A zörgésnek a frekvenciája kb. a kerekekével egyezik meg, szóval a hajtáslánc vége felé lehet valami probléma. Maga a zörgés nem lenne baj, mert 3-tengelyes forgóváznál előfordul, hogy a középső tengely néha zörög, főleg ha a levegőben van a mozdony. Egyik-másik Ázeám is csinálja, meg egy-két Roco gépem is. Az akadozás olyan hangulatú, mintha lenne valami kis kosz a hajtásházban, ami fordulatszámtól, a kerekek helyzetétől függően néha bekerül a fogaskerekek közé. Ilyenbe is belefutottam, pont az egyik új sorozatú Ázeánál, ott egy ici-pici műanyagdarabot találtam, ami néha, egyik irányba minimálisan akadt.
Amit csinálnék: kikapni a forgóvázat, leszedni a maszkot és az alsó takarólemezt, majd a behajtást óvatosan kézzel forgatni, és figyelni, hogy a kerekek tengelyein lévő fogaskerekek nem hoznak-e a felszínre valami sorját, műanyagdarabot. Persze nem árt, ha van négy-öt kezed, mert ugye a kerekek majd folyamatosan szét akarnak mászkálni a helyükről :)
Akkor nézd meg, hogy vannak-e jumperek, és hogyan állnak!
A másik a komplikáltabb, mert lehet, hogy az ACME úgy gondolta, hogy az AUX1, AUX2, AUX3, és AUX4 is használatban van a panelen. De nem biztos, hogy az ESU meg aktiválta ezeket a kimeneteket a dekóderben. Vagy aktiválta ugyan, de melyik funkció gombhoz?
Nem villog, megpróbálok még a CV beállításokkal javulást elérni, azt mi okozhatja, hogy pár napja ugyanezekkel a beállításokkal még egész elviselhetően futott?
Vettem egy acme gorillát. Beleraktam egy ESU loksound 5-öst. Szépen megy, ragyogó hangeffektek stb.
A gondom a világítással van. Zárfény csak a B oldalon van, a felső homlokfény se A se B oldalon nem funkcionál. Az acme leírása rettenetesen szegényes.
Szóval fiúk hogy tudnám működésre bírni a fényeket?
Bocs, hogy már megint ezzel jövök, de az őrületbe kerget már az ACME gigant!
Lenz dekóderrel nem futott valami szépen, a lassú menetben mindig rendben volt, de közepes sebességtartományban, és főleg sebességváltoztatásnál elkezdett láthatóan hintázni/rángatózni finoman, amiatt néha el is hagyott kocsikat.
Kapott egy ESU lokpilot 5-öt, sokkal jobb lett, sokkal több CV van motorvezérlés finomhangolására, mint a Lenznél, csendesebb is lett az egész.
Sikerült elérni, hogy egész szépen fusson, ezt tartotta hetekig, most 2-3 napig nem ment egy centit se, elindítom, és ugyanúgy leng/hintázik, mint a Lenz dekóderrel.
Nem lett átprogramozva, a pálya tiszta, a hajtása is (átnéztem), áramszedése is rendben van, mi a fene okozhatja ezt?
Összes többi mozdony rendben működik, ahogy mindig, ezzel mindig van valami.
Rengetegszer volt már itt ezzel kapcsolatban kín, és számolás.
Érdekes, hogy egyedül a Roco rendszerű központoknál van másképp az eszközdekóder címzés, viszont valahogy mégis az terjedt el. (Még a Lenz is másképp - mint a többiek - csinálja).
Az a legegyszerűbb, ha olyan eszközdekódert építesz, amivel a címzést egy gombbal, és a kezelőről kiadott paranccsal meg tudod oldani. Így neked nem kell azzal foglalkozni, hogy ők milyen nyelven beszélnek. A lényeg számodra, hogy ha itt 1-est nyomsz, akkor az egyes című váltó álljon át :))))
Ahogy írta Nazareth kollega: Te meg boldogan nyomkodod a gombot, a váltó meg kattog.
Sikerült megoldani, azért leírom hátha valakinek egyszer hasznos lesz.
Szóval Ami a Roconál Turnout1, az a DCC++ és gondolom minden szabványos(?!) DCC rendszerben 0 0.
Igazán logikus nem?
