És végül, hogy megértsd miért szólok bele a dologba:
ha a nickemre kattintva megnézed az adatlapomon elérhető honlapot, akkor láthatod, hogy ebből élek. Már harmadik éve vállalom a 100% pénzvisszafizetési garanciát a penészedés végleges megszüntetésére, és még mindíg csak egyedüliként az országban. De keresd vissza hozzászólásaimat ebben a topicban, látni fogod, hogy nem most estem be az ajtón. Hidd el tényleg nem azért írtam ezeket a hozzászólásokat, hogy kötözködjek, hanem csak azért, hogy azok, akik nincsenek otthon a témában ne kaphassanak olyan információkat, amik félre vezethetik őket.
Másik hozzászólásod (mindegyik megoldás végére odabiggyesztem, a véleményemet):
Hagyományos szellőztetéssel • Ehhez oda kell figyelni. Rendszeresen kell csinálni. • Közepes hő kibocsátással jár. • Általában kényelmes az ember, ennek az ára a pára kicsapódás lesz. Pár nap elteltével pedig penészesedés, ha nem tesz semmit sem.
Ez eddig még sehol sem működött, ha működne, ez a topic is egy kérdésből és egy arra adott válaszból állna csak.
Ventilátorral, Aerco légbeömlő nyílással • Ehhez részben kell odafigyelni. • Nagy hőkibocsátással jár. Ami a fűtés számlán meglátszik erősen. • 20 eFt/db +szerelési díj • Nem oldja meg teljesen a páramentesítést. • A vizes (+szobák) helységekbe kell . Kb 5-6 db.
Ebből a felsorolásból látszik, hogy fogalmad sincs arról, amiről írsz. Páramentesítő tablettával. • Drága 3-5eFt /db és 2 hetente kell cserélni. • Minden szobába kell • Részlegesen vonja ki csak a párát
Egyedülállóknál működhet, családok esetében, főleg, ha kisgyerekek is vannak, helyiségenként 20-40 db kellene a megfelelő hatásfokhoz.
Páramentesítő készülékkel • Kb 15e-80eFt • Havi üzemeltetése kb 1-3eFT. • Mindig cipelni kell a páradús helységekbe, és csak ott gyűjti ki a párát. • A gyűjtött vizet rendszeresen üríteni kell.
Valóban működőképes megoldás, de egyrészt pénzbe kerül, ugyanakkor tök értelmetlen. Ha oda kell figyelni arra, hogy melyik helyiségben emelkedett meg a páratartalom, és oda kell cipelni a gépet meg be kell kapcsolni, akkor sokkal egyszerűbb ingyen kinyitni az ablakot és rendesen kiszellőztetni, mint gépet venni és fizetni az áramfogyasztást is. Ha automatikusan működteted a gépeket, akkor ok, így viszont 3-5 komolyabb gép kell / lakás és nem 1-3 ezer a villanyszámla, hanem 5-15 ezer / hónap és 250-500 ezer a gépek ára.
Egycsöves szellőztetővel (van energiatakarékos kivitel is) • Kb 40-100eFt/db • Elektromos kiállás is kell hozzá. Emitt utólag nem szeretik beépíteni. • Kb 5-6db kell. Vagy 1 db de akkor csövezni kell a plafonba. Vagy előtte csövezni kellett az ajzat betonba a légvezetékeket. Ebben az esetben új házépítésnél kb 300e-400eFt –ból meg van a beszerelés. • Az alábbi helységekbe kell (szobák, konyha, WC, fürdő, szárító helység) • Kényelmes, nem nagyon kell ráfigyelni.
Remélem ezt nem gondolod komolyan. 5-6 db egycsöves ventit beépíteni egy lakásba, miközben légbevezetésről nem gondoskodsz, ugyanaz a hiba, mint amit a lakóparkokban csináltak az elmúlt években. 3-4 nagyteljesítményű venti / lakás, és mégis mindenki penészedik ész nélkül.
