igen, videofelvétel volt, tudom. ez persze lehet egy kis confuse-akció, hogy egyesek próbáljanak erre asszociálni, aztán mégsem. de ennek igy kevés értelme lenne. én arra szavazok, hogy az a hernyó Breen host body-ja:)
Annál a Breen-felvételnél utána maga Alyx is konstatálja, hogy csak magnófelvétel volt a Breen-es jelenet. De abban igazad lehet, hogy ha nem akarnának valamit a készítők még Breen-nel.
Még Eli és Dr Kleiner kapcsolatához: a Collector Editionhoz adott füzetke szerint Elinek egy Bullsquid tépte le a lábát akkor, amikor menekülés közben Dr Kleinert igyekezett áttuszkolni a City 17 kerítésén. Tehát a City 17-be már biztosan együtt mentek.
az amlytett novaprocpektes részt csináltam most újra másképp. két szintről jön a kombájn, a két folyosóról, és a két emeletről. a folyosókat eltorlaszoltam, ott szépen tömörülnek. így csak egy oldalról jön a támadás, amit szépen turretekkel hárítok. közben, ha a dobozok mögött összegyűlt elég delikvens, bedobok egy gránátot:) persze ezt csak egyszer lehet eljáccani, mer' a gránát széttöri a dobozokat, és át tud jönni a többi, de azok már csak a vége.
ha az emeletről megyek, a portásszobából, beviszek két aktaszekrényt (zöldet), hosszába állítom, és ha jön valaki, gravitygunnal zutty...szeva:) egy büdös lőszer nem fogyott:)
valamilyen szintű haladást sikerült elérni, de nem az igazi. exploit napló.
a hordók beljebb telepítésével sikerrel csapdába csaltam egy combine-t. de ez nem valami nagy szám, mert onnan lődöz, csodálatos rálátása van az idióta citizenekre, akik ahelyett, hogy menekülnének, leállnak vitatkozni vele. ez az ötlet nem vált be.
hordó telepítése a kötél alá: nem ér semmit, félrelöki.
hoppermine telepítése a kötél alá: fényesen működik, egy combine auto killed. de ez sem valami nagy eredmény, mert a nyitott területen érkező combine nem ellenfél, egyszerűen faképnél kell őket hagyni. tehát ez a "működik, de minek" esete.
a következő terv a hasznos tárgyak átszállítása a csarnokba.
terv1: robbanó hordó telepítése a jobb oldali ablakba. ez csak azután lehetséges, miután az elite átrendezte a terepet. ezt tegnap megpróbáltam, de a mocskok szétlőtték a kezemben a hordót, aztán nem volt kedvem tovább próbálkozni.
terv2: hoppermine telepítése az ablakba.
terv3: rengeteg hordó telepítése az ablakba, hátha sikerül kimásznom, és megnézni, mi van odakinn. B-terv: hátha nem tudnak bejönni!
exploit??!! azé'mer máshogy csinálom, mint ahogy a manuálban van? ugyanmá'... h avágrevalahára összejön a map editálás, akkor a lehető legnagyobb szabadságot fogom létrehozni a pályáimon. hogy méltó legyen a az eredeti HL-szlogenre, emlékeztek? Run - Think - Shoot - Live. Nos, ez a HL2ben mégcsak valamennyire, de EP1ben elveszett, már leirtuk, hogy miért is.
végtelen vitának tűnik ez így, megint csak elismételted, hogy amire a készítő nem gondol, az exploit. de amiről te beszélsz, az nem játék, hanem film. ismétlem: nem az számít, hogy egy megoldási módra gondoltak-e, hanem hogy létezik-e. a hl2 előnye volt, hogy mindenki megtalálhatta a személyiségének és pillanatnyi hangulatának megfelelő megoldást. az nem érv, hogy a turret cipelésekor nem kell gazdálkodni a lőszerrel. pont az a lényeg, hogy van, aki rambózni szeret, rohamozni, futtában fordulásból fejre lőni, stb, van, aki meg lassabb, kevésbé akciódús megoldást keres. ha már tereltél át öt darab turretet szobák és lépcsők hosszú során, akkor tudod, hogy ez nem a könnyű megoldás, hanem az egyik megoldás, aminek megvan az ára, és megvan a haszna. ha ez véletlen volt, hát akkor mázlisták.
Azzal a részével egyetértettem, hogy az Ep1-ben sokkal kötöttebb pályán lehet csak mozogni, nem igazán vannak újrajátszásonként egyedileg kivitelezhető megoldások, és ez sokat csökkent az élvezeti értékén.
