Nem; nem erről beszéltél. Hanem hogy "iparban dolgozol, nem koldulsz". Vagyis hogy az iparból kiszoruló fejlesztés (is) koldulás lenne. Hát nem az - vagy ha mégis, akkor épp azért, mert a majdani haszonélvezők max. alamizsmát adnak.
Persze igazad van,nem írtam fel képletekkel,mi történik,és nem is lehetne házifeladatot kreálni belőle,de nem légbőlkapott,és fel lehetne írni egyenletekkel,de én nem vagyok fizikus.
Az viszont elképesztő mennyire nem tudod a hétköznapi történéseket összekapcsolni a fizikával.Csak egy példa:
"Ismernem kell a sebességet pl a talajjal való érintkezési pontokba."
hát leszámítva hogy driftelsz a biciklivel,netán csúsztatod az első kereket,az érintkezési pontban a sebesség nulla :)
Látod erre való a józan ész.
Na és mielőtt teljesen elveszteném az enyémet,feladom! :))))
Inkább az univerzum egy másik megfejthetetlen rejtélyét fogom ezután kutatni:
De te bizonyítatlan intuíciónak nevezted az 1887 hsz-omat,amit én nem fogadok el.
Az egyetlen pongyolaság hogy a pörgettyűhatásra azt kellet volna írnom hogy érzékelhetetlen nagyságrendű erő,ezért elhanyagolható a kerékpár irányváltoztatásánál.
Szóval ne rolettgolyókkal gyere nekem,hanem indokold meg az 1887-el kapcsolatos kijelentésed,vagy vond vissza.
Talán félreérthető,amikor nem értek egy magyarázatot,még ha esetleg jó is,de meghaladja a képességeimet,akkor nem ellenkezésből írom le hogy mit nem értek.
Viszont azt határozottan állítom,az 1887 hsz tény,és nem bizonyíthatatlan intuíció.
Persze tévedhetek,de légyszives indokold az állításod!
"... és valóban, a tapasztalat is az, ahogy a wiki írja, ha a kormányt elfordítjuk, a bicikli valóban megdől. A csúszó is megdölne? Megdölne de szerintem az ellenkező irányba."
A magas fizikával nem vagyok tisztában,de most elmagyarázok valamit neked manók nélkül,hétköznapi szavakkal,és meg fogod érteni hogy mitől fordul el a bringa ha rátehénkedsz a kormányra,mert nem a pörgettyűhatástól,az ugyanis elhanyagolható nagyságú erő a többihez képest.
Amikor bedöntöd a bringát,úgymond "áthelyezed a súlypontodat a forduló közepe felé,akkor elsősorban nem ezt teszed,hanem megtolod (nem tudatosan) a kormányt előrefele,ettől kurva gyorsan bedől a bringa abban az irányban amelyik oldalt megtoltad a kezeddel,mégpedíg azért,mert kikormányoztad magadalól a cájgot :)
Ennek semmi köze se pörgettyűhöz,se súlypontáthelyezéshez.
Két módon is leellenőrizheted hogy ez így van:
Engedd el a kormányt és a testeddel irányíts,érezni fogod mennyivel jobban be kell dőlnöd a forduláshoz,és milyen lomhán fordulsz.
A másik módszer hogy amere akarsz fordulni,ahhoz képest az ellenkező irányba fordítsd el a kormányt(csak egy pillanatra,különben elesel) és azonnal úgy bedőlsz mint annak a rendje :)
Menetirányra függőleges sikba nem tudod forgatni az első tengelyt. Legfeljebb menetirányt és tengelyt tartalmazó sikban.
Gondolom, az első sorban arra gondoltál: "menetirányra merőlegesfüggőleges síkban" - én ui. azt írtam. És igen, abban a síkban a tengely forgatható: amikor bedöntöd a bringát.
A második sorod még érdekesebb. Szerintem te még haladó bringát nem láttál, csak balesetest. Haladó bringán a menetirányt és a tengelyt aligha találod egy síkban - a nem haladónál meg ugye nincs menetirány ...
Ha a mozgásban lévő kerékpár kerekének tengelyét a menetirányra merőleges függőleges síkban elfordítod, akkor - mivel a kerék forog - a tengelyt fordító nyomaték a pörgettyű esetéhez hasonlóan nem a kifejtett erő irányába, hanem arra (és a pörgettyűtengelyre) merőlegesen, tehát vízszintes síkban billentené a tengelyt. Ebben a síkban viszont a - hátsó - tengely nem tud fordulni.
(Próbálj leállítani a földre egy biciklikereket anélkül, hogy eldőlne. Nem fog sikerülni.
Aztán gurítsd el. Jéééé - amíg elég gyorsan forog, nem dől el, csak kanyarodik ...)
Talán egy modellrepcsinél el tudom képzelni,ahol akkora légcsavar és bika motor van hogy függeszkedni tud a légcsavaron.Vagy netán még a helikopter is gyanús.
De egy mai átlag gépnél nem hinném hogy számottevő hatás lenne ,legalábbis én nem érzékeltem.Motoros sárkánynál,és ernyőnél érzékelhető
A repülőgép,mivel egy egységet alkotva merev kapcsolat van a szárny,és a légcsavar között,nem esik zavarba precessziótol,de a motoros siklóernyőst nagy szarba tudja hozni,ha felszállás közben kifordítja a motor a repülés irányából,megszüntetve a tolóerőt,ami a szárnyat előre és felfelé mozgatja...
De még az is előfordulhat hogy hasznát venném hátimotor tervezésben,mert ott a precessziót minél inkább csökkenteni kell,és ebben is segít ha megértem:)
Most aztán egy nagyon érdekes kérdés merült fel bennem a felfüggesztett kerék kísérlettel kapcsolatban:
Ha azért nem dől le,mert a lefele ható gravitációs erőt a pörgettyű hatás kilencven fokkal elforgatja,akkor miért nem a szabadesés sebességével pörög vízszintes irányba? Hova tűnik a gravitációs erő nagysága az elfordulása után?????
ha dölni akar akkor valami húzza az ellenkező irányba
Nem az ellenkező irányba húzza. Ha így lenne, akkor sose dőlne el, ugyebár (amíg meg nem áll, legalábbis). Az erő irányára merőlegesen dönti - ettől kezd a tengely "imbolyogni", azaz alul rögzített csúcsú kúp felülete mentén körbejárni. ("magyarul": precesszió)