Nem vagyok büszke rá, ha én üldöztem volna el, pláne, ha "kiutálásnak" érezte. Nem szeretek másokat, főleg maradandóan megbántani. Ugyanakkor - nekem legalábbis - nagyon nem hiányzik az azóta megszünt mocskolódás. Pedig azóta is vannak itt páran, akiknek a politikai beállitottságával egyáltalán nem tudok azonosulni.
Más. A hétvégén böngésztem a térképeimet, és közelebb jutattam a Zalátai "rejtély" megoldásához. Mindjárt nekiállok szkennelni, délutánra prezentálom...
Gondoltam, hogy itt is valaki megemlíti ezt (bár én Váci-nak ajánlom a (61681) hozzászólást az Anyatopicban)
ON
Egy régebbi Pályaőr c. újság szerint a 95-ös vonal állomásain eredeti Siemens-Halske biztber működött (vagyis biztosított), olyan, mint most a 41-es vonalon (Kaposvár-Gyékényes (kiz)), vagy a 60-ason (pl. Szigetvár, Középrigóc, Barcs).
Ezen eléggé meglepődtem, nem mellékvonalhoz méltó :-))
A 94-est SZVSZ oltári nagy baromság lenne bezárni! Amikor én arra jártam már csak a dohányzó szakaszban volt hely, pedig vagy 4 kocsis volt a vonat... Aztána arra van Aggtelek, a sok túrázó, a geo-bio gólyatábor :-)
A 94-95 vonalak megszüntetéséről:
Szerintem mindenképpen előbb be kellene jelenteni az e vonalakon való közlekedtetés szünteteltetést.
A megszüntetéshez szerintem talán kormányhatározat is kellene.
Tehát ami megtörténhet, az esetleg az, hogy busszal pótolják a vonatot.
Viszont a 94-es vonal ilyen dolgait eléggé logikátlannak tartanám - a vonal sem annyira rossz, és úgy tudom, 60-as a pályasebesség.
Ha a 94-es megy, akkor még vagy 1500 km-t meg lehetne szüntetni, ami rosszabb állapotban van, és kevesebb a személy- és teherforgalma.
48-as sínek egy megszüntetésre váró vonalon... Valamikor szebb jövőjük is lehetett, hogy egyáltalán megkapták a 48-as síneket. Lepsény-Dombóvár az utolsó percig nem kapott ilyet, pedig 1991-ig még ott is volt forgalom....
Tetszett az élménybeszámoló. Az izsófalvi vasutas-nyugdíjas valószínű, hogy arra az időszakra gondolt, amikor a most mh még mrh, vagy állomás volt. A vasárcbányászat 1985-ben szűnt meg, azóta volt idő eltűntetni a kitérőket, jelzőket, mellékvágányokat.
A 95-94 megszüntetéséről: Én úgy tudom, hogy az új menetrendre készült a vonalakra menetrend, ha megszűnik, azt előtte két héttel mindenképpen be kell jelenteni. Nem tartom valószínűnek, hogy egy megszüntetésre kerülő vonalnál 2 heti üzemre kiadnának szolgálati menetrendet, plusz oldalakat a menetrendkönyvben.
A 94-esnél gyanús lenne a dolog, ott van utas (hivatásforgalom), amikor arrafele utaztam, a (nem iskolaidőszaki) kb. 16.00-ás indulású Bz-n (1+2) kb 100 utas volt.
Nemrégiben felmerült a 95-ös vonal állapotának kérdése. Megragadtam a novemberi nyár teremtette lehetőséget, és kerékpárral elvégeztem a Kazincbarcika-Rudabánya szakasz műtanrendőri bejárását. Pontosítok, megnéztem a pálya azon pontjait, amelyek közútról vagy földútról elérhetőek voltak. A teljes vonalon 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben; kitűzött lassújelek a
20 km/h
20 km/h
20 km/h
84-85
89-90
93-94
szelvények között találhatóak. Az összes állomást visszaminősítették megállóhellyé, de nélol csak sorompókezelőt tartottak meg (Szuhakálló-Múcsony).
