Az egyik sarokban találtam penészre utaló nyomot. Északi fal, alsó sarok, a visszatérő fűtéscső környékén. A képen pirossal jelölve.
Mit lehet kezdeni vele? Azon az oldalon ráadásul végig 12 cm-es szigetelés van, mert ott alacsonyabban van a lábazat. A lábazatra kellett volna 10 centit rakni az 5 helyett?
Mértem pár helyen páratartalmat: Konyha: 18 fok 70% páratartalom Fürdő: 23 fok 80 % páratartalom Most szellőztetés van, remélem lemegy 50 % köré.
A lábazatra fel kellett volna rakni 6 cm hőszigetelést és nem lett volna semmi problémád.
Ezt egyszerűen tudtad volna elkésziteni lábazat 6 cm a falra pedig 10 -t. 4 cm -re kő búrkolat vagy lábazati vakolat mehetett volna és szép házad lenne .
Most meg erősen hőhidas lesz...a 2 cm több a semminél de 6 cm -től indul a szigetelés...
Új építésű házunkba tavaly télen költöztünk. A 38NF tégla falazaton 5cm dryvit szigetelés van. (Tavaly még nem volt rajta nemesvakolat, bár gondolom ez nem befolyásol már semmit) Tavaly nem volt probléma, idén viszont párásodik, penészedik az egyik -észak-keleti- fekvésű szoba egyik alsó! sarka (Két külső fal által bezárt sarok). Nem tudom mire vélni hiszen az aljzat 6 cm betonja alatt 5 cm lépésálló szig. van, és persze a peremszigetelés körbe, minden helyiségben. Tehát a külső szig. alja a belső padlószint alatt kb 12 cm-re van. Radiátoros fűtés van a szobában, nagy méretű fűtőtesttel a kond. kazán miatti alacsonyabb vízhővel. Kb 20 fok van, mindíg hűvösebb 2-3 fokkal mint a nappali-konyha-étkező. (Ott padlófűtés (is) van). A problémás sarokban is mértem hőmérsékletet, ott 17 fok volt!! (A páratartalom pedig 62%, máshol 50% körül szokott lenni) Éjszaka a hőm. még kevesebb is lehet ebben a sarokban mert vissza van véve a fűtés 19 fokra. Naponta 1-2 alkalommal szellőzetve van.
Mi lehet a megoldás? Esetleg megoldódhat-e a probléma 2 cm lábazatszigeteléssel? Vagy ez csak halottnak a csók?
Ventillator van, keresztulkergeti a levegot ket hocserelon, ahol az egyik a huto a masik a futo resze a "hutogepnek" (hoszivattyu), az elobbin lecsapodo vizet gyujti, az utobbi visszamelegit. Erteni nem ertek hozza, marmint hogy melyik gep milyen (programozo vagyok, nem epuletgepesz...)
Egyelőre még csak nézelődök a piacon, amíg nincs kicserélve a bojler nincs értelme páramentesítőt venni. Ma vettem észre, hogy már a fűtéscső visszatérő ágán is kicsapódik a pára. Igaz ehhez az is hozzátartozik hogy a kazánban 1-2 fokos volt a víz, és a cső is max 10 fokos lehetett. 1 napra tudnának kölcsönadni elektromos páramentesítőt, de olyan rövid időre nincs értelme. Tablettázni nem akarok, csak ha fáj a fejem :) Megtanultam már, hogy nem szabad olcsó dolgokat venni, mert a végén felesleges pénzkidobás az egész. A Midea MDB20-DMN3 milyen minőséget képvisel? Abszolút nem értek hozzá, de tulajdonképen ezek egy nyitott ajtajú hűtőgépnek felelnek meg, amiben van egy ventilátor?
Gugli, de emlekeim szerint kb. 2 het berlet ara annyiba volt, mint a teljes keszulek ara... legalabbis az az egy hely amit 2 eve talaltam. Ha megtalalod a 15e-es paratlanitot (memorix, melyik az es hol?), akkor azt kell megvenni. Bar lehet, hogy tul kicsi a termelekenysege, azert ennyi. A tablettazas tapasztalatom szerint semmit nem er. De van par elado belole:) Egy idoben vettuk, de minimalis a vizkivonas, csak arra jo, hogy ha mar van egy jol beallt paratartalmu lakas, de idonkent plusz para termelodik, akkor azt ott segit visszaallitani - szelloztetes nelkul.
a vakolatlan új fal (15m2 kb), meg az ablakok környéke eddig ugylátszik adott annyi szellőzést, h ne nőjön penész. egyébként pontosan úgy volt, h régi fal dryvitozás vagy 5 éve. aztán 2 éve új fal, és ezekre dryvit javítása-kiegészítés.
