Váci írta:"V43 1177 kezd megvilágosodni! Éljen!!!"
Megvilágosodni, már régen megvilágosodott, de én akkor is mellékvonal párti leszek és maradok. Tudom a financiális nehézséget és a többi bonyodalmat vele, hisz már ezerszer leírtátok, de ettől még nem lesz belőlem szalonna...:-)
Alapvetően kétféleképpen lehet kiszámolni, hogy mibe kerül a mellékvonal:
- megnézzük, hogy mi az a költség, ami kizárólag az adott vonal miatt merül fel (azaz, ha a vonal nem lenne, a költség se merülne fel),
- a Máv összes költségét szétosztjuk a teljes hálózatra, és ebből az adott vonal km-re jutó részt vesszük (ez a Váci-féle módszer).
Az remélem mindannyian belátjátok, hogy a két módszer nagyságrendileg különböző eredményt ad!
Szerintem ha megszüntetésről van szó, akkor csakis az első módszer használható, hiszen az a költség takarítható meg. Tehát, mivel a fővonal mindenképp kell, a csatlakozó állomások és kiszolgáló infrastuktúra adott, a (meglévő) mellékvonalon pedig csak a "gördülő" költség merül fel. Ez lehet, hogy még mindig több, mint egy-két busz közlekedésének költsége, de e minimális többlet megtakarítása érdekében teljesen felesleges (politikailag) kiszúrni azzal a régióval.
Hozzáteszem mégegyszer, a fentiek csak addig igazak, amíg a mellékvonalat nem kell felújítani...
Remélem, nem így lesz. Én sem szeretném az "eddig Moszkva, most meg Brüsszel" felállást. OFF Bár kis országunk - sajnos - megszokta, hogy elvárjuk, hogy mások mondják meg, mit csináljuk, és nyáltól csöpögő kutyus módjára a legjelesebben hajtjuk végre. :-(( ON
"Ez a regionális játék csak a probléma lepasszolása szerintem."
Részben igen. De itt is - meg az anyatopicban is - elhangzott már, hogy a mellékvonalak nem kerülnek sokba (legalábbis a forgalom jelenlegi szinten történő fenntartása), viszont a MÁV vonalhosszába beleszámítanak, így jár utánuk támogatás, amit a fővonalakra, és fővonali eszközökre költenek el.
Tehát, ha lenne 5 regionális vasút, meg a maradék MÁV, és a pénzt szétosztva kapnák meg, akkor jobban kiderülhetne, hogy a pénz hova folyik el (melyik vonalakra). A régióknak nem saját pénzből kell gazdálkodni.
A főváros meg más téma, ez is OFF, de nézd meg a bp-i választási eredményt, és utána megkérdezem: miért, mit vársz? A BKV (DLala szerint) ugyanakkora csődtömeg, mint a MÁV.
A fővonali csatlakozó állomásokon (forgalmista, kocsivizsgáló, tolatószemélyzet, üzemanyag-töltő állomás) pedig egyáltalán nem jelent többletmunkát, hogy van-e mellékvonal, vagy nincs.
Pontosan erről van szó! És ha a mellékvonalat odaadjuk a regióknak, akkor a fenti munkakörökre önálló emberek vesznek majd fel, vagy megrendelik ezeket a "nagy" Máv-tól, mint szolgáltatást?
Egyik eset sem tűnik optimálisnak...
Az igazán nagy forgalmú országos főutak környezetében amúgy is inkább fővonalak vannak, amiket még Carpy sem akar megszüntetni :-)))
Amilyen megszüntetendő mellékvonalakról itt szó van, ott a párhuzamos közútnak is annyira elenyésző a forgalma (hiszen a vasútnak is azért kicsi, mert az adott viszonylatban nem jelentkezik tömeges utazási igény), hogy bőven el fogja bírni a terhelést, nem kell hozzá feljeszteni, legfeljebb néhány buszöblöt és buszvárót.
Egy kisforgalmú mellékvonal átterelése közútra - a 6 pár Bz-jével és a napi 3-4 kocsi áruval -, nem nagyon emelné meg a párhuzamos közút forgalmát.
A munkaerő megint egy érdekes kérdés.
BAKTER írta az Anyatopicban:
"Meg lenne szüntetve az Aszód - Balassagyarmat - Ipolytarnóc vonal, az 100 km.
