Keresés

Részletes keresés

dyz Creative Commons License 2002.11.06 0 0 825
a rosszabb minőség meghatározásában
Nem tudom miért ragaszkodsz ehhez a fogalomhoz. Ha 60 év alatt olcsóbban kijössz 2 jármű beszerzésével és 30-30 évig való üzemeltetésével, akkor az miért baj? Ráadásul a második 30 évben nem elavult járgányod van, hanem egy új.
Előzmény: seTTebello (823)
Carpy Creative Commons License 2002.11.06 0 0 824
Hogy az enyemtol elter a velemenyed, az nem baj. Viszont ezaltal az altalanosan elfogadottol is elter. Ami persze szinten nem feltetlenul baj, csak ha erre epitesz, erdemes megindokolnod, hogy miert gondolod maskent az alapokat.
Előzmény: seTTebello (823)
seTTebello Creative Commons License 2002.11.06 0 0 823
Akkor eltér a véleményünk a rosszabb minőség meghatározásában. De ez szerintem már így is marad:-)
Előzmény: Carpy (817)
seTTebello Creative Commons License 2002.11.06 0 0 822
Előzmény: DJ. Bakter (821)
DJ. Bakter Creative Commons License 2002.11.06 0 0 821
dyz: "Szóval összegezve az eddigiekből leszűrt véleményemet: a vasút elsősorban ott indokolt, ahol tömeges szállítási igény (pl. bánya) van."

Ezzel pedig én értek egyet. De most vedd sorra a magyar vicinálisokat. Hány mellett van _tömeges_ szállítási igény. Vagyis mi az a tömeges?

seTTebello: "Nyilván egyszerűbb kispórolni az anyagot, mint rendes motorokat gyártani."

dyz: "Kétségtelen, hogy egy könnyebb jármű nem tart 60 évig, de olcsóbban üzemeltethető."

60 évig egyik jármű sem tart. Beltéri felújítást és elképzelhető, hogy alvázig történő lecsupaszítást és felújítást igényelnének egy "izomvasból", hosszú élettartamra készített jrművek is 20-25 évente. Akkor pedig lehet, hogy 2 db könnyebb alváz 30 évig célszerűbb, mint 1 db 60 évig :-)))

Megnézem pl. a BDVmot-ot 30 év múlva, ha már most így néznek ki, ahogy, és már most fel kellett őket újítani (üléscsere).

"Az utszakasz ugy lett kialakitva, hogy alkalmas legyen (katonai) repuloternek. "

Tanultunk valamit Hitlertől :-))))

Előzmény: dyz (811)
Carpy Creative Commons License 2002.11.06 0 0 820
Gondolom, a 86-os (Szhely-Kmd) is akkortájt épülhetett.

Azt mas indokolta. Az utszakasz ugy lett kialakitva, hogy alkalmas legyen (katonai) repuloternek. Hosszu egyenes szakasz, erdo kozott, de az erdo csak 15 meterrel arrebb kezdodik.

Előzmény: v_peti (815)
Carpy Creative Commons License 2002.11.06 0 0 819
Nem igazan ertem az elvtarsas peldadat, oket a Volga regebben Bak-Pacsa utvonalon vitte a Balatonra, ami csak kb. 5 km-rel hosszabb.
Előzmény: v_peti (815)
Carpy Creative Commons License 2002.11.06 0 0 818
Úgy hallottam, egy szóló Bz kb. annyit fogyaszt, mint egy busz. Szerinted ez igaz?

Igaz.

a vasút elsősorban ott indokolt, ahol tömeges szállítási igény (pl. bánya) van.

Ez is igaz

De ha már ott van, miért ne használjuk személyszállításra is legalább egy Bz-vel?

Azert ne, mert ez nem csak a BZ tobbletkoltseget jelenti. Egy banya egesz jol kiszolgalhato egy olyan vasutvonallal, amin egy vonat ingazik oda-vissza, nem kell semmilyen bizber. Ket vonatnal mar kell. Egy ilyen vonal valoszinuleg sohasem termeli vissza a BZ beszerzesi koltsegeit, a mozdonyvezeto+kalauz beret, stb. Tovabba egy iparvagany vonala ritkan alkalmas szemelyforgalomra. Egyszeruen nem erre a celra epult, nem kell rajta eroltetni.

Az igazan nagy bajok pedig akkor kezdodnek, amikor tuldimenzionaljak annak a BZ-nek a szerepet, es mindenfele tamogatasokat kernek hozza.

