Én arra gondoltam, hogy a "vasútvonal" papíron még létezik, csak maga az alépítmény, felépítmény már nincs (nyilvántartva), magyarul sorsára hagyták az egészet. Jobb esetben selejtezés után bontanak is, de általában ehhez már nincs kellő határozott szándék (na meg pénz). Ebből is látszik, hogy a megszüntetés nem jól átgondolt koncepció eredménye, csak egyszerű "költségmegtakarítás".
Én pedig láttam, hogy valaki a szakállas fickókat vadássza. Gondoltam magamba: " No ő lehet a FOMA, mer olyan fickókat keres akik rám hasonlítanak." ;-)))
Igen, valami ilyesmi lehet de ebben az esetben nincs valami minimális fenntartási szint, amit el kell végezni, gondolok itt például az ürszelvénybe érő és növő fákról, bokrokról? Bár maga a selejt szó legtöbbször csak azt jelenti még megvan, de a kutya nem foglalkozik vele.
Más.
A Székesfehérvár - Sárbogárd vonal, mely egykor vicinális volt, de később fővonallá fejlesztették igen igen lepusztult állapotban van. Rengeteg a lassújel és a pálya minősége sem jó, még a Bz is igen rendesen zötykölődik rajta. Ha az utas Pécs felé kíván utazni ez a vonal az egyetlen alternatíva ha egy IC-t elakar érni Sárbogárdon. Ha a 49-es megmaradt volna és jó állapotban maradt volna, akkor Székesfehérvárról Dombóváron keresztül eljuthatot volna az utas Pécsre vagy pécs felé. Igaz van egy Győr-Szfvár-Sárbogárd-Pécs járat minden nap, de csak reggel Győrbe és este Pécsre. Mennyi a reális esélye egy sűrűbb vagy egy minőségileg jobb járatnak a bevezetésére Pécs felé?
"Köszönöm, ott leszek és hangosan keresem a nyomdászt! :) "
Emléxel, amikor megismerkedtünk? Az 1. vágány mellett odamentem az első utamba kerülő szakállas fickóhoz, és ráköszöntem: "Helló! V43 1177" Szerintem még most is azt hiszi, hogy valami KGB-CIA kettős ügynökkel kevertem össze.:-)
V43 1177!
Megtaláltam a menetrendet. 1965/66-os. Kicsit poros, de jól látszik benne sok minden. Szombaton viszem a Lovasberénybe a kerékpártúrára. A rajtban és a célban leszek, mint az egyik főszervező.
-ny-
Ma beszéltem a fehérvári PGF-en egy emberrel, aki elmondta hogy a Lovasberény - Bicske vasútvonal nincs megszüntetve (ezt én is tudtam) csak le van selejtezve. Nos, mit jelent az ha egy pályát leselejteznek? Arról már hallottam, hogy gépeket, berendezéseket, de pályát?!?!?!?
OFF
Váci írta:
"Te a Népszabadságot olvasod??? Igy nem is csoda, hogy néha furcsákat irsz..."
Bár a kérdés nem nekem szólt, én sem a Népszabit olvasom, hanem valami teljesen mást, ha Váci érti mire gondolok. Ennek ellenére Váci hozzászólásai kisértetiesen hasonlítanak a Népszabadság gyalázkodó irásaihoz. :-)
Visszaolvasva pár nap hozzászólását, hadd fűzzek néhány szót a "szakírók" hozzászólásaihoz.
Az hogy szeretem a vasutat, de sajnos nem ez a szakmám, ezt elismerem, de attól még nem kellene "gagyinak" nevezni egy Topicot. Igaz, eddig semmi szakmai nem hangzott el, de én nem tudok szakmailag hozzászólni dolgokhoz, csak abból a nézőpontból amit látok hallok és amiről az emberek beszélnek.
Váci hozzászólásait nem kommentálom, magáról állított ki bizonyítványt, azzal a titokzatos "szuperszakértővel" aki gagyinak titulálta ezt a topicot. Azért megkérdezném a Vasútmániás topic miért nem gagyi ilyen megközelítésben? Bődületes marhaságokat lehet ott is találni (nem keresem vissza a közel 60000 hozzászólásban) még azoktól is akik magukat, igencsak nagyképűen szakembereknek titulálják.