Azt nem írtad milyen hőmérséklet van a lakásban! Meg kellene próbálni kicsit túlfűteni a helyiségeket! (23-24 cfok) A betonfödém szigetelés nélkül a sok lehetőség közül a legrosszabb megoldás. Esetleg fölfele akartok terjeszkedni? A gyapot szigetelésnél a padlásteret nem tudjátok használni. Falazás, vakolás után hagyni kellett volna a falakat tovább száradni. Néhány téli hónapot laktunk ilyesmi házban az építkezés alatt, és abban a szobában ahol aludtunk, reggelre a betongerendákon a páracseppek végig ott csüngtek. Infra hőmérővel megmértem a födémet, sok helyen a 10 fokot sem érte el. A tervező, vagy a kivitelező nem tudta hogy ide is kell szigetelés?
Az sugallom, hogy ha hőszigetelsz akkor csökkented a kicsapódás veszélyét a plafonon és a koszorúm. Ezt mindenképpen meg kell tenned. Ettől még nem oldottad meg a problémát. Mindenképpen el kell érned, hogy a leghidegebb hely lehetőleg az ablaküveged legyen és ne a falad, plafonod, ajzatod, stb.. Ehhez pedig megfelelő hőszigetelés kell a hiányzó helyeken.
A probléma megoldása összetett.
A legfontosabb csökkenteni a páratartalmat, amit lehet:
Hagyományos szellőztetéssel
· Ehhez oda kell figyelni. Rendszeresen kell csinálni.
· Közepes hő kibocsátással jár.
· Általában kényelmes az ember, ennek az ára a pára kicsapódás lesz. Pár nap elteltével pedig penészesedés, ha nem tesz semmit sem.
Ventilátorral, Aerco légbeömlő nyílással
· Ehhez részben kell odafigyelni.
· Nagy hőkibocsátással jár. Ami a fűtés számlán meglátszik erősen.
· 20 eFt/db +szerelési díj
· Nem oldja meg teljesen a páramentesítést.
· A vizes (+szobák) helységekbe kell . Kb 5-6 db.
Páramentesítő tablettával.
· Drága 3-5eFt /db és 2 hetente kell cserélni.
· Minden szobába kell
· Részlegesen vonja ki csak a párát
Páramentesítő készülékkel
· Kb 15e-80eFt
· Havi üzemeltetése kb 1-3eFT.
· Mindig cipelni kell a páradús helységekbe, és csak ott gyűjti ki a párát.
· A gyűjtött vizet rendszeresen üríteni kell.
Egycsöves szellőztetővel (van energiatakarékos kivitel is)
· Kb 40-100eFt/db
· Elektromos kiállás is kell hozzá. Emitt utólag nem szeretik beépíteni.
· Kb 5-6db kell. Vagy 1 db de akkor csövezni kell a plafonba. Vagy előtte csövezni kellett az ajzat betonba a légvezetékeket. Ebben az esetben új házépítésnél kb 300e-400eFt –ból meg van a beszerelés.
· Az alábbi helységekbe kell (szobák, konyha, WC, fürdő, szárító helység)
· Kényelmes, nem nagyon kell ráfigyelni.
Rekuperátoros szellőztetővel
· A legkényelmesebb megoldás.
· A legtakarékosabb. A legkevesebb hőt engedi elmenni a szellőztetéssel.
· A legdrágább is. Kb a szellőztető gép kb 300e-800eFt. Szellőztető csövek kialakítás kb 200e-1MFt. Pl talaj kollektoros, előmelegítéssel.
· Kényelmes, időnként kell ráfigyelni.
Mint látszik tökéletes és olcsó megoldás nincs.
Nálunk is valószínűleg a sok pára a gond, mert ha ebben a hidegben szellőztetek, lehet látni ahogy dől kifelé a gőz a lakásból. Sajnos a bojler csere kicsit csúszik, így még várni kell a probléma enyhülésére. Páramentesítőt hol lehet bérelni és kb mennyiért? Venni egyelőre nincs rá pénz, ezért gondoltam a bérlésre.
1. A plafon fődém részére le kell teriteni hőszigetelést. Célszerű 25-30 cm elérni.
2. A szellőztetés mértékét nővelned kell. Az alábbi megoldásokat javaslom:
a: A vizes időszakok után intenziv 4-5 perces szellőztetés.
pl: Ha mindenki fűrdöt a fürdőben akkor intenziv szellőztetést ajánlok. Főzés után a konyhában szellőztetés. Ruha szárítás után szellőztetés.
3. Túlfűtést kell csinálnod. Lehetőleg 22,5-23 fok környékére kell felfűteni a lakást. A pára lecsapódás 20,5-21,5 fok körül alakúl ki a házad födémjén és koszorúján. Gondolom hajnalban ennyi lehet ott a hőmérséklet.
