Miért nem csinálta meg valaki korábban? Megtehette volna.
És most is meg lehet tenni. Egyet nem lehet tenni: versenyhátrányba hozni, sőt lehetetlenné tenni az itt lévő szereplőket a kormány támogatásával.
És nem azért mert én sajnálom őket, hanem azért, mert ez is a kiszámíthatatlanság ismérve, ami, mint már írtam, sokkal nagyobb kárt okoz, mint a most előtérbe tolt új cég adója.
Már nehezen csökkenthető bármi is anélkül, hogy a népesség nagyobbik fele a teljes nyomorba ne sűllyedjen. Ez itt a probléma.
Ez ugyanis egy 2,5 éves folyamat eredménye. Mikor arról beszéltem, hogy ez a kormány feléli a tartalékokat azt mondtam, hogy annyira kizsigerelte már a gazdaságot, hogy már nincs hova nyúlni. Előbb felélte a meglevő tartalékokat ( pl. manyup), aztán kivetette a mértéktelen bankadókat, aztán a külön adókat... és mindezekkel sokkal nagyobb kárt okozott hosszú távon, mint amennyi haszon befolyik a kasszába. Még rövid távon sem láttuk hasznát.
Ezek az intézkedések előbb tönkretették a jogbiztonságot ( visszamenőleges törvények), kiszámíthatatlanná tették a gazdasági környezet ( menekül a tőke, nincs beruházás), a fogyó jövedelmekből egyre kevesebb adó folyik be a kasszába és a fogyasztás is csökken, amitől a gazdaság mégjobban lelassul.
Mondod, hogy korábban nött a GDP, de a haszon nem maradt itthon. Ez részben igaz, részben nem, mert nagyon sok újabb beruházás is történt ( visszaforgatott haszonból is). Itthon maradt viszont az adójuk, ( ez növekvő bevételt jelentett) rengeteg embernek adtak munkát, akik adóztak és fogyasztottak... tehát ez a gazdaság élénkítéséhez vezetett.
A tőkés haszna pedig nem nemzeti. Az un. nemzeti tőke is eszközöl külföldi beruházásokat..(ott van pl. az OTP, de sokan mások is).... azok nem itthon adóznak, a hasznukat pedig ilyen gadasági környezetben ők sem itt fogják megforgatni, hanem bárhol másutt, ahol kifizetődik.
Azok maradnak, akiket az állam hatalmas pénzekkel támogat, atán mikor megszedik magukat, ők is kedvezőbb helyen fognak befektetni.
Az ilyen kiszámíthatatlan politika ezen felül megterheli a nemzetközi kapcsolatainkat, a bizalom vesztás pedig a CDS felárban, a forint ingadozásban 100 milliárdokban kifejezhető károkat okoz a gazdaságnak.
Ez egy ördögi kör, egy spirál lefele. Nem működk. És minél tovább csinálják, annál katasztrofálisabb következményei leszenk nemcsak rövid, de hosszú távon is.
Asszem, a ketto nem ugyanaz: eveken at tisztes novekedessel termelt a magyar gazdasag, csak epp a haszon nem maradt itt benn.... Ezen is valtoztatni kell/kellett/kellene..."
A gazdaság növekedett és a GDP, meg a költségvetési bevételek is. 2001-ben http://www.allamkincstar.gov.hu/kincstar/koltsegvetes_merleg_1/2# olyan 4000 milliárd forint volt a bevétel, jelenleg 9000 körül van, ha csak a központi költségvetést nézzük. Ezt mondjuk emelkedő adóterhelés mellett értük el.
"Ez a gyakorlatban, ugye altalanos kozalkalmazotti bercsokkentest es nyugdijcsokkentest jelentene. Ez az en szememben egyszeruen egy meglevo szerzodes onkenyes felrugasaval egyenlo."
Akkor életszerűtlen a szerződés maga. Persze bízhatunk abban, hogy a gazdaság mindig nő és sosem csökken a teljesítménye, de az elmúlt 5 évben láttuk hogy ez nem így van. Nem értem hogyan akarod garantálni azt, hogy ne csökkenjenek a kiadások, ha a bevételek is csökennek. Egy ideig persze lehet hitelt fölvenni, de annak a kamatkiadása megjelenik a költségvetésben, másrészt nézd meg Görögországot. Maximum mint vágy fogalmazhatod meg, hogy sose csökkenjenek a közalkalmazotti bérek, meg nyugdíjak. Törekedni lehet rá, nem mondom. A másik lehetőség a pénzrendszer manipulálása, konkrétan a pénzrontás, pénznyomtatás. Ezek a lehetőségek vannak.
"Vegulis ezt tettek, nem?"
Ott a telefon, bank, csekkadó, meg még vagy 40 másik adófajta. És most hivatalosan arra árunk, hogy ez után a sok adóemelés után "felpörögjön a gazdaság". Hát azt várhatjuk.
