Igy igaz...a terasz fal csatlakozásod egy nagy hőhid....nem is beszélve az ajzat szigetelés hiányáról...elvileg ha szétvégnéd a teraszt és a ház falát és beraknál hőszigetelő anyagot akkor csökkene a hőhidhatás...
A lábazaton 5 cm-es szigetelés van 60 cm-es magasságig, mert a padló is ennyivel van megemelve a talajhoz képest. A falon 12 cm van. Az aljzatban nincs semmi szigetelés, döngölt föld van, azon lerakva 50 éves járókő, betonozva nincs. A bejárati ajtó előtt van egy 2*3 méteres terasz, szintén 60 cm-re kiemelve, a ház és a terasz között nincs szigetelés. itt van az a belső válaszfal aminek az alja vizesedik. Szerintem azért, mert a terasz és a fal között nincs szigetelés, ezért ott csapódik ki a pára. Próbáltam rajzolni valamit, talán segít.
Aereco, volt már itt... Viszont a nagykönyv szerint ez akkor működik jól, ha a "beeresztő" nyílás mellett van egy "elvezető" is, tehát egy légcsatornát kell kialakítani a házban, pl. aereco a konyhában, egy páraérzékelős kifúvó ventillátor meg a fürdőszobában. És persze a kettő között a levegő szabad útját nem lehet lezárni.
Higrosztatikus (azaz paratartalomra nyilo) szellozo amire gondolhatsz, es ha mar kesz ablak van, akkor nem biztos, hogy az ablakba jobb beepiteni, helyszinfuggo, de kapni ilyet a falba furkalassal is. Viszont csak ugy talalomra felrakva szinte tuti nem fog segiteni... ablakba utolso emlekeim szerint 20e korul van darabja (ennyiert beepitve talan).
Na varj, nem biztos hogy jol ertem. Eloszor a regi fal dryvit-ozasa, az uj fal epitese uj ablakokkal, most pedig a regi ablakokat csereltetek es az uj falat dryvit-oztatok? Mert ha igy volt akkor a regi ablakok csereje es nem az uj fal dryvit-ja okozza a peneszedest, ugyanis megszunt az energiapazarlo flitracio az ablakokon keresztul.
persze, persze, minden ablak 3 légkamrás műanyagra lett cserélve. csak egy évvel utána, most került dryvit az új falra, és eddig nem volt penész. a többi falon eddig is volt a régi ablakokkal, penész meg nulla.
Köszi elég jó ötlet megpróbáljuk a födémet pótolni szigetelésileg aztán majd írok. De addig is az ablakba épített eszköz érdekelne. Mi pontosan a neve, vagy hol tudok utánanézni? Drága?
Fogadjunk, hogy ablakokat is csereltetek! A dryvitozas miatt tuti, hogy nem jelenik meg a penesz. [Esetleg a jelenseg atmeneti, mert csak az epiteskor bekerult nedvesseget kene egyszer eltavolitani.]
Labazaton milyen hoszig. van, illetve hogyan viszonyul a padloban levo hoszig. elhelyezkedese a labazatihoz? Nem lehet, hogy ott maradt a szerkezetben egy kis betoresi pont a hidegnek? A padlon mi van burkolatnak, az nem hideg, nem nedvesedik? [Nalunk is egy helyen maradt a hazban hohid: az erkelyajtoknal, mivel az erkelylemez ugye felulrol nincs szigetelve - az emeleten kimegy odaig a padloban levo, de a foldszinten nem -, az ajto ele meg nem tettek be a hoszigetelo csikot, sajna. De nalunk a padlon latszik hogy vizesedik, nem a falon, igaz kilatszik a beton, es az.]
