Amikor atámentünk az MVP - ből Istvántelekre akkor javasoltam egy kollégának a 601 újjáépítését. Nem volt elragadtatva, mindenféle technikai nehézségekre hivatkozott. Földhözragadt emberek.
"Május 17-én különvonat fog közlekedni Székesfehérvár és Lovasberény között. Jelenleg egy szerelvény, de nem kizárt, hogy kétszer fog fordulni.
Pátka és Lovasberény közönsége mindkét faluban falunapot fog tartani. A helyiek is ki fogják próbálni a lehetőséget, mert valszeg ez lesz az utolsó lehetőség, hogy ott személyvonaton utazzanak."
Most olvastam a részletes leírást a Túristamagazinban, ami reményekkel teli és remélem nem szóló BZ viszi az utasokat. Egyenlöre egy "viszonylat" ról van szó. Ha valóban úgy lesz, ahogyan nyomdász kollega jósolja, minimum Bhv szerelvényre lesz szükség...
Én mindenesetre már készülök az eseményre, sőt megkockáztatom a kedves topictársak is eljönnek. Tán egy pici topictalálkozót is tudunk rögtönözni... (már akinek nem gagyi velünk résztvenni ezen a napon :-) )
A light-weight two-axle motor car with lowered floor betwen bogies and one central entrance is designed for suburban and regional rail transport, where it provides economical and comfortable transport of persons.
Regional
Number of seats 56 (60)
Standing capacity 43
Max. speed 100 km/h
Nominal output cca 250 kW
Nekem is eszembe jutott valami.
A 2000-es Vasúthistória évkönyv 52. oldalán a GySEV számára vasvázasított kocsikról az alábbiak olvashatók:
" Az eltérő tipusú 2 tengelyes személykocsik acélvázasítási munkáit a MÁV járműjavítói végezték. Szombathelyen 1961-ben a 6,5 m tengelytávolságú Bzx 501-505 psz., 1962-ben a 7,0 m tengelytávolságú Bz 139-142 psz., a Landler Jenő JjÜV-nél 1963-ban a 9,3 m tengelytávolságú Bz 146, 148, 151 psz., mig 1964-ben a Bz 152, 154 psz. személykocsik készültek el."
Gondolom, hogy a képeden az Bzmot-ok mögött levő kocsi is ˇ6.5 m tengelytávolságú. Tán csak nem vasvázasítottak már ennél is rövidebbet.
Bár megnéztem a korábban említett képen a 60 55 00-29 954-6 Ztz kocsit és azon 11 m ütközők közti és 6,00 m tengelyek közötti távolság volt felírva. (persze nem ez lenne az első eset, hogy valótlan adat van a kocsira írva)
Ha véletlenül megint találkoznék vele, akkor megmérem a tengelytávot.
Ma reggel bemondta a rádió, hogy Somogyszobra ismét Bz jár a buszok helyett.
Végre!
(ha pár éve mondja valaki, hogy a Bz-nek örülni fogok, simán kiröhögöm...)
"1898-ban a községi elöljáróság kérte, hogy a vasútállomást Bodaik-nak nevezzék el, ahogy az a községi pecséten is olvasható volt. A MÁV a kérést elutasította, sőt az alispán utasította a nagyközséget, hogy a pecsétet Bodajk-ra cserélje ki."
"A Kisgyóni Kőszénbánya Rt. 1921-ben lépett egyezségre a községgel egy keskenyvágányú vasút építésére. A nyomvonalat úgy jelölték ki, hogy az a Déli-vasút töltésétől a plébánia rétjén át a vásárteret vágta át, így községi és úrbéri földeket is érintett. Ezért a község 3 vagon darabos szenet kért. A bánya ezt - némi huzavona után - meg is adta. A kisvasút építése (1922-1924) során gyakori volt a súrlódás, mivel a bánya a vonal szélességét állandóan változtatta, kiterjesztette az ingatlantulajdonosok rovására. A szélességet végül is kő- és keményfa-oszlopokkal jelölték ki. Ekkor (1922) a bánya napi termelése 12 vagon volt."
