Az MGB mellett Wartburgjaim vannak, 1963-as Coupe, 1964-es 3-ajtós Kombi (ebből kb. 3 db-ról tudok Mo-n az enyémmel együtt), 1965-ös (de már 66-os modellévű) kiskerekű Limousine és DeLuxe. Ez utóbbiból kabrió lesz, már gyűjtöm hozzá az alkatrészeket (a két ajtó már megvan). Meg két autó alkatrésznek. A youngtimer kategóriából egy gyári állapotú Citroen AX 4x4 van még nálam. Ez nem túl gyakori autó még Franciországban sem. Csak 4 évig gyártották, viszonylag kis darabszámban, mivel a komoly összkerékhajtása miatt elég drága volt.
A hétvégén motorindítás lesz az MGB-nél, meglátom, hogyan muzsikál. Remélem nem ér kellemetlen meglepetés. Közben majd fényképezek is, és felteszem.
AMi a kocsit illeti - szemre ugyan jó állapotban van, de azért itt ott vannak rozsdák. Ahogy a lehetőségek engedik, biztosan újra fogom fényeztetni.
A motor az ismeretlen tényezö, és persze minden más a hajtásláncban. Az biztos, hogy most nem lehet elinditani, mert a karburátosa hibás. Ez a jobbik eset... a rosszabbik az, ha a Judson kompresszorral van baj, mert annyira ritka, hogy aranyárban vannak hozzá nagyon nehezen felhajtható alkatrészek. Most még nem tudom, pontosan mi is a gond vele.
Hogy miért vettem meg az MGA-t? Mint irtam, 2003-ban nekiálltam egy kit car-nak. Mikozben folyamatosan irodalmat, ötleteket, stb. kerestem a neten a kit car-épitéshez, gyakran lyukadtam ki a régi Triumph-pknál, MG-nél. Egy csomó alkatrészt onnét emeltek át a kit car-tervezők. Igy aztán addig-addig nézegettem MG alkatrészeket, mig utána néztem magának az MG-nek is.
Egy másik szálon is 'futott a cselekmény' - a kit car-k forgalomba helyezése egy hosszú távú játszmának tünik. Müszakilag tavaly óta lehetséges, de most a regisztrációs adó, és a forgalomba helyezéskor megkövetelt EURO4-es motor teszi lehetetlenné ezt. És mert türelmetlen vagyok, és szeretnék már örömautózni, ezért gondoltam, hogy a kit car mellé kellene egy olyan gép, ami nincs túlautomatizálva, elektronizálva, és még formára is tetszik. Nekiálltam keresni gépeket. Igazából egy Austin Healey-t szerettem volna, de arra soha nem lesz pénzem. Restaurált gépet sem tudnék megfizetni... és ekkor találtam ezt az MGA Coupe-t, ami a piaci árakhoz és gép-állapotokhoz képest meglepöen jónak látszott. (Majd persze a végén derül ki minden.) Igy aztán hétfőtől kezdve két autón dolgozom... meglátjuk, hogy győzöm pénzzel és idővel. (Ebből a pénz a súlyosabb probléma.)
Az tényleg érdekes, hogy a Coupe miért ilyen 'nyomott áron' megy a piacon... egy ugyanilyen évjáratu roadster lényegesen drágább. Én biztosan nem tudom megmagyarázni a dolgot, de a elenség most kapóra jött.
Hogy kicsi e az utastér... Valamikor tavaly volt egy egyesületi látogatás a garázsomban, ahol a tagtársak sorra 'végigülték' a Fury-t, amit épitek. Az egyik tagtárs olyan magas lehet, mint te, és ráadásul nem is sovány. Ö is szörnyülködött, hogy nem fér bele a Fury-ba, aztán amikor beleült, szépen elfért. (Én meg azon csodálkoztam, hogy ö mit csodálkozik, hisz' van neki egy Lotus Seven-je, és abba is simán belefér.) Nos, hétfön majd többet tudok irni a helyröl. Az igaz, ebben az autóban nincsen csak két ülés.
Amúgy az általad irt szövegből mintha az derülne ki, hogy neked már vannak veterán autóid? Ha igen, akkor te szakértő vagy ezen a területen is!
Szerintem itt ketten leszünk. Én szakmabeli vagyok (iü. gépjárműszakértő), a harmincas éveimnek pont a közepén. Már nagyon régóta tesztett az MGB, érdekes módon én a Coupe formáját sokkal szebbnek, harmonikusabbnak látom, mint a Roadsterét. Az is érdekes, hogy bár a Coupeból kevesebb készült, olcsóbb, mint a Roadster. Az MGA is tetszik, de az árakat és az alkatrész beszerezhetőséget látva (van pár veteránautóm amikhez már csak bontva lehet sok alkatrészt beszerezni) a B-nél maradtam. De mindenképpen krómos kellett. Az MK I-ek nagyon lepusztultak voltak, MK II-ből viszont van választék.
