Sziasztok van valakinél használatban, vagy valaki üzemelt már be ilyet? Mik a tapasztalatok hatásfokra, fogyasztásra és milyen fűtésrendszerhez alkalmazzátok?
A kazán termosztát a második jelölés első szélére van állítva, az nálam 86 fok C-nél állítja le a ventit. A füstgáz, pedig az utolsó előtti jelölés közepe, ez azt jelenti, hogy alig van már parázs a kazánban.
Én mindkét mérést közvetlenül a kazán előremenő csonkján mérem, és így meg tudom akadályozni a túlfűtést. Sejtésem szerint ha a tartály tetején mérném, én is így járnék, mert jelentős késéssel jelenik meg ott a meleg víz, tehát mire ott 70 fok C-t mérsz addigra a kazán már túlfutott és elkezd vészhűteni...de ezt csak feltételezem.
Szeretném a segítségedet kérni. ATMOS 25 S faelgázosító kazánom van, 1300 l pufferrel, Te hogyan állítod be a vezérlését? Hogyan áll a kazán termosztát kapcsoló, a füstgáz termosztát kapcsoló, és a kazánköri szivattyú a kazántermosztát hőmérő hány fokos állásán indítja a víz mozgatását? Én jelenleg a puffer tetején 70 fokos vizet a visszatérőben 22 fokot mérek/ természetesen az ESBE szelep csak 60 fok felettire kevert vizet enged a kazánba/, és ha másképp állítom, akkor meg túlfűti magát és nyitja a hálózati vizet hűtésként.
Jó meglátás hogy nincsen hőmérő a visszatérő ágban egy pillanatra én is elgondolkoztam hogy tényleg nem mértem, de eszembe jutott hogyha a kar 5-ős helyzetben van akkor 50-50% a hideg-meleg víz aránya. Kicsit máshogy néz már ki a rendszerem (szoci csempe maradt) a csövek kaptak szigetelést és az előremenőhöz be van téve egy digitális hőmérő és ott 61C (és most lementem és megmértem a visszatérőt is ott 64C)-os. Szabályzás: a kazán pulzálva kapcsolja a keringető szivattyút míg a kazán hőmérséklet el nem éri a 63C-ot, onnan a 70C-ig amire be van állítva kb 10-15 perc telik el, tehát nem lehet hogy sokáig kapna 60C alatti vizet a visszatérő. Ezt a rendszert nem én találtam ki, mellékelem a gyári fotót. Nekem 43000Sk ba került a kazánom (tip.: Vigas 25S) 2006 ban, jelenleg 1500euro körül láttam Szlovák oldalakon de itthon lehet olcsobban is kapni (Google: Vigas). A 4 útas szelep árára nem emlékszem kb 25e ft körül lehetett és a biztonsági szelep is kb annyi volt. Kátrányról annyit hogy néha kicsit nehezen nyílik az ajtó viszont a kéménycsappantyúval semmi gondom nincsen, és ha túl hamar rakok rá fát akkor látni lehet a még el nem égett fán ami bent van, hogy a kátrány rá csepegett a kazán belső faláról.
Igaz nem nekem lett feltéve a kérdés, de mivel pont erre jártam, és nekem is ilyen kazánom van (igaz egy 1000 literes pufferrel kiegészítve), nem tudom megállni a kommentet...
Ez egy Vigas 25-S típusú kazán. Én tavaly 360k körül vettem, de azthiszem azóta vagy 20%-al drágább lett.
Az én tapasztalataim a következők. Majdnem mindegy, hogy milyen keményfát használsz, csak száraz legyen!!! Én október óta (akkor költöztünk) 50q fát használtam el, folyamatos igénybevétel mellett. Hetente egy tisztítás, amúgy reggel-este egy-egy megrakás, begyújtás nélkül. A padlófűtésem non-stop(!) megy (temperálva, az előremenő 28-30 fok, thermoszeleppel szabályozva), plusz három helyiségben manuálisan kapcsolgatva egy-egy radiátor. A vezérlésem még sajna nem készült el. Összesen 160 nm-t fűtök non-stop 21-22 fok a padlós részen, 20-23 a radiátoros szobákban. Az igazsághoz még az is hozzátartozik, hogy a monolitfödémem egyenlőre csak alulról van szigetelve 10cm gyapottal, tavasszal megy rá még 20cm felülről. A házon egyébként 12cm revco polisztirol rendszer van.
