Keresés

Részletes keresés

ic708 Creative Commons License 2002.11.20 0 0 945
Vácinak üzenném!

Először a is Balaton 40:000, Cartographi-ás, 4-es turistatérképen, szerepel "Régi vasút" néven, árra: 650 Ft. Kapható az egész országban.

Ej, ej! Az számlázott milliárdokból, törvénytelenül átadott milliárdokból másra is juthatott volna.
Mondom én, a topik nevében szereplő vonalakért aggódó. Ez akár egy dakota és nem magyar vicc is lehetne.

Nem érdemes rá válaszolni, mert csak Vácinak szóltambe.

Előzmény: Váci (933)
Carpy Creative Commons License 2002.11.20 0 0 944
Nem tudom, hogy mennyivel lenne jobb. Most eleg surun el tudjak erni az erintett falvak lakosai busszal a "jaraskozpontot", Keszthelyt, valamint Hevizet, erre a vonat alkalmatlan volt. Innen mar konnyu a Balaton deli partjara, meg az egesz Dunantulra eljutni.
Előzmény: kktt (943)
kktt Creative Commons License 2002.11.20 0 0 943
Viszont mennyivel jobban el tudnák most érni a Balatont, Budapestet, Dél- (De akár Észak-)Dunántúlt. (Ez utóbbit főleg akkor, ha megmaradt volna a Zalabér-Sárvári vonal is...
Előzmény: Carpy (941)
kktt Creative Commons License 2002.11.20 0 0 942
Lehet, hogy rosszul fogalmaztam. Tehát épp ez a korrekció érdekelne, mert semmi nyomát nem láttam arra másik pályának. Meg a Zalán is kellett egy másik híd is.
Előzmény: Váci (940)
Carpy Creative Commons License 2002.11.20 0 0 941
Ez utóbbival vitatkoznék: ha megnézitek a térképet látszik, hogy a kettőnek -mármint a 76-osnak (piros) és a vasútnak (zöld)- nem sok köze van egymáshoz. A vasút inkább É-D-DK (Zalaszentgrót-Batyk, régebben -Türje és a Balaton), az út ÉNy-DK (Zeg. és Balaton) irányú.

Eppen ez a ketto kozott a kapcsolat. Volt a falvaknak egy E-D iranyu vasuti kapcsolata, mikozben a megyeszekhely Nyugatra volt. Az uttal jobban jartak, mintha a vasutat fejlesztettek volna. A ketto egyutt nem ment volna, koncepcoizus okokbol.

Előzmény: kktt (932)
Váci Creative Commons License 2002.11.20 0 0 940
Bocs, de ez nagyon trivi. Valószinűleg Te is csak elnézted. Az egyik a Keszthelyi, a másik a Sármelléki (Zalaegerszeg?). Azóta valószinűleg nyomvonal-korrekció történt.
Előzmény: kktt (939)
kktt Creative Commons License 2002.11.20 0 0 939
Na, akkor mégegy ugyanerről a környékről:
Az alábbi (most nem linkelek:-)) 1910-es térképen Balatonszentgyörgy és Sármellék, illetve Keszthely irányában két vonal megy. Ki tud erről valamit?
Előzmény: Váci (933)
kktt Creative Commons License 2002.11.20 0 0 938
Na, akkor mégegy ugyanerről a környékről:
Az alábbi (most nem linkelek:-)) 1910-es térképen Balatonszentgyörgy és Sármellék, illetve Keszthely irányában két vonal megy. Ki tud erről valamit?
Előzmény: Váci (933)
Váci Creative Commons License 2002.11.20 0 0 937
Bocs, Settebello, de nem értem teljesen ezt a Kirándulók Térképei dolgot. Pedig nagyon felizgatott... Most ezek a térképek egy kötetben vannak, vagy külön-külön kell összevadászni őket? Azt sem értem, hogy mi az, hogy sok van belőlük? Én még egyet sem láttam, pedig sokat járok antikváriumba. Tudsz esetleg ajánlani helyet? Én általában a Múzeum körútiakat szoktam "végigrohanni", ha Pesten járok, és ki tudok szoritani fél órát...
Előzmény: seTTebello (904)
kivi000 Creative Commons License 2002.11.20 0 0 936
Jöhetnek a térképek minden mennyiségben! :)
Előzmény: Váci (933)
dyz Creative Commons License 2002.11.20 0 0 935
Sokkal jobban szeretem ezt, mint arról vitázni, hogy mit kell megszüntetni megy mit nem, meg hogy helyes volt-e "a koncepció" vagy sem, stb...
Teljesen igazad van. Személyes véleményem, hogy én azt még ennél jobban szeretném, ha ezeket a vonalakon még végig is utazhatnánk. Igaz, akkor kevésbé lenne érdekes...
De a 95-ösre az itt olvasottak után elmegyek, amíg nem késő. Arra ugyanis még nem jártam.
Előzmény: Váci (934)
Váci Creative Commons License 2002.11.20 0 0 934
Kktt!

