"Azzal szerintem egyedülállóak lennénk a fejlett világban, hogy egy megyeszékhelynek nincs vasútja"
Szerintem azzal is egyedülállóak vagyunk, hogy egy ekkora országnak ennyi megyeszékhelye van. Hogy akkora területeknek van külön megyeszékhelye, mint pl. Tolna megye, Heves, Nógrád... Ha 19 megye helyett 5-6-8 régió lesz, akkor megszűnik a vasútnélküli megyeszékhely probléma.
Az egy másik kérdés, hogy nem tudom, miért dől össze attól a világ, ha egy megyeszékhelyre nem vezet vasút, ha az olyan fekvésű vagy olyan közlekedési környezetű, mint pl. Szekszárd.
Emlékeztek arra a régi 100 folk celsius számra, amiben Drosztmér István - már a 70-es évek végén is - azt énekelte:
"Mikor Szekszárdra készültem még tudtam,
hogy melyik busszal indulok..."
Ezt örömmel olvasom. Lehet, hogy vannak, akik emiatt nem fogadnának velem?
Egyébként szombaton Nagybörzsönyben megtarthatjuk az első alkalmat. És végre egyszer nem is én fogok vezetni! És legalább lesz erőnk visszaemelni a gépet, összenyomni a sineket, stb. :-)
"...azt hallottam egyszer, hogy a Dombóvár-Lepsény vonalon - amikor még volt - több volt a kocsirakományú árufeladás, mint a 40-es vonalon. Ez persze vagy igaz, vagy nem..."
Én is ezt hallottam, én el is tudom képzelni, és különösebb furcsaságot vagy ellentmondást nem is vélek felfedezni.
A 40-es elsősorban tranzit-forgalmat bonyolit le. De azt lebonyolitja! Ugyanezt hogyan tudná megtenni a régi 49-es?
>Én tartom. Nem azért, mert bármi esélyem is van nyerni, hanem mert szeretek jó társaságban sörözni, tökmindegy, hogy ki fizet.:-)) Tökmindegy? Akkor mehetek én is?? :))) (Vagy akkor már nem lenne jó társaság? :)) )
(Egyébként is, FOMA, olyan fényképet vinnék rólad, hogy a többiek is lehidalnának, de sajnos egyelőre többet még nem mondhatok :))) )
"Az osztrákok 3 vonalat szeretnének visszaépíteni.
Oberpullendorf-Kőszeg
Rechnitz-Szombathely
Szentgothád-Szombathely"
Kedves topictársak!
Ajánlok egy fogadást! Az elkövetkező 15 évben, évi egy alkalommal - mondjuk közös programokon (pl. Kaszó) - a fogadást tartónak annyi sört fizetek, ahány vasútvonalat (ebből a háromból) az osztrákok (vagy bárki) visszaépit és vonatok közlekednek rajta. A fogadást tartó pedig annyit fizet nekem (max. 3), ahányat nem épitettek vissza.
A fogadást tartó megadhat "türelmi időt" is, azaz úgy is áll a fogadás, hogy mondjuk 3 év múlvától "ketyegnek a sörök".
Ha többen is tartanák a fogadást, a söröket elosztjuk a programok között :-)
Szevasztok,
hallottam, aztán olvastam is, hogy megszólítottatok.
Végigolvastam a topicot, és azt találtam, amit vártam, néhányan érzelmi alapon véditek a mellékvonalak létét, és próbáltok mellettük szóló érveket találni. Tiszteletre méltó álláspont, és nagyon nehéz (lehetetlen) feladat. Sajnos mostanra a legtöbb mellékvonalra nincs szükség, a közút sokkal olcsóbban, gyorsabban szállít. Emellett meg lehet(ne) a mellékvonalakat tartani, ha van (lenne) rá pénz. Én úgy látom, hogy ma nincs. MO (még) szegény, (ezért ilyen irányú ténykedése nem hasonlítható össze Ausztriával), most az összes lehetséges forrást gazdaságot növelő célra kell fordítani. Meggyőződésem, hogy 15-20 év múlva már telik nekünk is olyan luxusra, hogy akár kis mellékvonalat is fenntartsunk, netán még vissza is építsünk (de persze mindet akkor sem).
Az sem érv a mellékvonalak mellett, hogy a fővonalak több pénzt visznek. Azokra nemzetgazdasági szinten szükség van, nem válthatók ki. (Az más kérdés, hogy a MÁV nagyon rossz politikát folytat velük szemben, Hegyes felé két nyúlfarknyi 160, ahelyett, hogy az állandó és tartós 120-at biztosítaná). Ezért tényleg sajnálom a vicinálisokat szeretőket, de szerintem ez van...
