Keresés

Részletes keresés

r0226 Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1009
Mármint ennek:páradiffúziós (páravezetési) tényező.
Előzmény: r0226 (1008)
r0226 Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1008
Mértékegysége: kg/msPa
Előzmény: Nevem Vanek (1006)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1007
Akkor nem árulod el, hogy mi a páradiffúziós nyomás??
Előzmény: Nevem Vanek (1006)
Nevem Vanek Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1006
Micsoda hülyeség! de én páradiffúziós ellenállásról beszéltem. A páradiffúziós tényező (analóg a lambda hővezetési tényezővel), minél kisebb, annál nagyobb az anyag páradiffúziós ellenállása. Sorbaállítva:
Kőzetgyapot: 0.132 g/msPa *10 a-6on;
Porotherm 44HS: 0.052 g/msPa *10 a-6on
Ytong: 0.019 g/msPa *10 a-6on;
beton: 0.012 g/msPa *10 a-6on;
EPS: 0.0046 g/msPa *10 a-6on;
Az Ytong tehát ebből a szempontból közelebb áll a betonhoz, mint a Porothermhez.
De csak tologassátok nyugodtan a harmatpontot továbbra is.
Előzmény: r0226 (1004)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1005
Azt magyarázd már el, hogy a páranyomás miből is van levezetve, miből adódik a Pa-ban megadott nyomáskülönbség amiről beszéltél?
Értem, hogy mit akarsz mondani, csak a miértet is meg szeretném érteni!
Előzmény: Nevem Vanek (1003)
r0226 Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1004
"én sem vagyok ebben szakértő"
"Hogy mondjak valami használhatót is: a nagy páradiffúziós elenállású falazatokra (B30; beton, kisméretű tégla, ide sorolható az Ytong is) általában használható az EPS. (és nem csökken a falban a hőmérséklet a harmatponti hőmérséklet alá). Kis páradiffúziós ellenállású falra (mondjuk, szerintem a Porotherm ide sorolható), viszont erősen javallott a szálas hőszigetelés."

no comment ( ytong vs pth)
Előzmény: Nevem Vanek (1003)
Nevem Vanek Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1003
Hát ha nem érted a páradiffúziós nyomást, akkor nem tudom, hogy milyen alapon beszélsz ilyen magabiztosan harmatponti hőmérsékletről, annak "tologatásáról" (amit meg én nem értek), és egyebekről. A falban a pára a páranyomás különbség hatására indul el, belülről kifelé. Hidd el, hogy nem minden falszerkezetben csökken a hőmérséklet a harmatponti hőmérsékle alá, mert ha igen, akkor minden falszerkezetben kicsapódna valahol a pára. DE EZ NINCS ÍGY! (A harmatponti hőmérséklet az a hőmérséklet, ahol a tényleges páranyomás értéke a telítési páranyomással lesz egyenlő.) Nem akarom itt az észt osztogatni, én sem vagyok ebben szakértő. Ez épületfizika, törvényszerűségekkel.
Hogy mondjak valami használhatót is: a nagy páradiffúziós elenállású falazatokra (B30; beton, kisméretű tégla, ide sorolható az Ytong is) általában használható az EPS. (és nem csökken a falban a hőmérséklet a harmatponti hőmérséklet alá). Kis páradiffúziós ellenállású falra (mondjuk, szerintem a Porotherm ide sorolható), viszont erősen javallott a szálas hőszigetelés.
Előzmény: wascom (1002)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1002

Na szóval ha a falon kivülre helyeződik a harmatpont a vastag szigetelésnek köszönhetően, a falban a hőmérséklet nem megy fagypont alá ezáltal, akkor mitől menne a falszerkezet tönkre?

 

Nem teljesen értem ezt a páradiffuziós nyomást, ez pontosan mit is takar?

