Sziasztok van valakinél használatban, vagy valaki üzemelt már be ilyet? Mik a tapasztalatok hatásfokra, fogyasztásra és milyen fűtésrendszerhez alkalmazzátok?
Én 2 hétig szinte csak ezt az oldalt bújtam, és próbáltam azokat a tanácsokat elvégezni, amiket jevesoltak nekem.
Mára már elég sok dolgot értek, sokkal jobban működik a kazán, mint amikor egyedül próbálgattam a dolgokra rájönni.
Én azt tudom tanácsolni, hogy mindenki olyan szakemberrel csináltassa rendszerét, aki már rakott össze ilyet!
Nekem már sikerült elérnem hogy 18 óra felé elindítom a főtést, kb 1 óra alatt elég meleg lesz a lakásban, és este lefekvés előtt a kazánt még megrakom.
Másnap reggel a kazánban lévő vizem még mindig kb 70 fokos, és elég parázs is marad.
Az elmúlt 3-4 oldalnyi bejegyzés után eléggé elbizonytalanodtam, hogy tényleg nem lesz felesleges pénzkidobás egy ilyen rendszer kiépítése a lakásban, mikor ott van a gáz. Én kifejezetten azért szeretnék fával fűteni, mert a jelenleg lakott kis lakásunkban (38nm) egy cserépkályhával fűtök, és nagyon olcsón jövünk ki. Gondoltam, hogy az új 95nm-es lakásban is sokkal olcsóbb lesz fával fűteni, mint egy cirkóval (áprilisban költözünk át). Szóval, 95nm, 3.2m belmagasság, 6 radiátor (átlagosan 600x1400 regulus), 750l puffer, 200l indirekt tároló (elektromos fűtőszállal a nyár miatt). Elég lesz a DC18S ahhoz, hogy 17 órakor begyújtom a kazánt, 20 óra körül újra megrakom és ezzel le van tudva a dolog másnap 17 óraig, úgy hogy 22 fok van a lakásban mindvégig??? A radiátorok méretezése itt tekinthető meg: http://statisztikus.hu/etc/regulus.xls KL
Én egy DC18S kazánt, egy 750 literes puffert, valamint egy 200 literes OKCV indirekt tárolót kívánok beépíteni lakásomba. Tudna nekem valaki egy bekötési rajzot küldeni?
(A szokásos bekötési rajzokat már átnéztem a neten, de sajnos nem találtam olyat, hogy egy indirekt tároló is lett volna a rendszerben.)
Több dolog végett kell a visszatérő víz hőmérsékletét magasan tartani:
- a kazán belső korrózija ( harmatpont alá csökkenés)
- nem csak a víztér tud de a tüztérből kilépő füstgáz is harmatpont alá vagy közelébe tud csökkenni, ilyenkor jelentkezika kazántérben a kátrányosodás ill korom. Ezért egyes kazánoknál elővan irva még a minimális füstgázhőmérséklete is,
- 60 C vízzel nehezen és sokáig fűtöd fel a pufferodat, relatíve sokkal kevesebb energiát tárolsz el így mintha 80C vízzel fűtenél.
Persze pufferhoz minimum 30-40% nagyobb teljesítményű kazán kell.
Nagyon figyelmesen elolvastam a rendszer leírását. Szinte mindent értek, csak azt nem, hogy miért kell a kazánba visszajuttatni a melegvizet (65-72°C)?
Örülök, hogy meg vagy elégedve. Az a fajta bekötést amit Nálad csináltunk, olyan helyen a legjobb, ahol komolyabb tipusú gázkazán van a rendszerben. Ahol nincs gázkazán, vagy egy régi tipus, ott a hagyományos gyári bekötés is megfelel. Ilyen esetben bőven jó a kézi ESBE. Sajnos van egy rossz tulajdonságom, éspedig, hogy mindíg próbálom a lehető lególcsóbban kihozni a rendszert, mintha a tulaj fejével gondolkodnék. Pedig ez nem míndíg jó- lásd a Te példád- . Egyébként a Honeywell T100RAB + V135-1B szelep beszerzési ára 48.000.-Ft. Hát van különbség. Ez egy kapillárcsöves szondás thermo keverő szelep, jelenleg a legprofibb. ( KVS > 5 !!!) Ha a kazánvíz a szelepen beállított értéket eléri ( pl. 60 cels.) onnantól 1 cels. pontossággal tartja a kimenő hőmérsékletet.