Arra akartam rámutatni, hogy azoknak a dolgoknak a jó része, amikkel a HL2 végigjátszása során trükközni lehet, nem tudatos tervezés eredménye, hanem csak úgy sikerültek; a pályatervezők (meg valszeg a teszterek se, hogy észrevegyék az ilyesmit) még nem rázódtak bele abba, hogy egy ilyen rugalmasan használható fizika mennyi kerülő utat tesz lehetővé, amivel a játék nehezítésére vagy érdekesebbé tételére szánt feladatok egy része nem tervezett módon kiiktatható, vagyis exploit.
Ezért tekintem exploitnak pl. a turret hurcolást, mert a készítők nem úgy gondolták a játék végigjátszását, hogy egy végtelen lőszerrel rendelkező, magától célzó fegyverrel a kezedben egyszerűen végigsétálj az egészen, gyakorlatilag megszüntetve így a lőszerrel való gazdálkodás, meg a pontos célzásra törekvés (meg úgy egyáltalán bármilyen egyéb fegyver használatának) problémakörét.
Az Ep1-re megtanulták ezeket a kerülőket felismerni és kiszűrni, talán át is estek a ló túloldalára, mert így most a feladatok úgy és csak úgy működnek, ahogy meg lettek tervezve, viszont ettől meg egysíkúbb a játékmenet.
A harmadik (vagy legalábbis valamelyik későbbi) iteráció talán végre az lesz, hogy megtanulnak irányítottan alternatív megoldási módokat kínáló feladatokat készíteni; lehet trükközni, de nem játékelemek kiiktatásával, átverésével, hanem észrevéve a gondosan (és szándékosan) elhelyezett/felkínált, ám nem feltétlenül nyilvánvaló trükközési lehetőségek valamelyikét ("jé, hát ezt ÍGY is meg lehet csinálni, én meg itt szenvedtem...?").
(Egy ilyen hely van az Ep1-ben is, a harmadik lightbridge, ahol be kellene lőni a powerballt egy átlátszó pajzs mögé; ha nincs kedved ezzel vacakolni, akkor kis járkálást követően rájöhetsz, hogy egyszerűen oda tudsz menni a ballsocket fölé, és közvetlenül belelőni egy gömböt. Az ide rakott kommentár szerint ezt direkt hagyták benne.)
És akkor már majdnem ott tartanánk, hogy a játékos szabadsága tekintetében vissazérkeztünk a Deus Ex mindeddig veretlen, de talán még csak meg sem közelített színvonalához, ahol adva van egy map, rajta összegyűjthető erőforrások, legyőzendő ellenfelek, meg egy vagy több feladat, de hogy azt hogyan, milyen sorrendben, milyen útvonalon teljesíted, az szinte kizárólag csak rajtad múlik. Egy olyan koncepcióval, meg a HL2 fizikájával felépített játék kb. mindent vinne a következő pár évre.
marhaság, ami szabályos, és a játék világának logikájába belefér, az nem exploit. exploit az, amikor az első HL2 sandtraps végén az antlion kinghez lemászós részen dobozokat dobok le a felső sziklaszintre, majd leugrás után azokon visszamászok, és így a parti részen nem jön több antlion, szabadon lehet mászkálni. ez nyilván szabálytalan. de amúgy minden tárgyat oda viszek, ahova akarok.
nem sikerült egyébként igazán megértened, hogy mit akarok mondani. exploit vagy nem, ezek miatt mindenki személyreszabott megoldást választhatott magának. engem nem érdekel, hogy meg lehet-e magyarázni valamit, hanem, hogy az jó-e végeredmény. a HL2-t újra lehetett játszani tízszer, és mindig volt benne valami új. ez ep1-et kétszer még érdekes volt, harmadszor már sokszor unalmas volt, és rossz volt, hogy szinte semmit se tudok változtatni a dolgok menetén, hiába tudom, hogy mi lesz, nem tudok felkészülni rá sehogy. ez nem jó.
liftes rész: az jó nehéz, de simán megcsinálható. szerintem illeszkedik a többi részhez, nincs azzal semmi baj. a baj csak az, hogy nincs idő ott sem szervezkedni, ha lekapcsolódik a lámpád, hamarosan megjelenik egy-két zombi, csak hogy ne unatkozzon az ember. így persze folyamatos a prés, nem lehet gondolkodni. itt másodszor azért sokkal könnyebb. akkor már értettem, hogy egyrészt nem szabad futni, soha!, mert kimeríti az energiát. másrészt a fáklyákkal hozzáérve a zombikhoz azok kigyulladnak. hozzájuk is lehet vágni, aztán felkapni és vinni tovább. mindig legyen legalább 2-3 lángoló zombi a lift körül. így át lehet vészelni elég könnyen. de sajnos uralni a helyet még nem sikerült.