Rekuperátoros szellőztetővel • A legkényelmesebb megoldás. • A legtakarékosabb. A legkevesebb hőt engedi elmenni a szellőztetéssel. • A legdrágább is. Kb a szellőztető gép kb 300e-800eFt. Szellőztető csövek kialakítás kb 200e-1MFt. Pl talaj kollektoros, előmelegítéssel. • Kényelmes, időnként kell ráfigyelni. A rekuperátoros rendszerek valóban jók, de elsősorban új építésnél lehet kompromisszumok nélkül alkalmazni őket. Viszont amennyi pénzt ideírtál, annyiból már komoly hővisszanyerős, hűtő-fűtő rendszert is ki lehet építeni, nem rekuperátorost.
Aztán a következő ajánlatod: „ Hogyan lehet csökkenteni a víz mennyiségét:
a: Intenziv szellőztetéssel. (Ezt ajánlom, csak oda kell figyelni) b: Szárító géppel. (Részben ajánlom) c: Ventilátorral. (Nem ajánlom.) d: Aerco szellőztetővel. (20eFt /ablak vagy fal +szerelés). Nem ajánlom. e: Klimával. (Nem ajánlom) f: Szellőztető géppel. (Részben ajánlom) g:Egycsöves szellőztetővel.(Ajánlom) h:Rekuperátos szellőztető egységgel. (Ajánlom, de drága)
2: Táptalaj elvétele: a: Meszes festék (Ajánlom) b: Egyéb speciális nem műanyag alapú penészedés gátló festékek (Drága, nem ajánlom) c: Falig csempézés (Csak fürdőben megfelelő)
3: Hőszigetelés fokozása és egyenletessé tétele: Hőhidak csökkentése addig, hogy a koszorú, fal, padló, U értéke kisebb legyen mint az ablak üvegé. Igy a pára az ablakon csapódik le és nem a falon. Ha műanyag a nyilászáró akkor ez nem okoz majd gondot. Minden reggel egy száraz törölközővel végig kell menni és letörölgetni az ablakok alsó szélét.”
Az itt felsorolt megoldások sokkal komolyabb kiadást jelentenek egy családnak, minthogy el lehessen intézni egy ajánlom - nem ajánlom történettel.
Ugyanakkor olyan információkat írsz amik vagy nem igazak (Aerco szellőztetővel. (20eFt /ablak vagy fal +szerelés).) vagy használhatatlanok: Szellőztető géppel. (Az milyen?) Egycsöves szellőztetővel. (Az micsoda? Mert igazából az is ventilátor, de azt már írtad, így nem tudom mire gondolsz.)
A „táptalaj elvétele” megint fals sztori, mert ha működne, akkor már réges régen mindenki azt a festéket használná, ami örökre száműzi a penészt. Pillanatnyilag ilyet még a NASA sem tudott kifejleszteni, tehát nem létezik. A „hőhidak” megszüntetéséről pedig ezen a fórumon már egy lexikonnyi anyagot írtunk többen is a témában. Hiába szünteted meg a hőhidakat, ha a keletkező párát nem tudod elvezetni, az előbb utóbb ki fog csapódni valahol, mert a levegő telítetté válik.
„Egyszerű megoldások: 1. A plafon fődém részére le kell teriteni hőszigetelést. Célszerű 25-30 cm elérni. 2. A szellőztetés mértékét nővelned kell. Az alábbi megoldásokat javaslom: a: A vizes időszakok után intenziv 4-5 perces szellőztetés. pl: Ha mindenki fűrdöt a fürdőben akkor intenziv szellőztetést ajánlok. Főzés után a konyhában szellőztetés. Ruha szárítás után szellőztetés. 3. Túlfűtést kell csinálnod. Lehetőleg 22,5-23 fok környékére kell felfűteni a lakást. A pára lecsapódás 20,5-21,5 fok körül alakúl ki a házad födémjén és koszorúján. Gondolom hajnalban ennyi lehet ott a hőmérséklet.
