Elég nekem olvasni a Városi és elővárosi közlekedés c. fórumban néhány primitív ember anyázását.
Itt jó lenne,ha nem kellene ezt hallgatnom.
Ez persze csak egy kívánság, ha a topicnyitó is úgy akarja, átmehettek politikai vizekre (Szerintem mindenkinek lenne pár keresetlen szava).
Én azonban ezekre nem vagyok kíváncsi, esetleg ha a vasútfinanszírozással kapcsolatos.
Helló Váci! Máskor az elilkédre küldöm a nem a topikba való válaszomat!
Le akartam fogadni így szólsz be!
Helyetted elvégeztem a feladatot, íme: Orbán Úr megnetudja nem veszed naponta a napilapot. Kívülről nem tanulod meg a cikkek tartalmát és PÖCS-ös összejövetelen nem beszélitek meg. Dazsavú, mint a Kádár-rendszerben politikai helyzet megbeszélése.
Újjáépül a Kőszeg-Burgenland vasút
2002. június 20. 20:26
MTI
A korábban tervezett nyomvonalaktól eltérően ugyan, de az osztrák-magyar vegyes tulajdonú Vas Megye-Burgenland Vasút Rt. újra építi az ötvenes években megszüntetett Kőszeg-Felsőpulya és a Szombathely-Bucsu-Felsőőr vasútvonalakat. A burgendlandi tartomány által is támogatott új nyomvonalakról Kőszegen és Velemben egyeztettek a két ország szakemberei csütörtökön.
Magyar oldalon már elkészültek a megvalósítási tervek. A két vonal összesen 30 kilométer új vágányt jelentene, amelyek költsége a mai árakon 25-30 milliárd forint. Kőszegen a leendő határ-metszéspontot is kijelölték, de az osztrák fél mindkét vonal esetében új javaslatokkal állt elő. Kőszegnél a korábbi tervektől eltérően nem az egykori nyomvonal metszéspontjában lépné át a határt a vasút, hanem egy több száz méteres alagút közepén.
Az osztrákok a Szombathely-Felsőőr vonal terveiben is változtatást javasoltak. Herbert Glotz, a Vas Megye-Burgenland Vasút Rt. felügyelő bizottsági tagja a javaslatok indokait ismertetve hangsúlyozta: figyelembe kell venni az osztrák állam vasútfejlesztési koncepcióját is, aminek alapján pedig nem kizárt, hogy a Sopronon keresztül tervezett Bécs-Graz vasútvonalat épp a társaság által Szombathely és Felsőőr között elképzelt nyomvonalon kívánják majd visszavezetni Ausztriába.
Ez a szakemberek szerint azt jelenti, hogy az rt. egy nemzetközi szakasz résztulajdonosa lesz ugyan, de a tervezethez képest Szombathely és Felsőőr között is új határ-metszéspontot kell kijelölni.
Népszabinak nem volt fontos hír, Így az Online-változatra nem tette fel!
Politika:
Ányázás helyett, íme: Dr. Torgyán József, az Orbán-Kormány földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztere nem jelent meg a rendőrségi kihallgatáson. Mint köztudott 2001-2-es költségvetésből a 417(482)milliárd forintot kapott vidék fejlesztésre...
Magyar F. Bank: 4 milliárd a hiány, de most derült ki 29 milliárd a hiány. Hova lett a különbség?
Soroljam tovább az emilkédre, mért nem csökken az adóm? Mért nem épült új autópálya?
Pár reagálás, mert úgy látszik, megélénkültünk, és most nem csak V43-1177 és az én párbeszédem a Topic :-))
Erre a kérdésemre, hogy "Tényleg, az akkor miért nem MÁV? ", többen is reagáltatok, pedig direkt ott volt a :-))) mellette, és költői kérdés volt.
Arra utalással írtam, hogy dyz mindenképpen azt akarta mondani, hogy a MÁV-nak kellene minden vasutat üzemeltetni. És lám-lám a BKV-HÉV is vasút, mégsem MÁV. DE én SEM gondolom, hogy annak MÁV-nak kellene lennie, nem azért írtam.
Emellett FOMA a (344)-ben kérdezett találós kérdésére írtam egy megoldást.
Váci: "A 40-es elsősorban tranzit-forgalmat bonyolit le. De azt lebonyolitja! Ugyanezt hogyan tudná megtenni a régi 49-es?"