Annak viszont nagyon örülök, hogy az erről itt folyó vita sokkal kulturáltabb, mint amik egykoron a Vasútmániákusban előfordultak :)))
>Pl. a BKV-HÉV is egy regionális helyi érdekű vasút. Tényleg, az akkor miért nem MÁV? :-)) Egyes HÉV-ek voltak egykor MÁV-ok, szerintem politikai okból. De szerintem nem lenne jó, ha MÁV-ok lennének, az üzem jellege más, mint amihez a MÁV szokott. Sőt, szerintem jó lenne, ha a nagyvárosok bejáróforgalmát is leválasztanák a mai MÁV-ról, akkor jobban (ott) hasznosulna az, amit pl. a városok önkormányzata fizetne, hogy a városa érdekében fenntartsa/magasabb színvonalon működtesse a bejáró vonatközlekedést.
Látom, egészen beindult az élet, amig távol voltam. No, vegyük sorra!
Szombathely-Rum:
Csak érdekességként jegyzem meg, hogy a nyáron "lógtam" egy napot a Rába-túrán, és bejártam a vonal Rum-Vasszécsény szakaszát. Beszámoló augusztus közepe körüli hozzászólásban a Kisvasutakban, a Vasútmániásban és a Kéktúrásban is található.
Azért az a 14 kocsis szerelvény nem semmi lehetett! Nem lehet, hogy a fotó valami különleges, egyszeri alkalommal készült? Például búcsú, stb.
Pl. a BKV-HÉV is egy regionális helyi érdekű vasút.
Tényleg, az akkor miért nem MÁV? :-)) Pedig régebben teherszállítás is folyt rajta, és ezáltal együtt tudott működni a többi vasútvonallal.
Egyébként senki sem mondta, hogy egy-egy vonalat üzemeltessenek a regionális vasutak. Különben is, mivel Magyarország kis ország, elképzelhető, hogy elég kevés régió alakul(t).
"Lehetnek persze regionális helyiérdekű vasutak (azt hiszem, a franciáknál valami hasonló van), de ezek ne egy-két vonalacskát üzemeltessenek, hanem egy nagyobb régió mellékvonalait együttvéve. "
Nálunk is van regionális helyiérdekű vasút, feltegyem találós kérdésnek a cég nevét?:-))
Én is utaztam, igaz jópár éve a Körmend-Zalalövőn. Akkor igazi vicinálisnak tűnt (gondolom ma sem sokkal különb), Zalalövő pedig akkor a világ vége volt, vasúti szempontból.
Le merem fogadni, akkor egyetlen szakíró se merte volna leírni, hogy lesz szlovén vasútvonal. Annál inkább erősködött volna e vonal megszüntetése mellett. Mindegy, nem akarok vitatkozni, de ha ebből lehet fővonal, akkor akármiből. Lehet, hogy 5 év múlva, lehet hogy 50.
A vasút szerepét én nem abban látom, hogy Bp-ről kiinduló 7-8 vonalon próbál szállítási kínálatot biztosítani. Aztán Pécsről Szegedre több nap alatt jut el az áru, Bp-en keresztül (ez kitalált példa, ne tessék megkövezni érte, ha nem jó). Nem, hálózatot kell építeni, egymással összefüggő vonalak átgondolt rendszerét. Ezt csinálja a GYSEV.
És, ami fontos. Nekem is tökmindegy, mi a cég neve, hány szervezetből áll. A lényeg az, hogy a vasúthálózat összefüggő egészet képezzen. És azért gondolom, hogy ezt egy cégnek (nyilván nem a mai MÁV-nak) kell legalább összefognia, koordinálnia, mert különben oda jutunk, mint Angliában. Saját szememmel láttam, hogy a vasútállomásokon ki volt téve a vasúttársaságok toplistája, többek között az átlagos késések adatával. Pontosan érkező vonatot alig látni, 10-20-30 percet későt annál gyakrabban. Ha jól tudom, azóta vissza is csinálták a nagy darabolást. Szóval nem ez tűnik a jövő útjának.
Lehetnek persze regionális helyiérdekű vasutak (azt hiszem, a franciáknál valami hasonló van), de ezek ne egy-két vonalacskát üzemeltessenek, hanem egy nagyobb régió mellékvonalait együttvéve.
Igen, ez így van. A felépítmény nincs valami jó állapotban, a MÁV csak a legszükségesebbekt végzi el rajta. A sínek avultak (nagy részük "i" típusú) korhadt talpfákon. Ugy tudom tán a 60-as években volt utoljára komolyabb javítás, felujítás a vonalon.
Ezért most csak Bz jár rajta. De gondold el, ha valaki "fővonalasítaná", akkor igen jó teherforgalom lehetne rajta Szombathely, Sopron, Győr irányába.
(Tavaly jártam utoljára arra, akkor tényleg egy igazi mellékvonal hangulatát adta. Vegyes kőzuzalék, talpfák, telefonpóznák, kis tengelyterhelésű sínek.)