Az alábbi dolgot ajánlom felkelés öltözés után 4-5 perces intenziv szellőztetés ajánlok. Hazajövetel után 4-5 perces intenziv szellőztetés. Vizes időszakok után 4-5 perces intenziv szellőztetés. Csináld ezt 1 hónapig és az eredményt várjuk. „
Abban tökéletesen igazad van, hogy az un. extrém hőhidakat (nagy hőmérséklet különbségű) meg kell szüntetni, mert ezeken a helyeken egy normálisnak mondható 55-60%-os páratartalom mellett is tud olyan mértékben hűlni a levegő, hogy elérje a harmatpontot és kicsapódjon belőle a pára.
A „túlfűtés” szintén az Ezermesterben író „szakértő” ajánlata, amit komolyan venni botorság. Valahol azt írod, hogy a higroszabályozott szellőzés energia-pazarló, és ezért nem ajánlod. Az általad ajánlott túlfűtés az igazi energiapazarlás, szemben az automatikus szellőző rendszerek energia megtakarításával. A szellőzésre adott javaslataid pedig, ha működnének, akkor nem lennének penészes lakások sehol. Mindenki így csinálná és ingyen megoldódna a penész probléma.
Néhány gondolatodat javítanám, ha nem bánod. Nem kötözködni akarok Veled, csak kijavítani szeretném azokat a dolgokat, amiket szerintem hibásan írsz.
Az első:
"Ha 3 napot meghaladóan párás valami akkor ott penészesedés indul el ha megfelelő a táptalaj."
Ez így konkrétan nem igaz. Ezt leírta néhány "szakember" az Ezermesterben és még valamelyik építési barkács portálon, még 2003-ban, és azóta idézgetik. Ha a penész-spóra annyi nedvességhez jut, ami a spóratokot át tudja nedvesíteni, máris elkezdődik annak felhasadása és az új telep megszületése. Erre elég lehet néhány óra is, ugyanakkor két-három hétre is szükség lehet ahhoz, hogy a telep látható méretűvé váljon, ha csak ritkán és kevés vizet kap.
A "táptalaj", mint olyan akkor megfelelő, ha nem tartalmaz penészölő anyagokat. Amennyiben meszelt falról beszélünk, az csak addig hat a penészedés ellen, amíg nem bomlik le az aktív mész. Ugyanakkor a magas páratartalom nem csak a penészedést, hanem egyéb kórokozók elszaporodását is segíti. Ezek lehetnek baktériumok, vírusok, telepet nem alkotó egyéb gombák. Őket nem látjuk, így azzal, hogy a penész alkotta telepek nem láthatóak, még semmit sem tettünk az egészségesebb környezet kialakítása érdekében.
Sajnos nem megoldható egyik sem. Vegyes kazán van gravitációs keringetéssel puffer nélkül, és a radiátorokat nem lehet szabályozni, ha túlfűteném a helyiséget a lakás többi részén meg lehetne pusztulni :)
Mértem páratartalmat a sarokban, 19 fok és 80%-os rpt.
Ha nincs az ajzatban hőszigetelés akkor 10-12 cm kéne a lábazaton...
Egy olcsó dolgot tehetsz, a szobát azon az oldalon, túlfütöd....reggel is tartsa azon az oldalon a 21 fokot 19-20,5 -nél átbúkik és lecsapódik a pára...és lehetőleg nem száítasz ott semmit, és reggelente szellőztetést tartasz...
A másik lehetőség abban a szobában meszes falat csinálsz...
Van indítóprofil, ellentétben sem szegély, sem aljzatszigetelés nincs, mivel 20 éve nem raktak. 40 cm-es kisméretű tömör téglafal. szigetelés előtt levertük a laza vakolatot és újra lett vakolva. Este 22-23 fok, reggelre lehűl 19-re. Páratartalmat majd ma mérek.
Jól sejtem, hogy ha a lábazat kívülről szigetelve van és az aljzatbeton alatt is van szigetelés, akkor a részbeli hőhíd (mivel ugye az aljzatbeton a lábazaton fekszik) ellenére ez nem okoz penészedést? Ugyanígy a plafonnál sem lehet teljesen tökéletesen hőhíd mentesen megoldani?