A vonalon 3 és fél vonatpár közlekedik, azaz 3 oda-vissza, a 35319-es pedig üresen megy föl Rudabányára, és 05:13-kor indulva csorog le. Teherforgalom alkalomszerű gipsz és erdészeti faanyag-szállítást jelent. A mennyiségről nem sikerült hitelt érdemlő adatot szereznem.
Mint már korábban írtam, K.barcikáról valamikor két irányból fordulhattunk R.bánya felé. A ma is meglévő vágány K.barcika állomásról ágazik ki, míg a másik Berentétől ill. a hőerőműtől K.barcika-alsó mh. magasságában ágazott ki. A vágány még ma is fellelhető, de pl. a Múcsony felé vezető közúti átjáróban gondosan leaszfaltozták a sínpárt. A delta csatlakozásánál a váltót megszűntették, a csonka vágányait - melyet valamikor B50 és B53. jelű vb. aljakra fektettek - felszedték. A meglévő vágány ezen a helyen 48-as (1977. gyártású) sínből áll, LX78-as aljakon, 12 m-es szálakban. Mindkét szakasz rácsos szerkezetű acélhidakkal keresztezi a Sajót. Meglepően fiatal és korszerű ártéri hidat is találtam az 19-21 szelvénynél. Spenótzöld, 2x1 nyílású alsópályás, gerinclemezes hegesztett acélhíd. A helyszíni illesztések NF csavarozottak, és most jön a lényeg: közvetlen sínleerősítés az orthotrop pályalemezre!!! Kíváncsi lennék, melyik másik mellékvonal dicsekedhet ilyennel. A híd előtt és után 48-as, a hídon pedig 54-es (1976. gyártású) sínt találunk. Valószínűsítem, ez a híd is ekkortájt épült (ezért mondtam fiatalnak).
Szuhakálló-Múcsony mh-n a valamikori alakjelzőket leszerelték. A 48-as síneket 1985-ben hengerelték, TU 80-as és LM 89-es aljak váltogatják egymást. A TU-n közvetlen sínleerősítés van H jelű csavarokkal, az LM-en természetesen GEO leerősítés.
Izsófalva mh-n (egyvágányos megálló, 1960-as 48-as sínek, jelzők nincsenek) találkoztam a 35314-es vonattal. Szóló Bz, rajta kb. 10 utas, felszálló 1, leszálló 5. A menetrend szerint utipoggyász és kerékpár a vonatra feladható. Vajon hová tennék?
A szomszéd falu,Rudolftelep határában szénbánya működött, iparvágánnyal. A bánya bezárt, az ipv-t felverte a gaz. A helyi hírforrás szerint most folyik egy külszíni bánya megnyitása. Ennek nyomait is láttam, teherautók hordták a meddőt valamerre. A bánya iránya nem olyan, hogy munkát adhatna a vasútnak. Az Izsófalva volt állomás nyugdíjas állomásfőnökét kérdeztem a fénykor forgalmáról. Állítása szerint éjszakánként órák hosszat tolatgattak a tehervonatokkal (egyvágányú állomáson hogyan lehet rendezni?) Kérdeztem: 424-es járt erre? Válasz: annál kisebbek jártak. Milyenek? Hát kisebbek...
Aktív vasúti dolgozó mondta, 30 fő teljesít szolgálatot a vonalon. Gazdaságos létszám, tekintve a 15 km-es hosszt.
Bizalmas információ szerint 2003. január 01-i hatállyal a 95-ös és a 94-es (Miskolc)-Sajóecseg-Tornanádaska mellékvonal megszűnik.