"vagy hoznak néhány kellemetlen intézkedést, aztán máris annyi a szavazatoknak"
most egy picit OFF leszek:
Pont az ilyen hozzáállás miatt nem jutunk A-ból B-be, mint ahogy a MÁV is áll. Mindenki a szavazatokat számlálja, nem pedig az ország szekerét. Éppen ezért az emberek is átszellemülhetnének egy picit, hiszen nem lehet mindenkinek a kedvére tenni. Ami elsőre rossz döntésnek tűnik, az lehet hogy jobb lesz később mint ma. De sajnos a mai világ embere csak a mának él, nem a holnapnak :-(
1. A MÁV azért van ennyire szar helyzetben, mert eddig nem kérdezték meg soha a 3. pontot senkitől. Amikor még nagy volt a teherszállítás, megéltek belőle, nem kellett fuvar után menni, nem kellett racionalizálni, jó volt, ahogy volt. Kicsit lassú volt, kicsit koszos, de a mienk.
Most majdnem ugyanakkora a szervezet, harmadaannyi szállítással, és ma már kellene a fuvar után menni, szolgáltatást kellene nyújtani. Ez már nem megy, mert verseny van, és mivel rosszul szervezett a cég, nem láthatók a költségek, ami meg nem látható, az eltűnik, ami eltűnik, az nagy. Innentől kezdve drága és ahhoz képest nem versenyképes az egész. Nem lehet tudni sem azt, hogy hol képződik a veszteség, sem azt, hogy a nyereség hol képződik. Most már nem kicsit, hanem nagyon koszos és nagyon lassú.
A cégen belüli pénzmozgás sem átlátható, szerintem ide bele lehet érteni a 100% MÁV tulajdonú KFT-kkel való üzleteket is.
A 2.kérdést úgy kell feltenni,hogy kinek érdeke, hogy NE legyen rossz a működés? Az adófizetőké. Meg tulképpen a kormányé is, mert valószínűleg vagy pár milliárdot megspórolhatna, vagy ennyi pénzből jobbá is tehetné a vasutat (legalább látszana valami)
A 3. kérdés a másodikból fakad: egyik kormány sem meri felvállalni a döntést, és szétszedni az egészet kis részekre, mert valószínűleg darázsfészekbe nyúl, ESETLEG a létrejövő regionális társaságok megszüntetnek egypár vonalat, vagy hoznak néhány kellemetlen intézkedést, aztán máris annyi a szavazatoknak.
"Egyébként mennyire autentikus (és publikus)források ezek az átvételek (Körmend-Zalalövő; Sm-Kőszeg)?"
A Körmend - Zalalővő vonal teljesen publikus és sokat foglalkoztak vele a sajtóban is. A Szombathely-Köszeg nemrég merült fel. Visszakötnék a vonalat az osztrákokkal Sopronig.
"Na, király... a MÁV megcsináltatta az új szlovén összeköttetést, aztán a Körmend-Zalalövővel a GySEV is kijut oda, még a végén átveszi :-)))"
Ez tényleg nem vicc. Mióta megvan a szlovén vonal azóta megy a csikicsuki a MÁV és a GySEV között a Körmend-Szentgotthárd vonalért. Akarom mondani, mostmár a GySEV is szívesen áldozna a dologra, sőt mostmár átvenné az üzemeltetését is.
Miután megépült az új vonal, illetve amikor elkezdték építeni valakiknek eszébe jutott mekkora biznisz mostmár a Körmend-Szentgotthárd vonal. Vajon kiknek? :-)
"Lehet ezt érteni, lehet ezt nem érteni, már elmondtuk, hogy a MÁV egy átláthatatlan és nem racionális vízfej, lassú irányítással és rossz erőforráselosztással. Félreértés ne essék, nem vállalnám a megreformálását, de így van.
Neked pontosan ANNAK kellene örülnöd, hogy VAN egy cég, aki legalább azokat a vonalakat életképessé tudja tenni, amiket egyáltalán lehet, csak a MÁV-nak nem sikerül. Amiket nem lehet, nyugodj meg, hogy a GySEVnek sem fognak kelleni"
És most elérkeztünk az egyik legfontosabb kérdéshez:
1. Miért van a MÁV ennire szar helyzetben évtizedek óta?
2. Kinek érdeke, hogy ílyen rossz legyen az egész cég működése?
3. Miért nem lehetne már bizonyos fokban radikálisan átszervezni az egészet?
Na, király... a MÁV megcsináltatta az új szlovén összeköttetést, aztán a Körmend-Zalalövővel a GySEV is kijut oda, még a végén átveszi :-)))
Egyébként mennyire autentikus (és publikus)források ezek az átvételek (Körmend-Zalalövő; Sm-Kőszeg)? Én a Szombathely-Nagykanizsáról hallottam, de ez lehet, hogy csak találgatás, mert nem "szakíróktól" származő "szakinformáció".