Alyxet egy vortigaunt menti meg, ez már a teaser trailerben is benne van.
Azoknak egy része, amiket így kiemelnek az Ep2-ből, az Ep1-ben is benne voltak, csak kivagdalták őket (lásd eggyel lejjebb).
Az anti-strider fegyver meg gondolom a ministriderek ellen kerül be. Ez a ministrider ötlet egyébként nekem a HL1-es houndeye-okat juttatta eszembe első ránézésre, azok nagyon jópofák voltak. :)
Volt valahol egy humoros screenshotom velük kapcsolatban(akkor még voltak igazni ingame capture humoros shotok, nem ilyen Garry's Mod-al csinált szarok, amikkel most van tele a net); egy houndeye pislog félrebillentett fejjel erősen lefelé, a lába előtt landolt gránátra (képaláírás: "Aww, poor houndeye..."). :)
Az általad felsorolt ügyeskedések effektíve exploitnak számítanak (leginkább a turret végigcipelése az egész játékon), azért is tervezték ki az ilyeneket nagy műgonddal az Ep1-ből; ezzel speciel egyet is értek.
Nem véletlen például, hogy az átprogramozott rollermine csak addig marad aktív (sárga), amíg a terület gate-elve van, amint megnyílik a továbbjutás útja, átvált pirosba és felrobban, hogy ne tudd az egész játékon keresztülhurcolni. A tripod gunokat is valószínűleg ezért hagyták ki (a kórhászi részben, ahol van egy elaknásított folyosó, a végén egy erőtér, mögötte meg két fali turret, eredetileg tripodok lettek volna, de aztán áttervezék azt a részt), mert ott nem tudták volna megindokolni, miért válik üzemképtelenné a fegyver, ha kiviszed arról a helyről, ahova szánták (mondjuk kaphatta volna az energiát egy adott hosszúságú kábelen át egy fali Combine energiaterminálból; ha túl messzire viszed, azzal kihúzod a dugót, és a turret leáll).
Hoppereket én itt-ott tudtam használni, főleg zárt térben használhatók, ahol nem lehet őket kikerülni; nyílt térben jó, hogy a katonák kikerülik, azért van az AI-juk, hogy ennyire ne lehessen azért megszivatni őket. De jobbára azért inkább csak RPG üzemmódban jók, gravgunból kilőve. :)
Antlion guard-ot én épp tegnap csak hordókkal intéztem el, egyszer se lőttem rá, csak ráhajigáltam az összes hordót, ami a téren el volt szórva; még maradt is néhány tartalékba. Szóval meg lehet azt csinálni úgy is, csak el kell fogadni, hogy sérülni fogsz. A cél nem az, hogy folyamatos 100/100-on játszd végig a játékot, hanem hogy végigjátszd, ha néha 10 hp-val kell menni, akkor annyival. Legalább van egy kis izgalom. :)
De összességében azt én is igaznak érzem, hogy HL2-ben többet lehetett trükközni a tereppel/tárgyakkal (Ep1-ben olyan igazi fizikai rejtvény is talán csak kettő van), jobbak voltak a csaták; Ep1-ben nagyon sok zárt térben zajló csata van, amivel az AI nem sokat tud kezdeni, elvégre be van zárva, vagy eléd jön, hogy lelőhesd, vagy nem, más lehetősége nincs, bár azért gyakran próbálnak fedezékben maradva lőni.
Viszont, ahogy azt az előző hozzászólásban megjegyeztem, ez részben (de lehet, hogy főleg) azért van, mert az Ep1-ből szinte mindent kivágtak, ami így utólag érdekesebbnek tűnik, mint ami végül benne maradt. Mire végeztem a magyarítás készítésével, kezdtem nagyon sajnálni, hogy egy eredetileg igen jó kis játékból ez lett... :S
A closedcaption fájlban benne van az összes szöveg, amit valaha írtak az Ep1-hez, a kivágott részeké is, így elég jól össze lehet rakni, mi minden lett volna még benne. Sokkal nagyobb utcai harcok például, ellenállókkal támogatva, közös strider/gunship lelövés (talán nem is egy), egy-két kihagyott puzzle, Alyx eredetileg tervezett képességeinek egy részét is kidobták, stb. Ráadásul a legtöbbet azt követően, hogy már 100%-ra megcsinálták, aztán pár playtester beszólt, hogy szerintük ez szar; zutty, már repült is ki az a rész a játékból.