Ez a teljes hálózat kb. 1,34%-a. A 2001 évben teljes munkaidőben foglalkoztatott MÁV munkavállalók létszáma 54287. Ennek az 1,34 %-a 727 fő. Gondolod, hogy ennek a vonalnak a megszüntetésével ennyivel csökkenne a létszám és ennyivel kevesebb adat jutna a vezetőség kezébe?"
Másik érdekes:
[121-es vonal] "Na, azért hozzátartozik, hogy 1997-98-99-ben itt 670 millióért építették ki a MEFI/MERÁFI rendszert, közel 60 dolgozót megspórolva ezzel (na, akiknek egy része továbbra is vasutas, csak nem Szőregen, hanem mondjuk Makón, Szegeden, vagy Békéskacsán)"
Hiába szűnik meg egy mellékvonal, mindenki továbbra is alkalmazva lesz.
A fővonali csatlakozó állomásokon (forgalmista, kocsivizsgáló, tolatószemélyzet, üzemanyag-töltő állomás) pedig egyáltalán nem jelent többletmunkát, hogy van-e mellékvonal, vagy nincs.
A MÁV-nál úgyis rengeteg olyan állás van, aminek a létszáma nem függ a vonatok számától.
Ez a regionális játék csak a probléma lepasszolása szerintem. Még Budapest, mely felfogható egy önálló, viszonylag gazdag és rendkívül koncentrált régiónak, sem tudja igazán saját pénzből működtetni személyszállítását (l. bkv). Hogy lenne erre képes akkor mondjuk a Dél-Dunántúl?
Hát nem is tudom. A raktárkészleteket minden épeszű vállalkozás csökkenteni akarja. Most igen.
Ha a több telephely csak egy régi időkből való maradvány, akkor előbb-utóbb meg fog szűnni, de az is lehet, hogy más előnye van.
Szóval szép amit leírsz, de sajnos én vennék erre mérget.
Mérget én se vennék rá, de ha 30-40 évről beszélünk, akkor ne csak egy lehetőséget vegyünk számításba.
Nem, regionalis penzbol. Epp ez a lenyeg, hogy a sajat penzuk elkolteserol dontenek.
Persze csak úgy dönthetnek, ahogy Brüsszelben akarják. Volt egy elég filozófikus hozzászólásom, abban leítam, hogy mi gondolok erről is.
>>>>>>De remélem tisztában vagy vele mi a választás és mi a bizalmatlansági indítvány (amiből Magyarországon csak a kolleltiv létezik) közötti különbség.
Helyesbítek, Magyarországon konstruktiv bizalmatlansági indítvány van, mert meg kell nevezni az új kormányelnököt, akit a többség támogat. Persze kollektiv is, hiszen az egész kormányra vonatkozik.
Hogyne. Azonban bizalmatlansagi inditvany eseten nem dyz szavaz. Valasztasokon igen, de akkor, mint irtam, jellemzoen nem ismeretes meg a leendo kozlekedesi miniszter szemelye.
Viszont arra a vasútra, amiről itt beszélünk (Balokány, Drávafok, Fábián, stb.) a MAGYAR gazdaságnak sem lehet szüksége,
Nem is mondtam ilyet.
azon a tényen nem lehet változtatni, hogy a régi mellékvonalak elvesztették funkciójukat.
De egy részüket hasznosítani lehet. Ez nem a pálya állapotától, a forgalom nagyságától függ, hanem a vasút helyétől. Aztán pedig rá kell terelni a forgalomnak azt a részét, amelyik a vasútra való, illetve az új beruházásoknál ezt is figyelembe kell venni.
Viszont sokkal dragabb a szerelvenyek beszerzese, tekintve, hogy egy 50 szemelyes busz 40 millio forint, egy 120 szemelyes Siemens motorvonat meg 700 millio.
A vasúti járművek élettartama simán elérheti a 60 évet is, ezt azért számítsuk bele.
Es mibe kerulne az a "tenyleg 160". Es mi lenne az elonye?
Nem kerülne olyan sokba, mint mondják. A 160-at 60-70 évvel ezelött érték el a német, francia, angol vasútak. Próbáltam felvetni a témát a nagyvasúti fórumon is, csak nem sikerült.
Persze csak Tatabánya-Hegyeshalom között lenne 160, mert az 1-es egy igazi vicinmális volt!
