Sziasztok van valakinél használatban, vagy valaki üzemelt már be ilyet? Mik a tapasztalatok hatásfokra, fogyasztásra és milyen fűtésrendszerhez alkalmazzátok?
Azt tudom, - vagyis sejtettem - mert volt ilyen izém, valamilyen testmelegítő. Ami a sarkalatos pontja: lehet-e napkollektorral olyan hőmennyiséget átadni, ami elég a folyamat beindításához. Mert ha nem, akkor teljesen felesleges dolgokról beszélünk.
Ja, és nyugodj meg az atmos remekül működik. Persze ha azt vesszük, hogy a két éve szárított fa becsúszik 20%- os nedvességtart. alá, és a műszárított anyag (pl. lambériának, hajópadlónak való) 12%-os, valóban száraz fa kell a jó elgázosításhoz, de ez tüzelőberendezésfüggetlen. Igaz ez a fagázt elégető kandallóra, vagy a tömegkályhára is.
Ma beszéltem telefonon egy épületgépésszel aki leócsárolta az egész atmos kazánt ,hogy szerinte ez nem jó mivel nem működik faelgázosítóként . Mivel ő látott egyet és elmondása szerint annyira száraz fával lehet csak gázosítani amit valami faszárító gépekből vesznek ki (gondolom bútorgyártás céljából)
Én csak olyan kérdéssel fordúltam volna hozzá ,hogy nálam a hőcserélőnél a primer vagy a szekunder oldalba kell tenni a háromjáratú szelepet . Nálam a szekunder oldalon van ezért én ha fűtöm a lakást akkor nem igazán tölti a puffert mert az összes vizet elviszi a hőcserélő szivattyúja és megy vissza a kazánba (a felesleg nem a pufferbe megy) És azon gondolkodtam ,hogy ha a primer oldalba kötném a háromjáratút akkor csak annyi vizet keverne a hőcserélő fele ,hogy a szekunder oldalon megylegyen a kívánt hőmérséklet. Állítsa szerint azért nem megy a kettő egyszerre ,mert 120nm-es házhoz kicsi a DC25S kazán kéne minimum egy 40KW-os
Leegyszerűsítve a dolgokat: az olvadásponton kell melegíteni a szilárd anyagot a folyékony halmazállapot eléréséhez. Ezt a hőt lehet visszanyerni a lehűléskor. Hőtárolás tervezéséhez ezt a hőfokot nem elfelejteni!
Minél jobban leszigeteled a házad- ami egyébként dícséretes-, annál inkább kell a puffer.
Egy átlagos jól leszigetelt házban legyen pl. a hőveszteséged egy nap 120KWh, tehát 5 óránként. A kazánod 18KW- os( nincs kisebb ventillátoros ). Muszáj maximumon üzemeltetni, mert különben lényegét veszti a faelgázosító hatásfokromlás miatt. Mit kezdesz a maradék 13KW- al?= PUFFER
A kazánnak azonban van a kazántesten keresztül is vagy 20% vesztesége- tapasztalat :-((
Szvsz egy központi fatüzeléses kandallókályha, ami hasoló elven műkszik, mint a kazán, alig valamivel rosszabb hatásfokkal, és más veszteség nincs.
Ha érdekel, gyere át a passzív ház topicba, egyébként nincs baci és igen, 375kg fa.
Persze a hőveszteség ennél jóval nagyobb, de a hulladékhő( a családod hőkisugárzása, vasalás, fürdés, stb. ), és a megfelelő tájolásból fakadó szoláris nyereség 1500KW híján pótolja.
hogyan változik a tüzelőanyag fogyasztás, ha van a házon Kőzetgyapot ( nem nikecell és társai) homlokzati hőszigetelés 12-15 cm, ( pl.: 15 cm 1500/m2 áron van) legyen az fűtve vízteres kandallóval, vegyes vagy faelgázosító kazánnal
egyáltalán, érdemes-e ennyire agyonszigetelni, vagy így már nem is kell puffertartály se?
gázfűtés lecserélését tervezzük, de még mindig nem tudom melyik lehet a legolcsóbb:
várom az adatokkal alátámasztott érveket, tippeket.....
Ja,
meg a macska farkát is vágd le, hogy hamarabb be lehessen csukni utána az ajtót. Bár, ha amit kiszámoltál és a DUPLÁJÁT veszem, az sem lenne rossz.
A passzív ház ennyiből elmegy? Ebben benne van a légcsere, meg minden mikroba pusztítás is? Mert az nem más, mint egy polisztirol pizzás láda...
Vagyis, ha ebben a szmötyiben akarnám tárolni, és pl 20 kW-os a faelgázosítóm, akkor tegyük fel, hogy 75 óra teljes égéssel le lehetne elegendő hőt tárolni? Elvi alapon, ha 4 üzemórát bír egy feltöltéssel, és az legyen, mondjuk 20kg keményfa, akkor elvileg 75/4x20=375 kg (!) fával meg lehetne oldani a fűtést? Persze egy ilyen bacilus konzerv szerű ház kellene (a fenének) hozzá.
