Amúgy nincs értelme azon filózni, hogy ez naponta hány kocsi, ám ennél még nagyobb hiba, ha ebből fajlagos költséget számolnak. Ezt csak azért írom, hogy vigyázni kell ezzel.
Sellyén vegyipari termékeket rakodnak, éves szinten 15-20.000 tonnát.
Ezeknél az állomásoknál az a szerencsés, ha hetente van 1 tehervonat, akkor 5-6 kocsival. Többnyire így is szokott lenni, nagyon tudok bosszankodni az 1-2 kocsis tehervonaton.
Az áruforgalmi adatok árutonnára vagy elegytonnára vonatkoznak?
Még ha árutonna is, Vajszló + Drávafok együtt 38 000 tonna, azaz napi k.b. 100 tonna.
Sellyén nincs feladás?
Nem is beszélve Siklósról, napi 10 tonna.
Nem valami sok :-(((
Szerdán, hazafelé menet ezen gondlkoztam, rájöttem én is... Emlékezetes túra voölt, az biztos, elég lepukkant kisvasút, pigmentált lakosok, "kedves" kérdésekkel.
Hidd el, tudom, fenntartással kell fogadni ezeket az adatokat. Most is utasszámlálás van a héten, számlálgattam az utasokat amikor utaztam, beszélgettem a jegyvizsgálókkal, s sajnos ott tartunk, hogy nagyon sok esetben kozmetikázni kell.
A 62-esen egyébként nem annyira katasztrofális a helyzet. Nem azt mondom, hogy minden vonaton 35 fő összeverődik. Amikor arra utaztam, 15, 10 utasosos vonattól a 48 fősig minden előferdült. Az átlagos utasfőt nem én kreálom, hanem a MÁV: Az utasszámlálások adatait összeadják, elosztják héttel, így kijön ez az "adat". Ami nem mutatja azt, hogy esetenként igen nagy szórás van, lehet 10 és lehet 70 fős vonat is ugyanazon a vonalon. Annak van értelme, ha vonatra számolunk átlagos utasszámot.
Áruforgalom: Vajszló és Drávafok főleg mezőgazdasági terményekkel dolgozik, Vajszlón 25000 tonna, Drávafokon 12-13000 tonna. Siklóson 3-4000 tonna. Persze, ezek eltörpülnek a Nagyharsány és Beremendi Cementmű összesen 500.000 tonnás forgalmához.
A 62-esen lehet vonatonként akár 35 fő is. Csakhogy van ott 5 pár vonat, az még mindig napi 350 fő. Az még mindig édes kevés egy vasútvonal fenntartásához. Két busszal megoldható, sűrűbben és gyorsabban.
A vonalnak akkor lenne értelme, ha akkora volumenű TEHERszállítás, ami megérné. Emellett a személyforgalom is fenntartható lenne, ha már ott a vonal.
De nem ismerem a teherforgalmi adatokat, azt tudom, hogy csak Drávafok, Sellye és Vajszló van megnyitva áruforgalomra. (plusz Harkány, Siklós).
Sziasztok!
Váci írta:"A tavasszal utaztam egyszer Siófoktól Kaposvárig, nagyszerű vonalvezetés, gyönyörű kanyarok, dombok, helyes kis állomások"
És milyen gyönyörű Karád vasútállomása, ahogyan Somogymeggyesről érkezik az ember. Teljesen merőlegesen látszik a vonalra, majd az utolsó pillanatban egy éles derékszög és már benn is vagyunk az állomáson. Az egyetlen dolog, hogy már sok helyen megállóhelyként működnek az egykori vasútállomások. (pl:Bonnya)Láttam egy régi fotót róla, a 70-es években, mire odaértem (2002 július) addigra már csak egy dunaújvárosi előregyártott garázs volt a megálló.....:(
OFF
Direkt irtam Oltárcot. Emlékszel? Valkonyáról gyalogoltunk Oltárcra, onnan a sineken ki majd vissza, onnan átmentünk Bánokszentgyörgyre (ott söröztünk), aztán továbbmentünk Borsfára, (ott is söröztünk), végül ott derült ki, hogy szerintetek "az akkori kormány milyen rossz, bezzeg a ...". Nem is volt sok kedvem tovább folytatni a sörözést...