sziasztok! mióta az átépítést befejeztük és egy új fal is le lett nikecellezve megjelent a penész... olvasgatom a megoldásokat, eddig civilkontrollé tűnik a legjobbnak, vele kapocslatban csak az a kérdés merül fel, hogy miért ilyen readersdigest-szerű dumával van ellátva a honlap? nekem pont ez von le sokat a hihetőségéből. árajánlatot azért kérek... üdv: rrroka
1. nekunk nem igazi paramentesito gepunk van, mert ingyenbe kaptunk egy klimat... azzal szaritunk (nappal azaz 12 ora alatt 1 vodor viz szokott lenni, nyilvan akkor inditjuk amikor para is van de nem 30 fok 90% paratartalom azert, mint amire szeretik a 24 oras teljesitmenyt megadni). Egy ilyen menet kb. 500Ft aramban. Ez egyebkent egy kulso-belso resze egybeszerelve (marmint mindketto bentre fuj) klima, az ablakklima jobb mert ott nincs 2 ventillator, a kimondottan paramentesitok meg persze meg jobbak lennenek, csak amikor kerestuk nagyon elszallt arakkal talalkoztunk (60e felett). 2. fodem szigetelese es suru szelloztetes. Mas nem kell elvileg. Az ablak nem termeli, csak a hohid jelleg miatt (falad 0.3 korul saccra, ablak 1.4, a keret meg rosszabb) osszegyujti, lecsapatja. Ha mar viz formaban van, torold le, olcsobb mint hagyni felszaradni es utana a levegobol kiimadkozni... Fodem szigetelesenel ha lehet, kossetek ossze egeszen a kulso 5 centi szigetelesig (nem tudom, hogyan epult a teto, ha be van falazva a talpszelemen akkor belul is felmenni egesz a tetosikig). Legkozelebb meg nem 5 centi kene se a padloba se a falra... es iden mar 3 retegu uveg kellett volna az alap legyen (0,6-os kb. 1.1-es araban volt sokaig kaphat), de ezeken mar nem tudsz valtoztatni. A szigeteles - ha mar megfelelo merteku a paratartalom, vegyetek meroeszkozt! -, akkor azzal szunteti meg a peneszedest, hogy nem hul le annyira a fal, igy nem csapodik le ra a viz. A penesznek meg viz kell. Tehat ha belul normalis (50% koruli) paratartalom es 16 fok feletti (ez is kb., mindjart jon valaki okos es kijavit:)) feluleti homersekletek vannak, akkor nem tud hol megtelepedni a penesz, nem lesz nedves a felulet. De ha sok a napi termelodo para akkor kell szelloztetni, egyebkent arra is van - paratartalom-erzekelos is - gepi megoldas (nem csak passziv, hanem aktiv is, azaz ventillatoros, az ablakba epitett az csak akkor muxik ha a terep es egyeb viszonyok miatt jo iranyu nyomaskulonbseg alakul ki, es csak ha megtervezik, az keves hogy raboksz ket ablakra es abba beszerelik).
Nálunk a belső fal kezdett el most vizesedni a padló közelében. Ez vajon mitől lehet? Vízcső és csatorna nincs a környéken sem. Az egyik a bejárati ajtó mellett van közvetlenül, ott esetleg lehet az miatt, hogy ott hidegebb a talaj és a fal alján csapódik ki a pára? Viszont a falon a penésznek a nyoma sincs, pedig mindenki azzal próbált lebeszélni a 12 centi szigetelésről hogy tele leszünk penésszel :-)
Igen, csak cserép és fólia van a tetősíkban. A kőzetgyapot után megszűnik a penészedés ha kiszárítjuk a falakat? És a későbbiekben hogyan tovább? Az ablakok folyamatosan termelik a párát, reggelre tiszta víz a könyöklő meg a padló az erkélyajtóknál. Azt mivel tudom kivédeni?
Szerintem ugy kene kezdeni, hogy 20-30 cm uveggyapotot kigurigatni a tetoterben, meg letorni a komuves kezet amelyik nem tett a koszorura kivulrol plusz heraklith-ot. Ja es amikor otthon vagytok sok 3-5 perces kereszthuzat, mondjuk ketorankent, nem heti ketszer fel ora. Ha az keves, akkor paratlanito gep beszerzese... amig ki nem szaradtok. Nalunk is gepi megoldas van (mukodtetni draga de ilyen idoben mosaskor nehez mashogy). Na jo, lustak is vagyunk kicsit, meg masreszt gyerekekre vigyazas miatt nem mertuk tulzasba vinni a szelloztetest. Igaz forditva volt az eset, nem volt szigetelve a pht30nf, ezert peneszedett, meg a sok viz miatt (mi egy even belul csinaltattuk es festes utan rogton koltoztunk be, ami dec.8-ra esett es mar havazas utan voltunk). A falat meg hypoval torolgessetek at (vagy domestos vagy kimondottan peneszolo, mindben az van, ruhakra vigyazni).
"3. A felső beton födém nincs szigetelve, 10cm beton van rajta csak."
Hát, én azzal kezdeném, hogy 20-30 centi kőzet/üveggyapotot szétteregetnék a födémen. Ezzel a fűtésszámlátok is csökkenne (valószínűleg nem kicsit).
Egyébként gondolom a falak szépen át vannak glettelve és diszperzittel lefestve. Jobban jártatok volna, ha az először csak meszeltek (glettelés nélkül), majd 1-2-3 év múlva tértek át a "szép" falra. Nyilván ez azzal járt volna, hogy "rusztikus :) marad a falak felülete és még egyszer szét kell borítani a lakást, viszont a mészen nehezebben él meg a penész, illetve a nedvesség is könnyebben jár-kel a falakban.