Nem emlékszem, hogy mondtam volna, hogy a 49-esnek tranzitforgalmat kellene lebonyolítani. Ez egy egyszerű információ volt egy enyingi vasutas szájából.
Azzal kapcsolatban írtam, hogy valaha terv volt a 40-es vonal átépítésekor, hogy a 40-est inkább felhagyják, és a jobb altalajú 49-est újítják fel (nyilván sok-sok korrekcióval). Ekkor két legyet ütöttek volna egy csapásra, mert a 49-es áruforgalmát és a 40-es tranzitforgalmát egyesítették volna. Azonban ez azért nem következett be, mert a 49-esen nagyon sok nyomvonalkorrekciót kellett volna csinálni. Így maradt az eredeti 40-es vonal.
Váci: "Szerintem azzal is egyedülállóak vagyunk, hogy egy ekkora országnak ennyi megyeszékhelye van."
Ehhez nem értek, hogy hány megyének kellene lennie. Történelmileg így alakult, szerintem jó így.
Különben pedig nem az számít, hogy valami megyeszékhely, vagy nem, hanem az, hogy "térségi központ"-e vagy nem.
Felőlem lehet akárhány régió az országban, de nem hiszem, ha pl. lenne 3 (Dunántúl, Közép-Mo, Alföld), akkor az emberek kizárólag a régió 3 központjába (pl. Pécs, Budapest, Debrecen) gyűlnének intézni az ügyes-bajos dolgaikat. Biztos, hogy lennének koncentrálódási pontok (a mai megyei jogú városok), ahol munkahelyek, kereskedelmi központok, stb. koncentrálódnának. Egy ilyen városokhoz tartozó kibocsátási/befogadási volumen (mint pl. Zalaegerszeg) esetleg már igényelné a vasúti szállítást, mert amíg a Vésztő-Körösnagyharsány és Barcs-Villány vonal létezik, addig nem hiszem, hogy érdemes ezekn vitatkozni, hogy Zalaegerszegnek legyen-e vasútja vagy nem.
Váci: "Nos, én nem hinném, hogy Miskolcról a Hortobágyra rendszeresen és tömegesen utaznának az emberek, főleg vicinálison."
Éppen ezért lennének jók a regionális vasutak. Most az emberek, polgármesterek csak kérnek (és nem kapnak) a nagy MÁV-tól, akinek (Veled és velem együtt) gőze sincs, hogy ott az adott régióban mi van. Ha azonban az ő tulajdonuk lenne, akkor meg tudnák mondani,hogy mennyire fontos ez nekik, és érdemes-e pénzt áldozni a fenntartásra, netán a továbbépítésre.
FOMA: "Na erre egy kis kötözködés, miért Pécs szolgálja ki?"
Ez nekem is jó kérdés. Nyugodtan kiszolgálhatná Szentes is, akkor nem lenne ilyen hosszú a "kiállási út" (Bátaszék-Dombóvár-Pécs).
FOMA: "Rijekában viszont már annak is örülnének, ha néha egy-egy hajótörött kikötne. Ott mit akar a GySEV?"
Erre viszont én is csak azt tudom mondani, amit dyz: vannak olyan szituációk, amikor előre kell látni.
Példának mondhatnám a Ploce-i kikötőt. Még EU korridor is vezet arra (V/C)(!), és ennek ellenére szerintem még az életbe nem ment végig ott egy tehervonat sem. Mégiscsak lehet valami jövője, mert azt ugyan gondolom, hogy az EU-ban mindenki elég degenerált, de azért ennyire? :-)))
"1. Miért van a MÁV ennire szar helyzetben évtizedek óta?"
Mert hihetetlenül drágán dolgozik, sok helyen a puszta léte is pazarlás, a világ pénze se lenne elég a rendbetételéhez.
"2. Kinek érdeke, hogy ílyen rossz legyen az egész cég működése?"
Senkinek ill. mindenkinek. Mindenkinek, mert a zavarosban könnyű halászni, megbújni, stb. És senkinek, pontosabban senkinek sem a rosszság az érdeke, hanem nem érdeke a jóság. Magyarul: teljesen mindegy, hogy mit csinál az egyes dolgozó, vagy egy szakigazgatóság vagy az egész cég, mert az élet úgy is megy tovább.