A mai magyar vasútmániásoknak a nagyobb része nem szakmailag viszonyul a vasúthoz, úgy ahogy a vasútmodellezéshez sem. Tehát valamely szinten hobbiból illetve rajongásból közelíti meg ezt a dolgot. Az álmodozásokról pedig annyit, a szakértők megszakértve a "tényeket", szakértően szüntessenek meg minden mellékvonalat, természetesen kellő szakértelemmel, hogy ezek után még a fővonalak is gazdaságtalanabbak legyenek. Nem tudom miért gondolják egyesek hogy pusztán csak fővonalakkal hoszútávon fenntartható egy ország vasúthálózata?
Minden szakértő azzal jön, hogy a vasútállomás messze esik a településektől... Had kérdezzem már meg a fővonalak milyen messze esnek a városok központjától? Mondjuk mindjárt példaképpen Veszprémet...
Nem kívánok vitába szállni ezek után senkivel, mert eddig úgy gondoltam egy topic azért van hogy a tapasztaltabbak megosszák véleményüket a laikusokkal, illetve azokkal akiket érdekel a vasút, még akkor is ha sokaknak nem ez a szakmája. Ennek ellenére egyesek átértékelték a topic valódi értelmét és csak bizonyos emberek egymással hajlandóak szóbaállni, ezt igen furcsának találom azok szájából akik ráadásul még tanárembernek is tartják magukat. És ha ezt valóban így gondolják, akkor nyissanak maguknak egy új topicot " A vasútról, kizárólag szakmabelieknek" címmel és butítsák egymást ahogy akarják.
Végül, köszönöm Vácinak a hozzászólásait, főleg amelyekben "gagyinak" nevezi, szaktársaival együtt a topicot. Egyrészt mert kell a kritika, még akkor is ha ez igen igen nagyképű hozzászólás volt, már csak azért is, mert egy igazi szakember nem nyilatkozik így, akár a vasút , akár más területben szakember, másrészt mert azt ehhez hasonló emberek végre kimutatták valódi énjüket és nem hajlandóak szóba elegyedni "kezdőkkel".
Addig is maradnak azok a topictársak akik hajlandóak egymással szóbaelegyedni, még ha a foglalkozásuk nem azonos, de az érdeklődési körük igen.
Valahol olvastam, hogy a Kőszeg-Sopron kapcsolat visszaépítését tervezik.
A dunaföldvári híd esete is érdekelne, bár sejtem, hogy azzal az lehetett a gond, hogy csak mellékvonalakat között össze, így nem igazán lehetett kihasználni. Pedig egy Bp-et elkerülő útvonalra szerintem is szükség lenne (sőt talán a távlati tervekben is szerepel). De akkor megint, szokás szerint az egyszerűbb megoldást választották: bontani.
Más: egy régi menetrendben láttam, hogy Paksra volt közvetlen gyorsvonat Bp-ről. Ma átszállással, személyvonattal is nehezen közelíthető meg. Miért?
Na ne viccelj. Ezeknek a vonalaknak a megszuntetese sosem merult fol.
Ha megszüntették volna, akkor nem tudnánk ma, hogy mekkora forgalmat bonyolítanak le, ugye.:-)
A Szabadka-Szeged vonal megmaradt, de hosszú ideig be volt zárva. A Jugoszlávia-Szovjetunió közötti tranzitforgalom számára a Kiskunhalas-Kiskunfélegyháza vonalat újították fel, ami kb. négyszer olyan hosszú, és ma teljesen kihasználatlan. Sokkal jobb lenne, ha Szabadka-Szeged között lenne gyors vasúti összeköttetés.
De ott van még a dunaföldvári híd esete. Miért kellett elbontani a vágányokat? Most Budapesten és Baján kívül nincs vasúti összekötetés a Duna partja között. Tudom, hogy a környék lakossága 99,6%-ban a Volánra szavazott, de ha Kelenföld-Ferencváros között baleset van, a vasúti forgalom majdnem megszűnik az ország két része között.
Ma jó szolgálatot tenne Celldömölk-Nagycenk, és a Kőszeg-Sopron közötti vonal is.
Gondolom a félórás követési időköz elég vonzerő. És feltételezem a busz több helyen áll meg, mint a vonat.
Egyébként a sikvidéki, szétszórt tanyavilág esetén szerintem se esélyes a vasút.
De hozzá kell tennem, fogalmam sincs, mert vezet ez a vonal Debrecenből. Majd otthon megnézem térképen.