Összegezve 110k, 3 hónap alatt, 160 nm-en, "befejezetlen" vezérléssel, és szigeteléssel. Egyszóval én is elégedett vagyok, és bizakodó.
Ami még fontos és elfelejtettem, hogy a puffer mellett még egy 300 literes hmv tárolót is kezel a kazán. A fent leírt fogyasztásban benne van ez is. Igaz egyenlőre csak ketten vagyunk, de szeretünk pancsolni, megy a víz.
A karácsonyi, és szilveszteri többnapos össznépi 23-24 fokon való "rendszerüvegelést" nem is említem, pedig akkor azért több fát kért.
A gázórám állása 20 m3!!! Kétszer bekapcsoltam a kondikazánt. :(
A négyjáratú szeleppel csak annyi a probléma, hogy változó üzem mellett fix beállítással változó előremenő és visszatérő vízhőmérsékleti értékek alakulnak ki. Felfűtési állapotban a visszatérő vízhőmérsékletének a mielöbbi min 60 fokos elérése késleltetve van. Gorazs által mellékelt képen nem látszik hőmérő a visszatérő ágban. Ha nem tudunk viszonylag pontos értéket a kazán visszatérő hőmérsékletéről akkor lehet, hogy ha hidegebb a megengedettnél a kátrányosodási állapot kezd kialakulni. Viszont ha túl magas akkor a rendszertől vesszük el a hőenergiát. A kézi üzemnek ez a hátránya. ha a motoros megoldást választjuk akkor pedig mire szabályozzunk? A rendszer előremenő vagy a kazán visszatérő hőmérsékletének tartására?
Én pontosabb és precízebb szabályozásnak tartom a termosztatikus 3 járatú szelepet annak is a merülőhüvelyes kialakítását. Ennél a rendszer felé csak akkor kezd viz keringeni amikor már a kazán visszatérő hőmérséklete már elérte a kívánt értéket (60-65 fokot).
A termosztatikus ESBE 3 járatú szelep ( fix 60 fokos) hátránya egyszer, hogy nem mindig pontos a másik pedig, hogy a belső termosztát miatt gyorsan változik az áramlási irány. A rendszer felé lökés szerüen adja ki a melegvizet, ez felfűtéskor értendő. Ennél a megoldásnál viszont az előremenő hőmérsékletének az értékét a kazán határozza meg, ha túlfűt a beállított hőmérsékleti értéknél akkor az a rendszerbe is kimegy.
Gorazs! Amit írtál, zene volt füleimnek. Sajnos nincs pénzem a teljes pufferes rendszerre, várni sem szeretnék tovább, mert rámegy a gatyám is a gázszámlára, ezért a Vigas kazán puffer nélkül tényleg jó megoldásnak tűnik ideiglenesen, amíg pár év múlva be nem tudok üzemeltetni egy puffert. Mi a kazán pontos típusa? Puffer nélkül hány forintból jött ki a rendszered, ha nem titok?
Pécs környékén nem tudtok véletlenül ajánlani valakit, akitől meg lehetne venni és be is szerelné a Vigas kazánt?
Szlovák gyártmány a szelep, nevet most nem tudok mondani de holnapra megpróbálom előkeresni a papírját. Nézd meg a képet, a fényes tárcsa szélén látható bal oldalt piros, jobb oldalt kék háromszög, felül pedig kék és piros. A számsor pedig megmutatja hogy mennyire van éppen nyitva és hogy hogyan keveredik a meleg és a hideg víz az előremenő vezetékben. A kar alatt is van kék pros az pedig a kazánba menő keveredését mutatja. A másik kép pedig a rá szerelhető szervómotort ábrázolja.