Az alábbi dolgot ajánlom felkelés öltözés után 4-5 perces intenziv szellőztetés ajánlok. Hazajövetel után 4-5 perces intenziv szellőztetés. Vizes időszakok után 4-5 perces intenziv szellőztetés. Csináld ezt 1 hónapig és az eredményt várjuk.
Miért alakul ki a folt:
Mert nedvesség van a levegőben. A melegebb helyekről a hidegebb helyek felé vándorol a pára. Ha 3 napot meghaladóan párás valami akkor ott penészesedés indul el ha megfelelő a táptalaj.
Megoldások:
1. Csökkenteni kell a levegőben lévő viz mennyiségét.
Hogyan kerül oda:
a: Emberi párolgással. Kilégzés.
b: Növények.
c: Ruhaszárítás.
d: Fürdés, zuhanyzás
e: Főzés
Hogyan lehet csökkenteni a víz mennyiségét:
a: Intenziv szellőztetéssel. (Ezt ajánlom, csak oda kell figyelni)
b: Szárító géppel. (Részben ajánlom)
c: Ventilátorral. (Nem ajánlom.)
d: Aerco szellőztetővel. (20eFt /ablak vagy fal +szerelés). Nem ajánlom.
e: Klimával. (Nem ajánlom)
f: Szellőztető géppel. (Részben ajánlom)
g:Egycsöves szellőztetővel.(Ajánlom)
h:Rekuperátos szellőztető egységgel. (Ajánlom, de drága)
2: Táptalaj elvétele:
a: Meszes festék (Ajánlom)
b: Egyéb speciális nem műanyag alapú penészedés gátló festékek (Drága, nem ajánlom)
c: Falig csempézés (Csak fürdőben megfelelő)
3: Hőszigetelés fokozása és egyenletessé tétele:
Hőhidak csökkentése addig, hogy a koszorú, fal, padló, U értéke kisebb legyen mint az ablak üvegé. Igy a pára az ablakon csapódik le és nem a falon. Ha műanyag a nyilászáró akkor ez nem okoz majd gondot. Minden reggel egy száraz törölközővel végig kell menni és letörölgetni az ablakok alsó szélét.
Igy igaz...a terasz fal csatlakozásod egy nagy hőhid....nem is beszélve az ajzat szigetelés hiányáról...elvileg ha szétvégnéd a teraszt és a ház falát és beraknál hőszigetelő anyagot akkor csökkene a hőhidhatás...
A lábazaton 5 cm-es szigetelés van 60 cm-es magasságig, mert a padló is ennyivel van megemelve a talajhoz képest. A falon 12 cm van. Az aljzatban nincs semmi szigetelés, döngölt föld van, azon lerakva 50 éves járókő, betonozva nincs. A bejárati ajtó előtt van egy 2*3 méteres terasz, szintén 60 cm-re kiemelve, a ház és a terasz között nincs szigetelés. itt van az a belső válaszfal aminek az alja vizesedik. Szerintem azért, mert a terasz és a fal között nincs szigetelés, ezért ott csapódik ki a pára. Próbáltam rajzolni valamit, talán segít.
Aereco, volt már itt... Viszont a nagykönyv szerint ez akkor működik jól, ha a "beeresztő" nyílás mellett van egy "elvezető" is, tehát egy légcsatornát kell kialakítani a házban, pl. aereco a konyhában, egy páraérzékelős kifúvó ventillátor meg a fürdőszobában. És persze a kettő között a levegő szabad útját nem lehet lezárni.
Higrosztatikus (azaz paratartalomra nyilo) szellozo amire gondolhatsz, es ha mar kesz ablak van, akkor nem biztos, hogy az ablakba jobb beepiteni, helyszinfuggo, de kapni ilyet a falba furkalassal is. Viszont csak ugy talalomra felrakva szinte tuti nem fog segiteni... ablakba utolso emlekeim szerint 20e korul van darabja (ennyiert beepitve talan).
Na varj, nem biztos hogy jol ertem. Eloszor a regi fal dryvit-ozasa, az uj fal epitese uj ablakokkal, most pedig a regi ablakokat csereltetek es az uj falat dryvit-oztatok? Mert ha igy volt akkor a regi ablakok csereje es nem az uj fal dryvit-ja okozza a peneszedest, ugyanis megszunt az energiapazarlo flitracio az ablakokon keresztul.
persze, persze, minden ablak 3 légkamrás műanyagra lett cserélve. csak egy évvel utána, most került dryvit az új falra, és eddig nem volt penész. a többi falon eddig is volt a régi ablakokkal, penész meg nulla.
Köszi elég jó ötlet megpróbáljuk a födémet pótolni szigetelésileg aztán majd írok. De addig is az ablakba épített eszköz érdekelne. Mi pontosan a neve, vagy hol tudok utánanézni? Drága?