"3. Miért nem lehetne már bizonyos fokban radikálisan átszervezni az egészet?"
Mert akkora áldozatokkal járna, hogy ezt sem a polgári, sem a szocialista kormány nem merte felvállalni. Munka nélkül maradó dolgozók ezrei, vasút nélkül maradó települések százai, emberek tizezrei...
A legkisebb lépés, és a másik oldal ugrásra készen áll, hogy felkarolja, sőt, mesterségesen gerjessze a "lázadást". Ha polgári kormány van, akkor a szocialisták a szegények és az esélyegyenlőség nevében, ha szocialista kormány van, akkor a polgári oldal a települések, a kultúra, a hagyományok nevében. Nem szivesen irom le, de ebben az esetben - szerintem - mindkettő blődség.
Kicsit olyan ez, mint az iskolák kérdése - legalább is nálunk, Pécsett. Annyi iskola van, amennyi 20-30 éve kellett. Ma fele annyi gyerek van (vagy még annyi sincs), az iskolák félgőzzel üzemelnek. Mindenki tudja, hogy a pénzügyi problémákat az iskolák összevonása, némelyik bezárása oldhatná meg. Mégis amikor bármihez hozzáfogna az éppen aktuális önkormányzat, az éppen aktuális ellenzék azonnal tűntetést szervez, aláirást gyűjt, stb.
Koper az teljesen ok., Rijekában viszont már annak is örülnének, ha néha egy-egy hajótörött kikötne. Ott mit akar a GySEV? Bár ez előbb- (inkább)utóbb talán változni fog pozitív irányban.
Népszabi:Új mozdonyokat vásárol a GYSEV - Januártól napi hat vonatpár szállítja az utasokat Bécsújhely és Szombathely között:
A személyforgalom mellett a teherforgalom növekedését is reméli a vasúttársaság a változásoktól. Véleményük szerint az Észak-Európából délre jelenleg Ausztrián keresztül lebonyolódó forgalom áthozható a SopronSzombathelySzentgotthárdGraz vonalra, illetve ezúton elérhető lesz Koper és Rijeka is. Néhány éven belül akár milliótonnás forgalommal is számolnak a változások bevezetése után.
Pársoros rövid hírek: 2002-08-15 és mai nap között jelent meg a hír! Ausztria-Kőszeg és Szombathely vasútvonal visszaépítéséről, utalva a Zalalővő és Szlovénia közötti visszaépítésére!
SzombathelySzentgotthárd Gysev átvételéről és villamosításról is szó volt (Az Online-változatban kerestem, de nincs benne!)
"Bátaszék és Baja között azért közlekedik MD szerelvény, mert a 154-est pécsi MD-k szolgálják ki (Pedig a Szegedi Ig-hez tartozik)"
Na erre egy kis kötözködés, miért Pécs szolgálja ki?
Nyílván "hagyományból", ami abból az időből maradt, amikor Kelet-Berlin még Pécshez tartozott, nem Nyúl Yorkhoz.
"Körkérdés: miért éri meg a GYSEV-nek üzemeltetni azt a vonalat, ami a MÁV-nak nem?"
Azért, mert költséghatékonyabban tudja üzemeltetni. Kevesebb pénzből, igy több marad meg. A VKV-nak - épp ilyen okokból - még jobban megérné. Erről majd részletesebben is irok...
Bátaszék és Baja között azért közlekedik MD szerelvény, mert a 154-est pécsi MD-k szolgálják ki (Pedig a Szegedi Ig-hez tartozik), és Baja-Kkhalas között kell is a
4 kocsis (csak nyáron 3 kocsi!) szerelvény.
Ezeket a motorvonatokat Bátaszéken szerelik, sőt ezek forognak be a 46-os vonalra
is.
Ettől függetlenül tény, hogy Bátaszék és Baja között kevés az utas (két megyehatár-menti
város).
Persze, tökmindegy, fizethetsz Te is.:-) Hozd el Vésztőre, mert el nem tudom képzelni, hogy milyen kép lehet... Nyugodtan hozhatod, pulettke nem jön, ha esetleg kompromittáló.:-)
"Egy dolgot tudnék elképzelni, ha a mellékvonalak üzemeltetésére egy(!) társaság jönne létre, amely lehetne egyszerre gazdaságilag független a nagy MÁV-tól, de mégis életképes."
