Sziasztok van valakinél használatban, vagy valaki üzemelt már be ilyet? Mik a tapasztalatok hatásfokra, fogyasztásra és milyen fűtésrendszerhez alkalmazzátok?
Egy faelgázositó és egy napkollektoros fütést kellene össze hoznom +puffer tartályt elektromosan .Valami segitséget tudnátok adni? képek, rajz,leirás stb
Most voltam a pincébe kísérletezgettem egy kicsit bekötöttem a másik termisztort ugyanúgy pontatlan feltettem egy hőmérőt a csőre ami szinte ugyanazt mutatta mint a kazán hőmérője tehát pontos. A set-8-ban beállítottam 15C-os korrekciót és most pontosnak tűnik.
Szoktál te korrekciót állítani amikor beépítesz egy Ter-9 et?
Holnap fűtés után jelentkezem itt a fórumon ,hogy mi a helyzet amúgy nem hinném ,hogy az ter-9 lenne rossz szerintem egy kicsit csal a termisztor és ennyi.
Próbáld meg. Hibás termisztorral már találkoztam, de még hibás TER-9-vel még nem. A 0.75 elméletileg jó, mert kisebb az ellenállása...elméletileg jó, de gyakorlatilag nem tudom. Sajna túl messze laksz, adnék kábelt, mert van bőven raktáron.
Azt hiszem igen a SET 8 menüpont alatt található meg az offset funkció. A tapintót oda helyezed, ahova a termisztort szeretnéd kötni. Nálam egyelőre még a két csőtermosztát dolgozik, mert csak tavasszal lesz egy nagyobbacska átalakítás a rendszeren, melyek az előremenő csőre vannak közvetlenül a kazánnál elhelyezve.
Az előbb felraktam egy tapintóhőmérőt ami pontos is holnap délelött amíg nem fűtök kicserélem a termisztort ,mert kettőt vettem és bekötöm forrasztás nélkül. Ha így is pontatlan akkor állítok egy kis korrekciót és kész.
Hja igen azt elfelejtettem, hogy fém bilincset használok, hogy legyen hővezetése. Telepítsd a kazán előremenőjének közvetlen közelébe, mert a kazán hőmérője a saját vízterébe van lógatva...
Még azt akartam, hogy: legalább 2x 0.35-ös legyen a vezeték. Az LiYY-t a hőmérséklet miatt mondtam, de szinte bármilyen megfelel (bár itthon közforgalomban nem hiszem, hogy más típus lenne, ez a termék széles körben használt riasztó rendszerekhez, ezért egyszerűbb beszerezni).
Ha van tapintó hőmérőd az nagy segítséget adhat a beállításhoz....
Lehet toldani természetesen. Mekkora keresztmetszetű kábelt használtál? Ha lehet akkor 2x0.35 legyen és LiYY...
Forrasztani nem szoktam soha, csak a cső felső részére rögzítem bilinccsel. Nem használtam még, de van benne offset (eltolás)-ra lehetőség. Mondtam, hogy 12 m-est vegyél, abból lehet levágni, és TZ legyen. A műanyag tokozású termisztort nem ismerem, ha ilyen. Szerintem TZ lehet a tiéd ha már a forrasztás is felmerült, de szerintem nem kellene, mert a tokozáson keresztül a belső forrasztásokat is oldanád.
Alfato ma beépítettük az elko-t csak lenn egy olyan probléma ,hogy kb 15C-ot csal amikor a kazán hőmérője 80C-on van akkor az elko csak 60-65C-on valószínüleg a termisztorral van a probélma.(ki is nyított a hűtőhurok)
Lenne egy olyan kérdésem ,hogy te hol helyzted el a termisztort és ,hogy szabad-e forrasztani ,mert amit vettem annak a kábele kb 10cm hosszú és meg kellett toldani.
A kémény magassága a becsatlakozástól 9 méter, a mérete 14x21 cm-es. Nincs kibélelve, a huzat tökéletes.
