Ha L7e akkor nem motor jogsi kell hozzá? Az meg nem olyan sok van, mint B-s. Ha meg "rendes" személyautó akkor a rengeteg biztonsági előírás miatt drágul cefetül.
Ez nem így van . A négykerekű motorkerékpárok vezethetők "B"-s jogsival , igaz viszont hogy a ( nem segédmotor ) háromkerekűek nem vezethetők B-val , csak (valamilyen ) A-val .
Ha a négykerekű jármű "csak" motorkerékpár akkor nem kell teljesítenie a gépkocsikra vonatkozó műszaki előírásokat .
Ami a vezethetőséget illeti a jogszabály megfogalmazása nagyon zavaros . Ugyanis a motorkerékpárokat alapesetben két csoportra osztja :
- -- kétkerekű (L3)
- -- tricikli , azaz háromkerekű ( L5)
Csakhogy :
- -- a kétkerekűnek van egy nevesített háromkerekű változata : az oldalkocsis motorkerékpár , az lett az L4-es .
- -- Ennél cifrább , hogy a háromkerekűnek is van egy mutáns verziója , ez pedig a quadrocikli , azaz magyarul a négykerekű motorkerékpár , az L7 . A jogszabályban ez gyakorlatilag négykerekű motoros tricikli néven szerepel ... hát ennyi .
Annyi kavirc van a lentebb idézetthez képest , hogy most már létezik a jog számára is olyan kvad amelyik erősebb 15 kW-nál , de ez most számunkra nem lényeges .
-o-o-o-o-o-o--o-o-o-o--o-o-o-o-o--o-o-o--o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o---o-o-o--o-o-o-o-o-o-o-
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról
és visszavonásáról
II. FEJEZET
JÁRMŰVEZETÉSRE JOGOSÍTÓ OKMÁNYOK
1. Vezetői engedély
4. §9 A vezetői engedély különböző kategóriákba és kombinált kategóriákba sorolt járművek vezetésére jogosít, amelyeket az 1. és a 2. melléklet tartalmaz.
2. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez149
Nemzetközi kategóriák a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
A1 kategória
olyan motorkerékpár, amelyek hengerűrtartalma a 125 cm3-t, teljesítménye a 11 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg
A2 kategória
olyan motorkerékpár, amelyek teljesítménye a 35 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,2 kW/kg-ot nem haladja meg, és amelyet nem kétszer akkora teljesítményű járműből alakítottak át
A korlátozott kategória
legfeljebb 25 kW teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár
A kategória
olyan motorkerékpár, amely nem tartozik az A1 és A2 kategóriába, az A korlátozott kategóriába, továbbá motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot meghaladja
B1 kategória
négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege nem haladja meg a 400 kg-ot (L7e kategória) (az árufuvarozásra szánt járművek esetében az 550 kg-ot), az elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek legnagyobb hasznos teljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot; ezek a járművek motoros tricikliknek minősülnek, és teljesíteniük kell az L5e kategóriába tartozó motoros triciklikre alkalmazandó műszaki követelményeket, kivéve, ha külön irányelvekben ettől eltérő rendelkezés szerepel.
B kategória
a) A 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amely a ....
Megjegyzés: A mellékletben szereplő közúti járművek fogalmára a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPMBM együttes rendelet rendelkezései vonatkoznak.
7. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez154
Járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
II. Jártassági feltételek
8. Az A2 kategóriájú vezetői engedélyek az A1 kategóriára is érvényesek.
9. Az A kategóriájú vezetői engedély az A1, A2 kategóriákra, a B kategóriájú vezetői engedély a B1 kategóriára, a C kategóriájú vezetői engedély a C1, a D kategóriájú vezetői engedély a D1 kategóriára is érvényes.
-o-o-o-o-o-oo-o-o-o--o-o-o--o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o--o-o-o--o-o-o-oo-o-o-o-o-o-o-o-o--o-o--o-
1/1975. (II. 5.) KPMBM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
c)389 Gépkocsi: olyan gépjármű, melynek négy vagy több kereke van; a négy kerekű motorkerékpár azonban nem gépkocsi.
j)392 Motorkerékpár: a külön jogszabályban L3e járműkategóriába sorolt kétkerekű oldalkocsi nélküli, L4e járműkategóriába sorolt oldalkocsival rendelkező jármű, továbbá a motoros tricikli.
k)393 Motoros tricikli: a külön jogszabályban L5e járműkategóriába sorolt háromkerekű és L7e járműkategóriába sorolt négykerekű motorkerékpár
r)396 Segédmotoros kerékpár: a külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű, L2e járműkategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e járműkategóriába sorolt quad és mopedautó.
r/1.397 Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.
r/2.398 Quad: a külön jogszabályban
L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár vagy
L7e járműkategóriába sorolt négykerekű motorkerékpár,
amely nyitott utasterű, kormányműve nem áttételes és a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel van felszerelve.
r/3.399 Mopedautó: a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, amely zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel van felszerelve.
-o-o-oo-o-o-o-oo-o-o-o-o-oo-o---o-o-o-o-o-o-o-o-o----o-o-o-o-ooo-o-o-o-o-ooo-o-ooooo-oooo-o-o-o-o-o-o-
B. függelék az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez350
A két- és háromkerekű gépjárművek típus-jóváhagyási eljárása351
Az (1) bekezdésben hivatkozott járműveket a további alcsoportokra kell osztani:
2a) segédmotoros kerékpárokra, azaz kétkerekű járművekre (L1e kategória), vagy háromkerekű járművekre (L2e kategória), legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel és az alábbi jellemzőkkel:
2a1) kétkerekű típus esetében, amelynél a motor:
hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 belsőégésű motor esetében, vagy
legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében,
2a2) háromkerekű típus esetében, amelynél a motor:
hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3, ha szikragyújtású, vagy
legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belsőégésű motor esetében, vagy
legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében,
2b) motorkerékpárokra, azaz kétkerekű oldalkocsi nélküli (L3e kategória), vagy oldalkocsis (L4e kategória) járművekre, amennyiben 50 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú belsőégésű motorral vannak ellátva és/vagy a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
2c) háromkerekű triciklikre, azaz három szimmetrikus elrendezésű kerékkel rendelkező járművekre (L5e kategória), amennyiben 50 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú belsőégésű motorral vannak ellátva és/vagy a tervezési sebességük nagyobb, mint 45 km/ó,
(3) Ezt a Függeléket négykerekű triciklikre is alkalmazni kell, azaz négykerekű, alábbi jellemzőkkel rendelkező gépjárművekre:
3a) könnyű négykerekű triciklikre, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg (L6e kategória) elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét , amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és
3a1) amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy
3a2) legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belsőégésű motor esetében, vagy
3a3) amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében.
Ezeknek a járműveknek teljesíteniük kell az L2e kategóriájú háromkerekű segédmotoros kerékpárokra alkalmazandó műszaki követelményeket kivéve, ha az MR. B. Függelék vonatkozó mellékletei bármelyikében eltérően van meghatározva,
3b) egyéb, a 3a) bekezdésben felsoroltakon kívüli négykerekű triciklikre, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 400 kg (L7e kategória) (550 kg teherszállításra kialakított járműveknél) elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét és amelyek legnagyobb hasznos motorteljesítménye legfeljebb 15 kW. Ezeket a járműveket háromkerekű tricikliknek kell tekinteni, és teljesíteniük kell az L5e kategóriájú háromkerekű triciklikre alkalmazandó műszaki követelményeket kivéve, ha ez az MR. B. Függelék vonatkozó mellékletei bármelyikében eltérően van meghatározva