
És a szerelőd milyen beállításokat javasolt a termosztátokhoz? Szívesen megnézném a képeket, de szerintem a képeket tedd fel ide, hogy többen lássák, és többen tudnának válaszolni is. Ez a fórum azért van. Egyáltalán nem biztos, hogy amit én írok, az a jó megoldás, nem vagyok szakember a témában. De az biztos, hogy nálam ugyanez a kazán fűti a házat meg az 1200l puffert is (igény szerint). Az említett beállításokkal.
Ha a kazánból kijövő víz 60-65 fokos, akkor mennyi a visszatérő? A visszatérőnek kell min. 60-65 fokosnak lenni, mert különben csökken a kazán élettartama (többek között). A szerelő hogyan üzemelte be? Ilyen értékekkel jóvá hagyta? Garanciát adott?
Mindkét termosztátom a kilépő csövön van, egymás után helyezkednek el. Egyik termosztátom vezérli a kazába ESBE szelepen keresztül visszatérő vizet, a másik pedig indítja a puffer töltését, amikor a kazánból kijövő víz 70-80 fokos. Ezt baromság alacsonyabbra állítani, mert akkor nem a lakást, hanem a puffert fűtöd. A pufferbe csak akkor kell tölteni a meleg vizet, ha a lakásnak nincs rá szüksége. De vannak itt szakemberek is, akik elmagyarázzák pontosabban. Mindenesetre jó lenne képeket, rajzot látni a bekötésedről. Ki szerelte? Szakszer? A puffered soha nem lehet annál melegebb, mint amilyen meleg a kazánodból kijön. Gondolj bele: mitől melegedne fel jobban?
Nekem 2 csőtermosztát van a kazánból kijövő csövön. Egyik alacsonyabb hőfokra van állítva, és a kazánba visszatérő (kazánköri) szivattyút vezérli. A másik ahhoz a szivattyúhoz van kötve, ami a pufferből szedi ki a vizet (a tetején meg megy bele). Ezt az utóbbit próbáld meg 70-80 fokra állítani (ne a ráírt értékeket nézd, mert nem biztos, hogy pontos, hanem egy hőmérővel ellenőrizd, hogy 70-80 foknál kattanjon). Még egy fontos dolog: Mindkét szivattyúm a minimumon megy. Nagyobb sebességnél nem lenne ideje a kazánnak felmelegíteni a rajta átfolyó vizet.
Ha jól értettem azt a termosztátot kellene feljebb állítanom 70 fokra, ami a kazánból kilép?
Azt irtad, hogy a pufferbe kb. 70-80 fokos víznek kellene mennie, de én alig tudok 65 fok fölé menni.
Eddig csak egyszer sikerült 80 fokos vizet küldenem a pufferba, de akkor már szinte teljesen leégett a kazánban a fa.
A puffer után van egy keverőszelep, amit ha teljesen kinyitok, akkor szinte a kazánból rögtön felküldöm a vizet a lakásba, igy gondolom nem nagyon gyűlik a pufferben a melegvíz.
Éjszakára ezt a szelepet lejjebb szoktam terkeni, és akkor kevesebb meleg jön a lakásba, több megy a pufferba, de ez sem segít.
Szinte nincs olyan reggel hogy ne kelljen újraindulni a tűzzel.
Szia! Nekem ugyanez a kazán 1200 liter puffert fűt, a ház meg kb 130-140 m2, és jól működik. Ráadásul az épület vagy 25m-re van a kazánháztól. A földben mennek a csövek. Egy megrakással 4-5 órát ég. Délután 4-5 órai begyújtással még a reggeli ébredéskor is fűt (éjszaka le van kapcsolva 17 fokra, és nem indít a termosztát) A kazánból kb 50-60 fokon csak visszatérőbe forgathatnád, a pufferbe kb 70-80 fokos víz menjen. Állítsd magasabbra ezt a hőfokot!
Szia !
Sajnos a kazanod van nagyon alulmeretezve. Egy ket dolog viszont utkozik nalad. Amennyiben a kazan homerseklete nehezen eri el a 70 C fokot, akkor hogyan lehet ,hogy a puffer meg 80 C fokos? Amugy a 110nm-re a 10-12kWh veszteseg ilyen hidegben normalis ertek ,sajnos. Sima kazancsere legalabb 25kW-osra, es futes keso esteig. Kora reggel meg ujra inditas. Vagy valahogyan kibirni ezt a telet, ami csak most kezdodik igazan. Nyaron viszont szigetelni ,de alaposan.Falakra 20cm EPS, a padlasra meg legalabb 30cm. Nalam az ilyen meretu szigeteles 70 szazalekos megtakaritast eredmenyezett. Nekem is 50 cm-es tomorteglabol van az 58 eves hazam.