ON
"A MÁV hivatalos adatai (Utasszámlálás) szerint a legtöbb utas a középső szakaszon van. Ez vonatonként átlagosan 30-35 fő. Átlagosan."
Ezt Harkány-Sellye kapcsán irtad.
Nos, több esetet tudok elképzelni:
1. Naivságod nem ismer határokat. Még hogy utasszámlálás...
2. Mégsem vagy ennyire naiv, csak annyira szereted ezt a vasutat, hogy inkább elhiszed a számokat.
3. Az "átlagos" szót másként értelmezed, mint én. Esetleg definiálhatnád.
Vonatonként 30-35 fő. Én még napi utasszámként is kétkedve fogadnám! És ezt azért merem ilyen bátran leirni, mert az Ormánságot gyakrabban járom, mint Te. Szoktam látni a vonatokat. Igaz, bicikliről vagy kocsiból. De azért 30 ember nem tud elbújni egy Bz-ben.
A 35-ös vonal ugyanilyen: felújított felépítmény, napi 8 pár vonat a két végén, középen csak 5, tolatós tehervonat jár másnaponta Kaposvártól Karádig, forda szerint Szergejjel. Illetve M47-tel Siófok-Tab között.
Meggyőztél.
A 152 helyett a 153-ra gondoltam. Ha a laktanya nem igényli, akkor nem sok értelme, hacsak Kalocsa nem fejlődik akkorát.
Kalocsának majdnem 20000 lakosa van, a legközelebbi hasonló nagyságú települések Kiskőrös és Paks. Hátha lesz valamilyen fejlődés.
Egyébként Inárcs nem a 142-es vonal mentén van? Akkor melyik vasútról nem hallottak az ottaniak?
Helyesen Izsák. Törpeszölő is van ott, szeptember elején volt szüreti felvonulás.
A 43-as vonalat nem azért nem használják, mert nincs nagydízel, hanem mert csak azért odaállomásítani egyet, plusz mozdonyvezetőt, hogy "átemelje" azt a napi 1-2 vonatot, nem sok értelme. Tolató, fékpróbázó személyzetet is kellene fenntartani Rétszilason, Pusztaszabolcson meg úgyis van, mert elővárosi fordítóállomás.
És a 46-ossal együtt meg tartaléknak? Nem kell mindenre külön ember, végülis a napi 1-2 alkalommal a fékpróbához, tolatáshoz elég a helyi személyzet.
A 147 vonalnak nem tudom, hogy ám blokk van-e értelme.
Szentes - Kiskunfélegyháza között van. Viszont ha Orosháza felé nem lesz összekötettés, akkor a megmaradt szakasz jelentősége csökken, mert kerülni kell Hódmezővásárhely felé. Bár lehet, hogy időben nem sokkal több.
A Dunaújváros-Komárom viszonylatban nem lehet erős a teherforgalom, ezt elbírja Kelenföldi átmenettel is (jelenleg is végig villamosítva, és nem is sokkal hosszabb).
Ez a jelenlegi állapot. Ha hozzávesszük a Pécsre irányuló forgalmat, már nagyobb. Egyébként úgy tudom, hogy azért maradt meg a 44, mert valamilyen európai folyosó része.
Adatok: Talán nem titok, többnyire hivatalos adatokból dolgozom, ez a munkám. A Kovácshida-Vajszló, pontosabban a Harkány-Sellye szakasz a a 62-es vonalon egy utasszámlálási szakasz. A 62-es vonalon 3 szakasz van:
Villány-Harkány
Harkány-Sellye
Selly-Barcs
A MÁV hivatalos adatai (Utasszámlálás) szerint a legtöbb utas a középső szakaszon van. Ez vonatonként átlagosan 30-35 fő. Átlagosan. A Kovácshida-Vajszló szakasz azért érdekes, mert ez nincs átépítve, itt megy 20-30 km/órás sebességgel a vonat.