A falad a lábazatnál hőhidas szerintem egy ponton:
1. Valószinűleg a visszatérő hűti a faladat ott.
2. A fal lábazat csatlakozásnál lehet, hogy van inditó profil ami hőhid, nincs a belső oldalon peremszigetelés, kicsi az ajzatbetonba rakott lépés álló EPS-100, lehet, hogy egy ponton nagy vastagságú habarcs van a falban és csak vakolat van ott vagy az sincs... van képed az építkezésről azok fázisairól esetleg abból a sarokból? Milyen a falazatod? Mennyi lépésálló van arra felé? A sarkoknál hogy néztek ki a tégla (egyéb) kötések? Hány fok van a lakásban?
21 fokos levegőhőmérsékletű szobában a relatív páratartalom és a hozzá tartozó harmatponti hőmérsékletek:
Az egyik sarokban találtam penészre utaló nyomot. Északi fal, alsó sarok, a visszatérő fűtéscső környékén. A képen pirossal jelölve. Mit lehet kezdeni vele? Azon az oldalon ráadásul végig 12 cm-es szigetelés van, mert ott alacsonyabban van a lábazat. A lábazatra kellett volna 10 centit rakni az 5 helyett?
Mértem pár helyen páratartalmat: Konyha: 18 fok 70% páratartalom Fürdő: 23 fok 80 % páratartalom Most szellőztetés van, remélem lemegy 50 % köré.
A lábazatra fel kellett volna rakni 6 cm hőszigetelést és nem lett volna semmi problémád.
Ezt egyszerűen tudtad volna elkésziteni lábazat 6 cm a falra pedig 10 -t. 4 cm -re kő búrkolat vagy lábazati vakolat mehetett volna és szép házad lenne .
Most meg erősen hőhidas lesz...a 2 cm több a semminél de 6 cm -től indul a szigetelés...
Új építésű házunkba tavaly télen költöztünk. A 38NF tégla falazaton 5cm dryvit szigetelés van. (Tavaly még nem volt rajta nemesvakolat, bár gondolom ez nem befolyásol már semmit) Tavaly nem volt probléma, idén viszont párásodik, penészedik az egyik -észak-keleti- fekvésű szoba egyik alsó! sarka (Két külső fal által bezárt sarok). Nem tudom mire vélni hiszen az aljzat 6 cm betonja alatt 5 cm lépésálló szig. van, és persze a peremszigetelés körbe, minden helyiségben. Tehát a külső szig. alja a belső padlószint alatt kb 12 cm-re van. Radiátoros fűtés van a szobában, nagy méretű fűtőtesttel a kond. kazán miatti alacsonyabb vízhővel. Kb 20 fok van, mindíg hűvösebb 2-3 fokkal mint a nappali-konyha-étkező. (Ott padlófűtés (is) van). A problémás sarokban is mértem hőmérsékletet, ott 17 fok volt!! (A páratartalom pedig 62%, máshol 50% körül szokott lenni) Éjszaka a hőm. még kevesebb is lehet ebben a sarokban mert vissza van véve a fűtés 19 fokra. Naponta 1-2 alkalommal szellőzetve van.
Mi lehet a megoldás? Esetleg megoldódhat-e a probléma 2 cm lábazatszigeteléssel? Vagy ez csak halottnak a csók?
Ventillator van, keresztulkergeti a levegot ket hocserelon, ahol az egyik a huto a masik a futo resze a "hutogepnek" (hoszivattyu), az elobbin lecsapodo vizet gyujti, az utobbi visszamelegit. Erteni nem ertek hozza, marmint hogy melyik gep milyen (programozo vagyok, nem epuletgepesz...)
Egyelőre még csak nézelődök a piacon, amíg nincs kicserélve a bojler nincs értelme páramentesítőt venni. Ma vettem észre, hogy már a fűtéscső visszatérő ágán is kicsapódik a pára. Igaz ehhez az is hozzátartozik hogy a kazánban 1-2 fokos volt a víz, és a cső is max 10 fokos lehetett. 1 napra tudnának kölcsönadni elektromos páramentesítőt, de olyan rövid időre nincs értelme. Tablettázni nem akarok, csak ha fáj a fejem :) Megtanultam már, hogy nem szabad olcsó dolgokat venni, mert a végén felesleges pénzkidobás az egész. A Midea MDB20-DMN3 milyen minőséget képvisel? Abszolút nem értek hozzá, de tulajdonképen ezek egy nyitott ajtajú hűtőgépnek felelnek meg, amiben van egy ventilátor?