Az előnye pedig az lenne, gyorsabbak lennének a vonatok:-)
Le a kalappal előtted!!! Végre volt időm alaposan megnézni a Pellérdi oldalt. Nagyon tetszik! Igaz - bevallom - igazán csak az első fejezetet olvastam végig, az a rész érdekelt igazán. A kutatás-nyomkeresés. Az viszont nagyon! Én is bóklásztam arra párszor, de én semmit nem találtam. (Mondjuk ez nem is csoda...) Sajnálom, hogy nem tudtam az "akcióról", szivesen csatlakoztam volna Hozzád. Azért ha lesz még jó idő az idén, elszaladok bringával "leellenőrizni" az általad irtakat. Ha a terepasztal már megtekinthető állapotba kerül, kérlek, feltétlen szóljál! (És akkor is, ha vasutat mész kutatni!) Igaz, a Harkányi vonalat tavaly vagy tavalyelőtt végigjártam, de szivesen megismétlem!
Sajnos osszefolyattam a nem villamositott es kiegeszito TINA elemeket. Ezt nem nezve a bontasunk nagyjabol megegyezik.
Nekem az a terkeped teteszett, amin a regionalis kezelesbe adott vonalak egyseget alkottak, tehat benne volt pl. a 135 a Del-Alfoldben. A 108-ast meg a 110-est ugyanilyen okokbol nem valasztanam el a tobbi vacak vonaltol a kornyeken. A 105-rol nem tudok szinte semmit.
A 36-os erdekes kerdes, Teherforgalom szemponjabol szerintem nincs halozati funkcioja, van viszont 2 par atmeno sebese - ezekkel szerintem segitsuk ki a regionalis vasutat. Hasonloan gondolom a 60-asat is.
Az 5-45-46, illetve az 50-154 tengellyel nem tudok mit kezdeni. Szerintem teherforgalomra nem igazan alkalmas, ugyhogy regionalisnak hagynam meg az egeszet.
"Legyen koztuk legalabb nehany olyan, amin egy kis forgalom is van"
Ezt én is így gondolom :-)))
Én belföldi fővonalnak az 5, 16, 17, 45, 50 (10 és 21 TINA kiegészítő hálózati elem!), illetve 81, 92, 105, 108, 135, 154 vonalakat tartanám (101 TINA kiegészítő hálózati elem!) az eégsz villamosított hálózaton kívül.
Aminek még van hálózati jelentősége, vagy nagyobb forgalmú, az a 26, 29, 36, 60, 110, 130. De ezeket már helyi kezelésbe lehetne adni.
A mar ma is villamositott vonalakon es a TINA folyosokon kivul kiemelt belfoldi fovonal kategoriaban meghagynam az alabbiakat:
A Dunantulon 10 es/vagy 16, 17, 21.
A 15-os GYSEV szfera.
A 29, 30b-t csak a Balaton miatt tartanam meg, de ezek mar inkabb regiosok lennenek.
Az 5, 45, 46, 50, 60 vonalakat nem tudom eldonteni, szerintem nincs orszagos jelentoseguk.
Dunan "innen" szerintem csak a 81 es a 101 orszagos jelentosegu, illetve inkabb tranzit, de nem TINA. A tobbi mehet regionalisba. Legyen koztuk legalabb nehany olyan, amin egy kis forgalom is van. :-)
Bocs, ha valami nyilvanvalot kihagytam, de most nem keresgeltem elo a terkepet.
SOK??? Milyen sok? A románok 150-et vesznek. Nem tudom, nekik minek annyi, biztos annyi pénzük van, hogy nem tudják hova tenni (Nem gondoltam volna). Mi pedig olyan szegények vagyunk, hogy csak 13-at tudunk beszerezni.
Ez igaz lehet, de alaposan mellé is lőhetnek, ha vhol áttér a szállító a közútra.
Példa a Vasútas Hírlapból ennek az ellenkezőjére
X cég szeretne vasúton szállítatni esti rakodással. Kéri a MÁV-ot, hogy világítsák ki a rakodóhelyet. Ők ezért fizenének is! Aktatologatás beindul. Idő telik. A cég úgy dönt, hogy nem vár tovább ő maga megcsinálja inkább. Mire a MÁV: Nem engedjük, majd mi megcsináljuk!!!
Errol van szo. Egy allomas/vonal rakodasra valo megnyitasa penz+penz+burokracia. Kell hozza jelenlevo vasuti dolgozo, tolatos teher, ehhez megintcsak gep es szemelyzet. Lehet, hogy megeri, lehet, hogy nem, ez a forgalom nagysagatol fugg. Szerintem Balkanyban ez nem eri meg, plane mert par kilometerrel arrebb tovabbra is vasutra adjak fel az arut.