Keresés

Részletes keresés

dr.Akula úr Creative Commons License 2010.09.27 0 0 1870
ajjaj
Előzmény: elpazarolt tehetség (1852)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 1 1869

Talán egy modellrepcsinél el tudom képzelni,ahol akkora légcsavar és bika motor van hogy függeszkedni tud a légcsavaron.Vagy netán még a helikopter is gyanús.

De egy mai átlag gépnél nem hinném hogy számottevő hatás lenne ,legalábbis én nem érzékeltem.Motoros sárkánynál,és ernyőnél érzékelhető

Előzmény: Törölt nick (1867)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1866
.
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1865
A repülőgép,mivel egy egységet alkotva merev kapcsolat van a szárny,és a légcsavar között,nem esik zavarba   precessziótol,de a motoros siklóernyőst nagy szarba tudja hozni,ha felszállás közben kifordítja a motor a repülés irányából,megszüntetve a tolóerőt,ami a szárnyat előre és felfelé mozgatja...
Előzmény: Törölt nick (1864)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1862
De. Csak hát egy ilyen buta tanítvány egészen zseniális tanárt igényel :)
Előzmény: Törölt nick (1861)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1860
.
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1859

Élvezetből.

De még az is előfordulhat hogy hasznát venném hátimotor tervezésben,mert ott a precessziót minél inkább csökkenteni kell,és ebben is segít ha megértem:)

Előzmény: Törölt nick (1857)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1858
Kiegészítve a modell és a valóság kapcsolatának magyarázatával :)
Előzmény: Törölt nick (1856)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1855

"Most ugye azért Fermattosdit játszol velünk."

Hát nem ismered fel az egyszerű tudatlanságot?

Persze nem tagadhatom teljes bizonyossággal,mert nem tudom mi a frász a fermattosdi :)

Előzmény: Törölt nick (1854)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1852

Most aztán egy nagyon érdekes kérdés merült fel bennem a felfüggesztett kerék kísérlettel kapcsolatban:

Ha azért nem dől le,mert a lefele ható gravitációs erőt a pörgettyű hatás kilencven fokkal elforgatja,akkor miért nem a szabadesés sebességével pörög vízszintes irányba? Hova tűnik a gravitációs erő nagysága az elfordulása után?????

XtraP Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1850

A pörgettyű (Wikipédia)

 

Benne van, hogy mi miért. Ha nem érthető, az nem a fizika hibája ...

Előzmény: elpazarolt tehetség (1848)
XtraP Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1849

ha dölni akar akkor valami húzza az ellenkező irányba

 

Nem az ellenkező irányba húzza. Ha így lenne, akkor sose dőlne el, ugyebár (amíg meg nem áll, legalábbis). Az erő irányára merőlegesen dönti - ettől kezd a tengely "imbolyogni", azaz alul rögzített csúcsú kúp felülete mentén körbejárni. ("magyarul": precesszió)

Előzmény: Törölt nick (1847)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1848

"...és a dölő tengellyel bezárt szöge is változik... (-:"

Úgy van,persze csak ha fix helyről húzzuk a kötelet,de ha a pörgettyűre próbálunk modellt állítani,akkor feltételezhető hogy nem..

 

" neked mint tengelynek nem kell tudjad milyen hosszú a zsinór és mi húzza a végét... ha sötétben vagy nem is tudhatod, hogy egyáltalán forogsz."

Jó,de ez hogy jön ide?

 

"A pörgettyű tengelye semmi mást nem érez mint azt, hogy ha dölni akar akkor valami húzza az ellenkező irányba"

Jó,de miért?

 

Értem én hogy gőzgép,de mi hajtja? :)))

Előzmény: Törölt nick (1847)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1846

A példát elsőre is megértettem ha száz felé húznak kötelekkel,attól nem maradsz egy helyben,simán el tudsz dőlni!

Képzelj el egy aljánál  gömbcsuklóval rögzített rudat,aminek a tetejéhez kötöd a száz köteled.

Ha egyenletes erővel húzod a köteletet,és az eredő erő nulla,akkor ha kimozdul a rúd a fügőlegesből,akkor miért nem dől el szerinted?

Mert szerintem gyorsulva eldől,mivel a kötélerők semerre sem húzzák.

Az más kérdés ha kikötözöd a rudat,akkor állva marad,mivel akármelyik irányba akarna dőlni,az abban az irányban lévő kőtélerő csökken.

De ez a szitu nem hasonlít a  pörgettyűhöz.