1. A fő, teherhordó falak 38-as Leier téglából vannak. 2. A koszorúnál és a falakon végig 5cm-es dryvit van. 3. A felső beton födém nincs szigetelve, 10cm beton van rajta csak. 4. Az aljzaton 5cm lépésálló nikecell szigetelés van 5cm betonnal fedve. 5. Műanyag nyílászáróink vannak, emlékeim szerint üvegei 1.4k értékűek. 6. Szellőztetni hétvégén szoktunk, amikor itthon vagyunk, reggel kb. egy bő félórát teljesen kitárt ablakokkal. 7. Fürdőn, wc-n, mosókonyhán 60x60-as ablakokon keresztül szellőztetünk, konyhán 150x150 ablak van, de egy légtért képez a nappali-étkező résszel, így összesen ott van az említetten kívül még 2db 180x180 ablak+ két erkélyajtó, és van ott még egy szagelszívó is amit csak főzésnél használunk. 8. Növényzet még alakulóban, de a konyha-nappali-étkezőben vannak a szokásos nagy méretű növények, kb. 5, a szobák jelenleg még szüzek ezen a téren. 9. Radiátoros kombi falikazános fűtő-HMV előállító rendszert használunk. 10. ~150nm a hasznos alapterület, a 3 főnkre. Az érték így 50nm/fő 11. A külső hőszigetelés egy hosszú folyamat volt, de a falazás után egy hónappal került fel. És végül a házat kb. 12 hónap alatt fejeztük be, ha az összes munkát tekintjük. Télen természetesen tavaly volt egy kb. 4 hónapnyi leállás, mivel már csak a belső munkák kellettek (fűtés, villanyszerelés, stb.). Nagyon várom a javaslatokat, mert idegesít a probléma. Természetesen nem írtam, de az összes jellegzetes hőhidas helyen, sarkokban megjelentek a foltok. De főként a plafonon van nyoma.
Sziasztok! Májusban fejeztük be az építkezést, akkor költöztünk be a házunkba. Az energia megtakarítás miatt, mi is leszigeteltük kívülről a falakat dryvittal, teljes nyugalomban elteltek a nyári, őszi hónapok. De sajnos most szembesültünk mi is a legnagyobb problémával. A födém és falak találkozásánál veszett gyorsan terjed a penész, most már az összes helységben fellelhető a kezdemény, van ahol hatalmas telepek vannak. Ha lemosom semmit sem ér, azonnal megtelepedik újra. Van ennek a problémának végleges megoldása? Hallottam valamilyen ablakba szerelhető utólagos kiegészítőről, ami bizonyos páratartalom felett automatikusan szellőztet egy kis résen keresztül. Ez megoldja a problémát, vagy szükséges ezen kívül is vegyszeres lemosás, penész-, gombaölő festés?
Jujj, ezt a vakitos dumat a kiegyenlito bevonatrol mar el is felejtettem! Muszaj visszahozni? En hohid _megszuntetesrol_ beszelek, nem eloszlatasrol! [Btw, ha egyenletes homerseklet _lenne_ tole, akkor az - energiamegmaradas es tarsai - azt jelentene, hogy nem csak a hohid feluleten, hanem az egesz falfeluleten mestersegesen eloidezned a hohid energetikai jelenseget, azaz fokozott hokiaramlast! Szoval ez meg ha tokeletesen mukodne akkor is azt eredmenyezne, hogy tobbet kell futeni, ahhoz meg minek bevonat?] Nem szoktam figyelni altalaban, hogy ki irt egy-egy hozzaszolast, de mostantol probalok egyaltalan nem beszelgetesbe keveredni veled... [Utalom az altudomanyos maszlagot, sorry.]
Félreértesz, én nem sérelmezek semmit. Az bosszant, hogy ha valaki valamilyen területen érdekelt, akkor mondhatsz neki bármit, akkor is az ő verziója az egyetlen jó megoldás... szerinte. Lelke rajta.
Pedig ha az ügyfél szemével nézzük a dolgot (márpedig egy szolgáltató ügyfélpárti kell legyen, különben életképtelen a vállalkozása), fel kell ajánlani minden lehetséges megoldást, felvázolva a várható eredményeket, előnyöket, hátrányokat.
Nem vitatom a szellőztetés fontosságát, ellenkezőleg. A fűtés szezon beköszönte óta naponta (többször) elmondom, leírom az érdeklődőknek a véleményem a szellőztetésről. Nem csak páratartalom (penészedés) szempontjából! Az élettani hatásaira (előnyeire) is kitérek, ugyanúgy mint a háttérsugárzást csökkentő hatására.
Jut eszembe - a tartósan túl alacsony páratartalom irritálja, kiszárítja a légzőszerveket, megnöveli a szervezet párologtatását (kiszáradás, száraz bőr), és megnöveli a lakásban a lebegő-por koncentrációt (szintén irritáló a légzőszervekre - asztma, allergia).