Egyébként meglep, hogy a Lowlife végén a lift előtti harcot nem említi senki, na szerintem meg az lett baromira rosszul balance-olva, vért izzadtam, mire medium nehézségen sikerült úgy fél óra újratöltögetéssel megcsinálni. Mikor már a második turbózombi rohangál körülötted, és épp egy újabb zombine kezd bőszen integetni a gránáttal mikor a lámpád az utolsó egység energiát fogyasztja, akkor igen ízes káromkodás-kombinációkkal lehet gyarapítani édes anyanyelvünket.
pontosan! ezeket mondtam akkoriban én is. de HL1 vs HL2 viszonylatban is megvannak ezek. HL1ben megvan az az érzésed, hogy egyedül vagy, oldd meg ahogy tudod, nincsenek "piros nyilak", á'la EP1. HL2ben még megvolt a szabadság. Nekem a Novapropektben (is) volt egy ilyen. az a rész, ahol le kell ugrani a korlátról, van két folyosó, három reprogrammált turret. egészen addig, amíg meg nem fogod a harmadikat, nem jönnek a katonák (hülye script). official módszer, hogy odalent éld túl valahogy. mielőtt a turreteket a helyükre raktam volna, összeszedtem 6 ládát, épitettem egy lépcsőt, amin visszamásztam az emeletre. a harmadik turretet elvittem magammal fel, bementem a portásszobába (vagy mi az), és a kombájn szépen egyesével kettesével elhalódott, alig fogyott pár szem skuló:) ilyet EP1ben sosem.
a másik faszás szitu még az antlion guard ellen volt a börtönmosdóban, ahol egy szem lőszerem nem ment el, ellenséges turretekkel oldottam meg, merhát' azok a szörnyekre is lőnek.
vagy a BMese east előtti helivadászatnál. franc fog körözni ott a boattal. be egy üres nyitott konténerbe, aztán akárhányszor odaért a heli, beledurrantottam párszor. szegényem 3 sorban okádta az aknákat az ő kis scriptje szerint, ami persze felesleges is volt:)
a citadel előtti résznél, a striderharc előtt. vannak azok az alattomos kis földből kibújó turretek. gravgun, asztal, pad, szekrény felborit, és viszem magam előtt guggolva, odateszem elé, oszt csók:)
sztem a következő mégennyire sem fog tetszeni. talán beépitenek Gordon helmetjébe egy AutoSearchPath devicét, ami "piros nyilakat" rajzol a terepen, az egyes tennivalókat megszámozva, és HUD-on kiírja mellé, mit, mikor kell csinálni, az ízi módban a kombájn talán először meg is kérdezi, szeretnék-e harcolni, vagy...
-Ön egy hülye gamer?
akkor:
-Squad! Harakiri! Now!
és utolsó lehelletével kitört belőle egykori emberi mivolta, romantikus meghaltamegtértgonoszkatonadeutoljáramégsegítahősnek féle zene kíséretében megadja a linket a végigjátszáshoz, amit be is pastez a zexplorerbe, de egy nextet majd kell nyomni azért...:)
erről jut eszembe, van egyáltalán az ep1-ben easter egg? nekem nem tetszik ez az epizodikus megjelenítés, szerintem ezért lett ez a rész szárazabb. sem komoly taktikai szabadság nincsen, se easter eggek (most nem a G-men megjelenésekre gondolok, mert az szerintem kismiska, hanem a fantáziadús dolgokra).
mit hiányolok:
hl2-ben voltak pl egy hely, a water hazard részben, amikor egy házikóba lehet felmászni, aztán egy csigán leengedni egy ládát a vízbe, benne hasznokkal. na ottan ha az ember kiügyeskedte magát a gerenda végibe, onnan be lehetett látni az egész környéket, city 17 régi városrésze, kupolás szép házak,mögöttük a nexus, és a citadel, középen-jobbra zöld területek által megszakított lakótelepek, egészen jobbra nézve meg az indusztriális külső részek. ezzel szemben az ep1-ben az összes igazán jó látvány be van keretezve, és nagy piros nyíl mutat rá, hogy ide nézzél ecsém, ezt nem magunknak rajzoltuk ám! (ezt ők úgy hívják, hogy vista.) nagyon fasza, elsőre üt, de másodszorra szeretnék kicsit keresgélni, ügyeskedni, és találni különleges dolgokat.