Itt van a térkép címlapja és hátoldala. A hátoldalon piros négyzetben vannak azok a tájegységek, amelyekről ilyen térkép készült. Talán a 20-ason vannak a Dráva hidak, de lehet, hogy pont lemaradtak róla. Ezt nem tudom, mennyire ismeritek, ez volt az első kép, amit felraktam, a Révai Nagylexikonból másoltam.
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Komolyra fordítva a szót, szerintem stratégiai jelentősége volt a híd leszerelésének. A "láncos kutyával" nem voltunk jóba, ezért hogy nehogy beszivárogjanak a jugók, felszedtük a hidat. Meg kellett szakítani az összes kapcsolatot velük. Nemhiszem hogy sokat zavarna, ha ma is ott állna az a bizonyos híd...
Volt egy sorozat "Száz vasutat, ezeret!" valamely epizódjában, ha jól emlékszem pont erröl volt szó. Ott állt a folyóparton egy őrházzal együtt a vonal, de már csak a hídpillérekkel együtt...
Logikus, amit mondasz. Csak azt nem értem, hogy 59-ben még határozottan jelölve van a hid. A vonatok akkor már nyilván nem jártak át. Az a kérdés, hogy ez akkor még valóban megvolt, vagy csak a "láncos kutya" megtévesztése (ijesztgetése) miatt került a térképre.
Sőt, nem is megtévesztés, hanem megzavarás lehetett a cél. Képzeljétek el, a hirszerzők nézik a térképet: jé, itt egy hid. Állnak a parton: jé, erről az oldalról nem látszik.
Nahát, ezek a magyarok! George Lucas csak évtizedekkel később álmodott a hypertérről...
Én úgy emlékszem mintha FOMA topictárs említette volna még májusban.. remélem Foma nem veszed zokon, hogy rád hivatkozom, de mintha tőled kérdeztem vola ezt akkoriban....:-))))
Szóval a bak és a híd ugy kombinálható, hogy a térkép szerint valamikor átvezetett a vonal a hídon keresztül a Dráván. Ezt még a vonal bezárása elötti időkben megszüntették (gondolom a II világháború után) viszont Zalátáig, megmaradt a vonal. A vonal végére tettek egy ütközőbakot, hogy a vonat ne csúszon bele a folyóba....de akkor már nem járt át a Dráván. Nomost, hogy a híd akkor még megvolt-e és nem használták, vagy rögtön lebontották, nemtudom.
Annyira belelovaltam magam Drávasztára-Zalátába, hogy nem is vettem észre, hogy Te Harkány-Drávaszabolcsról beszélsz. Azt valóban nagyon nehéz azonositani.
Kémes és Vajszló között egyszer már végigsétáltam. Tovább nemigen mertem, mert u.n. etnikumhoz tartozó egyének jelentek meg a közelben és nem vagyok félős, de én egyedül voltam, ők meg nemtomhányan, szóval nem mentem tovább, de Sellyéig szerettem volna...
A pálya nem valami szívderítő állapotban van, nagyjából ugy néz ki mint az Szfvár-Lovasberény kinézett 1987 elött...
Állítólag sokáig csak egy bak volt a dráva partján Zalátánál. Most meg előbukkan egy valamikori híd is. Ez több mint érdekes. Tehát a hídon elöbb megszünt a forgalom, mintsem bezárták volna a vonalat. Ezek szerint évekig még a bakig jártak a vonatok....
A Harkány és Drávaszabolcs közötti egykori vonalat körülbelül 3 éve próbáltam megkeresni, nem sok sikerrel. Lehet hogy én vagyok a vak, de nemigazán vettem észre merre vezethetett a vasút egykoron arrafelé...
Tavasszal viszont szívesen bennelennék egy környékbeli bejárásban...
Ez egy kötet volt? (Mármint a kirándulók térképe). Az egész ország kiránduló-területei benne voltak? Érdekes, hogy sose találkoztam vele, pedig ha Pesten járok, és sem hagyom ki a Múzeum körútat...