Én viszonylag száraz fával tüzelek, 1 és 5 éves vágásúval. Szerintem minden kazán érzékeny a víztartalomra, nem mindegy mennyi energiát kell fordítani a nedvesség elpárologtatására. Ezért is változik a fa fűtőértéke a nedvesség függvényében.
Egy kérdésem lenne: mekkora a kéményed és bélelt-e? Ez a kazán mennyire érzékeny a fa nedvességtartamára, magyarul tényleg annyira száraznak kell lenni a fának? köszi
Köszi a Vigas ismertetőt, ( ami egyáltalán nem VIGASsztalat ) el is futottam a vécére kicsit sírni, nehogy észrevegyék mások! Az Atmos ehhez képest valóban egy őskövület, kicsit mogorva is lettem emiatt! Na de mindegy működni működik. A totyás időkhöz képest 3szor több szabadidőm lett, a melegről meg nem is szólva.
Napkollektor:
Nekem szükségem volna durván 6-8 nm sík, vagy ennek megfelelő vákumcsövesre. Jó volna valami promó anyag, vagy mail, mi is a helyzet, meg némi gyorstalpaló, mert már rég foglalkoztam ezen ügyekkel.
Akkor a Vigas kazánhoz képest az Atmos egy lemaradt darab, mert digitális (vagy megy vagy nem megy a venti). Én a termosztátot beállítottam egyetlen pozícióra, amit filccel meg is jelöltem. Csak a füstgázt szoktam állítani, ami gyújtáshoz, és normál üzemhez kell. Azt is megjelöltem a kazánon filccel.
A saját napkollektor: forgalmazom, és szerelem őket, meg van már benne egy kis saját fejlesztés is. Nem gyártom őket, bár volt ilyen irányú törekvés: egyik kollégám aluból akart össze erőltetni egyet, de halott a hővezetés miatt (folyamatos raktárkészletem van, akinek falegázosítója van, annak komoly engedményt adok).
A Vigas kazánoknak van egy szabályzó elektronikája, ami vezérli a befúvó ventilátort és a keringető szivattyút. Az Atmossal ellentétben itt nem elszívás van, hanem befúvás, azaz nyomott a gázosítótér. Itt is van primer és szekunder levegő. Az elektronika a ventilátor fordulatát szabályozza 0-100%-os tartományban a kívánt vízhőmérséklet és a valós hőmérséklet függvényében, azaz egy folyamatos és automatikus teljesítmény szabályozás van. Ezért nem írja elő a gyár a puffer tároló beépítését. Pl. : Beállítom a kazánvíz hőmérsékletet 75 fokra. A szobatermosztát zárja a bementet a kazán elindítja a befúvó ventilátort. Az automatika figyeli a vízhőmérséklet változást és ahogy közeleít a 75-höz úgy csökkenti a fordulatot. 65 foknál 100%, 70-nél 50%, 73-nál 30%, de ez változik annak függvénében is, hogy a vízhőmérséklet emelkedés milyen intenzítású.
A vezérlő egységnek meg lehet adni egy leállási hőmérsékleti értéket ami alatt a kazán véglegesen leáll.
A tüzelőanyag állapotát úgy ellenőrzi, hogy ha a vízhőmérséklet egy bizonyos értékkel alásűlyed a a beállított kazán hőmérsékletnek akkor a kazán egy idő intervallumon keresztül figyeli a hőmérséklet változást. Ha nem emelkedik a víz hőmérséklete ezen idő alatt leállítja a ventilátort is kijelzi a tüzelőanyag hiányt. Ha viszont növekszik akkor visszaáll az eredeti működésre.
A kazán vezérlő egysége szabályozza a fűtési keringető szivattyút, (a kazánkörét)
a vízhőmérséklet és a pillanatnyi állopatnak megfelelően, szakaszos müködtetéssel.
Abban az esetben, ha nem szobatermosztátról vezéreljük a kazánt akkor lehetőség van arra, hogy a kazán vezérlő egységén időprogramokat állíthassunk be. Fél órás időszakaszokra bontva lehet fűtést és terperálást beállítani. 3 fix program és 7 szabadon alakítható program rendelhető hozzá a hét minden napjához külön-külön.