Szia! Nem Honeywell szelep, valami más. 18000 Ft volt. Nem vált be a kézi keverő, mert a változó meleg hőmérsékletű víz miatt változott a kevert előremenő is. Úgy is jártam, hogy 85 fokos volt az előremenő, és letiltott a gázkazán. Meg volt, amikor csak 45-50 fokost kevert ugyanolyan beállítással (mert még hideg volt a rendszer), az meg kevés. Ezzel közel fix hőmérsékletű megy a házba. Nem akartam folyton kijárni és állítgatni a csapot. Harmadik csonk is lett a pufferen. :) Köszönettel tartozom neked, mert látom, hogy mások mit szenvednek a rendszerükkel.
SZia HuCsa ! Látom átalakítottad az előremenő keverőt. Ez a megoldás jobb, de drágább. A képen nem jól látom, Honeywell szelepet tettél be? Én ezt szoktam javasolni,( lásd a mellékelt képen) de mikor mondom az árát , legtöbben inkább a kézi ESBE-nél maradnak.
Szia,a ház perlites terranova vakolat,belüről hőszigetelt 0,8-as tapéta,mind ez HB-38-AS FALON.Szerintem is kicsi a kazánod,véleményem szerint kérd ki a SZAKSZER TANÁCSÁT PROFIK!!!
Szia, érdekelne, hogy milyen a házad szigetelése, és milyen fűtésed van (radiátorok teljesítménye). A puffered reggel hány fokos?
Egyszerűen nem értem, hogy másoknak hogyan működhet ennyire jól, 2-3 megrakással, pedig már többektől hallottam, hogy a kazán tényleg beéri ennyivel.
Igaz, hogy a 32-es kazánba 50 centis fa belefér, ezért egy megrakás több fát jelent, de az az érzésem, hogy én a 18-as kazánommal, mivel 2 óránként tele kell raknom, összességében sokkal több fát eltüzelek...:( És mégsem tudok 18 fok fölé menni, egész napos tüzeléssel sem.
Kíváncsi vagyok, ha felteszek egy komoly szigetelést a házra, akkor javulni fog-e a helyzet, vagy tényleg kazánt kell cserélnem...
Ahogy elnézem nagyon bekevertetek a szivattyúkkal és a csövekkel. Az egyszerüség kevéért a következőt javaslom a megértés érdekébe. A kazán visszatérőjén levő szivattyú + ESBE vagy LADOMAT (ez az igazi), ez szívja a rendszerből a vizet a szelep által kalibrált értéken (65-72 C). Ez jut vissza a kazánba. A kazánból kilépő víz már nyomott rendszer (kilépő hőmérséklet ladomatnál min. 80C), a cső átmérő min. 32 mm. Egyik fele a keverőszelepre megy, az elágazástól már szűkül 28 mm-es csőre, a másik ág pedig a puffer tetejébe. A visszatérő ág ugyan igy van bekötva a ladomatba , a puffertól jövő vastagabb csőbe megy bele a keverőszeleptől jövő vékonyabb cső.
Mikor a kazán fűt a kijövő 80C-os víz nem tud az 50C-ra állított keverőszelepen átmenni, igy kénytelen a puffer felé haladni. Természetese a keverőszelep után van a fűtésköri szaivattyú amit pl. szobetermosztát vezérel. Mert ha szobatermosztát nem kapcsol akkor a kazán csak a puffer tölti. Ha viszont a kazánod és a szivattyúja kikapcsol és a szobatermosztát által vezérelt fűtésköri szivattyú indul akkor a pufferba levő viz forgási irány megfordul, ahol eddig bement a melegviz most ott jön ki és halad a keverőszelep felé majd a keverőszeleptől a puffer aljába vissza. Természetesen a kazán visszatérő ágát ebben az esetben egy uszó visszacsapószelep zárja. Röviden ennyi, de lehet a végtelenségig cifrázni.
