www.vifi.hu Egy új, a vallásokkal, hittel és szekularizáció fogalkozó hírportált indítottak útjára a napokban VilágiFigyelő néven. "Tárjátok ki az ablaktáblákat, hadd jöjjön be több világosság" Goethe
Ernesto Rafael Guevara de la Serna 80 éve született, 1928. június 14-én. Bolívia egyes részein vallásos kultusz övezi a forradalmárt, pedig nem volt hívő, még kevésbé proféta. Szerkesztőnk nemrég járt Argentínában, testközelből tapasztalva meg Che Guevara kulturális örökségét. Tovább
Vendég lesz a pápa a magyar Tudomány Világfórumán? ViFi | Sipos Péter | 2008. június 12.
Sajtóértesülések szerint XVI. Benedek pápa meghívást kapott a 2009-ben Budapesten megrendezésre kerülő Tudomány Világfórumára. A rendezvényt szervező MTA egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy tulajdonképpen ki és milyen elképzelésekkel hívta meg az egyházfőt.
lehet, hogy neked szebb, de hát ez szubjektív. az ateista kurir azért nem egészen jó, mert a hírek nem ateisták, hanem világiak. tehát egyáltalán nem gondoljuk, hogy hívők ne olvashatnák szívesen. a Magyar Nemzet ppéldául átvett cikket tőlünk. az ateista kurírtól kicsivel kisebb ennek a valószzínűsége. a világifigyelő nem egy ateista újság, nem radikális.
"valamilyen isten" volt említődve, azaz (Manitou, Krisna, Allah, Zoroaszter ..stb). A keresztényeket én se saccolnám 10%-nál többre. De ennek nemigen van más mércéje, mint az önbevallás - nem is azt mérik ki istenhívő, hanem ki vallja magát annak.
Meggyőződésem - az Isten Igéje alapján -, hogy a kanadaiak negyedénél sokkal többen vannak ott is, akik nem hisznek igazán Istenben - tehát nem ismerik Őt.
Egy reprezentatív felmérés során a kanadaiak negyede bevallotta, hogy nem hisz Istenben. A Harris-Decima cég által május 22. és 26. között végzett felmérés során a megkérdezettek 72%-a mondta, hisz valamilyen istenben, 23%-a közölte, nem hisz istenben, hat százaléka pedig nem válaszolt.
1) van a szekularizáció elve, ami az alkotmányban is van, meg ugye van egy másik mondás a császárról meg az istzenről. tehát ennek iszonyatos erőssége van
2) ezek után van ez a jézus mondás, ami mondjuk normálisan értelmezve szintén ugyanezen az oldalon van.
3) ezzel szemben van Kálvn nyakatekert kimagyarázkodása, ami persze jó annak, aki érdekelt abban, hogy racionalizálja a dolgot, hogy miért lehet mégis esküdözni
4) egyebkent Kálvin érve, hogy lehet esküdözni, ha az állam ezt igényli. csak ha ezt alkalmazzuk az állami tisztségviselők esküjére, akkr körbenforgást kapunk, mert ugye pont az a kérdés, hogy mit is követeljen az állam.
nézd, ha Kálvinnak az az érve, hogy "de egyébként a Biblia ellentmondásos", akkor hát ezzel egyetértek. de ugye Jézus szavai azokban a körökben bizony sokat számítanak.
kimagyarázkodni pedig a "teljességgel" kitételt nem lehet.
"Az esküvésnek e mérséklésével meg nem elégedve, az anabaptisták mindenféle esküvést kivétel nélkül kárhoztatnak, mivel Krisztus tilalma általános (Máté 5,34): "Én pedig azt mondom nektek, hogy semmiképpen ne esküdjetek, hanem a ti beszédetek legyen: úgy, úgy, nem, nem, s ami ezen felül van, az a gonosztól van." De ilyen módon meggondolatlanul megbotránkoznak Krisztusban, midőn a mennyei Atyával állítják őt szembe, s úgy tüntetik fel, mint aki Isten parancsolatainak eltörlésére szállt le a földre. Mert az örök Isten a törvényben nemcsak megengedi az esküvést, mint törvényes eljárást, (II. Móz. 22,11.), hanem ha szükség van rá, egyenesen parancsolja is azt. Krisztus pedig azt állítja, hogy ő egy az Atyával; hogy ő csak azt adja elő, amit neki az Atya parancsolt, hogy tudománya nem tőle magától származik (Ján. 10,18, és 7,16) stb. Hogyan áll tehát a dolog? Istent akarják-e ellentétbe hozni önmagával, hogy az Úr amit egyszer az erkölcsre vonatkozó parancsában helyesnek nyilvánított, utóbb megtiltja és kárhoztatja? De mivel Krisztus szavaiban némi nehézség van, vegyük azokat egy kissé fontolóra. E helyt pedig az igazsághoz soha el nem jutunk, ha teljes figyelmünket nem fordítjuk Krisztus céljára s arra, amit ő e kijelentése alkalmával elméjében forgat. Nem volt célja a törvényt akár lazítani, akár szorosabbra vonni, csak helyre akarta állítani annak igaz és eredeti értelmét, amit az írástudók és a farizeusok hazug beszédei nagyban megrontottak. Ha ezt figyelembe vesszük, nem fogjuk azt gondolni, hogy Krisztus az esküvést általában elítélte, hanem, hogy csak azokat a dolgokat ítélte el, melyek a törvény szabályát áthágják."