A fűtési állapot az adott kazánhőmérsékletnek megfelő szabályozással történik.
Terperálási állapotban a kazán tejesítményét, ezzel együtt a ventilátor szabályozását 20-40 %-os tartományban adható meg. Ebben az állapotban a kazán tejesítménye állandó és csak a beállított hőmérséklet túllépése esetén áll le.
Ezzel csak az a baj, hogy az épület túlfűtése következhet be, felesleges tüzelőanyag felhasználással.
Ez a vezérlő autómatika ebben az árfekvésű kazánban nagyon jó funkcionál, sőt szerintem veri egy pár nevesebb gyártójét is ( márka megnevezés nélkül).
Ami számomra negatívum a Vigas kazánnal kapcsolatosan. A nyomot levegőbefúvás miatt némi füstgáz kiszivárok a belső térbe, amit szellőztetéssel lehet kompenzálni.
A négyutas keverőszeleppel kapcsolatosan csak az a probléma nem igazán lehet pontos szabályozást létrehozni vele és sokára érhető el vele a 60 fokos vissztérő hőmérséklet. Az Esbe szelepek pedig nem pontosok és nem is állíthatóak. Én magamnak a kazánköri oldalra egy Heimeier merülőhüvelyes termosztatikus keverőszelepet építettem be ami pontosan szabályoz, persze az ára nincs is arányban az Esbével.
Tüzelőanyaggal kapcsolatosan:
Nekem Vigas 25-ös kazánom van, 5-6 naponta salakolok. Begyujtás után megrakom a kamrát hasábfával kb. 2-2,5 M 30-as ládányival. Reggeli indítással és ezzel a famennyiséggel volt olyan, hogy másnap reggelig is bírta, igaz nem sűrün, de ha este még egy ládával rárakok azzal másnap reggelig, de inkább délig bírja. A 24 óróból 10 óra 23 fok 14 óra 20 fok. A ház 120 nm, 2 szint, 30-as fal nem igazán jó hőszigetelésű ablakokkal. Van hőveszteség bőven.
A pufferes megoldás jobb, de ha a kazánház 1,6x2,2-es akkor ez nem jöhet számításba. Főleg még ha fűtési szekunder oldalt megvezéreljük egy időjárás követő autómatikával az már ...!
Alfatóval és Sámsonnal egyetértek a 40%-os üzemet illetően. Ami valszeg már másnak is szúrja a szemét és így nekem is az az Atmos "elnagyolt" jelölései. Számomra egyszerűen hihetetlen, hogy egy több százezer forintos korszerűnek mondott berendezés a 21. században olyan hihetetlen pontatlan vezérléssel van felszerelve amit már Noé is kidobott a csónakjából. Személy szerint én ezekkel a termosztátokkal küzdök nap mint nap. A küzdés mondjuk a begyújtásnál és a kikapcsolásnál értendő, mivel hihetetlenül pontatlanok. A másik problémám az az Atmos kézikönyv fordításával van ami figyelmesebb olvasgatás után már-már dühítő.
Alfató a "saját napkollektor" alatt mit értesz? Te készítenéd a kollektort, mert akkor egyeztethetnénk, mivel nekem is vannak ezirányu terveim.
Mindenkinek kívánok kellemes karácsinyi ünnepeket és boldog újévet.
Szerintem ennek a 40%-os teljesítmény akárminek az a lényege ,hogy az előírt üzemi hőmésékletének (80-90) 40%-a alatt ne üzemeltessük tartósan ,tehát ne próbáljuk meg laddomat vagy esbe nélkűl bekötni és kb 40C-os vízzel fűteni.
Az én gondolkodásom szerint ha megvan az előírt visszatérő víz hőmérséklete (65-70) és a kazán 80-90C-on üzemel de nem megy a venti ,mert tegyük fel ,hogy a pufferban és a lakásban is meleg a víz csak szintentartás van abból semmi baj nem lehet.