Őriszentpéteren van fénykép a 001-esről. Azonban nem hiszem, hogy a régi vonal ilyen helyen ment volna. Pláne azért, mert ilyen helyen nem volt neki megállója. Magyarán gőzöm sincs, hogy hol készült a kép.
"mellesleg, azoknak a kocsiknak is Bzx volt a betűjele)
Tehát a kép nem sokkal a Bzmot-ok megérkezése után készült"
Valóban Bzx volt a kocsik betűjele, érdekessége hogy sem a 67-es sem a 75-ös jellegrajz albumomban sem szerepel. A kocsik eleinte kályhafűtéssel, később "Sirokkó" fűtőberendezéssel üzemeltek.
A képen valóban a Prototípus bézéket látjuk, tehát az időpont 1978. A kérdés hol üzemeltek a protók?
"RUMBA-RUMBA-CENT-RUMBA???"
Bár nemtudom én sem, így első ránézésre, éppen ezért nem akarok kötözködni, de nem hiszem hogy Rumba, ugyanis Bzmot még nem volt, amikor a rumi szárnyvonalat már bezárták.
Szerintem rossz az összehasonlitás! Hogy lehet - mondjuk - óránként közlekedő buszok utasszámát összeadni, és összehasonlitani egy MD-vonattal???
Pont az a lényeg, attól jobb a busz (nemcsak Rumban, hanem bárhol), hogy "folyamatosan jár". A régi világban megengedhető volt az, hogy az embernek, ha mondjuk Szombathelyen volt dolga, rászánja az egész napját. Ha 11-re ment valahova, akkor is elment a reggeli Md-vel, és nem dühöngött, ha Szombathelyen 2 üres órát kellett eltölteni. Ma már ez nem működik!!! Ezért jobb a kvázi-folyamatosan közlekedő busz, mint az egyszerre nagy kapacitású vonat. Még akkor is, ha olyan "aranyos" lenne, ahogy felbukkan a Csempeszkopácsi bejárati jelző az erdőben...
Ha azt vesszük, hogy jelenleg naponta több mint 20
autóbusz megy a vonalon munkanapokon, csúcsid?ben másod-, esetleg harmadrésszel...
Itt a példa:
6640/17: Szhely-Rum
6640/19: Szhely-Vasszécseny
6645/19. Szhely-Rum-Meggyeskovácsi
Mindegyik 14:35-kor indul Szombathelyr?l, munkanapokon. A 6645/19, azt hiszem, hogy csuklós.
A 6640/17 nem megy be Táplánszentkeresztre, csak a falu szélén megy végig, a 87-esúton. (Igaz, az egyik oldalon ott is vannak házak.) A vonat egyébként a túlsó felén ment, és kétszer is megállt a faluban.
Érdekessége a rumi szárnyvonalnak, hogy a környékbeli lakosság körében igen nagy viszhangot váltott ki a megszüntetés, ugyanis e vonalnak viszonylag "nagy" forgalma volt. No persze a hivatalos statisztikák mást mutattak ki. Úgy tudom, hogy AB-motorvonatok jártak, de reggelente MD jött be rumból.
Ha azt vesszük, hogy jelenleg naponta több mint 2
0 autóbusz megy a vonalon munkanapokon, csúcsid?ben másod-, esetleg harmadrésszel (Eez utóbbiak nem mennek végig, akkor azért lehet látnim, hogy tényleg nem volt túl kicsi a forgalom.)
Pl. A Szombathely-Rum-Meggyeskovácsi vonalon, csúcsid?ben csuklós járat is megy.
Adjuk össze: Csuklós (110) + Szóló 2x (65) f?), zsúfolt járatokkal számolva, ráadásul manapság többen autóznak, és a busz s?r?bb mint a vonat volt egykor, akkor lazán kijön egy teli MD.
Ráadásul a vonal elhelyezkedése meglehet?sen jó, és a települések közel voltak a vasúthoz.