a hl2-ben ellenséges sentry gunokat okosan tudtam használni, a sajátokat elvittem egész meszire, idejekorán blokádokat építettem a combine elé. ártalmatlanított rollermine-t vittem magammal zombik ellen. tárgyakat vittem magammal, amiket később jól tudtam használni, szinte mindig volt nálam egy kis fém szekrény, tégla vagy hoppermine. az ep1-ben eddig nagyon kevés trükközési lehetőséget találtam. szinte mindig azt kell csinálni, amit a készítők gondoltak, nem választhatok a rambózás és a ravaszkodás között. mit találtam eddig? a legvégén, amikor az embereket kell az állomásra kísérni, megpróbáltam a hopper-eket úgy elhelyezni, hogy később jól felrobbantsák a combine-okat. csakhogy a combine elég ügyesen elkerüli őket, egyszerűen elszalad, amikor felugrik a hoppermine. néha sikerült csak egyet-egyet elkapni így. legközelebb megpróbálom a köteleik alá telepíteni, hátha úgy megy. kis győzelem: öt hordóból építettem falat a rámpára, ami a combine felől nézve a jobb szélen egyenesen az állomásépület bejáratához visz. így legalább arról nem tudtak jönni, de hát jöttek máshonnan. na az is most jut eszembe, hogy ha nem elé építem, hanem a rámpa után, akkor csapdába kerülnek, és könnyen le lehet vadászni őket. majd ezt is kipróbálom. de az autók mind be vannak betonozva, nem tudom átrendezni sem a terepet. másik példa: az udvar az antlion kinggel. itt van még a legtöbb sikerélményem, de ezek is kicsik. a fent található health izéket szépen ki kell lőni a gravunnal kb a placc közepére. mintha volna ott egy robbanós hordó is, nem tuti. amikor a szörny a combine-t aprítja, nem szabad nézni, hanem iziben három hordóval kezelni, majd elrohanni hátra, és az autókkal befedeni a lyukakat. ha minden flottul megy, ez sikerül, mire az összes combine elfogy. ha nem, akkor némi szörnykerülgetéssel célszerű a második autót is a helyére lökni. kicsit nyugisabb a folytatás. az egyetlen pont, amit a rovar nem tud fellökni, az a géppuskafészek középen. a körül keringve elég jól el lehet kerülni az ökleléseket. de hordódobálásról ne is álmodjunk, mert nem lehet tőle eltávolodni annyira.
A Steampowered fórumán jelent meg egy érdekes bejegyzés, ami jó pár infót árul el a 2006 karácsonyára tervezett Half-Life 2: Episode Two játékról. Úgy tűnik Alyx ismét előkerül majd, mivel túlélte az utazást (azt ne kérdezzétek hogy :) ), a Gravity gun új funkciókat kap majd, egy új járgány és egy új fegyver (Strider buster) is előkerül, ráadásul megtudhatunk pár dolgot GManről is. Oh, a két legjobb dolgot a végére hagytam: hatalmas csatákra számíthatunk, ahol rengetegen harcolnak majd, igazi, gondolkodtató feladatokat építenek be, főleg a fizikára alapozva és a hab a tortán: lesz egy új multiplayer mód is! Aki már feltalált egy időgépet az kérem feltétlen szóljon és mehetünk megvenni a kicsikét :D!
A "mindentudó vortigaunt" a csónakos rész végén nem az egyetlen amelyik ezt mondja. Pontosan ugyanazt a szöveget mondja el a Colonel Odessa Cubbage melletti vortigaunt is. (Az a rész, ahol megkapod a rakétavetőt)
Hl2-ben van ehhez egy kis easter egg, a Black Mesa East előtt, még a duzzasztó innenső oldalán van pár vasráccsal lezárt nagy cső egy betonfalban. Az egyiken van egy rés, amin be lehet mászni (kell hozzá trükközni egy kicsit, mert alapból nem lehet elérni), mögötte egy alagút, nagyon erős szennyvízzel (alig marad valami hp-d, mire átérsz rajta), annak a végén meg egy vorti sütöget egy headcrabet nyárson. Lehet vele beszélgetni egy darabig, ugyanazokat mondja, mint a másik annál a megállónál a Water Hazard-on, ahol felfegyverezik a siklócsonakot.