 

Előzmény: Nevem Vanek (1001)
Nevem Vanek Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1001
Nem értek ezzel egyet. A túlméretezett hőszigetelés is lehet páratechnikailag xar. Sajnálom, ha ez nem volt érthető a hsz-ból. Szegény hozzá nem értők meg költik a pénzt, azután csodálkoznak, hogy mégse jó. Ezek a hibák nem azonnal jelentkeznek, hanem évek múlva, akkor, amikor már minden tanácsadó árkon-bokron túl van. Emlékezzünk csak a házak átfestésére Vliesinnel a 70-es évek végén. Milyen szépen vált le levelekben. Mindenki anyaghibára gyanakodott. Pedig csak a páranyoás volt...
Előzmény: wascom (999)
kirkri76 Creative Commons License 2009.01.11 0 0 1000
babyteve2!

Én pont egy ilyen páramentesítő adok el. A 936-os hozzászólásban találsz róla infókat. Brutális mennyiségű vizet szed össze (nekünk kicsi ikreink vannak, szóval tisztában vagyok vele, hogy mennyi ruhát kell szárítani).

Nem azért adom el, mert nem felel meg a célnak, hanem mert inkább megcsináltatnék egy szellőztető rendszert.
Előzmény: babyteve2 (969)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 999
De hangsúlyozni kéne, hogy az alulméretezés a veszélyes, a kelleténél vastagabb szigetelés nem gond!
Előzmény: Nevem Vanek (998)
Nevem Vanek Creative Commons License 2009.01.11 0 0 998
A réteges szerkezetben, páratechnikailag helyes szerkesztés esetén ugyancsak nem süllyed a hőmérséklet a harmatponti hőmérséklet alá. Tévedés tehát azt állítani, hogy igen. Ha mégis harmatponti hőmérséklet alá csökken a hőmérséklet a fal belsejében, mert a külső oldalon valami nagy pradiffúziós ellenállású anyagot teszel fel (mondjuk EPS szigetelés /;)/, és belül nem tudsz párafékezőt használni, megette a fene, teljesen mindegy, hova tologatod a harmatponti hőmérsékletet. Ha a pára valahol kicsapódik, és nyáron nem tud kiszáradni, a szerkezet előbb-utóbb tönkremegy. Ezért szoktam ajánlani, hogy méretezés nélkül senki ne tegyen fel hőszigetelést, különösen ne EPS-t, és különösen ne Porothermre.
Előzmény: Nevem Vanek (997)
Nevem Vanek Creative Commons License 2009.01.11 0 0 997
A falban nem csak a hőmérséklet, hanem az abszolút páratartalom is csökken belülről kifelé, az az anyagok páradiffúziós ellenállásától függ, hogy hogyan. Tehát tévedés, hogy a fal belsejében a hőmérséklet biztosan a harmatponti hőmérséklet alá csökken. P l. +20 fokos levegő tényleges páranyomása, 65%-os relatív páratartalommal 1520 Pa; míg a -2 fokos külső levegőmondjuk 100%-os relatív páratartalommal is csak 516 Pa. Ha felszerkesztjük a tényleges és telítési páranyomás görbéit a falban, és azok "nem metszik egymást", akkor a hőmérséklet a falban nem kerül a harmatpont alá. Ha minden szerkezetben lenne harmapont, akkor a homogén téglafalak már kivétel nélkül szétfagytak volna.
Üdv. Vanek
Előzmény: wascom (990)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 996

Ha ugyanannyiba herült, akkor jobb a vastagabb választása.

Erre ha felraksz 10cm eps-t, azzal rosszat nem teszel, csak a gázszolgáltatóval baszol ki, mert a fűtésszámlát megharmadolod!