Innen már egyszerű a matek, ami Rocoéknál 5, az 1 0, ami 9 az meg 2 0.
Hát nem volt egyszerű, de addig variáltam a címeket, amíg az 5-ös megmozdult, és akkor értettem meg, hogy már megint egy szemléletbeli különbséggel húztam magam csőbe. Mert van akinek a számozás 0-tól kezdődik, van akinek 1-től.
Még egyszer köszönöm a két választ, ebben a késői időpontban, most már kikapcsolhatok mindent mára. :-)
Hű, micsoda deja vu :) Én ESP-vel csináltam parancsközpontot, és éppen most két hete nekem is eltartott néhány napig, amíg meg tudtam moccantani egy szervót (bár én nem Roco, hanem Digitools dekódert használtam). Amibe szépen belekeveredtem: a DCC-dokumentáció alapján 9 bites a cím, 1 bites a "tekercs", 2 bites a "csatorna"; ugyanakkor a felhasználóbarát központok (pl. a MM) lazán 0..2047 tartományt adnak meg a címnek, Te meg boldogan nyomkodod a gombot, a váltó meg kattog.
Amire autodidakta módon rájöttem:
Az NMRA DCC szabványban (S 9.2.1 fejezet 420. vers) szereplő 9+1+3-as cím a hajdani eszközdekóderek felépítését követi: a dekóder címe 0..511-es tartományban lehetett (9 bit); ezen belül minden dekódernek fixen 8 kimenete volt: 4 csatornája, minden csatornához 2 tekercs tartozott (3 bit, amiből de facto szabványként az LSB határozza meg, hogy melyik felét maceráljuk a csatornának). Ezen felül a kimenetet be-, majd ki is kellett/lehetett kapcsolni (+1 bit; tehát ). Egy váltó állításakor tehát ki kellett adni egy parancsot a megfelelő címre (9 bit), azon belül a megfelelő csatornára (3-ból 2 bit), illetve azt is kiküldeni, hogy kitérőbe, vagy egyenesbe állítjuk-e a váltót (3-ból 1 bit); a kimenetet . De a későbbiekben ez a katyvasz "felhasználóbarátságosodott", és a központok a 9 bit címet és a 3 bitnyi csatornacím felső két bitjét összevonták, így keletkezett a 11 bites valami, amit a központ "címként" definiál; a 3-bites csatornacím utolsó bitje nem került be az új "címbe", hanem az egyenes/kitérő állást határozza meg; illetve a parancsot kétszer ki kell küldeni, egyszer be-, majd kikapcsolandó a kimenetet, a cím közepébe beékelt aktiváló bit segítségével...
Ezután már játszi könnyedséggel zörögtek a szervók ide-oda :)
Tudja valaki, hogy a Roco váltódekóderek hogyan címződnek?
A problémám a következő:
Egy DCC++ nevű rendszert építek, ami Arduinóval vezérli az elemeket.
A mozdonyok működnek is, pontosabban minden működik, mozdonyokon kívül érzékelők, kimenetek, kivéve a váltókat.
4 darab olyan váltóm van, amiben Roco váltódekóder van. Multimaussal programoztam fel ezeket, azzal működnek is.
A DCC++ rendszeren nekem kell beállítanom a váltók címét, address + subadress formátumban.
Mivel a multimauson a váltók rendre 1, 5, 9, 13 ezért gondoltam hogy ez kell a DCC++ -nak is. De nem. Egyelőre csak az 1-es számúval próbálkozom, gondolván hogy az nem ad sok lehetőséget a címzés variálására, de eddig semmi eredmény. Mivel a DCC++ vezérlővel minden működik, kivéve a váltót, a váltó viszont működik a Multimaussal, ezért feltételezem hogy minden hardver jó, a probléma pedig az hogy ami parancsot az Arduino kiküld, az nem jó a váltónak.
Nos, ezért kérdezem hogy meg tudja-e valaki mondani hogyan is címeznek Rocoék egy egyszerű váltódekódert.
Az ESU loksound 5-nek illetve a ZIMO MX 645-nek létezik valahol magyar nyelvű kézikönyve (használati utasítása, bármije)? Vagy tojnak a magyar vásárlókra.
Nem egyszerű a történet. Ezekben a pici cuki kocsikban olyan nehéz bármilyen pufferkondit is elrejteni, hogy ihaj.