Ilyen alacsony szintről nem lehet szemlélni a költségvetést. Beszélünk ugye egy durván 14 000 milliárdos kiadásról, meg egy 13 000 milliárdos bevételről országos szinten és statisztikailag is csak 27 000 milliárdos GDP-t tudunk kimutatni, amiben már benne van még a kábítószer kereskedelem, meg prostitúció is már. Kiragadhatunk 1-2 milliárdos tételeket, vagy akár pár milliósakat is, de látni kell, hogy a fő számok nem stimmelnek.
"Vanak olyan joléti juttatások amik ha megszünnek haszon, jelentős haszon nem lesz belőle."
A jóléti kiadások csökennek és ez a lényeg. Persze valójában nem is értem a mondatodat. Ha megszüntetünk egy jóléti juttatást, abból nyilván nem lesz haszon. Ha csökkentjügy az ingyenes utazásra szánt keretet 30 milliárddal, akkor az 30 milliárdal csökkenni fog, persze ezt felfoghatjuk haszonnak is.
Elég ránézni a költségvetés fő számaira, meg az adóterhelésre. Egyszerűen a GDP arányaiban túl sokat osztunk vissza, ezt jelzik a magas adók. Másrészt ha megnézed az idei költségvetési tervezetet (amit azóta időközben alaposan átírtak http://www.parlament.hu/irom39/04365/adatok/fejezetek/fejezetek.htm)láthatod, hogy a költségvetés 60%-a jóléti funkciókat valósít meg. Amíg ilyen magas adók vannak és a GDP stagnálást és visszaesést a kutyaharapást szőrével próbáljuk kezelni, azaz adót emelünk (ne az emberek fizessék meg jelszóval a cégekre, azaz a gazdaságra terheljük az elvárt növekedést) addig itt nem lesz prosperálás. Kb. az a felállás, hogy mivel nem nőtt a gazdaság, de mi szeretnénk többet költeni, ezért kiveszünk pénzt a gazdaságból adók formájában, persze ettől még kevésbé fog nőni a gazdaság, netán csökken is, ekkor újabb adókat találun ki. Nemzetközi tapasztalotok és a józan ész szerint ez sok jóra nem vezet.
Visszatérve a konkrétumokra, attól, hogy kiragadsz néhány elemet, ahol szigorítottak, a fő számok alig módosulnak. Nem a szociális kiadásokhoz kellene igazítani az adóbevételeket, hanem a kiadásoknak kellene együtt mozognia a gzadaság teljesítményével. Vagy fűnyíróelv szerűen visszavágjuk a költségeket, vagy prioritások szerint szüntetünk meg jóléti juttatásokat, mint pl. ingyenes vagy kedvezményes utazás vagy ezek kombinációi. Ezek az intézkedések népszerűtlenek lesznek az érintettek körében, ezért nem lépik meg.
Én a költségvetési számokból indulok ki, meg az adórendszerből, szóval a tényekből. Ez a kormány másodlagosnak tekinti a hosszútávú gazdasági kérdéseket, a rövidtávú népszerűségre optimizál. A gazdaság fejlődését nem szolgálják a magas adók, a havonta változtatgatott szabályozók, a jogbizonytlanság, a fenyegetések, meg az olyan magyarázatok, hogy "ne az emberekkel fizettessük meg". Az EU, látván Görögországés más államok csődjét, nyilván szeretné elkerülni az adósságcsapdát, ezért határoz meg szigorú költségvetési deficit korlátot. Az IMF meg a pénzét szeretné visszakapni, de az már csak egy csőd gondnok kb. Szóval az alapfelállás az, hogy rövid távú népszerűségi érdekekért nem hagyják bedőlni ezt az országot. Persze bele nem szólhatnak, el lehetett zavarni az IMF-et. Az EU-t csak azért nem, mert fejlesztési támogatást ad, azaz közvetlen euró milliárdokat, hogy felzárkózzunk.
Szerintem az elmúlt nyolc évben túl sok hitelt vettünk föl szociális kiadásokra. Ezen kiadások sajnos azóta sem csökkentek, pedig a gazdaság nem nőtt azóta. Amíg ehhez nem nyúlunk hozzá, lényegében az elkúrás folytatódik.
Mi a bajod az IMF-el? Az egy finanszírozási szervezet, aminek tagjai vagyunk. A költségvetési hiányt meg mi hozzuk össze magunknak. Valóban magasak a szociális kiadások, csökkenteni kellene. A cégekre kivetett adók meg csökkentik a gazdaság növekedési lehetőségeit. Nem véletlen, hogy szinte az összes hazai közgazdász is Orbánék ellen fordult. Már nem támogatja őket senki. Szerintem összeesküvést látsz ott is, ahol nincs.
és mi a fenének kell a kormánynak hazudoznia? ha nincs megállapodás, mert a pávatánc nem tetszik nekik, magyarán a kettős beszéd, mást mondunk, meg mást csinálunk, akkor legyen kire fogni?