Fogadjunk, hogy ablakokat is csereltetek! A dryvitozas miatt tuti, hogy nem jelenik meg a penesz. [Esetleg a jelenseg atmeneti, mert csak az epiteskor bekerult nedvesseget kene egyszer eltavolitani.]
Labazaton milyen hoszig. van, illetve hogyan viszonyul a padloban levo hoszig. elhelyezkedese a labazatihoz? Nem lehet, hogy ott maradt a szerkezetben egy kis betoresi pont a hidegnek? A padlon mi van burkolatnak, az nem hideg, nem nedvesedik? [Nalunk is egy helyen maradt a hazban hohid: az erkelyajtoknal, mivel az erkelylemez ugye felulrol nincs szigetelve - az emeleten kimegy odaig a padloban levo, de a foldszinten nem -, az ajto ele meg nem tettek be a hoszigetelo csikot, sajna. De nalunk a padlon latszik hogy vizesedik, nem a falon, igaz kilatszik a beton, es az.]
sziasztok! mióta az átépítést befejeztük és egy új fal is le lett nikecellezve megjelent a penész... olvasgatom a megoldásokat, eddig civilkontrollé tűnik a legjobbnak, vele kapocslatban csak az a kérdés merül fel, hogy miért ilyen readersdigest-szerű dumával van ellátva a honlap? nekem pont ez von le sokat a hihetőségéből. árajánlatot azért kérek... üdv: rrroka
1. nekunk nem igazi paramentesito gepunk van, mert ingyenbe kaptunk egy klimat... azzal szaritunk (nappal azaz 12 ora alatt 1 vodor viz szokott lenni, nyilvan akkor inditjuk amikor para is van de nem 30 fok 90% paratartalom azert, mint amire szeretik a 24 oras teljesitmenyt megadni). Egy ilyen menet kb. 500Ft aramban. Ez egyebkent egy kulso-belso resze egybeszerelve (marmint mindketto bentre fuj) klima, az ablakklima jobb mert ott nincs 2 ventillator, a kimondottan paramentesitok meg persze meg jobbak lennenek, csak amikor kerestuk nagyon elszallt arakkal talalkoztunk (60e felett). 2. fodem szigetelese es suru szelloztetes. Mas nem kell elvileg. Az ablak nem termeli, csak a hohid jelleg miatt (falad 0.3 korul saccra, ablak 1.4, a keret meg rosszabb) osszegyujti, lecsapatja. Ha mar viz formaban van, torold le, olcsobb mint hagyni felszaradni es utana a levegobol kiimadkozni... Fodem szigetelesenel ha lehet, kossetek ossze egeszen a kulso 5 centi szigetelesig (nem tudom, hogyan epult a teto, ha be van falazva a talpszelemen akkor belul is felmenni egesz a tetosikig). Legkozelebb meg nem 5 centi kene se a padloba se a falra... es iden mar 3 retegu uveg kellett volna az alap legyen (0,6-os kb. 1.1-es araban volt sokaig kaphat), de ezeken mar nem tudsz valtoztatni. A szigeteles - ha mar megfelelo merteku a paratartalom, vegyetek meroeszkozt! -, akkor azzal szunteti meg a peneszedest, hogy nem hul le annyira a fal, igy nem csapodik le ra a viz. A penesznek meg viz kell. Tehat ha belul normalis (50% koruli) paratartalom es 16 fok feletti (ez is kb., mindjart jon valaki okos es kijavit:)) feluleti homersekletek vannak, akkor nem tud hol megtelepedni a penesz, nem lesz nedves a felulet. De ha sok a napi termelodo para akkor kell szelloztetni, egyebkent arra is van - paratartalom-erzekelos is - gepi megoldas (nem csak passziv, hanem aktiv is, azaz ventillatoros, az ablakba epitett az csak akkor muxik ha a terep es egyeb viszonyok miatt jo iranyu nyomaskulonbseg alakul ki, es csak ha megtervezik, az keves hogy raboksz ket ablakra es abba beszerelik).
Nálunk a belső fal kezdett el most vizesedni a padló közelében. Ez vajon mitől lehet? Vízcső és csatorna nincs a környéken sem. Az egyik a bejárati ajtó mellett van közvetlenül, ott esetleg lehet az miatt, hogy ott hidegebb a talaj és a fal alján csapódik ki a pára? Viszont a falon a penésznek a nyoma sincs, pedig mindenki azzal próbált lebeszélni a 12 centi szigetelésről hogy tele leszünk penésszel :-)
Igen, csak cserép és fólia van a tetősíkban. A kőzetgyapot után megszűnik a penészedés ha kiszárítjuk a falakat? És a későbbiekben hogyan tovább? Az ablakok folyamatosan termelik a párát, reggelre tiszta víz a könyöklő meg a padló az erkélyajtóknál. Azt mivel tudom kivédeni?