Valamikor néhány hete írtam ide, hogy május 17-ére ne csináljatok programot. Azon a napon avatjuk a Lovasberénytől délkeletre lévő hegyoldal, ill. a Lovasberény és Pátka közötti szakasz új turistaútjait (Turista Magazin és a Fejér Megyei Természetbarát Szövetség). Ez mindig katonai terület volt (pl. „Cinege-villa”), tehát zárt rész, őrizték is rendesen. A honvédség most engedélyezett turistaút kialakítást. Áprilisban festik fel a Fejér megyeiek.
Ami titeket érint...
Május 17-én különvonat fog közlekedni Székesfehérvár és Lovasberény között. Jelenleg egy szerelvény, de nem kizárt, hogy kétszer fog fordulni.
Pátka és Lovasberény közönsége mindkét faluban falunapot fog tartani. A helyiek is ki fogják próbálni a lehetőséget, mert valszeg ez lesz az utolsó lehetőség, hogy ott személyvonaton utazzanak.
Hogy hány órakor indul reggel, még nem tudom. Igyekszünk úgy intézni, hogy Pest és a Balaton felől is jól (kevés várakozással, de fotózási lehetőséggel) elérhető legyen.
További részletek jövő héten a Turista Magazin honlapján (www.turistamagazin.hu) lesznek megtalálhatók.
-nyomdász-
Tegnap rendezgettük az egyetemen a Természetföldrajzi Tanszék térképgyűjteményét, és volt néhány érdekesség: többek között a Monarchia teljes területének nemtudom hányadik katonai felméréséből származó teljes térképsorozat, valamint egy Macedónia térkép, amin még teljes szépségében ott virít a Gostivar-Ohrid kisvasút. Az elsőnek az a hátránya, hogy a legtöbb térképlap 1896 előtti, így egy csomó mellékvonal messze nincs még rajta. A kedvenven a Debrecent és környékét ábrázoló lap, amin a Zsuzsivasút már ábrázolva van (1883), viszont a Debrecen-Nyírbátori vonal még nincs (az talán 1910-es építésű).
Tovább bővítettem a régi vasúti térképek gyűjteményemet.
Van egy 1961-es, mely még a nagy vonalbezárások előtti állapotokat tükrözi. Sajnos a GV-k nincsenek rajta. Ezen a legtöbb olyan vonal rajta van, melyet korábban számozás alapján kerestem.
A következő egy 1944-es, mely az akkori Magyarországot vonalait mutatja. A leírás szerint csak a rövidebb szárnyvonalak, körvasútak nincsenek rajta. Ez még a régi számozást tartalmazza.
Van egy 1911-es, mely csak a nagyvárosokat tartalmazza és számozás sincs, de szerintem jól beazonosíthatóak a vonalak.
Van egy 1870-es, mely nem túl sűrű, de szépen látszik a mai törzshálózat nagy része. Érdekessége, hogy még a Pozsony Nagyszombat közötti lóvasutat is tartalmazza.
A gyűjtemény legszebb darabja az "Átnézeti térkép a magyar közlekedési ügy rendezésérüli javaslathoz" címet viseli. 1850 előtti, mivel a mai Magyarország alapján csak a Budapest-Vác és a Budapest Szolnok vonal van rajta készként feltüntetve, és az akkor tervezett vasútvonalak. A szépséghibája, hogy a jelölések és a magyarázatuk egy része lemaradt, de ezt én feltüntettem rajta.
Végezetül egy régi budapesti vasúti összeköttetések térkép, mely fedi a mai rendszert, de pl még a csepeli hév a ráckeveihez csatlakozik.
A Területfejlesztés I. című tantárgyunk előadója mesélte, hogy a Nádudvari TSz-nek egy igen erős jellemű vezetője volt, sokmindent keresztülvitt anno még a '70-es '80-as években. Állítólag az ő keze (és a kapcsolatai) volt benne abban is, hogy visszíépítették ezt a vasutat.