Erről van szó!!!
Erről beszélünk több mint egy éve, és - kicsit nagyképűen - ezen dolgozunk Vaskalappal ugyanennyi ideje.
Igen, ez lenne a VKV, a VasKalap Vasút társaság.
Tavaly a Vasútmániásban sokat beszéltünk róla. Nem baj, mégegyszer.
Úgy merült fel a kérdés, hogy amennyiben megszüntetnék, nem kellene 2x2 sáv felüljárót épiteni az autópályának. Ezzel megspórólható lenne x-száz millió forint.
Véleményem nyilván senkit nem lep meg: ezt kellett volna tenni. Nem ezt tették...
Ami az érveket illeti:
- "napi 5-6 háromkocsis Bz-vel"
Ez nem érv!!! Ez félrevezetés! Valószinűleg Téged is félrevezetett, megtévesztett. Nem az a lényeg, hogy hányszor hány kocsi Bz közlekedik, hanem hogy hányan utaznak vele. Paks és Dunaföldvár között is 3 kocsis Bz-k járnak. Utaznak rajta páran! Baja és Bátaszék között 3 kocsis Md szerelvényt szoktam látni. Szinte mindig utas nélkül!
Az egy dolog, hogy a MÁV mennyi utasférőhelyet közlekedtet valahol (esetleg mennyi utast vall be az utasszámláláson), és egy másik dolog, hogy mennyi utas van. 5-6 három kocsis Bz! Szorozd csak ki! Él egyáltalán az egész környéken összesen ennyi ember?
- "Miskolcnak közvetlen kapcsolata lett volna a Tisza-tóval és a Hortobággyal"
Nagyszerű! Csak éppen minek??? Vasutat nem hogy épiteni, üzemeltetni is ott kell, ahol rendszeres és tömeges igény jelentkezik. Nos, én nem hinném, hogy Miskolcról a Hortobágyra rendszeresen és tömegesen utaznának az emberek, főleg vicinálison.
"Azzal szerintem egyedülállóak lennénk a fejlett világban, hogy egy megyeszékhelynek nincs vasútja"
Szerintem azzal is egyedülállóak vagyunk, hogy egy ekkora országnak ennyi megyeszékhelye van. Hogy akkora területeknek van külön megyeszékhelye, mint pl. Tolna megye, Heves, Nógrád... Ha 19 megye helyett 5-6-8 régió lesz, akkor megszűnik a vasútnélküli megyeszékhely probléma.
Az egy másik kérdés, hogy nem tudom, miért dől össze attól a világ, ha egy megyeszékhelyre nem vezet vasút, ha az olyan fekvésű vagy olyan közlekedési környezetű, mint pl. Szekszárd.
Emlékeztek arra a régi 100 folk celsius számra, amiben Drosztmér István - már a 70-es évek végén is - azt énekelte:
"Mikor Szekszárdra készültem még tudtam,
hogy melyik busszal indulok..."
Ezt örömmel olvasom. Lehet, hogy vannak, akik emiatt nem fogadnának velem?
Egyébként szombaton Nagybörzsönyben megtarthatjuk az első alkalmat. És végre egyszer nem is én fogok vezetni! És legalább lesz erőnk visszaemelni a gépet, összenyomni a sineket, stb. :-)
"...azt hallottam egyszer, hogy a Dombóvár-Lepsény vonalon - amikor még volt - több volt a kocsirakományú árufeladás, mint a 40-es vonalon. Ez persze vagy igaz, vagy nem..."
Én is ezt hallottam, én el is tudom képzelni, és különösebb furcsaságot vagy ellentmondást nem is vélek felfedezni.
A 40-es elsősorban tranzit-forgalmat bonyolit le. De azt lebonyolitja! Ugyanezt hogyan tudná megtenni a régi 49-es?
>Én tartom. Nem azért, mert bármi esélyem is van nyerni, hanem mert szeretek jó társaságban sörözni, tökmindegy, hogy ki fizet.:-)) Tökmindegy? Akkor mehetek én is?? :))) (Vagy akkor már nem lenne jó társaság? :)) )
(Egyébként is, FOMA, olyan fényképet vinnék rólad, hogy a többiek is lehidalnának, de sajnos egyelőre többet még nem mondhatok :))) )
"Az osztrákok 3 vonalat szeretnének visszaépíteni.