UDV , Peter
Üdv ! Merre laktok ? Így utólag szvsz már csak a hőszigetelés marad reális lehetőségnek. Úgy tünik alá lett méretezve a kazán teljesitménye, a 22-es nem sokkal került volna többe. Korábban milyen kazánotok volt? Sos-ben próbálj meg kialakitani egy direkt kört a radiátorok felé, ez nem túl nagy költség. A radiátorokba hány fokos az előremenő és a visszatérő víz hőfoka ?
Sziasztok!
Új vagyok a fórumban, és a faelgázosításban is. Tök jókat halottam több ismerőstől is hasonló rendszerektől, ezért vágtam bele én is, viszont elég rosszak a tapasztalataim. Kíváncsi vagyok, mi lehet a probléma, valószínűleg alulméretezett a rendszerem.
A szükséges adatok:
A ház:
· 50 cm-es tömör tégla fal
· ablakok-ajtók részben régiek, részben újak (K=1,1 ill. K=1,3 üvegekkel)
· mennyezet látszó gerendás, ill. stukatúr, most terítettünk le a padláson 15 cm-es üveggyapotot (0,044-es)
· fűtött alapterület 110 nm, 3 m-es belmagassággal
A fűtésrendszer:
· ATMOS DC 18S
· 750 l puffertartály
· 200 l indirekt tároló használati melegvíznek (2 db 22 kW-os hőcserélővel és 2,2 kW-os elektromos fűtőszállal) – fűtési szezonban a kazán fűti ezt is (a másik hőcserélőre a jövőben napkollektort tervezünk kötni)
· ESBE háromjáratú
· kazánköri szivattyú 50°C-on indul
· fűtésköri szivattyú 40°C-on indul
Tapasztalatok:
· lakótérben egész napos folyamatos fűtés mellett is csak max 18°C-ot érünk el estére, ami reggelre 15-16-ra csökken. Amelyik helyiség előbbre van a fűtési körön, ott 1-2 fokkal több van.
· a puffertartály hőmérője szerint (felső részen van a hőmérő, tehát nem tudjuk pontosan, mennyire melegedett át a teljes tartály) estére egész napos tüzelés mellett 75-80°C érhető el, de ez a tüzelés befejezése után 2-3 óra elteltével elfogy 40-50°C-ra, ha a fűtésköri szivattyú működik.
· kazánvíz hőmérséklete még nyitott huzatszabályzó mellett sem megy (vagy nagyon nehezen) 70°C fölé, holott az optimális üzemi hőmérséklet ugyebár 80-90°C lenne
· ilyen gyenge teljesítmény mellett is relatíve sok fa fogy, pedig jó száraz fával tüzelünk (egy betöltés max 2 óra alatt leég)
Kérdések:
· 1-2 éven belül tervezzük a falak külső szigetelését (10-15 cm nádlemezzel, v. hasonló, páraáteresztő anyaggal), a meglévő régi ablakok k=1.1-re cserélését. Kérdés, hogy ez a plusz szigetelés elegendő lesz-e, vagy emelett érdemes-e a radiátorokat nagyobbra cserélni, esetleg a kazánt/puffertartályt is nagyobbra cserélni.
· Esetleg jobban járunk-e akkor, ha a plusz fűtést (cserépkályha) építünk be a pl. a hálószobába.
Az lenne az ideális, ha napi 2-3 betöltéssel tudná a kazán felfűteni a házat és a puffert is, ami legalább az éjszaka folyamán tudna elegendő hőt tárolni.
Köszi a tanácsokat!
Igen 80 foknál zárjon le, de a fedélen van egy ütköző csavar azzal kell beállítani a légrést. Én kb 5 mm-et hagytam és jól működik. Ha nincs ez a rés akkor ha sokáig magas a hőmérsékleted a kazánban akkor lezár és akár el is aludhat a tüzed.
Üdv ! Használat közben úgy állitod be a láncot , hogy 80c környékén elzárja a levegő útját. Ezt a pontot csak az égés folyamán találod meg. Erre gondoltál ?