"...inkább konkrét vonalakról beszéljünk, úgy könnyebb konkrét véleményeket, ötleteket megfogalmazni"
OK. Maros urat inkább válaszra sem méltatom, miután nekiállt gyalázkodni, aztán a végén álszent módon közölte, hogy térjünk vissza a vicinálisokhoz. Térjünk!
Szóval: Debrecen-Vámospércs. Múlt héten jártam arra. Gyakorlatilag párhuzamosan vezet az országúttal, kb. 500 méterre attól. Több kilométer széles tanyavilágot szel át, az egyik tanyához az országút, a másikhoz a vasút esik közelebb. Vonatból jár 5-6 pár (kihasználtságát legfeljebb sejtem), a busz pedig félóránként, csúcsidőben sűrűbben, mivel itt mennek el a Vámospércsi, Nyirmártonfalvai, Nyiracsádi buszok. Általában tele. Miért?
Az elsődleges válasz nem a menetrendben, hanem a térképen keresendő. (Ajánlom Debrecen és környéke túristatérképet, amely a Debrecen várostérkép hátoldalán található)
Mi a baj a Népszabival?
Csak olvasni tudó emberek szokták megvenni. Az illetékes nyilatkozott a lapnak.
A Nemzet keresi a szavazóit, ezért nem ért rá. Hallgattam a Pannon lapszemléjét: Nemet cikkei és a végén becsúszott egy Népszabis cikk. Nem véletlenül, mert Kormányoldal valami bajt tett. Kiegyensúlyozott média mi?
Politika:
Törvénysértő Nemzetet még meg sem büntették.
A szentendrei Skanzen területén Nemzetes olvasókkal volt tele. A kollegám felajánlotta a Népszabiját, de a lincselést nem kockáztattam.
A baliben is emberek vannak, nem olyan Kerényiek!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ok, ha ez megépül, Te nyertél.
Mélyebben azért nem akarok belemenni, mert nincsenek konkrét ismereteim a vonalról. Csak a jelenségre akartam utalni, hogy látszólag szükségtelen vonalakra is szükség lehet a jövőben.
Természetesen nem a jelenlegi állapotukban. De ha előbb megszüntetünk, akkor sokkal nehezebb később építkezni. Tudom, ez így nem indok a megtartásra (l. Váci kacatjait), de azért ne feledjük, hogy ma is nehezen számszerűsíthető egy mellékvonal valós költsége, és valós haszna a környék számára. És a megszüntetés is általában csak akkor kerül szóba, amikor komolyabb felújítás válik szükségessé. Addig azért elvegetálnak napi 4-5 pár Bz-vel, és nem nagyon fáj senkinek.
A MÁV nyilván nem akar rá költeni (pl. felújítás) hiszen neki nyilván sosem térül meg. Ezért jó, ha állami döntés és finanszírozás lesz a pályahálózat, mert az állam más szempontokat is mérlegelve dönheti el, hogy kell-e, vagy nem.
1. Zeg-Zalalovo kozott 3 evvel ezelott feltuningoltak a palyat, hogy a kulso szakaszokra szallitott epitoanyagokat es az ezeket huzo gepeket elbirja.
2. A legfrissebb tervek szerint most ehelyett a feltuningolt palya helyett uj nyomvonal epul, enyhebb ivekkel, a falvaktol tavolabb.
Ez igy mar valoszinuleg tobbe kerul, mintha teljesen uj vonalat epitettek volna.
Vasutat epiteni nem butasag. Mellekvonalat epiteni az. Ne keverjuk a kettot. A vasutnak igenis van szerepe es jovoje, csak nem ott, es nem abban a formaban, ahogy ma.
Ne keverjuk a szezont a fazonnal. A szloven vasut koszonoviszonyban sincs az egykori bajansenyei mellekvonallal. Egeszen masok a parameterei. Ha a kornyeken felszedtek volna minden vasutat, (amirol szo sem volt soha), akkor bekotottek volna Szombathelyrol, Kormendrol. A szloven vasut azert kellett, mert arra rajzoltak meg az Europai folyosot. Kondoroson, Veszpremvarsanyban, Tamasin, ilyen sosem lesz. De ha lesz, akkor se segitene, ha ott lenne egy mellekvonal, mert azt feltuningolni nem feltetlenul olcsobb, mint ujat epiteni, lasd Zeg-Zalalovo.