Én speciel Húsvét környékén leszek lent Pécsett. Ha jó akkor nektek, megnézhetnénk azt a hidat (vagy ami maradt belöle). Ezen felül megpróbálom beutazni a Pécs környéki mellékvonalakat is....
Azt pedig egyeztetjük mikor járnánk végig az útvonalat. Na persze én majdnem helybéli vagyok, elméletben könnyebben alkalmazkodom, de ez nem mindíg van így.....
De amikor van időtök és az nekem is jó, megyek veletek :-))
Mindnyájatok, sőt mindenki aki akar kap majd képet, de azt még addig be is kell szkennelni, sőt el is kell kunyerálni. Már elkértem őket és ígéretet is kaptam hogy odaadják, de még nincs a kezemben, addig csak óvatosan nyilatkozom. De ha megvan biztossan kaptok majd belőle....
OFF
Így sikerült nekem egyszer Körös-vidék 3 turistatérképet vennem Vácott. Igaz, hogy az akkori áron (kb 300 Ft) adta az árus a térképet, ami újkorában egyébként 37,50-be került, de nekem így is megérte. Már csak a Körös-vidék 1 hiányzik a sorozatból.
OFF
Ha kialakul az órarendem (jövő hét), akkor majd kereslek az ügyben.
Tudom, Illésf, hogy nem vagy "kezdő", de azért Téged is figyelmeztetlek, hogy már többször pórul jártam, hogy nem a legújabb kiadású térképet sikerült megvennem, hanem valami "elfekvőt".
Ha a túrára komoly a szándékod, egyeztessünk, (szerintem a "Fehérvári brigád" is szivesen jönne), nekem a hétköznapok még jobbak, mint a hétvége. (Munkahelyemről könnyebben hiányzok, mint otthonról. :-))
Na, van még egy térkép, amit sürgősen be kell szereznem. Egy ilyen túrában benne lennék, a Vértes nálam amúgy is fehér folt. A kérdés csak az, hogy mikor, mert kb. március végéig már minden hétvégém foglalt (hogy a fene egye meg...).
A Vértes túristatérkép új kiadásán végig rajta van a nyomvonal. Kb. 15-20 km-re saccoltam, úgyhogy egy szép kis, félnapos túrát megérne. (A másik fél napban lehetne menni a Kéktúrán, szintén Bodajk és Gánt között, csak egy másik "vonalon"). A kevésbé túrások busszal is megközelithetnék Gántot.
Teljesen nem lehetek benne biztos, mert akkor még nem léteztem, de mindezt a helybéliek mondták el, mármint hogy a kisvasúttal a nagyállomásról Kisgyónig lehetett közlekedni. Nagyjából a mostani Semmelweis utcában haladt a vonal akkoriban, "sokkal" beljebb a falufelé, mint a mostani normálnyomközű Bodajk-Balinka vonal...
A képek egyik része egyébként a kisgyóni, a másik a gánti vonalon készült.
Ja, igen én is megnéztem a helytörténeti gyüjtemény sötétzöld albumait, majdnem végig, de nem teljesen. Még az asszonypajtás is bennevan elsös általános iskolás korában...:-)))) Ezen kívül néhány öreg falubeli is mutatott képeket, legföképp a gánti vonalról....Tehát innét is egy picit, onnét is egy picit, de a legtöbb a helytörténeti gyüjteményben van.
Biztos vagy benne, hogy a nagyállomásra a falu felöli oldalon befutó kisvasút a Kisgyóni volt? Nem lehet, hogy ez egy harmadik kisvasút volt? Minek ment volna Mecsérig nagy és kisvasút is?
Amúgy a könyvtárban voltál? Azokat a nagy fekete helytörténeti könyveket böngészted?
Miután bejártuk a Mór-Pusztavám vonalat mondta édesanyám, hogy amikor a nővérem születésekor kórházban volt Móron, akkor még gőzös vitte a kocsikat azon a vonalon. Ez történt 1976-ban. Azt már nem tudta megmondani, hogy az én születésemkor (1978) is látta/hallotta-e a gőzöst.
Váci!
Tegnap Bodajkon belebotlottam néhány régi képbe, amelyen a normálnyomközű vasútállomáson, a Gántról szállított bauxitot rakodták a II vh elött az 1920-as 30-as években, sőt találtam egy ujságcikket is miszerint 1927-ben majdnem megvalósították azt a tervet, amely normálnyomközüvé alakította volna a Bodajk-Gánt bányavasutat. Egészen 1961-ig vannak fényképek erröl a kisvasútról, melynek igen nagy volt a forgalma. A vasútállomás ellenkező oldalán egy betonból épült állványra hajtott fel a keskenynyomközű gőzösszerelvény, majd onnét csúsztatták a normálnyomközű vagonokba a kitermelt bauxitot.
Sőt, ha te is jól emlékszel egyszer beszéltünk a Bodajk-Kisgyón bányavasútról. Arról is vannak fényképek, amelyek szintén a bodajki normálnyomközű vasútra futottak be. Tehát Bodajk igen nagy forgalmat bonyolított le és éppen ezért sokszor fordultak elö balesetek, mind a normál, m ind a keskenynyomközű vasutakon. Erről az 1900-as évek elejéről származó ujságcikkek számolnak be (halálesetek, balesetek)
Vannak képek a kisgyóni fűtőházról, pályafenntartási munkásokról, téli hóeltakarításokról és még sokminden másról....
Most azon vagyok, hogy kölcsönkérhessem és beszkennelhessem őket......
Szóval a Bodajk-Gánt bányavasút megér egy komolyabb túrát is talán.
Üdv!
(U.i.: az egyik kollegám nagyapja ráadásul ezen a Bodajk-Gánt bányavasúton volt mozdonyvezető)
A mozdonyvezetők típusismeretét elősegítendő kiadott könyvecske a korszerűsített Bz-kről (lehet, hogy csak összefűzött lapok) tartalmazza a hajtómű leírásánál a szervókormány bekötési helyére történő utalást.