Gugli, de emlekeim szerint kb. 2 het berlet ara annyiba volt, mint a teljes keszulek ara... legalabbis az az egy hely amit 2 eve talaltam. Ha megtalalod a 15e-es paratlanitot (memorix, melyik az es hol?), akkor azt kell megvenni. Bar lehet, hogy tul kicsi a termelekenysege, azert ennyi. A tablettazas tapasztalatom szerint semmit nem er. De van par elado belole:) Egy idoben vettuk, de minimalis a vizkivonas, csak arra jo, hogy ha mar van egy jol beallt paratartalmu lakas, de idonkent plusz para termelodik, akkor azt ott segit visszaallitani - szelloztetes nelkul.
a vakolatlan új fal (15m2 kb), meg az ablakok környéke eddig ugylátszik adott annyi szellőzést, h ne nőjön penész. egyébként pontosan úgy volt, h régi fal dryvitozás vagy 5 éve. aztán 2 éve új fal, és ezekre dryvit javítása-kiegészítés.
Azt nem írtad milyen hőmérséklet van a lakásban! Meg kellene próbálni kicsit túlfűteni a helyiségeket! (23-24 cfok) A betonfödém szigetelés nélkül a sok lehetőség közül a legrosszabb megoldás. Esetleg fölfele akartok terjeszkedni? A gyapot szigetelésnél a padlásteret nem tudjátok használni. Falazás, vakolás után hagyni kellett volna a falakat tovább száradni. Néhány téli hónapot laktunk ilyesmi házban az építkezés alatt, és abban a szobában ahol aludtunk, reggelre a betongerendákon a páracseppek végig ott csüngtek. Infra hőmérővel megmértem a födémet, sok helyen a 10 fokot sem érte el. A tervező, vagy a kivitelező nem tudta hogy ide is kell szigetelés?
Az sugallom, hogy ha hőszigetelsz akkor csökkented a kicsapódás veszélyét a plafonon és a koszorúm. Ezt mindenképpen meg kell tenned. Ettől még nem oldottad meg a problémát. Mindenképpen el kell érned, hogy a leghidegebb hely lehetőleg az ablaküveged legyen és ne a falad, plafonod, ajzatod, stb.. Ehhez pedig megfelelő hőszigetelés kell a hiányzó helyeken.
A probléma megoldása összetett.
A legfontosabb csökkenteni a páratartalmat, amit lehet:
Hagyományos szellőztetéssel
· Ehhez oda kell figyelni. Rendszeresen kell csinálni.
· Közepes hő kibocsátással jár.
· Általában kényelmes az ember, ennek az ára a pára kicsapódás lesz. Pár nap elteltével pedig penészesedés, ha nem tesz semmit sem.
Ventilátorral, Aerco légbeömlő nyílással
· Ehhez részben kell odafigyelni.
· Nagy hőkibocsátással jár. Ami a fűtés számlán meglátszik erősen.
· 20 eFt/db +szerelési díj
· Nem oldja meg teljesen a páramentesítést.
· A vizes (+szobák) helységekbe kell . Kb 5-6 db.
Páramentesítő tablettával.
· Drága 3-5eFt /db és 2 hetente kell cserélni.
· Minden szobába kell
· Részlegesen vonja ki csak a párát
Páramentesítő készülékkel
· Kb 15e-80eFt
· Havi üzemeltetése kb 1-3eFT.
· Mindig cipelni kell a páradús helységekbe, és csak ott gyűjti ki a párát.
· A gyűjtött vizet rendszeresen üríteni kell.
Egycsöves szellőztetővel (van energiatakarékos kivitel is)
· Kb 40-100eFt/db
· Elektromos kiállás is kell hozzá. Emitt utólag nem szeretik beépíteni.
· Kb 5-6db kell. Vagy 1 db de akkor csövezni kell a plafonba. Vagy előtte csövezni kellett az ajzat betonba a légvezetékeket. Ebben az esetben új házépítésnél kb 300e-400eFt –ból meg van a beszerelés.