Megnéztem az A Coupe utasteréről pár képet, hát nem egy táncterem, lehet hogy el sem férnék benne (186 cm vagyok), a B sem túl nagy nekem, de még pont jó. A hátsó ülés(pad) viszont szereintem max 10 éves gyerekeknek jó, kisebbnek tűnik a fejtér, mint a kispolszkiban.
Amúgy a B-nél is a kardánalagút jobb oldalán van a kézifékkar. Szerencsére az én autómon nem alakítottak semmit (lásd a képet), max a rozsda rágcsálta meg kissé (többé). FFU, a Te autód viszont igen szépnek tűnik, teljesen működőképes is? Hogy döntöttél egy ilyen veteránautó mellett, amit nem is igen ismernek Magyarországon?
Elsöként hadd mutatkozzam be. Pécsett lakom, humán végzettségü vagyok. Amkor elmultam ötve éves, nekiálltam egy kit car épitésének, illetve annak a harcnak, amelynek eredményeként megalakult egy egyesület (Magyar Kit Car Klub), és megváltozott egy jogszabály, amely korábban kategorikusan tiltotta nálunk bármiféle jármü összeépitését.
Harmadik éve dolgozom a kit car-on, illetve egyesületi tagtársaimmal együtt hadakozunk az ostoba jogszabályok, a hatósági hülyeség ellen.
A kit car épitéséről van is egy elég primitiv (ennyire értek csak a wbehez) oldalam - hogy másoknak is kedvet csináljak a kit car-ozáshoz: http://www.kitcar.hu
Mivel a kit car-ok forgalomba helyezése elött még mindig sok a jogi akadály, hogy ne maradjak 'élvezetek nélkül', ezért egy veterános találkozó hangulatán felbuzdulva, a családi békét 'szétrugva' elkezdtem a kit car mellé keresni egy másik igazi autót is.
Mint pizo, néhány (egész pontosan két) hete én is vettem Hollandiából egy bal oladli kormányos MG-t, egy 'A' Coupe-t.
Az autó gyártási dátuma 1957. június 30. Az enyém az 1138-ikként gyártott autó (A legelsöként gyártott MGA alvázszáma 10101 volt, az enyém a 11239 alvázszámú gép.) Az MGA Coupe-böl 1500-ös motorral 1956 és 1959 között összesen 6272 darabot gyártottak. (Utána már 1600-os, illetve un. twin cam motorokkal jöttek ki a Coupe-k.)
A gép még nincs itthon, talán ezen, vagy a jövö héten érkezik meg.
Az MGA tehát az elsö szériából való, 1500-ös motor van benne. Egy korábbi tulaj az 50-es évek végén kit-ben kapható turbofeltöltöt épitett rá a motorra. Ezt az 'ös-turbofeltöltöt' egy Judson nevü amerikai cég konstruálta, illetve gyártotta. A Bogarasok körében biztosan ismert, mert tömegesen ök 'tuningolták' ilyen 'supercharger'-rel az autóikat. A Judson-ról sajnos szinte semmi doksit nem lehet találni, pedig pont az a hibás, egyébként üzemképes, kicsit rozsdás a gép.
Ugyancsak valamelyik korábbi tulaj sajnos átépitette a müszerfalat, illetve az eredeti helyéről (a kardánalagut jobb oldala) áttette bal oldalra a kézifék karját is.
Most azt tervezem, hogy a kit car komótos épitgetése mellett nekiállok restaurálni az MGA-t. (Ennek lépéseit ugyancsak szeretném feltenni a net-re, hadd okuljanak belöle mások is - a www.kitcar.hu oldalra.
Végül itt egy kép az MGA-ról. Az autókereskedés elött készült, még Hollandiában.
Pár hete vettem Angliában egy MGB GT Coupet, még ott a tréleren látható. Jobbkormányos MK II (krómos), 1973-as, még a régi, D-típusú overdriveval, 2 db. 6V-os akkuval a hátsó ülés alatt, eredeti, még nem lakatolt, és így korrodált állapotban, motor OK, fékek és kuplunghidraulika a sok állás miatt berohadva, belűl szép, szinte hibátlan, hihető a 98000 mérföldes óraállás. Érdekesség, hogy a B karos lengéscsillapítós volt egész a gyártása végéig (1981). A bódéval azért kell foglalkozni, de mivel igen alkami vétel volt, nem bírtam ellenállni.