A ma érvényben lévő vonalszámozások mikor léptek életbe? Ugyanis a II világháború elötti térképek már vonalszámozási rendszereket tartalmaztak. Ezek függvényéban talán vonatkoztathatnánk arra is miért maradtak ki egyes számok a vonalak ujraszámozásakor...
1961-ben (azóta persze voltak átszámozások):
19: Celldömölk-Fertöszentmiklós-OH (FHÉV)
28: Zalabér-Sárvár
31: Szabadbattyán-Tapolca
33: Tapolca-Keszthely
33a: Keszthely-Balatonszentgyörgy
34: Mór-Pusztavám
34a: Bodajk-Balinka
51: Hidas-Bonyhád
52: Fonyód-Kaposvár
53: Siófok-Kaposvár
54: Kaposvár-Szigetvár
55: -
56: Kaposmérö-Középrigóc
57: Balatonszentgyörgy-Somogyszob
58: Somogyszob-Barcs
59: -
63: Pécs-Harkányfürdö
67: -
68: Godisa-Komló
69: Villány-Magyarbóly
72: Veresegyház-Gödöllö
73: -
74: -
79: -
83: Mátramindszent-Mátranovák/Homokterenye
91: -
93: - (a térképen nincs rajta, de ettöl még lehet, hogy a diósgyöri vonal)
96: Nyékládháza-Tiszapalkonya
97: Kazincbarcika-Rudabánya
99: Sajóecseg-Sajóbábony
104: Püspökladány-Szeghalom
122: -
123: Szolnok-Lakitelek-Kiskunfélegyháza
124: Mezötúr-Túrkeve
131: -
132: -
133: Békéscsaba-Kötegyán-Vésztö
134: -
137: -
138: -
139: Orosháza-Mezöhegyes
141: az 1978-as megszünéskor Cegléd-Hantháza, 1961-ben 145
143: Hetényegyháza-Kerekegyháza
144: -
Akkoriban még léteztek 155 fölöttiek is:
156: Szöreg-Vedresháza
160: ma 150
161: ma 151
161b: Solt-Dunaföldvár
162: ma 152
163: ma 153
164: ma 155
165: ma 154
166: Bácsalmás-Csikéria
167: Bácsalmás-Ólegyen
168: Baja-Gara
169: Baja-Hercegszántó
Megjegyzés: a felsorolt vonalak között vannak olyanok, amelyek 1961-ben már tkp. nem üzemeltek, emiatt nem volnék benne olyan biztos, hogy az 1961-es évszám igaz, nem jelöli pl. az érdi összekötöt, amit 1958 végen helyeztek üzembe, viszont rajta vannak 1959/60-ban felszámolt határmenti zsákvonalak.
Menetrendszerint szerintem sehol sem járnak már. Legalábbis a dunántúlon már nem. Szükséghelyzetben (mint most is) előfordulnak, de itt sem sürün. Viszont az alföldi és az északi megyék vonalait nem ismerem, ezért talán még ott lehet valami. Utoljára 1980-ban az utolsó lovasberényi járatokon volt M43 +1Dtz kocsi, aminek egy nagy X volt az oldalán...
Valamikor a 90-es évek közepén egy vagy két évig létezett egy Boba-Zalaegerszeg-Boba gyorsvonat-pár, ami M47.2000+By összeállítású volt (talán 953/954, de nem biztos). Van is róla fotóm, csak most 1200 km-re vagyok töle.
Tényleg, használnak még valahol ebben az országban egyáltalán napi rendszerességgel M47 2000+Bhv összeállítású vonatot? Én utoljára Bódvaszilasról utaztam Miskolcra ilyen vonattal valamikor 1999. magasságában. Hirtelen azt sem tudnám megmondani, hogy van-e még 2000-es dácsia...
Egyébként nem rossz megoldás, ha nincs BZ, de látszik a gépeken hogy nem mostanában voltak vonali szolgálaton. A középső fényszórót rendszeresen ütögetni kellett indulás elött, hogy felvillanjanak és a fűtéscsatlakozók is gondot okoztak amikor hosszú évek után elöször kellett Bhv-t fűtenie a Dácsiának....
A '80-as évek elején, amikor Balassagyarmatról kivonták a gőzösöket, de még nem volt elég Bz, akkor felénk is az M47 2000+Bhv összeállítású vonatok közlekedtek kisegítésként. De erről nekem sajnos nincs emlékképem, csak az öreg mozdonyvezetők mesélték.
Emlékeim szerint a boldogult Dorog-Tokod vonalon (Mikor is szűnt meg? Nem emlékszem) általános volt a Dacia+Bhv "személyvonat". Igaz, a Bp-Esztergom akkor még Csörgő+4 Bhv+BDt volt.
Itt, Székesfehérváron a környékbeli mellékvonalak és a fővonalak egy részén is a BZmot-ok helyett Dácsiák és Csörgők szolgálják ki az utazóközönséget. Legutóbb egy Csöresz +1Bhv kocsi érkezett Komáromból menetrendszerint. Gazdaságos üzem volt.
Én speciel Húsvét környékén leszek lent Pécsett. Ha jó akkor nektek, megnézhetnénk azt a hidat (vagy ami maradt belöle). Ezen felül megpróbálom beutazni a Pécs környéki mellékvonalakat is....
Azt pedig egyeztetjük mikor járnánk végig az útvonalat. Na persze én majdnem helybéli vagyok, elméletben könnyebben alkalmazkodom, de ez nem mindíg van így.....
De amikor van időtök és az nekem is jó, megyek veletek :-))
Mindnyájatok, sőt mindenki aki akar kap majd képet, de azt még addig be is kell szkennelni, sőt el is kell kunyerálni. Már elkértem őket és ígéretet is kaptam hogy odaadják, de még nincs a kezemben, addig csak óvatosan nyilatkozom. De ha megvan biztossan kaptok majd belőle....
OFF
Így sikerült nekem egyszer Körös-vidék 3 turistatérképet vennem Vácott. Igaz, hogy az akkori áron (kb 300 Ft) adta az árus a térképet, ami újkorában egyébként 37,50-be került, de nekem így is megérte. Már csak a Körös-vidék 1 hiányzik a sorozatból.
OFF
Ha kialakul az órarendem (jövő hét), akkor majd kereslek az ügyben.
Tudom, Illésf, hogy nem vagy "kezdő", de azért Téged is figyelmeztetlek, hogy már többször pórul jártam, hogy nem a legújabb kiadású térképet sikerült megvennem, hanem valami "elfekvőt".
Ha a túrára komoly a szándékod, egyeztessünk, (szerintem a "Fehérvári brigád" is szivesen jönne), nekem a hétköznapok még jobbak, mint a hétvége. (Munkahelyemről könnyebben hiányzok, mint otthonról. :-))
Na, van még egy térkép, amit sürgősen be kell szereznem. Egy ilyen túrában benne lennék, a Vértes nálam amúgy is fehér folt. A kérdés csak az, hogy mikor, mert kb. március végéig már minden hétvégém foglalt (hogy a fene egye meg...).
A Vértes túristatérkép új kiadásán végig rajta van a nyomvonal. Kb. 15-20 km-re saccoltam, úgyhogy egy szép kis, félnapos túrát megérne. (A másik fél napban lehetne menni a Kéktúrán, szintén Bodajk és Gánt között, csak egy másik "vonalon"). A kevésbé túrások busszal is megközelithetnék Gántot.