· Az alábbi helységekbe kell (szobák, konyha, WC, fürdő, szárító helység)
· Kényelmes, nem nagyon kell ráfigyelni.
Rekuperátoros szellőztetővel
· A legkényelmesebb megoldás.
· A legtakarékosabb. A legkevesebb hőt engedi elmenni a szellőztetéssel.
· A legdrágább is. Kb a szellőztető gép kb 300e-800eFt. Szellőztető csövek kialakítás kb 200e-1MFt. Pl talaj kollektoros, előmelegítéssel.
· Kényelmes, időnként kell ráfigyelni.
Mint látszik tökéletes és olcsó megoldás nincs.
Nálunk is valószínűleg a sok pára a gond, mert ha ebben a hidegben szellőztetek, lehet látni ahogy dől kifelé a gőz a lakásból. Sajnos a bojler csere kicsit csúszik, így még várni kell a probléma enyhülésére. Páramentesítőt hol lehet bérelni és kb mennyiért? Venni egyelőre nincs rá pénz, ezért gondoltam a bérlésre.
1. A plafon fődém részére le kell teriteni hőszigetelést. Célszerű 25-30 cm elérni.
2. A szellőztetés mértékét nővelned kell. Az alábbi megoldásokat javaslom:
a: A vizes időszakok után intenziv 4-5 perces szellőztetés.
pl: Ha mindenki fűrdöt a fürdőben akkor intenziv szellőztetést ajánlok. Főzés után a konyhában szellőztetés. Ruha szárítás után szellőztetés.
3. Túlfűtést kell csinálnod. Lehetőleg 22,5-23 fok környékére kell felfűteni a lakást. A pára lecsapódás 20,5-21,5 fok körül alakúl ki a házad födémjén és koszorúján. Gondolom hajnalban ennyi lehet ott a hőmérséklet.
Az alábbi dolgot ajánlom felkelés öltözés után 4-5 perces intenziv szellőztetés ajánlok. Hazajövetel után 4-5 perces intenziv szellőztetés. Vizes időszakok után 4-5 perces intenziv szellőztetés. Csináld ezt 1 hónapig és az eredményt várjuk.
Miért alakul ki a folt:
Mert nedvesség van a levegőben. A melegebb helyekről a hidegebb helyek felé vándorol a pára. Ha 3 napot meghaladóan párás valami akkor ott penészesedés indul el ha megfelelő a táptalaj.
Megoldások:
1. Csökkenteni kell a levegőben lévő viz mennyiségét.
Hogyan kerül oda:
a: Emberi párolgással. Kilégzés.
b: Növények.
c: Ruhaszárítás.
d: Fürdés, zuhanyzás
e: Főzés
Hogyan lehet csökkenteni a víz mennyiségét:
a: Intenziv szellőztetéssel. (Ezt ajánlom, csak oda kell figyelni)
b: Szárító géppel. (Részben ajánlom)
c: Ventilátorral. (Nem ajánlom.)
d: Aerco szellőztetővel. (20eFt /ablak vagy fal +szerelés). Nem ajánlom.
e: Klimával. (Nem ajánlom)
f: Szellőztető géppel. (Részben ajánlom)
g:Egycsöves szellőztetővel.(Ajánlom)
h:Rekuperátos szellőztető egységgel. (Ajánlom, de drága)
2: Táptalaj elvétele:
a: Meszes festék (Ajánlom)
b: Egyéb speciális nem műanyag alapú penészedés gátló festékek (Drága, nem ajánlom)
c: Falig csempézés (Csak fürdőben megfelelő)
3: Hőszigetelés fokozása és egyenletessé tétele:
Hőhidak csökkentése addig, hogy a koszorú, fal, padló, U értéke kisebb legyen mint az ablak üvegé. Igy a pára az ablakon csapódik le és nem a falon. Ha műanyag a nyilászáró akkor ez nem okoz majd gondot. Minden reggel egy száraz törölközővel végig kell menni és letörölgetni az ablakok alsó szélét.