A vortiknak eredetileg sokkal több szerepük lett volna a HL2-ben, pl lett volna olyan csata, ahol együtt lehet velük harcolni (hihetetlen mennyiségű anyagot szoktak kivágni a játékokból, az Ep1 például lazán 2-3 órával hosszabb lehetett volna, ha nem vágják ki kb a felét a végén; HL2 Director's Cut, anyone...? :), így írtak nekik egy csomó szöveget. Azonban mivel szinte az összes ilyen jelenetet kivágták, a szövegekre se volt már szükség, de hogy ne menjenek kárba, először megcsinálták azt az easter egg-et, aztán mivel azt nem volt túl könnyű megtalálni, betették a szövegkészletet a csónakos részhez is.
ha figyelitek az ep1-ben az emberek beszélgetését, azok is mondanak tanulságosakat. most viszont nem egy tanulságosat, hanem egy érdekeset fogok idézni, valami olyasmi, hogy "headcrab-nek hívják őket, de hidd el nekem, az ízük még csak nem is hasonlít rákra". hiába, az ember mindent megeszik :)
Igen, úgy tűnt, hogy Gordon bátyám kilőtte alóla a portált, de szerintem nem lépett meg. Emlékezz az EP1-re: Gordon ás Alyx belépett abba a szobába, ahol volt ez a hernyó-lény. MIelőtt kijött volna a kamrájából, egy videobejátszás ment a projektoron, ahol Breen a hernyóval beszélt, az a jelenet, amikor a gravity gunt hátrahagyva meglépett a lifttel. "A host body? You must be joking!..." Valami ilyesmi volt a mondat. Szerintem Breent magába "vette" valahogy ez a hernyó, mikor látták, hogy Gordon szétbombázza a portált. Amikor az Ep1ben kijött a videobejátszás után a kamrájából, bement a teleportba, előtte valamiféle hullámokat(?) bocsátott ki, gondolom meg akarta ölni a két betolakodót. Aztán ellépett. Esküdni mernék, hogy Breen volt az a hernyó. A felrobbanásakor egy mondat hallatszott Breentől: "You need me!" Ezt szerintem már nem Gordonhoz intézte, hanem másokhoz.
A Breen és Nihilanth közti hasonlóság nekem is egyértelmű volt, mármint az adott fajra irányuló szerepüket betöltve. Azzal a kivétellel, hogy a Xen-lényeket míg lehetett irányítani -kivéve a vortikat- az embereket kevésbé, közülük párat -pl Gordon- egyáltalán nem. A Vortikat talán pont azért ölte a Combine, mert képesek voltak ellenállni. HL2: a Water Hazard részben, ahol a vorti felszereli a tau cannont a hajóra, igen érdekes dolgokat mond! Érdemes végighallgatni. Említi a Black Mesat, Nihilanth-ot, és a többi kapcsolódó dolgot, bár eléggé rébuszokban beszél.
Szóval, nekem 95%os meggyőződésem, hogy találkozunk mi még Breen-el később.
"Az a sugárzós-kőforgatós izé tényleg jó Eli laborjában, és azt nem tudom, ki vette észre, hogy Kleiner laborjában az egyik munkaasztalon meg van egy működő mini teleporter, amivel mindenféle tárgyat lehet ide-oda teleportálni, amit csak ráteszel. :)"
Az nekem is egyből feltűnt. Asszem alapból egy kaktusz van rajta.
Breen nem lépett meg, mivel ledurrantottuk alóla a teleport reaktort mielőtt átlőhette volna oda, hova menni akart, így helyette egy kicsit ropogósra sült. Azok a nagy lárvaszerű izék a Combine Advisor-ok (feltehetően ők az a faj, ami az egész Combine-t irányítja), ők felügyelték a műsort az elfoglalt világokon, így a Földön is, Breen csak a reklámemberük volt. Az Ep1 végén kiderül, hogy egész sokan voltak a Földön, legalábbis a Citadellából minimum egy tucat pod indult el a robbanás előtt, és a commentary-ban is szó van róla, hogy az Ep2-ben lesz fontos szerepük az Advisoroknak, ezért kellett őket kicsit jobban bemutatni már az Ep1-ben.