Nagyon szeretem az ilyen, linkekkel "illusztrált" szövegeket! Talán még az én térképesemnél is jobb :-)
Magam részéről szivesen olvasok minél több ilyet!

Magánvélemény: kezd a topic egyre jobban az én érdeklődési körömhöz közeliteni! Régi vonalak, térképek, hmmm...

Sokkal jobban szeretem ezt, mint arról vitázni, hogy mit kell megszüntetni megy mit nem, meg hogy helyes volt-e "a koncepció" vagy sem, stb...

Előzmény: kktt (932)
Váci Creative Commons License 2002.11.20 0 0 933
Térképek:

Semmi különöset nem teszek, közönséges módon, egy-az-egyben szkennelem a térképet. Beszkennelem az egészet, aztán Paint Shop-pal kivágom azt a darabot, ami éppen aktuális.

Ezzel kapcsolatban lenne mindenkihez kérdésem:

Mivel most "ráharaptam" erre a térképesdire és - szerénytelen leszek - , de szerintem is klasszak lettek, tegyek még be ilyeneket, tetszik nektek is, vagy inkább ne. Ha igen, mondjatok olyan területeket, amiről egy hasonló kutatás-sorozat közérdeklődésre tarthat számot!

A képnagyságok (10-30 KB) nem okoz bosszúságot senkinek?

Előzmény: kktt (932)
kktt Creative Commons License 2002.11.20 0 0 932
Sziasztok!

Egy régebbi (11.05) témára visszatérve:

v_peti:A 76-os utat mindenképpen megépítették volna, akkor is, ha megmarad a vasút. Tehát nem helyette kapta.
Carpy:De bizony helyette. A 76-os ut egyes szakaszai a vasut nyomvonalra epult. Egyaltalan nem biztos, hogy megepult volna, ha marad a vasut.

Ez utóbbival vitatkoznék: ha megnézitek a térképet látszik, hogy a kettőnek -mármint a 76-osnak (piros) és a vasútnak (zöld)- nem sok köze van egymáshoz. A vasút inkább É-D-DK (Zalaszentgrót-Batyk, régebben -Türje és a Balaton), az út ÉNy-DK (Zeg. és Balaton) irányú. Az egyetlen "átfedés" Sármelléknél a "kanyarban" van párszáz méteren (zöld pöttyök). Nem hiszem, hogy ha marad a vasút, ekkora távon ne tudtak volna mellé(!) utat építeni. Inkább az volt, hogy felhasználták az alapot, ha már egyszer ott van.
A másik térképen még jobban látszik ez a szakasz. (ugyanez nagyobban (1.6M!)) Sajnos azt, hogy pontosan merre volt a nyomvonal a "kritikus" részen ebből sem nagyon lehet látni. (Vagy nagy ív kellett, vagy még kevésbé a jelenlegi út "alatt", inkább picit északabbra a jelenlegi szántóföldön.)
Volt valahol egy másik térképem is, ami nagyobb felbontású és emlékeim szerint több felirat (volt vá, régi vasút, stb) volt rajta, de sehol sem találom.

Más: Megjelent a Kék túráról egy kétrészes útikönyv, benne (szerintem) jó minőségű térképekkel (sajnos csak az útvonalról). Ebben is találtam érdekes "régi vasút"-akat. (Pl. Bük-Sárvár, Sárvár-Zalabér)

Más: picit OFF:
Váci! Milyen felbontással, átméretezéssel, stb. szkennelsz, hogy ilyen jó és kicsi (tér)képeid vannak? Nekem nem nagyon akar összejönni a kettő.