PL. egy könnyűszerkezetes háznál ez az anyag kiegyenlítheti a nap- éj hőingadozást nyáron, télen pedig ha nem egyenletes a fűtés hőleadása(pl. kandalló) kiegyenlíti azt.
Ha pedig annál is több pénzed van:
Pl. 100nm passzív ház= 1500KWh fűtésszükséglet= 34tonna PCM, és egyéltalán nem kell fűtened, mert nyáron felmelegíted folyékonyra, tavaszra meg megszilárdul, és leadja ezt a hőmennyiséget.
Lenne egy olyan kérdésem ,hogy van-e köztetek olyan akinek padlófűtése van hőcserélővel (oxigén diffúzió miatt) és ez az atmos féle bekötés van pufferrel?
Akinek nincsen sok pénze és nem tud igényelni támogatást annak ajánlom a Vigas kazánt, én ezt használok és nem bántam meg. Napi 2x kell rárakni fát, a tűz folyamatosan ég és nem kell vesződni a begyújtással, heti 1x salakolás. Nem kell puffer (ezért a beruházás jóval olcsobb, én is terveztem hogy későbbiekben veszek hozzá puffert, de egyenlőre tökéletes anélkül is) viszont indirekt tároló ajánlott. A lakás 150nm és a mostani hidegekben is tökéletesen működött minden kivéve annyi hogy délután dobtam rá 5-6 db fát hogy este jó parazsam legyen(nem ment el a rendszer 12órát csak kb.: 9-10-et). Szeptembertől idáig kb 5 erdei méter ágfát használtam fel 75e ft értékben. Kérdés van?
Jah, az épület tájolás az valóban sarkalatos pont. És a polikarbonát az valóban nem olcsó, de szerintem még mindig a legolcsóbb minden másnál, ezenkívül relatíve közepes kézügyességgel saját kezűleg szerelhető. Sőt, a szembeszomszéd még egy jó ötletet adott a medencémhez, mégpedig, hogy ebbe a polikarbonáttal fedett dobozba egy lemezradiátort (feketére festve) rakjak bele, azon keresztül menjen a víz. De ez off, csak azért, hogy egy relatíve egyszerű ötlet mi mindenre jó. A legolcsóbb helyen az üregkamrás polikarbonát kamrás lemez nincs egészen 3000 HUF. Azt is mondta a szomszéd, hogy bár a kétkamrás drágább, de sokkal jobb, mert a két kamrásnak jobb a hőszigetelése, és a benti, már felmelegedett levegőt hőszigeteli a külső hideg levegőtől. Azt hiszem, nem árulok el titkot, hogy neki egy kb. 6 nm-es felülete van, és ezzel fűti a nappaliját, de értelemszerűen csak nappal. A lényege pedig nem más, mint doboz térfogata, és az átkényszerített levegő mennyisége/sebessége. Ja, és bocsi, még egy érdekes adalék a napmeleghez: amikor egy sima fehér mezőgazdasági fóliával takartam le a medence peremét a vízszint fölött 17-18 cm-re, az is elképesztően fölmelegítette a vizet a letakarás nélküli verzióhoz, pedig értelemszerűen nem volt a vízszint merőleges a napra.
Készítek, és ez még jó is lehet, mert akkor össze kell lomolni odalent :-) amúgy is mert holnap már két érdeklődő is jön tájékozódni...mert ugye a felebaráti szeretet.
A légkollektor egy jól járható út. Csak nagy, és ha bele gondolsz olyan hujjjujjjujjj de nem olcsó, mert a polikarbonát sem az...no meg ahhoz megfelelő épület tájolás és arculat is kell sztem.
Áááá...! Én nem beszél ama nyelv, amit a méltán híres Goethe a sajátjának tudhatott... Az különösen tetszik, hogy félig magyar, félig meg német... Azt azonban tudom, hogy a hülye németje képes és szavakat simán egymáshoz ragasztja, ezért a "Schmelzenthalpie" szót nem találván a német-magyar szótárban, ezért a "schelmelzen" szóra keresvén a "megolvaszt" kifejezést találtam, ami, és az a "158 kJ/kg = 44 Wh/kg" a német táblázatban. A "dichte" gondolom a fajsúly. A"Wärmekapazität" ismét szótő: warme: meleg, és itt megúntam az egészet. Ráadásul nem is értek hozzá. Ja, egy a lényeg az alján: 60 celsius. Padlófűtéshez még sok is.
Kérdések: Csőfagyasztó? Épületgépész segédlet, szoftver? Napkollektor otthonra a garázsból. Az utóbbi 3 éves dilemma, hogy hogyan legyen, mivel a kollektoros fórumon is többnyire mindig a varjálás megy csak más témában!
És a kedvencem: Vákumcsöves kollektorral, HMV( ez ugye nem probléma) és fűtés rásegítés?