Ezt a vonalat érdekes módon többször megszüntették és ujra megnyitották, mind személy, mind iparvágány szempontjából. Egyszer már teljesen megszüntették, fel is akarták bontani a vonalat, évek multával pedig megint szükség lett rá. Végül még villamoshálózatot is kapott, ha jól olvastam és nagy forgalmat bomyolított le, mint iparvágány. Az utóbbi időkben, viszont csak iparvágányként üzemelt/üzemel.
Ezt a kettő vonalat 1975-76 környékén szüntették meg, tudnák pontos dátumot is, csak nem otthon vagyok. :-((
Érdekessége a rumi szárnyvonalnak, hogy a környékbeli lakosság körében igen nagy viszhangot váltott ki a megszüntetés, ugyanis e vonalnak viszonylag "nagy" forgalma volt. No persze a hivatalos statisztikák mást mutattak ki.
Egyáltalán nem pampogsz bele....:-) De ha jól tudom és a Magyar Vasúttörténetben is hivatalosan e két vonal 1950-es években, ha jól emlékszem 1958-ban megszünt. E két a világháború utáni vasútvonalmegszüntetések elsö áldozatai között voltak.
Elnézést a közbepampogásért, de emlékeim szerint 1961-ben még létezett a Sárvár-Répcevis, Szombathely-Rum vonal is, 30 alatti menetrendi mezőszámmal. Ugyancsak 30 alatti számmal, de talán még régebben, volt egy Szombathely-Búcsú és rgy Körmend-Pinkamindszent vonal is
Igen, most 35-ös a száma, még müködik...
Érdekes, hogy pont felcserélték a két számjegyet. Elöször oda akartam írni a mostani menetrendimezö-számokat, de aztán valahogy letettem róla.
Nem is gondoltam én elgépelésre, csak tavaly még utaztam ezen a vonalon, bár így fejből nem emlékszem a vonal mostani számára, de az biztos még ma is müködik, bár a bezárása mindíg elötérbe kerül....
Akkor talán átszámozták, mert Siófok-Kaposvár ma is létezik....
A ma érvényben lévő vonalszámozások mikor léptek életbe? Ugyanis a II világháború elötti térképek már vonalszámozási rendszereket tartalmaztak. Ezek függvényéban talán vonatkoztathatnánk arra is miért maradtak ki egyes számok a vonalak ujraszámozásakor...
1961-ben (azóta persze voltak átszámozások):
19: Celldömölk-Fertöszentmiklós-OH (FHÉV)
28: Zalabér-Sárvár
31: Szabadbattyán-Tapolca
33: Tapolca-Keszthely
33a: Keszthely-Balatonszentgyörgy
34: Mór-Pusztavám
34a: Bodajk-Balinka
51: Hidas-Bonyhád
52: Fonyód-Kaposvár
53: Siófok-Kaposvár
54: Kaposvár-Szigetvár
55: -
56: Kaposmérö-Középrigóc
57: Balatonszentgyörgy-Somogyszob
58: Somogyszob-Barcs
59: -
63: Pécs-Harkányfürdö
67: -
68: Godisa-Komló
69: Villány-Magyarbóly
72: Veresegyház-Gödöllö
73: -
74: -
79: -
83: Mátramindszent-Mátranovák/Homokterenye
91: -
93: - (a térképen nincs rajta, de ettöl még lehet, hogy a diósgyöri vonal)
96: Nyékládháza-Tiszapalkonya
97: Kazincbarcika-Rudabánya
99: Sajóecseg-Sajóbábony
104: Püspökladány-Szeghalom
122: -
123: Szolnok-Lakitelek-Kiskunfélegyháza
124: Mezötúr-Túrkeve
131: -
132: -
133: Békéscsaba-Kötegyán-Vésztö
134: -
137: -
138: -
139: Orosháza-Mezöhegyes
141: az 1978-as megszünéskor Cegléd-Hantháza, 1961-ben 145
143: Hetényegyháza-Kerekegyháza
144: -
Akkoriban még léteztek 155 fölöttiek is:
156: Szöreg-Vedresháza
160: ma 150
161: ma 151
161b: Solt-Dunaföldvár
162: ma 152
163: ma 153
164: ma 155
165: ma 154
166: Bácsalmás-Csikéria
167: Bácsalmás-Ólegyen
168: Baja-Gara
169: Baja-Hercegszántó
Megjegyzés: a felsorolt vonalak között vannak olyanok, amelyek 1961-ben már tkp. nem üzemeltek, emiatt nem volnék benne olyan biztos, hogy az 1961-es évszám igaz, nem jelöli pl. az érdi összekötöt, amit 1958 végen helyeztek üzembe, viszont rajta vannak 1959/60-ban felszámolt határmenti zsákvonalak.
Menetrendszerint szerintem sehol sem járnak már. Legalábbis a dunántúlon már nem. Szükséghelyzetben (mint most is) előfordulnak, de itt sem sürün. Viszont az alföldi és az északi megyék vonalait nem ismerem, ezért talán még ott lehet valami. Utoljára 1980-ban az utolsó lovasberényi járatokon volt M43 +1Dtz kocsi, aminek egy nagy X volt az oldalán...
Valamikor a 90-es évek közepén egy vagy két évig létezett egy Boba-Zalaegerszeg-Boba gyorsvonat-pár, ami M47.2000+By összeállítású volt (talán 953/954, de nem biztos). Van is róla fotóm, csak most 1200 km-re vagyok töle.
Tényleg, használnak még valahol ebben az országban egyáltalán napi rendszerességgel M47 2000+Bhv összeállítású vonatot? Én utoljára Bódvaszilasról utaztam Miskolcra ilyen vonattal valamikor 1999. magasságában. Hirtelen azt sem tudnám megmondani, hogy van-e még 2000-es dácsia...
Egyébként nem rossz megoldás, ha nincs BZ, de látszik a gépeken hogy nem mostanában voltak vonali szolgálaton. A középső fényszórót rendszeresen ütögetni kellett indulás elött, hogy felvillanjanak és a fűtéscsatlakozók is gondot okoztak amikor hosszú évek után elöször kellett Bhv-t fűtenie a Dácsiának....
A '80-as évek elején, amikor Balassagyarmatról kivonták a gőzösöket, de még nem volt elég Bz, akkor felénk is az M47 2000+Bhv összeállítású vonatok közlekedtek kisegítésként. De erről nekem sajnos nincs emlékképem, csak az öreg mozdonyvezetők mesélték.
Emlékeim szerint a boldogult Dorog-Tokod vonalon (Mikor is szűnt meg? Nem emlékszem) általános volt a Dacia+Bhv "személyvonat". Igaz, a Bp-Esztergom akkor még Csörgő+4 Bhv+BDt volt.
Itt, Székesfehérváron a környékbeli mellékvonalak és a fővonalak egy részén is a BZmot-ok helyett Dácsiák és Csörgők szolgálják ki az utazóközönséget. Legutóbb egy Csöresz +1Bhv kocsi érkezett Komáromból menetrendszerint. Gazdaságos üzem volt.