A 154-es vonal vitatott szakaszán (nem túl sűrűn)szoktam utazni, havonta egy-két, de van hogy 4-5 alkalommal. Számolni szoktam az utasokat, számomra a 20-25 fő reális. És általam látott. Tudomásom szerint nem szenvedek kettős látásban, de lesz még orvosi alkalmassági vizsgálat az idén, ahova kötelező elmennem, majd megnézetem magam.
És most sietnem kell (ma délután vonatoztam 176 km-t, utast is számoltam, ideje hazaérnem)
Tegnap kék-túráztam Keszthely-Tapolca között, beszámoló a Kék-túra topicban.
Visszafelé vonattal mentem. Mit mondjak? A Bz tényleg egy botrány. Koszos, büdös, szakadt, hangos, és befelé pufog ki. Ez utóbbi különösen furcsa volt.
De!!! Nagy örömmel jelenthetem, hogy végre győztünk! A vonat 17:21-kor indult, 17:51-re érkezett. A busz 17:20-kor indul, és 17:55-re érkezik.
Ne haragudj, Looksharp, nem birom ki... Az ilyen adatokból szoktál Te mély konzekvenciákat levonni. Ez igen! A vonat 35/30=1.16666, azaz 17 %-kal gyorsabb, mint a busz. A Bz-n minden "fakban" ültek, sőt, némelyikben többen is. Tehát a vonat kihasználtsága legalább 30-35 %-os volt! Tehát: a vonat jelentős előnyökkel bir!
Tapolcai kaland:
17:16-kor beérkezett Keszthelyről egy 3 kocsis Bz. No, gondoltam, itt aztán pörögnek a kocsik!
Bzmot leakaszt, kihúz, körüljár, rátol,
Váci kolléga meg árgus szemekkel bámul...
(Bocsánat...)
Bzmot ráakaszt, idő 16:20. Perifériális látószögemben egy zöld-sárga kijárati jelző. Jó lesz sietni. Vonatra fel, irány a panoráma-osztály. (Bz-mellék hátsó-peron). Utas rajtam kivül nincs. Már épp fogalmazom magamban, mit fogok irni a topicban, mikor felébred a gyanu. Kinézek az ablakon, jelző vörös. Akkor mit láttam az előbb? Kinézek a másik oldalon, megvan az "álló" jelző. Hú!!! Nem is ez a vonat megy vissza, hanem a szomszéd (csonka) vágányon áll a szóló Bz. Ugrás, futás, a kalauz előtt sikerült is felszállnom. A többit már tudjátok...
Visszakerestem a régi hozzászólásomat a Vasútmániásban, ide másolom:
A tavasszal utaztam egyszer Siófoktól Kaposvárig, nagyszerű vonalvezetés, gyönyörű kanyarok, dombok, helyes kis állomások, stb. Nagyon élveztem. De a többi, "igazi" utasról ugyanez már nem mondható el. Szó szerint órák óta utaztunk már (menetrend szerint), és csak nem akaródzott megérkezni Kaposvárra. A gyerekek nyűgösek voltak, a felnőttek egymás után gyújtották meg a cigarettákat, bontották fel a söröket, a diákok már nem tudtak mit tanulni, stb.
De legalább voltak utasok. Sok vonalon 1-2 utassal járnak a Bz-k, azok is lehet, hogy szolgálatba járó vasutasok.
Az egy dolog, hogy Te - mint vasútbarát - végigutaztál. Meg az is egy dolog, hogy nagyon klassz, meg romantikus, meg minden.
De nem hiszem hogy olyan ember, aki tényleg KÖZLEKEDNI használja a vasutat, végigutazza. Aztán lehet.
OK, de attól még igaz, hogy ha valahol Md közlekedik, az nem feltétlenül jelent utasforgalmat.
"Baja-Bátaszék közötti 20 km-es szakaszon 10-15% a kihasználtság"
Mikor? Én eddig ahányszor arra jártam, és vonatot láttam, a vonaton egyetlen egy ember sem utazott! Ha feltesszük, hogy voltak is páran, de pont a túloldalon vagy rötyin ültek, akkor sem voltak hányan is?... 216*0.125= 27-en.
