Erre, ha jól emlékszem hmsoftnak volt egy jó kis eszmefuttatása, hogy miért is érzékenyebb a vasúti közlekedés a pályaállapotra, mint a közúti. olvass vissza :)
Ez is kettős mérce. A busz megy a legszarabb úton is lassújele sincs akár padlógázzal pattoga mint a nikkelbola. Hasonló állapotú vágáyokon meg beszüntetik ak özlekedést veszlyességre hivatkozva. Ementálisajt úton 60-al robogó busz nme veszélyes?
De hogy a francba oldanád meg a gyorsjáratokat? Hol állna meg? Mely falvakat éríntené a busz? Tudod egyáltalán merre ingáznak itt az emberek vagy csak úgy csettintettél egyet és bedobtad ide ezt a négyszer lerágott ötletet?
"Attól mert vannak rosszabb állapotú utak,"
Az összes az. Ebből vannak rosszabbak. Persze, elmennek hát azok a karácsonyfajáratok jó hosszú menetidővel. Menjenek csak. Hétvégén főleg vasárnap meg kész élvezet erre busszal utazni. Csinálj menetrendet, tervezd meg, mutasd be mit akarsz erre a térségre.
Zircen, valami eldugott mellékutcában találkoztam egy akkorával, hogy simán bele tudtam volna feküdni. Valaki aztán egyszer - állítólag - lefotózta (a méret érzékeltetése érdekében egy embert mellé állítva), és feltette a netre. Heteken belül eltűnt a kátyú... :-)))
Hogy mennyi is az annyi kérdésre: Szerintem (jelenleg) szükségtelen dolog fillérre pontosan megmondani a tényleges összeget. De nagyjából lehet ismerni mindkét rendszer adottságait. Meg lehet azt becsülni, hogy egy adott útra nagyjából mennyi munkaidő, mennyi üzemanyag kell. Ismerünk néhány dolgot a járművezetők bérezésével kapcsolatban is. Ezekből már le lehet vonni következtetéseket még akkor is, ha nem mérnöki precizitással akarunk minden meghatározni.
hogy én nem állítottam semmit. Csak kérdeztem. Illetve - csupán a játék kedvéért - megfordítottam a gondolatmenetedet.
Na jó, tegyük fel, akkor csak feltételezés volt. Vegyük akkor annak :)
De továbbra is fenntartom az állításomat, miszerint a 2 alrendszer megszüntetése közül csak az egyik a ténylegesen járható út.
Aln 663 1189
Utóbbi időben hányszor jártál te Csorna és Pápa között valamelyik mellékúton?
Attól mert vannak rosszabb állapotú utak, még nem következik belőle az, hogy ne lehetne rajta busszal közlekedni. (Ma is elmennek azok a buszok valahogy, szóval akkora gond nem lehet... ráadásul máshol is vannak szar utak, elég sok helyen mentem már én is ilyeneken busszal, aztán mégsem borult bele a busz az árokba és nem is szűnt meg emiatt a buszközlekedés.)
Ráadásul igencsak nagy gond lehet, ha már csak ilyen érveket sikerül kiizzadni, hogy rossz az út.
Szaporodnak rendesen a vasút javára. :-) Ha kell még én is verek párat, had menjen lassabban a busz. :-) Amit meg betömnek, aszfalt bele a likba, néhányszor rácsapunk a lapáttal módszer után hamar kijön. :-P Azért még tenni sem kell.
A "vicinális+öszvér" menetideje Bp-Csongrád között 2:17 óra, a sehol meg nem álló busz menetideje pedig 1:49 óra. Nálam ez 28 perces különbség, ami kb. 10 perccel tovább növelhető lenne.
a.) a MÁV-ba eddig ölt adómilliárdoknak hány százalékát költötték ténylegesen vasútra? (=izzócsere-együttható, copyright hmsoft)
b.) jelenleg ha eldönti valaki (MÁV, RKI, Miniszter), hogy mely vonalakra érdemes pénzt áldozni, akkor a fővonal automatikusan a fejlesztendő, míg a mellékvonal automatikusan a sorvasztandó kategóriába kerül. Szerintem nem ilyen rendező elv alapján kellene dönteni.
Úgy gondolom, nem érted a dolgok lényegét. Itt nem a meglévő közúthálózat felszámolását vetjük egybe a meglévő vasúthálózat felszámolásával.
Hanem az építeni/bővíteni szándékozott közúthálózatot a meglévő vasúthálózat fenntartásával, esetleges hiányzó összekötővonalak építésével.
Ezeket azért írom le, mert folyton azzal hozakodsz elő, hogy a közúthálózatot nem lehet felszámolni. Nem is akarja senki. A meglévő közúthálózat viszont bőven elegendő arra, hogy minden település elérhető legyen, és a példádban említett mentő is kiérhessen a helyszínre.