Előzmény: virgabacsi (995)
virgabacsi Creative Commons License 2009.01.11 0 0 995
Tervezéskor semmi fogalmam nem volt az építkezésről. Azt gondoltam, hogy a vastagabb fal biztos jobb lesz. Aztán szembesültem vele, hogy a 30-as szigetelve többet tud, mint a pucér 38-as. A fal már adott, 38-as lett tervezve, és ősszel annyiba került a 38-as tégla, mint a 30-as. Szóval most ott tartok hogy le kellene szigetelni, kérdés hogy mivel.
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 994

Lényegében a végén ilyesmit írtam!

 

Én az YTONG-ot preferálom hőszigetelés szempontjából +10-15 cm eps.

Előzmény: Axióma (993)
Axióma Creative Commons License 2009.01.11 0 0 993
Olyan ertelemben kar, hogy ha 38+x centi hoszig. helyett 30+(x+2) centi hoszig-et rak, akkor olcsobb is es jobb U-erteket kap (szamok exhas de kb. stimmelhet). Es akkor meg netto lakasnegyzetmetert is nyer.
Előzmény: wascom (992)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 992
Nem kár a drága téglába beruházni, mert a hőszigetelések összegződnek, de az biztos, hogy egy vékonyabb fal egy vastagabb szigeteléssel olcsobb és jobb szigetelést ad.
Előzmény: sz0989 (984)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 991
Erre a problémára ugye a logikus megoldás, hogy még vastagabb szigetelést kell rá rakni, hogy a harmatpontot lehetőleg a szigetelésbe ki lehessen tolni ezáltal!
Előzmény: Nevem Vanek (989)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 990

Mindenben igazad van!

 

Itt csak arról volt szó, hogy az a hőmérsékleti tartomány ami a harmatponthoz tartozik a fal belső felületénél kiljebb kerüljön, ezzel megszüntetve a pára lecsapódás lehetőségét.

Egy falat ha belülről fűtesz, kivül meg hűtesz, akkor a falban különböző hőmérsékletű részek lesznek, ahol a harmatponti hőmérsékletű rész valahol megtalálható, rossz esetben a fal belső felületén.

Ezt szigeteléssel a fal belsejébe, esetleg a falon kívülre lehet helyezni.

 

Ez volt az alap kérdés, csakhogy a harmatpont ahogy írtad te is, a páratartalomtól is függ!

Előzmény: Nevem Vanek (986)
Nevem Vanek Creative Commons License 2009.01.11 0 0 989
Csak szólok, hogy bár nem minden falban esik a hőmérséklet a harmatponti hőmérséklet alá, amint azt az előzőekben fejtegettem, de Porotherm tégla+EPS szigetelés esetén nagy valószínűséggel igen! És bizony kicsapódik a diffundáló pára, és nem biztos,hogy nyáron a fal kiszárad! Azt hiszem, némely yártó honlapján olvastam is, hogy ajánlják méretezni.
Előzmény: wascom (987)
Fürgenyíl Creative Commons License 2009.01.11 0 0 988
PL: ha a koszoru készítésekor a betont túlhígítják az befolyhat vázkerámia üregeibe és nyista szigetelés....
Előzmény: sz0989 (984)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 987
Hőátbocsátási tényező vakolatlan falra 0,56 W/m2K

Az általad említett fal hőátadási tényezője.

 

A nikecel hőátadási tényezője 0,30

 

Végülis tényleg hülyeség a szigetelő lemez!

 

Ausztriába már olyan vékony falat raknak, ami statikailag indokolt és 20cm szigetelést raknak rá!

 

Ha fűtés nélkül választhatnál, hogy egy kis sátor méretű dobozt téglából vagy hungarocellből építsenek és abban kéne áttelelned, melyikben élnéd túl szerinted?

A tégla előbb utóbb áthül és onnantól kezdve majd nyáron felmelegszik!