Kálvin: Tanítás a keresztyén vallásra (Institutio) II. könyv, 8. fejezet ("Az erkölcsi törvény magyarázata") 23.-27. pontok.
Beidézni az egészet túl hosszú lenne. Csak kiragadok részleteket.
"Első sorban meg kell tudnunk, hogy mi az esküvés. Ez nem egyéb, mint Istennek tanúbizonyságul hívása állításunk igazságának megerősítésére. Azok az átkozódások ugyanis, melyek nyilvánvaló istenkáromlásokat tartalmaznak, nem méltók arra, hogy az esküvések közé soroljuk őket. Hogy pedig az ilyen tanúbizonyság, ha helyesen megy végbe, egy faja az istentiszteletnek, azt a Szentírás sok helye bizonyítja. Midőn pl. Ézsaiás az asszírokról és az egyiptomiakról jövendöl, hogy azok is elhívatnak az Izraellel való szövetség társaságába, "a kananeusok nyelvén szólnak - úgymond - s esküsznek a seregeknek Urára" (Ézs. 19, 18.). Azaz, mikor az Úr nevére esküsznek, vallásos tiszteletükről tesznek vallomást. Ugyancsak Ézsaiás, midőn Isten országa terjedéséről szól, ezt mondja: "Aki áldja magát e földön, áldja magát az igaz Istenben, és aki esküszik e földön, esküdjék az igaz Istenre" (Ézs. 65,16). Jeremiás ezt mondja: "Megtanulják az én népemnek útait és az én nevemre esküsznek ilyen módon: él az Úr, miképpen tanították az én népemet megesküdni a Baálra, felépíttetnek az én népem között" (Jer. 12,16).
...Mivel már értjük, hogy az Úr azt akarja, hogy esküvéseinkben is meg legyen nevének tisztelete, annál nagyobb buzgósággal kell azon munkálnunk, hogy esküvéseink az Ő illendő tisztelete helyett nevének gyalázását, vagy megvetését s kisebbítését ne foglalják magukba.
Kisebbítjük és megszentségtelenítjük továbbá az Isten nevét, valahányszor bár igaz, de felesleges esküvésekben használjuk. Nem elég ezért a hamis esküvéstől tartózkodni, hanem egyúttal meg kell emlékezni arról is, hogy az esküvés nem kényre-kedvre adatott, hanem szükségszerűség következtében engedtetett meg és rendeltetett el, s ezért az esküvés szabad használatán túl messze távozik az, ki minden szíre-szóra esküdözik.
Másrészt úgy is vétkezhetnek az emberek, ha esküvéseikben kézzelfogható istentelenséggel Isten helyébe az ő szentjeit állítják. Mert így az istenség dicsőségét a szentekre ruházzák."
És még egyet idézek a következőben, amelyben Kálvin a Jézus mondását tárgyalja erre vonatkozólag.
" Etikaóra és hittan a német iskolákban ViFi | Holloni Emma | 2008. június 9.
Berlinben élénk viták folynak a felekezetileg semleges erkölcsi nevelés és a hittan iskolai szerepéről. Választhasson a diák az etika és a hittan között? Vagy legyen az emberi jogok, az önrendelkezés és a demokrácia alapelveiből kiinduló etika kötelező mindenkinek? "
"Teljességgel ne esküdjetek, avagy eskü kontra fogadalom ViFi | Brendel Mátyás | 2008. június 7.
Jézus ún. „hegyi beszédének” egy részlete a következő: „Teljességgel ne esküdjetek; se az égre, mert az az Istennek királyi széke; Se a földre, mert az az ő lábainak zsámolya; se Jeruzsálemre, mert a nagy Királynak városa; Se a te fejedre ne esküdjél, mert egyetlen hajszálat sem tehetsz fehérré vagy feketévé; Hanem legyen a ti beszédetek: Úgy úgy; nem nem; a mi pedig ezeken felül vagyon, a gonosztól vagyon.” (Mt 5,34.) Különösen érdekes eset az, amikor ezt a legájtatosabb keresztények felejtik el."
A Nemzetközi Humanista és Etikai Unió (IHEU) szervezésében június 5-8-ig kerül megrendezésre a 17. Humanista Világkonferencia E Pluribus Unum: A humanista értékek helyreállítása címmel. A konferencia színhelye Washington DC, ahol hat kontinens több mint 500 humanistája fog találkozni az elkövetkezendő napokban.
"1.) Éppen egy tudományos munkatárs hívta fel a figyelmet egy fórumon arra, hogy a Wiki-t ne használjuk általános megismerésnél többre. Semmiképpen se vegyük tudományos alapnak."
jajj nyuszikám. ha a WIkipédia ad egy hivatkozást, akkor ne legyen már bajod vele! berakhattam volna az eredeti hivatkozást is.
"2.) a legtöbb ember szenilisedve lesz vallásosabb - Azt gondolom, nem a kor függvénye a hit és vallás. ---
Ez volt az állítás és rá a felelet. Ha jobban megnézzük, akkor itt nem arra kerestünk választ, melyik korcsoport hiszi jobban Isten létezését."
elég közel van a két állítás egymáshoz ahhoz, hogy igazoltnak tekintsük.
" Tehát, az Isten hit nem valamiféle káros biológiai folyamat eredménye, hanem mondhatjuk, az élettapasztalat függvénye."
az a baj, hogy az IQ-val és végzettséggel fordított korrelációt ad a vallásosság.
én adtam statisztikákat, te nem. ehelyett csak kötözködsz.