Annyiban igaza volt Vácinak, hogy kezdett "süketek párbeszédére" hasonlítani a dolog. Mi bizonygattuk a magunk vasutat támogató elképzelését, mások pedig kifejtették, hogy ők akkor se mennének vonattal, ha az minden szempontból jobb volna. Ennek így tényleg nincs értelme. Miért kellene Vácit vonatozásra szoktatni, amikor ő autózni szeret? Ne tegyük. Amíg tényleg elege nem lesz egyszer a dugókból, benzinárakból, benzinfüstből, kamionok kerülgetéséből stb., és fel nem ismeri, hogy enélkül is lehet utazni, addig csak járjon nyugodtan autóval. Senkit ne akarjunk kényszeríteni semmire. Én abban bízok, hogy az emberek többsége előbb-utóbb többre fog értékelni egy tiszta, színvonalas vasúti kocsiban való utazást, mint az előbb említettek elviselését. Merthogy az utak valóban egyre zsúfoltabbá fognak válni, a vasút pedig reméljük, egyszer talán nálunk is tud majd színvonalas szolgáltatást nyújtani. Nem csak IC-ken, hanem helyi jellegű vonatokon is.
Ha pedig nem nekem lesz igazam, hanem Vácinak, akkor gratulálok majd neki, ha összeakadunk egy autópálya pihenőjében. Vagy ő nekünk majd egy csatlakozó állomáson :)))
A közelmúlt és a jelen tendenciái őt igazolják, ez tény. De nem lehet vég nélkül utakat építeni. Azokban a nyugati országokban, ahol igazán fejlettnek mondható az úthálózat, egy-egy ünnepnap miatti "népvándorlás" az üdülőhelyekre már ma is országos dugókat tud okozni. Ők már tudják, hogy a vasútra szükség van és lesz is.
Részemről ugyan álmodozás a vasúthoz való hozzászólásom, hiszen biztos nem tartozom a szakértők közé. Amit én írok, biztosan kritizálható, de csak vélemény-nyilvánítás, esetleg helyzetkép.
Kedves Többiek!
A topic ügyéről: vegyük komolyan! Ez arra való, hogy mindenki elolvassa az új híreket, a régiekhez hozzátegyen valamit .- a magáéból. Ne egymást kritizáljuk, azzal inkább menjünk a Parlamentbe!
Lehet, hogy jövőre Zalaegerszeg felé is kerül majd egyet, hátha ott is felszáll valaki... Na ez vicc volt. Legalábbis remélem :) Régebben a ZEG-Bp gyorsok balatonfüred felé mentek.
Veszprém:
1. Ez azon vonalak egyike, aminek felszámolását megbánta a MÁV.
2. Állítólag a vasút egyikmellenlábasa a pártbizottság egyik embere volt. (Vagy tanácselnök?) Egy biztos, hogy jó nagy kommunista volt.
Azt tudni kell, hogy az expártszékháztól 100-200m-re megy el a vonat. Az valamikor a '60-as években épült. Nem tudom, hogy el?bb-e, mint a vonat megszüntetése.
3. Vissza kellene állítani egy light verziót!
Light Rail szer? járm?vek (Hannoveri) menne végig a Jutasi úton, és a belvárosnál rátérne a régi nyomvonalra. A buszok s?r?ségét elnézve lenne rajt forgalom. Olyan szerelvénxek kellenének, amelyek a nagyvasútra ráhajtva akár balatonfüredig is mennének. (Legfeljebb azon a szakaszon olyan áramrendszert használnának. A többi szakaszon úgysincsen madzag.)
5. Mintha 3 állomás lett volna Veszprémben. Ugyanis van egy gyanús épület kijjebb is. (Bakter söröz?nek hívják, és egy ?rháznál nagyon állomásszer? kinézete van, ráadásul a nyomvonal mellett fekszik.)