"1926 augusztusában a gánti bauxitbánya közeli megnyitásáról jelentettek.
A bodajki vasútállomástól a bányáig 22 km hosszúságban feküdt a pálya."
"1947-ben (...) a közutak nem volak jó állapotban, Gántra pl. csak a bánya kisvasútjával lehetett eljutni."
Szerintem rossz az összehasonlitás! Hogy lehet - mondjuk - óránként közlekedő buszok utasszámát összeadni, és összehasonlitani egy MD-vonattal??? Nem az óránkéntit adtam össze, hiszen, amint írtam, egy id?ben több busz is megy. Tehát csak részleges összeadásról bezsélhetünk. De amikor a vasút megsz?nt, valószín?leg ritkábban mentek még a buszok. (Nemcsak itt, hanem máshol is.)
A legjobb megoldásokat akkor lehet elérni, ha buszok és vonatok is mennek és közös bérlet van.
Abban viszont igazad van, hogy régen ráértek az emberek várni, most meg nem. De ha választani kellm akkor sokan az autót választják a busz helyett. (Viszont olyanok is vannak, akik vonaton szeretnekm utazni, de busz helyett inkább autóval mennek.)
Köszönöm. Amikor arra jártam, nem találtam meg rajta ezt az alvázfeliratot. (a jobboldali kocsivégnél levő lépcső alatt kerestem) Merre kellett volna?
Még két kérdés:
A 99-10 324-es kocsi meg van-e még?
A fűtőház mögötti elkerített területen levő kocsik megtekintéséhez hozzá tudnál-e egyszer segíteni?
Megnéztem a régiségeket. Gyerekkoromban sokszor utaztam Fonyód és Fonyódliget között nyitott peronos kocsiban. nagyon szerettem a peronon kapaszkodni, csak szegény anyámat a szívbaj kerülgette mmindig.
A Boci-pullman-ban is többször volt "szerencsém" utazni Kaposvár és Szigetvár között.
További feltételezés, hogy a kályhafűtéses kialakítás nem egységes terv szerint, hanem a pillanatnyi igények szerint történhetett. Így a kályhafűtésnek a kocsi hosszméretével nem volt kapcsolata.
Gyanítom, hogy a vasvázasítások idején a különböző származású és ebből következően különböző alvázhosszú kocsikat alakítottak át egységes elemekből. Feltételezem, hogy jónéhányféle méretű lehetett.
Mindenesetre aranyos kis kocsi. Ez is hasonló:
http://kep.tar.hu/gumidani/index.phtml?aid=27542976&pid=1590456
Gondolom, hogy a Bz 52xxx-be, majd a 24-22-be voltak valahogy besorozva.
Köszi a képeket! szemléltetésnek nagyon jók de a problémám továbbra is fenn áll. A képeiden látható kocsi szerepel a jellegrajz albumban,
de nem egyezik a szebényi képen látható kocsikkal.
A 12/72-es lap természetesen nekem is megvan, ezen is jól látható hogy az ablakok száma, és így a kocsi hossza nem egyezik:
Szemléltetésül:
http://kep.tar.hu/gumidani/index.phtml?aid=27542976&pid=1590460
http://kep.tar.hu/gumidani/index.phtml?aid=27542976&pid=1590459
http://kep.tar.hu/gumidani/index.phtml?aid=27542976&pid=1590458
Egyesek pályafutásuk végén tehervonati kalauzkocsiként is szerepeltek. (A GySEV-nél még mostanság is)
http://kep.tar.hu/gumidani/index.phtml?aid=27542976&pid=1590457
Úgy nézem, hogy a DGKUm által közzétett Vasút 79/12 címlapfotón is ugyanez a szerelvény látszik.