Előzmény: Carpy (807)
V43 1177 Creative Commons License 2002.11.19 0 0 931
Az tuti...akkor marad a tavasz..
Előzmény: Váci (929)
V43 1177 Creative Commons License 2002.11.19 0 0 930
Semmi gond hidas kollega. :-))
Előzmény: hidas (928)
Váci Creative Commons License 2002.11.19 0 0 929
A Zaláta-túránál azért emlegetem egyfolytában a jövő tavaszt, mert akkorra fog elkészülni és megnyilni a "Dráva-zug vendégházunk", néhány faluval arrébb. Oda szeretném majd szervezni a társaságot. (Ez volt a reklám helye...)
Előzmény: V43 1177 (926)
hidas Creative Commons License 2002.11.19 0 0 928
Pontatlanul fogalmaztam: a matuzsálemet nem a 94-es vonalon, hanem az abból kiágazó iparvágányba beépítve láttam. Már ez is használaton kívül van. Ha emlékeztek, a bánya melletti-alatti barlangban rekedt év elején egy barlangász.
Előzmény: V43 1177 (927)
V43 1177 Creative Commons License 2002.11.19 0 0 927
hidas!
"Saját magamnak ellentmondva, láttam az Esztramos-kőbányához a 94-esből kiágazó iparvágányban 1895-ös sínt beépítve! Ez a legrégebbi NAGYVASÚTI sín, amit beépítve találtam"

Lovasberény - Bicske között Vértesacsa után a megmaradt pályaszakaszban láttam tavalyelött egy 1891-es sínszálat, ózdi gyártásút. No persze neked van igazad, mert a 94 még működik a 6-osnak ez a része pedig már 20 éve nem. Ráadásul később kerülhetett oda hiszen csak 1898-ban nyitották meg. Mindezt csak megemlítettem, nem akarom elvenni a te rekordodat, hogy egy működő vasúton te láttad a legrégebbi sínszálat.:-))))

Üdv!

Előzmény: hidas (925)
V43 1177 Creative Commons License 2002.11.19 0 0 926
Sziasztok!
Váci!
Mostmár szervezhetnénk egy igazi felfedezőutat ahhoz a bakhoz vagy inkább a maradványához azon a földúton keresztül. Annyi térképünk van a jóvoltadból, hogy éjszaka is megtalálnánk. Mondjuk hogy Sellyéről indulnánk és végigjárnánk a Dráváig az egészet.

Remélem sokan bennelennének egy ehhez hasonló túrában. Én FOMA-val is szívesen elmentem volna tavasszal odáig, főleg amikor azt a bakot említette, de sajnos haza kellett jönnöm.

Már annyit belinkeltél ide, hogy megmozdult a talpam alattam és "Qva" kiváncsi vagyok már erre...

Üdv!

Előzmény: Váci (921)
hidas Creative Commons License 2002.11.19 0 0 925
Siemens-Halskét láttam Edelényben is felszerelve a 94-esen, működik, engedtek birkózni is vele. Nem értem, miért szidják annyian a vasutasokat a merevség, civilek elutasítása miatt, nekem mindenkivel sikerül megtalálnom a közös hangot.
Úgy érzem, a szolgálatban lévő vasutas az első néhány elutasító másodperc után boldog, hogy valakivel beszélgethet. Ez különösen igaz az öreg szakikra.
A 94-95. vonalak megszűntetése nem az én fejemből pattant ki, az infoért nem vállalok felelősséget, csak továbbítottam a hallottakat.
48-as vas a páklyában szerintem szükséges volt - tekintettel a teherforgalomra. Ha megtöltöttek vasérccel egy szerelvényt, hát annak volt tömegvonzása!
Bár saját magamnak ellentmondva, láttam az Esztramos-kőbányához a 94-esből kiágazó iparvágányban 1895-ös sínt beépítve! Ez a legrégebbi NAGYVASÚTI sín, amit beépítve találtam. Kisvasúton nem kunszt, de ismer valaki ettől régebbi vasat?
Előzmény: DJ. Bakter (914)
hidas Creative Commons License 2002.11.19 0 0 924
Adalék a Dráva hidakhoz:
Kezembe került Mo. vasúti térképe (a hivatalos menetrendkönyv melléklete). A tárgyév sajátos módon nincs feltüntetve, de interpolálható, mert Jugoszlávia és Ausztria felé a trianoni határt mutatja, de az ország részeként tünteti fel Észak-Erdélyt és a Felvidéket.
Ebből következően a második bécsi döntés (1940. aug.) és 1945. közötti időszakból származik. Takarékossági okok miatt még a jelkulcs felét is lespórolták, így találgatnom kellett az egyes vonalak értelmét. A kérdéses szakaszokon pontozással jelölték a vonalakat, itt valószínűleg meglévő pálya volt, forgalom nélkül.
A Jugoszláv határon az alábbi átkelők voltak(északról dél-kelet felé):
Dávidháza-Hodos nincs forg.
Rédics-D.Lendva nincs forg.
Murakeresztúr-Kotoriba átjárható fővonal
Gyékényes-Koprivnica átjárható fővonal
Barcs-Vitrovica átjárható mellékvonal
D.sztára/Zaláta-Noskovci nincs forg.
D.szabolcs-D.Miholjac nincs forg.
Beremend-B.Petrovo Selo nincs forg.
Magyarbóly-B.Manastir átjárható mellékvonal
Hercegszántó-Backi Breg nincs forg.
Gara-Ridica nincs forg.
Ólegyen-Ridica nincs forg.
Bácsalmás-Subotica nincs forg.
Kelebia-Subotica átjárható fővonal
Nagyszéksós-Horgos nincs forg.
kivi000 Creative Commons License 2002.11.19 0 0 923
Ezek alapján az állomás egyszerűbbnek tűnik, a híd még érdekes lehet!
Előzmény: Váci (922)
Váci Creative Commons License 2002.11.19 0 0 922
"Egy kis szerencsével még talán fellelhetőek a nyomai..."