Igen, a 20-as vonal Veszprém Északi részén Jutas-nál éri el a várost. Jutas állomásról indult ki egy elég nagy fordulóval kelet felé az Almádiba tartó vonal, majd nem egészen 180 fokot fordulva tért vissza a város centrumába. Onnét kanyarodott le délre. A régi állomásépület ma is megtalálható az Aral benzinkút mellett a Budapest felé tartó út mellett. Feltűnő, hiszen nem alakították át és még a legutolsó (bordó vakolat/züld ablakok) vasúti felújítás színeit viseli mind a mai napig. A nyomvonalat, viszont tényleg teljesen beépítették.
Pedig végtelenül egyszerű: azakkori városvezetésnek kőkemény volános érdekeltségei voltak... AMÚGY A VONALNAK VOLT TEHERFORALMA IS, aközhiedelemmel ellentétben, csak épp ezt szüntették meg először... (kőbánya)
Ja: és Veszprém belvvárosának a szélén van vasútállomás. Csak vasút nincs. Veszprém állomás épülete a buszállomás mellett található, 1 percre gyalog. a Budapesti út mellett. A megszűnt vonal része volt.
Amúgy a nyomvonalat csak Veszprémben építették be, de ott nagyon. Almádiban ma utca. Töltés utca. Könnyű megtalálni.
Azt én se értem, hogy a Veszprém-Balaton összeköttetést miért kellett megszüntetni. Az igaz, hogy Veszprémből nem sokan utaznak vonattal a vasútállomás eszméletlen fekvése miatt, de Győr és Szombathely felől ideális lett volna. Szombathelyről ma is van sebes Balatonfüredre, Tapolcán át. Lehet, hogy jövőre Zalaegerszeg felé is kerül majd egyet, hátha ott is felszáll valaki... Na ez vicc volt. Legalábbis remélem :)
Azon kivül a sok hozzászólásban feltett kérdések közül nagyon érdekelne, hogy Te milyen megoldást találtál volna megfelelőnek 68-ban, és arra is kiváncsi lennék, hogy milyen "levét isszuk" most 68-nak. Komolyan. Én is hozzászólnék.
1968 szerzett pl. Veszprém környékén néhány rendkívűl jól tejelő buszvonalat a Volánnak.
Ajka-Veszprém, Szlékesfehérvár-Veszprém, Balatonalmádi-Veszprém, Balatonfüred-Veszprém, Győr-Veszprém, Győr-Balatonfüred/Balatonalmádi, Veszprém-Budapest...
Valamelyik vonalon jobban, valamelyik vonalon kisebb mértékben, de mindenhol nyert a Volán.
Ha csak ezen vonalakat üzemeltetnék, akkor hatalmas profitra tehetnének szert.
A tragikus az, hogy az eredeti nyomvonalat már beépítették. :(((
Egy májusi vasárnap mentem le Vp-ből Almádiba busszal :(. NEM VOLT ÜLŐHELY!!!
Miért???
-Ki megy fürödni májusban?
-Senki. (Na, ifj. Sirilla György-esetleg.)
-Miért nincs több busz.
-Mert Volán és nem MÁV.* :((( Vasárnap délelőtt szerintem tele van a Volán telep. (Délután is inkább csak távolsági járatokra van szükség.)
*Majd kapok érte Carpytól a fejemre. :)
81: Ezen utaztam Kisterenyétől-Salgótarjánig. elég elkeserítő volt a döcögés.
Azt hittem, hogy fővonal. Vagy tévedtem?
Gondolom a pályafeluítás mellett a villamosítás is növelné a sebességet a domborzati viszonyok miatt. (Nem ismerem a lejtviszonyokat a pályán, de a térkép alapján nem sík terepen megy.)
Na, szerintem ezért is kell mellékvonal, mely alternatív összeköttetést is jelent. Erre akartam utalni lentebb a 64-es vonal kapcsán is, mert mi lesz Pécs közlekedésével ha majd a 40-es komolyabb felújításra szorul? Jönnek az IC-pótló buszok, mint anno Zalaegerszegre? Erre lett volna jó a Dombóvár-Tamási. (Annakidején tervek is születtek rá.)
Tőlünk nyugatra van olyan, hogy 5 kocsis vonat "zötyög" az országúton!!!
Azt hiszem Svájcban van Egyik topiktársunk részleteket is tudna róla mondani.
Nyíregyházán közös pályán ment a kisvasút és a villamos. Az is egy jó példa lenne a speciális üzemmódra, ha még meglenne.