Üdv mindenkinek.Nekem szeptember óta müködik a rendszerem ,aSZAKSZER szerelte.32-es athmos,1000 l puffer,180l tartály atartályban.200l kéthőcserélős indirekt tároló +szolár rendszer. A tanuló időszakot kivéve tőkéletessen müködik a rendszer.180 m2 fütők nappal 21,este22,éjjel19 c van.Programozható termosztát vezérli a rendszert.-10 c -ban napi két rakat fa elegendő volt a fent leirtak tartásához,ugy hogy a melegvizem 60 c ugy hogy a hőcserélőt elzártam a pufferból folyamatossan termelődőtt a hmv utánpótlás.A tapasztalatom ha nem tőkéletessen száraz a fa akkor a kazán 60c fok főlé nem nagyon megy.A fabrikett tőkéletes megoldás mindenkinek ajánlóm.2700-ért lehet venni. Űdv Jimre
A kazánból kijövő melegvíz elmegy a pufferoldalán levő legfelső csonkhoz ott egy t idomon keresztülbe a tartályba iilletve tovább egy 30-70 C fokos keverőszelepen keresztül a kevert víz a lakásba iiletve ebbe a szelepbe alulról a tartályból a hideg víz. A kazán alsó visszatérő vezetékébe van beépítve a keringető szivattyú amint azt írtam ezt a kazán jobboldali kapcsolójára kötötték a szivattyú után az esbe innen a puffer illetve a lakás visszajővő ága,majd a másik keringető szivattyú amit a szoba thermosztát illetve a pufferen levő felső t idom utáni lakásba felmenő vezetékre van felhelyezve a keverő szelep elé. csőthermosztát 45 fokra állítva. A jelenleg folytatott fűtésem: A kazánba a begyújtást követően 30-40 perc alatt a vízhőfok 70 fok körüli, a lakásba megindul a felfelé a melegvíz, kb5-6 perc alatt fordul meg a víz ezt éreztem a keringető szivattyúnál.Az előremenő vezetékbe beépített keverőszelep 55 fokos vizet küld fel a lakásba, gondolom ezzel párhuzamosan kezdi füteni a puffert is. A tüztérben a begyújtástól számított három óra elteltével teljesen leég a tűz a ventillátor folyamatosan megy a kazán hőmérője 75 fok körül mutat A pufferban ilyenkor 60 fok körüli a víz hőmérséklete a tartály közepén, ez a víz hőmérséklet 40 fokról indult begyújtáskor. KÍsérletezgettem a következők szerint: A kazánba begyjtottam, egy óra múlva ismét teleraktam fával a tűzteret,majd egy óra múlva meint megismételtem. Eredmény: a kazán elérte a 80-85 fokot és ventillátor leállt, a hátsó huzatot szabályzó lezárt. A kazánon a kezelő gombok balodali 3 órán jobb oldali 11 órán a hátsó lemezt szabályzó thermosztát 80 fokra állítva. Ez az állapot tartott kb 40 percet majd a vízhőmérsklete kezdett vissza esni a kazánban és a pufferban egyaránt, ismét rakni kellet a tűzre.
A múlt év őszén kötöttekk be nálam is egy ATMOS 22-est 750 lit pufferrel. Itt a fórumon olvasottak nálunk is igazak. Sok tépelődés után döntöttem a fagázosító rendszer mellett, mivel gondoltam hosszú távon megtérül a beruházás. Az eddig tapasztaltak nem ezt mutatják, nálam is nagy a kazán faigénye, három óra alatt teljesen leég. eddig a két hónapos fűtés alatt eltüzeltem jó 60 mázsa fát! A fórumot olvasva azt a következtetést vontam le hogy két egyforma rendszer nincs is talán ?! A hozzászólásokat olvasva és a képeket nézve meglepetésként ért,hogy nálunk a kazánból kijövő melegvízre semmi féle thermosztát nincs rákötve. A szerelők a kazán és a puffer közötti szivattyú indítását és leállítását a kazánon meglévő huzat ventillátor forgató gomb /jobb oldali/ kapcsolásával lehet szabályozni. A gomb elforgatásával ha a ventillátor kikapcsol akkor a szivattyú is kikapcsol, a kazán- víz hőfoka megemekedik mivel nincs keringetés, ennek okán ez a gomb 11 órán áll üzem közben. A bal oldali gomb alap minimumon 3 órán áll. A lakásba a meleg vizet a visszatérő ágba beépített szivattyú szállítja.,ennek a vezérlését egy csőthermosztát és a lakásban elhelyezett szoba thermosztát vezérli. Ez a csőthermosztát a kazánból kijövő előremenő vezetékre van rátéve a puffernél,az a szerepe hogy 45C fok alatti vizet már ne keringessen a rendszerrebe. A szoba thermosztát 22 C fokra van állítva ez kapcsolja ki a keringető szivattyút ha a lakásban már elérte a beállított hőfokot. A kazán működésével nem igazán vagyok megelédve. A beépítéstől kezdődően folyamatosan kisérletezgetek de úgy érzem nem az igazi !