Nálam két megoldás született a villódzás száműzésére, ez persze nem jelenti azt hogy ne lenne még sok.
Az eredeti izzók nálam is kikerültek a kocsikból.
-Az egyik esetben led szalagot tettem be a kocsikba, és kaptak mellé még egy kis ellenállást, hogy ne vakuljanak meg az utasok. Ezeket a kocsikat áramátvezető kuplunggal kötöttem össze. 3 kocsi esetében már folyamatos volt a világítás. A gond ennél a megoldásnál, hogy kb 10V-tól világítanak szépen. De nincs villódzás.
-Áramgenerátoros, pufferelt kocsivilágítás DCC/analóg módban is megy. Minden kocsi egyenként van felszerelve pufferrel, és DCC áramkörrel. Nem villódzik - lásd videót. Ezzel csak az a gond, hogy nagyon sok szöszmötölés megy el annak 4-5 LED-nek, és az áramkör a beépítésével, mire egy kocsi elkészül. De ezzel a sárgás, kissé halovány fénnyel annyira élethű lesz, hogy egyszerűen nem lehet abbahagyni ilyen kocsik átalakítását. Kedve lenne utána beülni az embernek, és utazni vele egyet.
Köszönöm, akkor jobb ha LED-re cserélem, ahogy nézegettem van több gyártónak vágható LED-es , gyárilag eletronikával szerelt belső világítása. Ami ebben az izzós megoldásban tetszik, hogy kellően gyenge a fénye, ami talán közelebb áll a valósághoz, bár láttam mondjuk a Viessmann lapkáján van potenciométer a fényerő állítására. Megpróbálok valamilyet. Köszi!
Van benne egy izzó, ami fényvezető segítségével világítja be az utasteret.
1: Izzós, DCC-ben több hőt termel, mint fényt.
2: Elé kell tenni egy elektronikát, mármint a sín és az izzó közé. Ezt lehetne pufferelni.
3: Mivel az izzó áramfelvétele legalább 30, de inkább 50-60mA, a puffernek eléggé nagynak kellene lennie, nem igen fér be sehova, az ülésen meg eléggé nem élethű figura lenne.
Még egy utolsó gondolat ehhez: én igenis örülök neki, hogy Németországban, ahol azt a ~2EURt amibe 1 összeszerelt LED kerül kiadják az emberek (és én is kiadom egy szerelt jelzőért azt az árat). Amikor kint dolgoztam. ez egy jobb kávé ára volt, a reggelihez a kantinban.
Igen, örülök neki, mert nekik nem jelent semmit. A Magyarországon a LED-et összeszerelő embereknek, meg legalább annyival jobb munkakörülményeket jelent a kínainál, mint amennyi az "árkülönbség", és én nem szeretném, ha Magyarországon olyan olcsón és olyan körülmények között dolgoznánk mint Kínában!
Mert ott azért a tízfilléres LED-ért sokan, nagyon nagy árat fizetnek! :(
Sziasztok! Trix 2-tengelyes, gyárilag belső világítással szerelt kocsikba szeretnék pufferkondenzátort, hogy nem villogjon. Milyen paraméterekkel bíró eszközt kellen egy ilyen esetben venni és hol? Sajnos nem vagyok otthon a témában, de egy forrasztást meg tudok talán tenni. Köszönöm előre is a segítséget!
A másik az, hogy annyira komplex és sok ismereti területet érint a vasútmodellezés, hogy nem sok olyan ember van, aki minden ágában egyformán felkészült és mindegyiket magas szinten képes ellátni.
Tényleg utolsó vélemény, de látom a lényeg nem megy át. Nem baj ez, csak valahol elvesztegetett idő. Itt nem a munkadíjról meg hasonlókról van szó, bár kétségtelen, hogy mindenki oda próbálta terelni, tévesen.
Amit írtam, és nem ment át az ez:
A viessmann-nál abszolút nem akadtam volna fenn, ha a LED elé egy driver-t tesz, és erről lóg ki a két madzag.
Ennyi. A vége ugyanaz: kettő vezeték lóg ki belőle, az egységsugarú modellező megveszi, és egy korszerű, a célnak megfelelő terméket kap.
Tehát NEM erről van szó:
Szóval az, hogy Neked eszközzel és tudással "túlárazott" egy termék az rendben van.