Részemről OK, hogy ne folytassuk ezt a vitát, mert alapvetően különböznek az elképzeléseink, egymás meggyőzéséhez pedig ezután hosszadalmas tanulmányok, számítások kellenének, és talán még a legkiválóbb szakemberek is különböző eredményekre jutnának. Haragról persze szó nincs, régen vitatkoztam ilyen jót :)
Egyikőtök azt irja, hogy "valakinek tervezni is kell" (és úgy hiszem, nem rám gondolt), másikótok nem köntörfalaz, megmondja nyiltan: "Te nagyon idegesitő vagy!" (mármint én)
OK, mindketten "fellélegezhettek", három napra elutazom... (bár remélem, harag azért nincs)
Zárszóként annyit: tervezni kell!!! Nagyon kell! De próbáljátok figyelembe venni, hogy bitang nagy különbség van az álmodozás és a tervezés között! A különbség az, hogy álmodozni akárki tud, és álmodozni bármiről bármit lehet.
A tervezés viszont - akár mérnöki tervezésről, akár egy iskolásgyerek nyári vagy másnapi terveiről van szó - mindig tudatos, mérlegelt, körülményeket és lehetőségeket figyelembe vevő tevékenység.
Még drasztikusabban (de nem rossz szándékkal) fogalmazva: az álmodozás lehet akár vénasszony-locsogás is, a tervezés pedig "férfimunka".
Amikor a topicot próbálom ez utóbbi irányba terelni, azt szeretném elérni, hogy aki ide benéz, ne forduljon rögtön ki.
Talán nem véletlen, hogy a vasutas-topic mérvadóbb "szakírói" eddig nem, vagy csak éppen hogy szólaltak meg.
Amennyiben ezt el tudjátok tőlem - tényleg barátilag - fogadni, próbáljátok meg az elkövetkező napokban ilyen irányba terelni a szót.
Amennyiben nem, javaslom a velem egyetértőknek, nyissunk egy új topicot, "Vicinálisokról és mellékvonalakról...komolyan" cimmel.
Bár mielőtt erre kerülne sor, kérek minden olvasót, legalább egy-egy szóban mondjon véleményt, pro vagy kontra.
A térképet szemlélve – Cartographia 15, 26-os turistatérképe – azt a kanyargósát!
Pécs-Vasas vá: pusztától 1 km-re Somogy rész, a Vasas rész 3 km található az állomástól;
Vasas-Hird vm: Hird-Veke településen van. (A Vasas rész földúton 2 km.);
Hosszúhetény vm: pusztától a település központja - részben földúton - 3 km található;
Dombay-tó vm: jó helyen van, mert a vasúttól - ellenkező irányban - a busz még 1 km-re áll meg;
Pécsvárad vá: településnél található;
Nagypall vm: fogjuk rá, megfelel;
Erdősmecske vm: puszta és erdő találkozása. Település 3 km-re.
Feked vm: puszta, település 1,5 km-re.
Szebény vm: puszta, település 1,5 km-re.
Véménd vá: fogjuk rá, megfelel;
Palotabozsok vá: településnél található;
Bátaszék vá: vasúti csomópont.
Kiegészítés: Vasas és Somogy részre Pécsről helyi járat. Hird-Veke 6-os főút miatt jó távolsági buszközlekedés. Hosszúhetényt Pécsről – gondolom – busszal érhető el legkönnyebben. Pécsvárad mellett található Nagypall. Vagy a busz betér Erdőmecskére, és tovább Palotabozsokig.
Tehát a busszal nehéz versenyezni, ha Pécs és Bátaszék között vizsgálom.
Településektől a vasútvonal települések pici részét éri el.
Ha távlatilag nézem Pécs – Szekszárd, egyértelműen távolsági busz.
Ha Pécs – Szeged, közút borzalmas, vasút Kiskunfélegyházáig kanyargós.
Csak távolsági vasútépítés lehetséges: Pécs-Bátaszék-Baja-Bácsalmás-Kelebia-Röszke-Szeged nyomvonalon. Bácsalmás-Röszke kb 60 km új és Pécs-Bátaszék újjáépítése vagy új nyomvonalon. (Alternatíva: Bácsalmásról Szabadkára kb 25 km „korridor”).