Előzmény: dyz (811)
Carpy Creative Commons License 2002.11.06 0 0 817
Carpy azt mondta, hogy ha könnyebb, akkor rosszabb minőségű is.

En ilyet NEM mondtam. A
Az, hogy konnyebb, nem jelenti azt, hogy rosszabb minosegu.
A konnyebb jarmu jellemzoen rovidebb elettartamu. Az elettartam pedig nem minosegi kategoria.
Ha a jarmu a tervezett elettartamat nem eri meg, az a minosegi problema.

Előzmény: seTTebello (813)
seTTebello Creative Commons License 2002.11.05 0 0 816
Hát ha kevesebb ideig tart, akkor rosszabb minőségű is szerintem.
Előzmény: dyz (814)
v_peti Creative Commons License 2002.11.05 0 0 815
De bizony helyette. A 76-os ut egyes szakaszai a vasut nyomvonalra epult. Egyaltalan nem biztos, hogy megepult volna, ha marad a vasut.
Azt elfogadom, hogy a tervezett 76-os út építésekor fel tudjuk használni a nyomvonalat, de azt nem hiszem el, hogy ne épült volna meg az az út. (Legfeljebb egy kicsit később.) Abban az időben sok helyen épültek főútvonalak. Gondolom, a 86-os (Szhely-Kmd) is akkortájt épülhetett.
Majd megnézem az út pontos vonalvezetését. A vasútét csak saccolni tudom.
Szerintem ha valamelyik elvtárs erre utazott volna a Balatonra, akkor akár meg is megmaradhatott volna a vonal.

Előzmény: Carpy (807)
dyz Creative Commons License 2002.11.05 0 0 814
ha könnyebb, akkor rosszabb minőségű is
Hol? Én ilyet nem olvastam ki a szavaiból... Te beszéltél "gagyi-gyártásról".
Egyébként ez a kérdés egyformán érvényes a közútra és a vasútra is.
Kétségtelen, hogy egy könnyebb jármű nem tart 60 évig, de olcsóbban üzemeltethető. És ez tényleg sokat számít.
Előzmény: seTTebello (813)
seTTebello Creative Commons License 2002.11.05 0 0 813
Józan paraszti ésszel is belátható, hogy a kisebb tömegű jármű sokkal kevesebb energiával továbbítható, és jóval kevésbé rongálja az utat/vágányt.

Itt gyakorlatilag Carpy azt mondta, hogy ha könnyebb, akkor rosszabb minőségű is. És ez milyen jó, mert olcsóbb. Szerintem meg ez túlzás.

Előzmény: dyz (811)
seTTebello Creative Commons License 2002.11.05 0 0 812
50%-ra csokkentett tomeg mellett az energiafelhasznalas kb. 60-65%-ra csokkent.

Nyilván egyszerűbb kispórolni az anyagot, mint rendes motorokat gyártani. Mintha ebbe a kategóriába tartoznának a BKV 412-es buszai, meg a csufi is.

A vontató járműveknek egyébként sem szabad túl könnyűeknek lenniük. A vontatott járműveknél, pedig elég régen építenek könnyűszerkezetes, és tartós kocsikat. A motorvonatokat most nem tudom, megnézem.

Előzmény: Carpy (809)
dyz Creative Commons License 2002.11.05 0 0 811
50%-ra csokkentett tomeg mellett az energiafelhasznalas kb. 60-65%-ra csokkent.
Történelmi pillanat: kivételesen Carpy-val értek egyet :)))
Józan paraszti ésszel is belátható, hogy a kisebb tömegű jármű sokkal kevesebb energiával továbbítható, és jóval kevésbé rongálja az utat/vágányt. Azt hiszem annak idején ezt hirdették a Bz egyik (egyetlen?) előnyének.
Éppen a fentiek miatt zavar, ha nehéz teherautók, kamionok szállítják a tömegárut ott is, ahol párhuzamosan van vasút.

Szóval összegezve az eddigiekből leszűrt véleményemet: a vasút elsősorban ott indokolt, ahol tömeges szállítási igény (pl. bánya) van. De ha már ott van, miért ne használjuk személyszállításra is legalább egy Bz-vel?

Carpy-hoz még egy kérdés. Úgy hallottam, egy szóló Bz kb. annyit fogyaszt, mint egy busz. Szerinted ez igaz?
Előzmény: Carpy (809)
seTTebello Creative Commons License 2002.11.05 0 0 810
Az érdekelne, hogy milyen szisztéma szerint számozták régen (mondjuk a II. világháborút követő időszakban) a vicinális vonalakon a szolgálati helyeket, még konkrétabban a bakter/ lakó házakat.