Ja, én is láttam a tévében, csak éppen a spanyol kapcsolatra nem emlékezem, sőt leginkább más országra emlékezem, mert egy bazi sivatagban volt az egész hóbelevanc, és egy nagy torony tetejében volt a napfény erőmű központja, ahová a tükrök sugarait vetítették.
Bár a tartós "kémiai" puffernek lehet jövője, mert ha jól érzékelem, akkor nem napokon keresztül képes tárolni a megtermelt hőt. Faelgáz szempontból a magas hőmérséklet lehet érdekes, ami az alsó égéstérben keletkezik, vagyis a megtermelt hő egy részét egy majdani felhasználásra eltenni az egyik legjobb.
Sejtésem szerint ezt a technológiát alkalmazzák a spanyol naperőműnél is....
Huh valahol látnom kell egy ilyet...valamiért nem értem, hogy hogyan önszabályoz...mármint hogyan állítasz be bármit is rajta, és hogyan reagál vissza a rendszer, mármint hogyan működik valójában.
A keringető szivattyút visszatérő ágba, a kazán elé szerelve, bypass nélkül használom jelenleg a rendszeremet. A 4 utas szeleppel be lehetne állítani a kazán belső keringetést és normál üzemben az előremenő-visszatérő víz mennyiség szabályozását?
Szóval a kazánból a víznek a keverőszelepen keresztül a házba kéne mennie, az előremenő hőmérsékletétől függő maradék mennyiségnek pedig a puffer tetejébe.
Ha így gondoltad te is, akkor nyitott kapukat döngetek :-)
Segítenél? Még sajna nem láttam ilyet, ezért meglehet, hogy butaságot fogok kérdezni. Az a 4 utas szelep manuális? Vagy mi alapján dolgozik? Ha nem manu, akkor motoros, vagy szolenoidos?
A másik: tényleg nem tudom, hogy a 4 utas szelep, milyen nyitási lehetőségekkel bír, de valami olyasmi szerepe lehet, mint az ESBE szelepnek, csak van egy olyan plusz ága ami a kazán körét zárja rövidre, hogy meglegyen az alap hőmérséklet?
Akkor mondjon egyet ami szerinte az, és vessük kíváncsi tekintetünket arra a gépre. Amúgy ma egy szakmámbéli nyilvánult meg hasonlóan, azt hittem megütöm a présgéppel, és elkaparom egy jeltelen sírba...
Lehet ,hogy félre értettél nekem a kazán teljesítményével meg a pufferral (1000) semmi bajom azt csak mondták ,hogy kicsi.(állítása szerint pedig nem is látta) Éjjel nem fűtök éjfél körűl kialszik a tűz reggel elindítom a puffert délután meg befűtök és 20-21 fok van.
Hát azt mindenképp úgy kéne bekötni, hogy az előremenő feleslege a pufferba menjen. Nem tudom mekkora a pufferod, de szerintem nem tart ki estétől reggelig(gondolom éjszaka nem jársz ki fűteni). Reggelre úgy kihűl a ház, hogy a visszatérő nagyon hideg víz miatt a kazán órákig csak magát fűti, ergo a ház tovább hűl, és úgy tűnik, mintha kicsi lenne a kazán, pedig csak a pufferod kicsi, vagy ki kéne menni éjjel is. Tehát, ha nagyobb kazánt vennél, lehet hogy áthidalná az éjszakai hullámvölgyet, de ahhoz meg nagyobb puffer kéne. Ebből a ráfordításból inkább szigetelj, és így elég lehet a kisebb puffer.
Azt tudom, - vagyis sejtettem - mert volt ilyen izém, valamilyen testmelegítő. Ami a sarkalatos pontja: lehet-e napkollektorral olyan hőmennyiséget átadni, ami elég a folyamat beindításához. Mert ha nem, akkor teljesen felesleges dolgokról beszélünk.