Kétségtelen, hogy a tuti-biztos megoldás a higroszabályozott automata szellőzőrendszer, beépített hőcserélővel a hulladékhő visszanyerésére. Ott biztos, hogy penész nem terem, és maximálisan hasznosítjuk a hulladék-energiát.
Vannak ennél egyszerűbb szellőző rendszer változatok is, a forgalmazó szaki a felmérés után a hely(zet) ismeretében ajánlja a legmegfelelőbbet A legolcsóbb a kézi szellőztetés, csak mint jelen esetben is, nem mindig elegendő. Nem biztos, hogy elég hatékony, meg kényelmetlen is.
Viszont az a bizonyos energiatakarékos bevonat (melynek értékesítésében érdekelt vagyok), azzal hogy kiegyenlíti a fal felületén a hőmérsékletet, ezzel jó eséllyel harmatpont fölé emeli a hőhidakon a hőmérsékletet, és hozzá a páraszabályzó hatása, egy normál rendszeres szellőztetéssel a kívánt (penészmentes) állapotot eredményezheti.
Na varj, ket dolog van. Egyreszt az, hogy elfogadhato relativ paratartalomrol inditva, a normal eletvitelnel tobb para keletkezik, mint amennyit normal eletvitelnel (ajtonyitogatas, szellozes, kemeny, stb.) kivisz az ember. Tekintve, hogy nagyobb paratartalomnal az egysegnyi kicserelt levego nagyobb mennyiseget tavolit el - ugyanolyan eltavolitasi szokasoknal -, ez a novekedesi utem csokken, es valoszinunek tartom, hogy egy - a 21 fokon mert 100% alatti - de mindenkeppen egy egeszsegtelenul magas abszolut paratartalmon lesz egyensulyban, azaz rogzul. [Amit mondjuk lehet hogy egy 26 fokos szobahomerseklet megszuntethet, de az ugye +30% futesi koltseg!] Tehat ha ez az allando normaltol elnovekedes van, akkor muszaj szelloztetesre valamit (akar rendszeresebb ablaknyitast) kitalalni, hogy "ne masszon el" a paratartalom a normalistol, es ez kb. fuggetlenul a peneszedestol. A masik, hogy "normal"-nak nevezheto _allandosulo_ paratartalomnal is lehet kicsapodas a hideg feluleteken. Ez ellen ket modszerrel lehet vedekezni: 1. (javasolt) a feluleti homersekletet emelni (azaz hohidakat megszuntetni) 2. meg lejjebb vinni a paratartalmat, hogy a hideg felulet se vizesedjen. Szerintem te azt serelmezed, hogy a 2.-t butasag hasznalni. De a szelloztetespartiak nyilvan nem ezt (kene) szorgalmazzak, hanem az elso reszben emlitetteket.
Bölcsen közelíted a problémát. Nem árt, ha tudod, hogy mekkora páratartalmat kell kezelned. Higrométer ügyben azt javaslom, hogy ha nem valami két hét után eldobhatóra vágysz, keress olyan műszert amely 3-5% pontossággal mér. Szaküzletben, kereskedésben érdemes utánanézni. Az analóg mérők sem rosszak, főleg ha lószőr, vagy hajszál érzékelősek. Annyi a macera, hogy használatba vételkor "be kell lőni".
Ha már tudod milyen mennyiségekkel kell operálnod, eldöntheted a módszert.
Axioma többször is rátapintott a lényegre, az okot kell megszüntetni. A tüneti kezelés mindig csak átmeneti eredményt hoz. Egyetlen szellőző nyílással nem lehet hatékonyan szellőztetni, gondoskodni kell az eltávozó levegő utánpótlásáról, beömlő nyílásról. Ehhez kell a szakember, hogy beméretezze, különben könnyen előfordulhat, hogy kevés lesz a légáram, vagy "huzatos" lesz a lakás...
Van más módszer is a penészedés megelőzésére, megszüntetésére, melyet a szellőző rendszer pártiak (forgalmazók) keményen támadnak, ha a falfelület hőmérsékletét emeled harmatpont fölé.
Szerintem ami jobban bírja a vizet. Így is úgy is párás lesz a fal fürdéskor. Nekünk sima mésszel van. Szellőző mindenképp kell, így szerintem nem sok jelentősége van annak a kis felületnek, amúgy is a nagy része csempés általában. Én legközelebb diszperzittel fogok. De biztos van akinek van tapasztalata ilyen téren.
Sziasztok! Mostanság fogjuk glettelni és festeni újonnan épülő házunkat. a kérdésem az lenne, hogy a vizes helységekben diszperzittel vagy mész alapú festékkel fessünk??