Én nagyon úgy emlékszem, hogy egyszerű sorrendben. Megpróbálok utánanézni.

Előzmény: talpfaszámláló (805)
Carpy Creative Commons License 2002.11.05 0 0 809
Zsaktelepulesek:
sokkal nagyobb bajaik vannak, ezeket nagyrészt a rossz közlekedés okozza.

"Rossz kozlekedes" es "zsaktelepules", nem feltretlenul jar egyutt. Ismetlem, hogy a zsakjellegnek vannak elonyei is, amik a zsakjelleg megszunesevel eltunnenek.

Nem hiszem, önmagában ez jelentős megtakaritást eredményez. Persze mindent ki lehet mutatni. Kb annyit ér az egész, mintha Suzuki-SAAB összehasonlításként mondtad volna.

Ha nem hiszed, nem hiszed. A kedvedert nem fogom eloszedni a diagrammokat, de kb. adatokat mondok: 50%-ra csokkentett tomeg mellett az energiafelhasznalas kb. 60-65%-ra csokkent. Nem is gondolnatok, hogy mennyi felesleges terhet cipel egy vonat.
De mondom, ha nem akarod elhinni, akkor ne hidd, szived joga.

Előzmény: seTTebello (799)
Carpy Creative Commons License 2002.11.05 0 0 808
Ha így teszed fel a kérdés (út VAGY vasút), akkor boritékolható a vélemény,

Ha a kerdest ugy teszed fel, hogy szeretne-e vasutat, szeretne-e balatoni nyaralot, szeretne-e vilagkoruli utat, akkor mindig igenlo valaszt fogsz kapni.

Én nem tekintem egymást kizárónak a két közlekedési eszközt...

Altalanossagban nem is azok. Azonban gyeren lakott tersegekben nem el meg a ketto egymas mellett. Es kettojuk kozul a kozut marad meg, nem a vasut.

Előzmény: dyz (798)
Carpy Creative Commons License 2002.11.05 0 0 807
A 76-os utat mindenképpen megépítették volna, akkor is, ha megmarad a vasút. Tehát nem helyette kapta.

De bizony helyette. A 76-os ut egyes szakaszai a vasut nyomvonalra epult. Egyaltalan nem biztos, hogy megepult volna, ha marad a vasut.
Az autopalya megint egy teljesen mas kerdeskor.

Előzmény: v_peti (806)
v_peti Creative Commons License 2002.11.05 0 0 806
Keress 1975 elotti terkepen 76-os foutat. Az nincs, de van egy girbe-gurba vasut helyett a Zala volgyeben. Meggyozodesem, hogy a terseg sokkal jobban jart azzal, hogy utat kapott a vasut helyett.
A 76-os utat mindenképpen megépítették volna, akkor is, ha megmarad a vasút. Tehát nem helyette kapta. (Más kérdés, hogy a vsút megszüntetése rákényszerítette az út megépítésére az államot.
Az más lapra tartozik, hogy az elvtársak annakidején gyakran nem vonattal, és nem autóval jártak ZEG-r?l Bp-re.
Na akkor mivel?
Más példa: Nem a 80-as vonal esetleges megszüntetése miatt kell autópálya Bp-t?l Miskolc irányába!!!

Előzmény: Carpy (785)
talpfaszámláló Creative Commons License 2002.11.04 0 0 805
Sziasztok!

Segítségeteket kérem az alábbi dologgal kapcsolatban:
Az érdekelne, hogy milyen szisztéma szerint számozták régen (mondjuk a II. világháborút követő időszakban) a vicinális vonalakon a szolgálati helyeket, még konkrétabban a bakter/ lakó házakat.
Aki ismeri az egykori Pécs – Harkány vasutat, annak v.színű nem ismeretlen a pellérdi vasútállomás sem. Nos, én épp ennek az állomásnak a modelljét készítem. A bakterházamról már csak a szám hiányzik. Erre a számra lennék kíváncsi. Ha a szisztémát meg tudná valaki mondani, akkor talán ennek a számnak a milyenségét is ki tudnám silabizálni.