Nihilanth Breen Xen-re rendszeresített változata volt, magyarul ő volt az ottani Combine kapcsolattartó, azzal a különbséggel, hogy az Overseer-ek (ami Nihilanth is volt) telepatikusan tudták irányítani az alattvalóikat, plusz Nihilanth technikai eszköz nélkül tudott portált nyitni, ezért kellett őt likvidálni az invázió megállításához. A Combine akkor rögtönzött megoldásként Xen-en keresztül próbálta először lerohanni a Földet, az ottani, már Combine-uralom alá hajtott lényeket használva, mivel akkor ők maguk még nem tudták, hova kellene jönni. Aztán később valahogy csak kiokoskodták, és akkor jött a Seven Hour War.
Az a sugárzós-kőforgatós izé tényleg jó Eli laborjában, és azt nem tudom, ki vette észre, hogy Kleiner laborjában az egyik munkaasztalon meg van egy működő mini teleporter, amivel mindenféle tárgyat lehet ide-oda teleportálni, amit csak ráteszel. :)
A Blue Shift-ben Calhoun kimenekített 3 tudóst, egyikük fekete volt, elképzelhető, hogy ő volt dr.Vance. Szerintem is kapcsolatban voltak, erre több helyen utalnak a HL2 captionjai. Már az elején, ahol "Dr.Kleiner's portal is almost working...", mondja Alyx baby, ráadásul két ugyanolyan portál van Elinél és Kleinernél is, talán együtt fejlesztették ki.
A katasztrófa oka szerintem is ez volt. Sőt, egyértelmű! A HL1 Xen-es részén, majd a vége felé, van egy hely, ahol van mégegy ilyen, a test chamberben levő berendezéshez hasonló. A közepén levő kristályra X,Y tengelyek körül elfordítható egység volt, ami sugarat bocsátott ki. Egy bizonyos pozicióban lett jó, és ott kezdődött a nemulass. Előtte is látszott, hogy tele van HEV suitos hullákkal minden, szóval ott sem sikerült a dolog. Ha megfigyeled, Eli laborjában van egy ugyanilyen gép, kicsiben. Még mondja is, hogy "Gordon, look at this...". Akkor esett le, hogy ezt láttam a HL1ben is. Csak itt működött, a test chamberben, és a Xen-en meg nem.
Nem biztos, hogy G kevert be, és épp ezért mondtam, hogy Gordon kísérleti nyúl volt. Én inkább ugy vélem, hogy Breen már akkor a Combine kezére akart játszani, ezért lett "elrontva" a kísérlet. Csak nem számolt G emberével, Gordonnal. Ezt látszik alátámasztani az, hogy Mossmann drone-ja bent volt a test chamberben, mertugye a végéig Mossmann és Breen összejátszottak. Szóval, szerintem inkáb Breen rendezte az egészet, hogy így "adja el" a Földet a Combine-nak. Nihilanth halálával ez meghiúsult. A HL2ben Breen monitorján levő zöld féregszerű lény lehet Nihilanth? Vagy valami "rokona"?:) Ez értelemszerűnek tűnhet, és az is, hogy Breen az Ep1ben ebben a testben lépett meg.(szerintem).
Egyébként nekem talán Eli története sántít a legjobban az egészben, elvégre ő is lent volt az AnMat labor legalján, majdnem a tesztkamránál, és bár a kaszkádot ő meg egy másik fickó éppen túlélték, de hogy jutottak fel, főleg anélkül, hogy a katonák eltakarították volna őket? Barney rendben van, ő a Blue Shift-ben jutott ki, és mivel (asszem) nem tudjuk az általa kimentett három (vagy csak kettő volt) tudos mindegyikének a nevét, az egyik lehetett akár Kleiner is; ezt látszik alátámasztani az is, hogy a HL2-ben úgy néz ki, mintha a HL1 óta folyamatos kapcsolatban lettek volna egymással.
A balesetről egyébként olvastam egy olyan elméletet is valahol, hogy az a minta, ami az AnMat-ba megérkezett, nem az volt, mint amit eredetileg tesztelni akartak, ugyanis G bácsi előtte kavart valamit a mintaraktárban. Erre talán van is valami utalás a Half-Life: Decay nevű kiegészítőben (vagy a hozzá adott háttéranyagokban), amit csak valami konzolra adtak ki. :I
Azzal sem teljesen értek egyet, hogy Breen már a HL1 idejében kapcsolatban állhatott a Combine-al, mert elég fura lett volna, hogy miközben ő az inváziót készíti elő, G meg nyíltan jár-kel az intézetben, és sütögeti a saját pecsenyéjét, bármi legyen is az. Max arról lehetett szó, hogy Breen nagyon forszírozta a kapu használatát, meg a Xen-en végzett kutatásokat, G meg jó lehetőséget látott mindebben arra, hogy összeugrassza a földieket a Xen-t ellenőrzés alatt tartó Combine-al, így aztán megszervezte a balesetet.