Oberpullendorf-Kőszeg
Rechnitz-Szombathely
Szentgothád-Szombathely"
Kedves topictársak!
Ajánlok egy fogadást! Az elkövetkező 15 évben, évi egy alkalommal - mondjuk közös programokon (pl. Kaszó) - a fogadást tartónak annyi sört fizetek, ahány vasútvonalat (ebből a háromból) az osztrákok (vagy bárki) visszaépit és vonatok közlekednek rajta. A fogadást tartó pedig annyit fizet nekem (max. 3), ahányat nem épitettek vissza.
A fogadást tartó megadhat "türelmi időt" is, azaz úgy is áll a fogadás, hogy mondjuk 3 év múlvától "ketyegnek a sörök".
Ha többen is tartanák a fogadást, a söröket elosztjuk a programok között :-)
Szevasztok,
hallottam, aztán olvastam is, hogy megszólítottatok.
Végigolvastam a topicot, és azt találtam, amit vártam, néhányan érzelmi alapon véditek a mellékvonalak létét, és próbáltok mellettük szóló érveket találni. Tiszteletre méltó álláspont, és nagyon nehéz (lehetetlen) feladat. Sajnos mostanra a legtöbb mellékvonalra nincs szükség, a közút sokkal olcsóbban, gyorsabban szállít. Emellett meg lehet(ne) a mellékvonalakat tartani, ha van (lenne) rá pénz. Én úgy látom, hogy ma nincs. MO (még) szegény, (ezért ilyen irányú ténykedése nem hasonlítható össze Ausztriával), most az összes lehetséges forrást gazdaságot növelő célra kell fordítani. Meggyőződésem, hogy 15-20 év múlva már telik nekünk is olyan luxusra, hogy akár kis mellékvonalat is fenntartsunk, netán még vissza is építsünk (de persze mindet akkor sem).
Az sem érv a mellékvonalak mellett, hogy a fővonalak több pénzt visznek. Azokra nemzetgazdasági szinten szükség van, nem válthatók ki. (Az más kérdés, hogy a MÁV nagyon rossz politikát folytat velük szemben, Hegyes felé két nyúlfarknyi 160, ahelyett, hogy az állandó és tartós 120-at biztosítaná). Ezért tényleg sajnálom a vicinálisokat szeretőket, de szerintem ez van...
Annak viszont nagyon örülök, hogy az erről itt folyó vita sokkal kulturáltabb, mint amik egykoron a Vasútmániákusban előfordultak :)))
>Pl. a BKV-HÉV is egy regionális helyi érdekű vasút. Tényleg, az akkor miért nem MÁV? :-)) Egyes HÉV-ek voltak egykor MÁV-ok, szerintem politikai okból. De szerintem nem lenne jó, ha MÁV-ok lennének, az üzem jellege más, mint amihez a MÁV szokott. Sőt, szerintem jó lenne, ha a nagyvárosok bejáróforgalmát is leválasztanák a mai MÁV-ról, akkor jobban (ott) hasznosulna az, amit pl. a városok önkormányzata fizetne, hogy a városa érdekében fenntartsa/magasabb színvonalon működtesse a bejáró vonatközlekedést.
Látom, egészen beindult az élet, amig távol voltam. No, vegyük sorra!
Szombathely-Rum:
Csak érdekességként jegyzem meg, hogy a nyáron "lógtam" egy napot a Rába-túrán, és bejártam a vonal Rum-Vasszécsény szakaszát. Beszámoló augusztus közepe körüli hozzászólásban a Kisvasutakban, a Vasútmániásban és a Kéktúrásban is található.
Azért az a 14 kocsis szerelvény nem semmi lehetett! Nem lehet, hogy a fotó valami különleges, egyszeri alkalommal készült? Például búcsú, stb.
Pl. a BKV-HÉV is egy regionális helyi érdekű vasút.
Tényleg, az akkor miért nem MÁV? :-)) Pedig régebben teherszállítás is folyt rajta, és ezáltal együtt tudott működni a többi vasútvonallal.
Egyébként senki sem mondta, hogy egy-egy vonalat üzemeltessenek a regionális vasutak. Különben is, mivel Magyarország kis ország, elképzelhető, hogy elég kevés régió alakul(t).