"...Kovácshida-Vajszló szakasz lenne fontos, mert a vonalon itt (Harkány-Sellye) van a "legtöbb" utas."
Jaj, ezt nem kellett volna...
Ha a többi vonallal kapcsolatos adat is ennyire tükrözi a valóságot (én gyakorlatilag ezt az egyet ismerem, az alföldiekről fogalmam sincs), akkor még komolyabbak az aggályaim...
"imádom ezt a vonalat"
Ez enyhitő körülmény, az ilyesmi sokszor megzavarja az objektiv itélőképességet.
De erről a vasútról legalább szivesen beszélek Veled, mert ezt én is konkrétan ismerem.
Jó volt Veled túrázni Oltárcon, és szivesen túrázok máskor is (remélem, lesz rá alkalom), de a számadataiddal, százalékaiddal, jelzőiddel (nem bejáratira gondolok), és főleg a következtetéseiddel nagyon nem tudok azonosulni :-(
Vaja, pontosabban Vaja-Rohod állomás Nyíregyháza és Vásárosnamény között van.
A Baja-Bátaszék szakaszon nagyon szeretsz lovagolni, egyszer már szóba került, sebaj, jöjjön még egyszer: A 154-es vonalat pécsi MD-k szolgálják ki (habár az már szegedi terület), a fűtőház Bátaszéken van, így a gépek nem szerelvényvonatként mennek szerelni, hanem menetrendszerinti vonatként. Másrészt logikusabb így, hogy átszálló állomásnak nem Baját, hanem Bátaszéket jelölték ki a 46-os ész az 50-es vonal felé, márcsak a szerelvények kiszolgálása miatt is. Még egyszer: ezek az MD-k Baja és Kiskunhalas között 70-80%-os kihasználtsággal közlekednek (76 km), egyszeres utaskicserélődés jellemző a vonalszakaszra, úgyhogy egy 216 ülőhelyes szerelvény elszállít 300-350 utast. Ehhez képest az, hogy a Baja-Bátaszék közötti 20 km-es szakaszon 10-15% a kihasználtság, elnézhető dolog.
Ja, és egy dolog "látni" a vonatot, megint egy másik utazni is vele.
"...35-ös vonalhoz: Egy ilyen hosszú vicinális vonalon senki sem utazik végig..."
Dehogynem! Én megtettem 2 vagy 3 éve. Be is számoltam róla a Vasútmániásban. Ha megtalálom, bemásolom ide is. Arra emlékszem, hogy bitang hosszú volt az út, de nagyon klassz! Bakterház-romantika, hegyek között völgyek között zakatoló, stb.
Ezeket a térképeket Ti készitettétek? Azt hittem, az egyik egy 1985-ös (még szoci) koncepció, a másik meg egy újkeletű.
"...napi 9-10 pár MD jár arra, biztos van utasforgalma"
Ez az, ami egyáltalán nem biztos. Két konkrét helyet is tudok, ahol Md-k járnak, de utasokat csak elvétve (szó szerint!!!) láttam rajtuk: Baja és Bátaszék között, valamint Vaja állomásnál. (Nem is tudom, melyik vonal az, Nyiregyháza és Mátészalka között.) Hasonló a helyzet a hármas-Bz-kkel.
Ebből az 1000 mm-esből Magyarországon egy mm sincs. Az egész horvát oldalon van, illetve állitólag csak volt. Érdemes még megnézni az Ormánság túristatérképet is. De állitólag ebből már semmi nincs. Érdekes lenne egyszer átszaladni és megnézni, bár nem szivesen bóklásznék az elhagyott területeken. (Pár éve háború dúlt itt, aknák, fel nem robbant lövedékek, stb.)
Madzagvasút: "becenév", a mozdonyvezetők hívják így az "i" pályákat.
Pech: Ha nem a pécsiek kezelik, akkor elképzelhető, hogy ma is üzemelne. Pénz jut a pécsiekhez is, csak azt a 30-as és a 40-es vonalra költik.