Lehetséges, hogy én értettem félre, elég nyámnyogós angolt beszél az öreg:)
HL2, Alyx elköpte, hogy Mossmann drone-ja is ott volt aznap a test chamberben. Sztem tuti hogy volt valami turpisság, figyelembevéve Breen hatalmát (már akkor is), ileltve a titokzatos GMan, aki követte Gordont végig, sőt, a kisérlet előtt is látható volt. És Gman vs. Breen dolog ilyesmit is sugallhat. MIndenesetre ki van találva, az tuti:)
:: -"Gordon does not be a hero, he is a highly trained professional!"
sztem az inkabb igy hangzott:
"Gordon doesn't need to hear all this, he is a highly trained professional!"
igy tobb ertelme van.
sztem a kiserlet nem akarattal torkollt katasztrofaba, "csak" egy rosszul elokeszitett, nem kellokeppen biztonsagos kiserlet volt. Eli Vance is megjegyezte (amikor az a muszer tonkrement), hogy a berendezes nem ilyen kiserletre volt tervezve. a kiserlet kozben a hangosbemondoban elhangzottak is arra utalnak, hogy nem minden ment tervszeruen, van is egy pont, ahol a kiserletvezeto elbizonytalanodik, de aztan megis ugy dont, folytatja.
egyebkent a 'test chamber' az egyik legjobb jelenet a HL1-bol. a legjobb meg a 'blast pit', ahol az a haromfeju sarkany kopogtat :)
Egyébként ma újrakezdtem a hl1et, és e levél ismeretében, illetve a hl2 végkifejlete birtokában egész másképp érthető a sztori. A kísérlet elkezdése előtt a három tudós a vezérteremben sejtelmesen pusmognak a kísérletről, és az "administrator"-ról.
A test chamberhez evzető utolsó liftnél, a 3 kis teleportkamránál történik egy kis baleset, valami műszer tönkremegy, a két tudós odarohan, és tiszta idegek lesznek. Egyikük Eli Vance, mint kiderül a HL2-ből, a Black Mesa East részből:
-"...I sent you for help to the surface after the resonance cascade..."
Már ott fejtegették a rezonanciaproblémákat (a kristállyal végzett kísérletenél(HL1 végén derül ez ki majd)), mint a nagy katasztrófa előjelét.
Majd a test chamber ajtajában a két tudós:
A baloldali Einstein-fejű tudós ömleng a kísérlet nagyszerűségéről, míg a másik szkeptikus:
-"...increase the possibility of resonance cascade!" (elég mérges hangon)
-"Gordon does not be a hero, he is a highly trained professional!"
-"Gordon, we have a complete confidance in you."
Kísérlet közben a test chamberben: néhány elcsípett foszlány a hangosból:
-"Oh, there is a preliminary problem..."
-"Nothing to worry about, Gordon, eheh..." (sejtelmes, már-már gúnyos hangvételben)
"I'm see a predictable ???" (talán valami baj volt már akkor is)
"Work as quick as you can, Gordon!"
A HL2 után paranoid módon, szinte érezni, hogy nem véletlen történt meg a baleset, Gordon Freeman talán egy kísérleti nyúl lett volna, ahogy ezt Breen kifejti a HL2 végén:
"Well, Dr. Freeman, under other circumstances I like to think we might have been able to work together in an atmosphere of mutual trust and respect. Certainly, judging from your brief tenure at Black Mesa while I was its Administrator, you showed every promise of becoming a valuable and productive contributor to the scientific process. And yet... I'm not sure what spurred you to it... but there is really no place in this enterprise for a rogue physicist. "
engem az nem zavart, mert legalább nem volt láb alatt. van egy rész, az entanglement elején még, amikor egy lépcsőn kell felszaladni (meet father), és ott több irányból jönnek a puskával felszerelt combine-ok. ott rendszeresen lelövette magát, úgyhogy később azt a szokást vettem fel, hogy amig ő a konzollal molyol, én faládákat dobálok a lépcsőfeljáróhoz, aztán mikor alyx kinyitja az erőteret, gyorsan odarohanok, és eltorlaszolom az utat. így ő szépen lent marad, amig én kipucolom az utat, utána jöhet ő is. az EpI-ben legalább tud vigyázni magára.