Amit Andrezz ist, azt én nem tudom biztosan, hogy nincs középső kivezetése a puffernak, mert nem voltam ott amikor a szerelő összerakta a dolgokat.
De azt akkor sztem ugy fogom megoldani, hogy a puffer tetejéről fogom a kazánból jövő vizet a pufferba engedni, és akkor onnan ahonnan most is ki tudom venni majd a vizet.
A meleg víz felfelé megy, a hideg meg lefelé (kivéve ha 0 fokos, mert az jég, és az van legfelül). A pufferből fent kell kivenni a meleget, az alján a leghidegebb. De ha fent kiveszed, akkor valahonnan pótolni kell. Nálad a lakásból visszatérő HŰTVE a puffer alsó vizével keveredik vissza a keverőszeleppel. Ezért is lenne jobb ide egy termokeverő, mert az elzárná a hideg ágát, amíg a meleg ág nem éri el a beállított hőfokot.
Jó lenne már ha egy szakértő/szerelő is hozzászólna, mert nem szeretnék hülyeségeket beszélni...
Nálam is gyakorlatilag ilyen rendszer van. Ehhez a 750 l-es pufferhez (NAD típusú) nincs is középső csonk. A Szakszernél vettem, gondolom nem ajánlanák, ha nem lehetne így használni.
Szerintem úgy működik, hogy a kazánköri szivattyú tölti a puffert, amitől végül is függetlenül működik a fűtésköri. Ez végül is a puffert töltő csőből ágazik le. Az mindegy, hogy ebbe a csőbe éppen a kazánból v a pufferből jut a meleg...
Nálunk nem volt golyóscsap eredetileg ezen a csövön ( a puffert táplálón), de nemrég szereltettünk be egyet. Így amíg reggel hideg lakás, addig kizárjuk a puffert, így az összes meleg a lakásba megy. Később nyitjuk csak meg a csapot, amikor már a lakás melegebb.
érteni még én sem értem, csak gyanítom mi volt a szerelő elképzelése:
A puffer felső részén azért van egy elágazás, mert a kazánból érkező 85 fokos víz egy része megy a szivattyún keresztül a lakásba, a másik része pedig a pufferba.
Igaz igy nagyon sok idő még a puffer egyszer felmelegszik, de ha felmelegedett, akkor a puffer aljáról jönne a melgvíz, ami keveredik a lakásból visszatérővel.
Majd ez a kevert víz megy a keverőszelephez, ami szntén összekeveredik a kazánból jövő vízzel...
Én igy tudom most elképzelni, aztán hogy jól gondolom-e......ez a kérdés.
Bocsi, hogy ennyit kérdeztem. Próbáltam megérteni. Mégis arra jutottam, hogy én átalakítanám a rendszeredet. Egy szivattyút tennék (kis fordulattal) a puffer alsó kiállására, egy csőtermosztáttal. Ez kifelé szívja a vizet, amikor kapcsol (kazánból kilépő víz > 70 fok). A pufferes képen lévő szivattyút vezérelné a szobatermosztát.
Nem tudom elképzelni, hogy ezzel a kialakítással hogyan tudod a meleg vizet kivenni a pufferből? Ugyanazon a hőmérő fölötti csövön veszed ki, amin a betáplálást is végzed? Nincs a tartály felső részén még egy használaton kívüli csonk?