dyz Creative Commons License 2002.11.04 0 0 804
A vasút meg semmiképpen sem megy házhoz
Tudom. Magam sem tudom eldönteni, hogy ez előny vagy hátrány. Csak arra akartam kilyukadni, hogy ha csak ilyen ide-oda betérő buszjárattal eljutni valahová, akkor nem biztos, hogy boldog lesz az utas.
De ez persze nem a busz hibája, hanem a kis és szétszórt utazási igényeké. Jó szervezéssel persze ez is csökkenthető.
A vasút persze hogy nem képes mindenkit házhoz vinni, bár az elvárható, hogy ne a településtől 1-2 km-re álljon meg a pusztában. És a nem érintett (pl. zsák) településekkel se lehet gond, hiszen erre találták ki a buszt :)))
Előzmény: DJ. Bakter (803)
DJ. Bakter Creative Commons License 2002.11.04 0 0 803
"annak is van hátránya, ha a busz "házhoz megy", nehéz megtalálni az optimális megoldást. Vasút esetén általában nincs ilyen gond"

Megelőzöm Carpy-t :-))))

Azt mondaná, hogy: a busznál legalább lehet választani, hogy házhoz menjen-e vagy sem. A vasút meg semmiképpen sem megy házhoz.

Előzmény: dyz (802)
dyz Creative Commons License 2002.11.04 0 0 802
Utaztam már én is olyan Volán-járaton, ahol az ilyen "betérések" össz-menetideje jóval meghaladta a valós menetidőt. Ilyen esetben - megfelelő utazási igény esetén - gondolom közvetlen járatot is indítanak.
Szóval annak is van hátránya, ha a busz "házhoz megy", nehéz megtalálni az optimális megoldást. Vasút esetén általában nincs ilyen gond, legfeljebb, hogy megálljon-e vagy nem.
Előzmény: DJ. Bakter (801)
DJ. Bakter Creative Commons License 2002.11.04 0 0 801
Kétségtelen, hogy összközlekedési szempontból nem jók a zsákfalvak, mert egy adott útvonal esetében mindig "be kell térni" oda (Céljárat esetén nem, de a zsákfalvak általában kicsik).
Felnagyított példaként képzeljük el, milyen idegtépő lenne egy Budapest-miskolci gyorsvonat, ami betérne Gyöngyösre és Egerbe (netalán a bükkábrányi külszíni fejtéshez is :-))) ...
Előzmény: seTTebello (800)
seTTebello Creative Commons License 2002.11.04 0 0 800
Egyaltalan nem jellemzo, hogy az lenne a legnagyobb bajuk, hogy a falujukbol csak 1 iranyban lehet kimenni.

Igen, sokkal nagyobb bajaik vannak, ezeket nagyrészt a rossz közlekedés okozza.

Előzmény: Carpy (796)
seTTebello Creative Commons License 2002.11.04 0 0 799
Pl. annyi koze van hozza, hogy joval kevesebb energiat fogyaszt.

Nem hiszem, önmagában ez jelentős megtakaritást eredményez. Persze mindent ki lehet mutatni. Kb annyit ér az egész, mintha Suzuki-SAAB összehasonlításként mondtad volna.

Előzmény: Carpy (797)
dyz Creative Commons License 2002.11.04 0 0 798
nem hianyzik neki a vasut, es orul, hogy van helyette ut
Ha így teszed fel a kérdés (út VAGY vasút), akkor boritékolható a vélemény, és ez természetes is, hiszen éppen Te bizonygattad, hogy út egyébként is kellene.
Én nem tekintem egymást kizárónak a két közlekedési eszközt...
Előzmény: Carpy (796)
Carpy Creative Commons License 2002.11.04 0 1 797
Mi köze van a gazdaságosabb üzemeltetéshez annak, hogy könnyebb?

Pl. annyi koze van hozza, hogy joval kevesebb energiat fogyaszt.
Ez egyaltalan nem reklam duma, nem tudom honnet vetted ezt. En ket hetig hallgattam (es forditottam) eloadasokat egy ilyen vonatrol, ebbol 3 napot a gyartocsarnokban. Tovabba rendszeresen utazom is veluk.

Előzmény: seTTebello (794)
Carpy Creative Commons License 2002.11.04 0 0 796
Megkerdeztem.
Zalacsany-i illetosegu emberke, es o mondta, hogy nem hianyzik neki a vasut, es orul, hogy van helyette ut. Vele tehat nagyon kiszurtak, ugyebar. Ez csak 1 ellenpelda, de kereshetnek tobbbet is. De nem teszem, mert nincs ertelme.

SeTTebello:
Nem tudom, hogy Te hany olyan embert ismersz, aki zsaktelepulesen lakik, de erosen gyanitom, hogy en tobbet. Tisztaban vagyok a kozlekedesi igenyeikkel. Egyaltalan nem jellemzo, hogy az lenne a legnagyobb bajuk, hogy a falujukbol csak 1 iranyban lehet kimenni.

Előzmény: dyz (795)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!