Nem kell hozzá szerencse: az út megvan. Bakancsos szóhasználattal: szekérút.

Előzmény: kivi000 (920)
Váci Creative Commons License 2002.11.19 0 0 921
Végül nézzük a mai valóságot!
Ormánság túristatérkép, 1998.


[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
A földút jól látható, és a horgásztó is. Ezeket meg is találtuk, de arra nem gondoltunk, hogy itt kellene alaposabban keresni az állomás nyomát.
Másik nagy tévedés az volt, hogy az egykori hidat a "fehér sávban" kerestük, az apró szigeteket néztük a János szigetnek. Legközelebb az erdő-sávban próbálkozunk.
Érdemes mellé tenni a 2001-es Dráva ökoturisztikai térképet is (bár új információt nem ad):


[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
A hid pedig, amiről már olyan sokszor irtam, a "Gürü-összekötőcsatorna" felett van, igaz, sokkal nagyobb, valószinűleg az ártér miatt. Az alapkérdésre is itt a válasz: a hidat a vonal megszüntetéséig használták, hiszen a végállomás - a korábbi feltételezéseimmel ellenkezőleg - egyértelműen délebbre, jóval a hid után volt.

Tavasszal mindenképpen megnézhetjük (társasággal), de lehet, hogy én nem birom ki addig (főleg ha marad a jó idő).

kivi000 Creative Commons License 2002.11.19 0 0 920
A 87-esen még rajta van. Egy kis szerencsével még talán fellelhetőek a nyomai...
Előzmény: Váci (919)
Váci Creative Commons License 2002.11.19 0 0 919
Az 1990-es autóatlaszon nagyon meglepődtem! Nézzétek! A Zaláta-Drávasztára műút még mindig nem létezik! Ugyanakkor a semmibe vezető földút - talán természetesen - már teljesen el is tűnt.


[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Váci Creative Commons License 2002.11.19 0 0 918
Az 1972-es autóatlasz még a (föld)út hosszát is megadja: 3,2 km.


[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Váci Creative Commons License 2002.11.19 0 0 917
Nézzük meg az 1960-as autóatlaszt is!


[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
A Zaláta-Drávasztára útnak nyoma sincs, az egyetlen a félkör-alakú földút, ami az állomáshoz vezet.
Váci Creative Commons License 2002.11.19 0 0 916
Szóval Drávasztára-Zaláta...

A kulcs-felfedezés az 1967-es Baranya Megye Közigazgatási Térképén látható:



[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Nézzétek! Az egykori állomás (nem ütközőbak!!!) egyértelműen Zalátától dél-nyugatra, egy félkör-alakú út végén, a nem is létező Zaláta-Drávasztára úttól jóval délre, a horgásztó partján volt. Ez utóbbi a legjobban azonositható jel!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!