Nem kell a jelenleginél több közút. Ami pénzt a közúti hálózatfejlesztésre (új utak építése, meglévők kapacitásának bővítése) pocsékolnak el, nos abból kellene a vasúthálózat értelmes részeit kipofozni. És igen, bármennyire eretnek gondolatok ezek itt a Viciellenes Topikon, a vasúti mellékvonalak között is akadna szép számmal életképes vonal (ha megfelelően fejlesztenék).
a) meggyőzzük az adófizetőket, hogy öljenek bele további párszázmilliárdot a vasútba / év (ill. a döntéshozót, hogy ettől még megválasztják legközelebb is...)
b) eldöntjük, hol van esély hosszútávon használható vasúti szolgáltatást fenntartani, és oda összpontosítjuk az erőforrásokat
c) a vállalat szerkezetének racionalizálását majd ápr. 1-jén vessük fel...:(
De néhány év múlva, felújított (útkorrekció, útszélesítés) közúton, folyton korszerűsített buszparkkal már simán leveri a Volán a romló pályán (felújításra esélye sincs) csattogó egyre romosabb állapotú Bz-t (új jármű beszerzésére esély sem látszik).
Attól tartok félreértesz. Te megfogalmaztál egy sommás állítást. Idézem:
A ma a 14-es vonalra elköltött pénz max feléből megfelelő számú és megfelelő eljutási időt biztosító kínálat lenne biztosítható Pápa és Csorna közé gyorsjárati szintű forgalomban.
Én örülök annak, hogy valaki tudja mennyi a vasúti közlekedés költsége ezen a vonalon. Ugyanis erre vonatkozólag különböző számításokat is ismerek, ezért kíváncsi lettem volna a Te adataidra. (Ha már ilyen határozottan állítasz valamit.)
Továbbá így írsz:
Ez sajnos téves megállapítás.
Ha figyelmesebben olvasod, amit írtam, akkor láthatod, hogy én nem állítottam semmit. Csak kérdeztem. Illetve - csupán a játék kedvéért - megfordítottam a gondolatmenetedet. Amit írtam, abban egyébként semmi téves nincs. A következőt vázoltam:
1. Jelenleg két rendszer működik párhuzamosan. Ha az egyiket megszüntetjük, csökkennek a kiadások.
1.1. Megszüntetjük a vasutat (a Te verziód). Ebben az esetben szerintem is csökkenek a kiadások.
1.2. Megszünetjük a buszt (az én játékos felvetésem). Szerintem a kiadások ebben az esetben is csökkenek.
Ennél többet nem írtam. Viszont továbbra is szívesen megnézném a költségekre vonatkozó adataidat.
"Közelítőleg napi 5-5,5 pár Pápa-Csorna személyvonat költségéből (jegyvizsgáló nélkül) ki lehetne hozni ..."
Izzócsere-együtthatóval, vagy anélkül? Nem kéne inkább kipróbálni, milyen költségekkel üzemelne egy térségi vasúti kft, mely az infrát is kezelné egyben?
Ez nekem azért kicsit furcsa... Spanyolországban, Ausztriában, Csehországban, Svájcban, Olaszországban, Németországban és Nagy-Britanniában csak és kizárólag burkolt utak vannak közforgalomra megnyitva??
Azért nem lehet a közutat felszámolni, mert ha hívod a mentőt akkor nem tud kijönni... Felesleges közút meg nem nagyon van, amit fel lehetne számolni anélkül, hogy komoly gondot okozna. Ezen kívül a közutakat az autók használják legjobban, ezért ha a buszvonalat fel is számolod, az autósok még használják.
ország, népsűrűség (fő/km2), burkolt út (km/millió ember), teljes út (km/millió ember)
Spanyolország,91,14.500,14.500
Dánia,128,13.200,14.500
Ausztria,100,13.050,13.050
Csehország,133,12.860,12.860
Belgium,355,11.900,14.600
Svájc,188,9.300,9.300
Olaszország,200,8.400,8.400
Németország,229,7.900,7.900
Lengyelország,122,7.760,11.040
Magyarország,108,7.100,16.000
Szlovákia,111,6.900,8.000
Hollandia,401,6.700,7.500
Portugália,115,6.600,7.800
Egyesült Király,255,6.350,6.350
Horvátország,79,5.300,6.300
Szóval mindketten tévedtünk. Magyarország alapvetően beleilleszkedik a nyugati úthosszhálózatba. Legalábbis a burkoltakat számítva csak. Nincs jelentős különbség az országok között, illetve nem mondható hogy fele annyi út lenne nyugaton, mint keleten. Valamint a népsűrűséggel sincs jelentős kapcsolatban a dolog.
Mié-rt ne lehetne közutat felszámolni? Fenntartási költsége a közútnak is van és biztos van sok olyan közút, ami úgymond gazdaságtalan, mert szökőévente elmegy rajta egy traktor max. de amúgy a kutya se használja. Az aszfaltot fel lehet verni és be lehet lapátolni egy főzőmasinába feljavítva némi kővel meg emulzióval ismét lehet belőle aszfaltot csinálni. Olyanról sose hallani, h egy kihasználatlan közutat felvernek, és a kinyert aszfaltból új út épül vagy éppen felhasználják kátyúzásra. Az más kérdés megéri-e, de hát egy vasútvonal felszedése is sokba kerül, eléri egy új pálya építésének 80%-át is, hiszen rekultiválni is kell a tájat. Sorsára hagyva meg ugyanúgy 0 ft mind a kettő, persze a közutat nem szokták lopni, ennyi a különbség a síneket meg igen.