Előzmény: Törölt nick (1845)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1843

Emésztettem egy darabig.Sajnos én nem tudom hogy mit tesz olyankor az ember,amikor két vektort megszoroz.(az összeget még tudom)

Létezik olyan szaki,aki készség szinten használja a képleteket,és el is jut az eredményhez,de nem érti mit is csinált közben.

Én szeretném képletek nélkül érteni (lehet hogy lehetetlen)és ehhez nem visz közelebb ha a képleteket próbálnám megérteni.

Meg tanulatlan is vagyok :)

De azért köszönöm a figyelmet!

Előzmény: dr.Akula úr (1826)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1842
Látom érted miről van szó.Sajnos az én torkom igen szűkös,ami a képleteket illeti,a fizika tudásom meg a józan paraszti észre korlátozódik :)
Előzmény: dr.Akula úr (1832)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.26 0 0 1841

Lehet hogy az én számból hülyén jön ki osztani az észt,de ez a hsz,

hogy fogalmazzak udvariasan;erősen átgondolatlan?

 

"Igen. Korcsolyával is könnyebb haladva egyensúlyozni."

Miről beszélsz? A korcsolyázó aztán végképp nem,de még a bringás sem a giroszkóp hatás segítségével egyensúlyoz...

De ha kétségeid lennének hogy erősen mellényúltál,lökj meg egy korcsolyá,és guríts el egy érmét,aztán nézd meg,melyik dől el előbb.

 

"Gólyalábon állva pedig okvetlenül lépkedni kell - a súypont-áthelyezgetés érdekében.

Egykerekű bringával előre-hátra kell mozogni, közben pedig kissé forgolódni, amikor épp nem akarunk haladni.

Minden esetben súypont-áthelyezgetésekkel történik a stabilizálás. "

 

Talán inkább arra gondoltál hogy az alátámasztási pontot kell a szúlypont alá csempészni,ugye?

És ennek mi köze megint a pörrgettyűhöz?

Előzmény: Törölt nick (1838)
dr.Akula úr Creative Commons License 2010.09.25 0 0 1840
Ha azt is hozzávesszük, akkor bonyolultabb a helyzet, a szabadsági fokok száma is változik, tudni kellene a pontos adatokat, ill. Wan der Vaals gáz esetén a többi paramétert is. A részecske méret, kohéziós erő...stb. Áramlástanilag exponenciálisan csökkenő intenzitású turbulencia lép föl, melynek mérése tovább pontosíthatja a modellt, hiszen egyből semmi sem elegyedik el. Ez nem igazán tudományos leírása dolgoknak, csak azért kevertem ide, mert 1. ilyen vagyok, 2. hangsúlyozzam a mérés fontosságát. :P
Előzmény: Helem (1837)
Helem Creative Commons License 2010.09.25 0 0 1837
És hogy jön a képbe a párolgáshő? Ugyanis az igen erős hőelvonó hatású.
Előzmény: dr.Akula úr (1833)
dr.Akula úr Creative Commons License 2010.09.25 0 0 1833
Amikor a közös hőmérséklet beáll, a fajhő és tömeg szorzatával kell súlyozni az eredeti hőmérsékleteket, hogy ki tudjuk számítani.
Következtetésképpen a gáz belső energiája, ideális esetben a p*V szorzat mindenképpen nagyobb, mint annak előtte bármelyik komponensé.
Ha V állandó, akkor a nyomásnak nőnie kell.
Előzmény: Helem (1831)
dr.Akula úr Creative Commons License 2010.09.25 0 0 1832
Szerintem mindig érdemes fölmérni, hogy a befogadó tudása mennyi ismeret és rálátás esetén lesz optimális, ha túl sok minden (és speciális eseteket) akarunk lenyomni a torkán, akkor talán hasznosabb, ha csak az alapokkal lesz tisztában. Tapasztalatból mondom. :)
Előzmény: Törölt nick (1829)
Helem Creative Commons License 2010.09.25 0 0 1831
Sziasztok!