PÁ!
Azt hiszem minden fórumon, a legFan-obbak fórumán is vannak olyan emberek, akik a realitás felé törekednek. ez esetben is ez fordulhat elő, nem?
Ez miért lenne idegesítő? Elmondja a véleményét, Te ezt vagy elfogadod vagy nem. Ő jobban szeret busszal közlekedni olyan területeken, ahol a 21. században már nem éri meg a vasút. És jobban szeret gyorsabban eljutni az uticéljához, mint ha 20-szal zötykölődne, ez ugyanis nagyon idegesítő.
Azt én is elismerem, hogy bizonyos mellékvonalakat hiba volt megszüntetni. Akkor. Lehet, hogy ma már érdemes lenne. De akkor még bizony ezeken, a többnyire elmaradottabb térségeken a húzóerő, az egyetlen közlekedési eszköz a vasút volt.
Szívtak tehát az ott lakók, hanyatlott a térség, és ez napjainkig is érződik. De a vonat ma se járna sűrűn, nem érné meg a fenntartása, urambocsá' a visszaépítése.
És gyalogolnod se kell a sinek helyén, ülj buszra, és kész, fogadd el ami van. Persze lehet tervezni-tervezgetni, de csak a realitás határán belül. Jéé, már megint ez a fránya realitás:))
"A vele párhuzamosan közlekedő busz - ami biztos, hogy lenne, hiszen kell, hogy legyen"
Miért kell,hogy legyen?Te nagyon idegesítő vagy,szedjük fel a síneket az összes mellékvonalon hogy legyen hol pályát bejárnod,meg régi vasutakról beszélni?Itt általában vasútbarátok írnak,nem vasútellenesek.Miért ne lenne érdemes fejleszteni,jobbátenni azt ami most nem ér semmit,de legalább még megvan?Érdekes a felfogásod,én valahogy jobban szeretek utazni egy hússzal zötykölődő vonaton,mint gyalogolni a felszedett sínek bozóttal benőtt helyén.
Itt tényleg nagy előnye van a busznak, elismerem. A falutól 2 km-re fekvő megállóknak én se sok jövőt jósolok, hacsak nem terjeszkedik arra a falu :) De Szokolyán ez nyilván nem lehetséges.
Nem hinném. A busz a pógár házától max 200 m-re áll meg. A nagyvasúti állomás 2 km gyaloglás a dombokon át. (Még kocsival is kalandos!) A játékvasúti megállók is a falu szélén vannak. Te melyiket választanád?
Hurrá. Vác-Balassagyarmat is megszüntethető. Néhány évig még eldöcögnek rajta a Bz-k, aztán ezt is ki lehet dobni.
De félre a tréfát. Nyilván oka van ennek is. Lehet a jobb menetrend, a rövidebb menetidő, a kulturáltabb jármű, és lehet egy rossz beidegződés is, mert jelenleg az emberek többségében valóban ez a szemlélet az uralkodó. Kérdés, hogy ha fordítva lenne (a vasút javára mindez), visszaszoknának-e? A Vácra utazók egy része, a Bp-re vagy még messzebb utazók többsége szerintem jó eséllyel igen.
Persze nem most, amikor reggel Bp felé állóhelyet se lehet kapni a vonatokon, igaz az M3 bevezető szakaszán is közel 1 órát kell a dugóban állni.
Nem Pécsváraddal akartam összevetni, hiszen nem is ismerem a konkrét területet. Én egy szerintem hibás általánosító szemléletet próbáltam cáfolni (mármint hogy a jövő egyértelműen és kizárólagosan a közúti közlekedésé).
A 64-es az én szememben sokkal inkább egy keleti irányú kapcsolatot jelentene Pécsnek (Szekszárd, Baja és az Alföld felé), amit a lehetőségek szerint elővárosi célra is lehetne használni, egyes adott esetben pedig a 40-est tehermentesíthetné. A hangsúly az "is"-en van, mert önmagában egyik funkció sem áll meg (ahogy Váci többször kifejtette), de együtt talán igen.