Ki tudja azt, hogy mi történik ha egy motor hengerébe vizet permetezünk az égés után. Nő a nyomás vagy csökken? Elvileg nőhet attól, hogy a víz gőzzé válik és a gőz nyomása növeli a nyomást. Másrészt hűlhet attól, hogy a víz párolgása csökkenti a belső hőmérsékletet. Hogyan lehet egyáltalán azt megtudni, hogy bármilyen motorba, bármilyen hőmérsékleten növeli vagy csökkenti -e a nyomást víz befecskendezése.
dr.Akula úr Creative Commons License 2010.09.25 0 0 1826
Nos, a szögsebességvektor a és a korong egy tetszőleges mozgó pontjának helyvektorának szorzata adja ugyebár a pont sebességvektorát.
Két vektor vektoriális szorzatának eredménye harmadik vektor, melynek nagysága és iránya van emiatt. Nagysága akkor a legnagyobb, ha két merőleges vektort szorzol össze vektoriálisan, és a legkisebb (0), ha két párhuzamosat.
Egyenletes körmozgás esetében, ha a szögsebességvektor nem merőlegesen a pofánkba mutatna vagy 180fokkal ellenkező irányba (a korong síkjára merőleges), akkor ebből a definícióból fakadóan a körmozgás nem lenne egyenletes, hiszen a pillanatnyi helyvektorral semmiképpen sem tudna mindig állandó szöget bezárni.

Súlyos pörgettyűnél egy kúpot ír le. Pl. ilyen a mágneses jelenségeket okozó, Larmor-precessziót végző elektron példája.

Félreértés ne essék, az elektron nem véges kiterjedésű kis gömb, egy olyan szingularitás, amely valamekkora hely- és lendületbizonytalansággal rendelkezik, erről ad számot a Heissenbergféle határozatlansági reláció, olyan hullámtérnek is fölfoghatod, amely pinpongozik az atommag és a környezet elektromágneses hullámaival, hol innen kap labdát, hol onnan, mindig felváltva, de csak ilyenkor jelenik meg...
Előzmény: elpazarolt tehetség (1819)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.24 0 0 1825

Ezek evidenciák.Értem magamtól is.

Azt nem értem milyen következtetés vonható le ezekből amiket írtál a pörgettyűre vonatkoztatva?

Előzmény: Törölt nick (1823)
Simply Red Creative Commons License 2010.09.24 0 0 1824

a   modell golyónkra nem hat egy gravitációs erő,aminek az iránya kifelé mutat a körpályából

 

Dehogynem.  Az Északi sarkon a 0. hosszúságú kör irányban mozgó golyót a 90. hosszúsági kör irányában lökjük meg, vagyis a golyó körpályájára merőleges erővel. Mégsem arra (egy vízszintes tengely körül) billen a kör, hanem erre merőleges irányban, a függőleges, Északi-sark - Déli sark  rengely körül fordul el.

Előzmény: elpazarolt tehetség (1816)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.24 0 0 1822
Akkor a centrifugális erőt érzem,de mi köze ennek a pörgettyűhöz?
Előzmény: Törölt nick (1820)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.24 0 0 1821

Bocs nem gondoltam hogy komolynak szántad.

A baj az hogy nem az a kérdés hogy ha a manók húzzák oldalról,akkor elesik e,hanem az hogy miért húzzák oldalról!

Érted már a kérdést?

Előzmény: Törölt nick (1818)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.24 0 0 1819

Lehet hogy rátapintottál,mert csak tippelni tudok.

Ha én találtam volna ki,akkor a forgás síkjában a forgáskör érintőjeként rajzolnám.

Ha nem szakkifejezem magam szabatosan annak egyszerű oka van :)

És hogy van a fizikában ugyanez? :)

Előzmény: dr.Akula úr (1813)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.24 0 0 1817
Villants valamit,mert vihogni a sakál is tud :)
Előzmény: Törölt nick (1814)
elpazarolt tehetség Creative Commons License 2010.09.24 0 0 1816

Így már stimmel,de az előbb nem ezt írtad pontosan,hanem hogy megáll a forgás:

"Ez nyilvánvalóan körbekörbe fog rohangálni a 10 (-170) hosszúsági körön mindaddig, amíg mást nem csinálunk vele."

Ez lemodellezi a történést,de nem magyarázza,mert a   modell golyónkra nem hat egy gravitációs erő,aminek az iránya kifelé mutat a körpályából,a biciklikerékre viszont igen,és ezért a modell nem magyarázza azt a részét a jelenségnek hogy miért nem mozdul a gravitációs erő irányába is a biciklikerék.

Tehát arra a részre jó magyarázat a modell hogy miért kezd el körbe forogni a bicikli kerék vízszintes irányba,de hogy miért nem kókad le közben,az kimaradt a modellből,hiszen ott nincs olyan erő.

Előzmény: Simply Red (1810)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!