 

Előzmény: sz0989 (984)
Nevem Vanek Creative Commons License 2009.01.11 0 0 986
Nem értem, hogy miért beszélsz harmatpontról. Harmatponti hőmérséklet csak bizonyos feltételek és rétegrend mellett alakul ki egy falban. (A harmatpont az a hőmérséklet, melyre az adott levegőrészecskének le kell hűlnie, hogy a benne lévő vízgőz vízzé csapódjon ki.) Homogén falban pl. nem alakul ki harmatponti, nincs páralecsapódás a falon belül. Akkor sem szokott, ha a rétegek páradiffúziós ellenállása bentről kifelé csökken. A fal fűtött helyiség felőli felülete más tészta, ott a hő hőátadással távozik, ott előfordul, hogy túlságosan kis hővezetési ellenállású szerkezet esetén a fal hőmérséklete harmatpont alá csökken. (vagyis a pára kicsapódik, és folyik a víz.)
Előzmény: wascom (983)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 985

Tudom, hogy drága, ez sajnos ilyen.

Én 51nm-t + melegvizet fűtök, egy raklap préselt fa brikett 32000 650kg kb 2-2,5 hónapra elég! Kazán+ kandalló megy vele.

Igaz csak 20c- tartjuk.

 

Kazánház kikerülhető talán, egy cirko a fürdőszobába!?

Tudom, hogy ez nem mindenkinek magától értetődően működik, de a radiátor felrakás, falvésés, csövek berakása sajátkezűleg könnyedén megoldható!

Bemész egy platform áruházba, 5rétegű cső, kötések többféle megoldásban rendelkezésre állnak. Ilyen esetben a hollanderes roppantógyűrűs megoldás a célravezető, nem kell hozzá csak pár villáskulcs és csőkalibráló szerszám.

Én annó rézből álltam neki a lakás víz fűtés szerelésének, az összes szerszámot 60000-ből megvettem, komplett vízszerelő szet csőhajlító meg minden cucc hozzá!

A munkadíj 200000 lett volna, két hét alatt egyedül mindent megcsináltam.

 

Előzmény: zsolti bá' (982)
sz0989 Creative Commons License 2009.01.11 0 0 984

Lehet, hogy egyesek leszólnak,  de én 38 NF-es falra nem is raknék szigetelést. Inkább arra kell figyelni, hogy a kőművesek tartsák be a gyártó előírásait, és a téglákat szorosan rakják egymás mellé.

Amivel lényegesen javítanál a hőszigetelésen, az 10cm szigetelés, de akkor meg kár a drága téglába beruházni.

Előzmény: virgabacsi (978)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 983

Az a baj, hogy ez egy soktényezős általánosság, a harmatpont falon kívülre helyezése az annyit tesz, hogy a belső falhőmérséklet ne menjen egy bizonyos hőmérséklet alá, nem néztem utánna, de mintha 4-6 c közt lenne ez az érték!

 

De ez függ a páratartalomtól is!

Vegyünk pl egy edényt aminek üveg a teteje és vizet melegítünk benne!

Evidens, hogy a teteje is legalább 80c meleg, a víz mondjuk 90c az edényben, és mégis van páralecsapódás a fedőn, pedíg bőven harmatpont alatt vagy!

A másik, hogy ha a falaknak nagyon jó a szigetelése, akkor nem fog penészedni a fal, de ha a páratartalomnem megfelelő a lakásban, akkor majd az ajtón folyik a víz, meg penészednek majd az ablakkeretek.

 

Minél vastagabb a szigetelés, annál melegebb a fal, tehát anál kisebb a páralecsapódás veszélye.

A hideg zóna kitolódik a szigetelésbe, ezen nincs mit gondolkozni, vastagabb a jobb!

A tégla vastagságának növelése helyett inkább a szigetelés vastagságát kell növelni!

 

A lélegző falat meg el kell felejteni!

Egyrészről a falon kb 2% pára távozhat, a többi a szellőztetéskor távozik.

Másrészt az expandált polisztirol nem jobban párazáró mint a fal.

Nem véletlenül nem szabad föld alá sem rakni, mert felveszi a nedvességet.

Előzmény: virgabacsi (981)
zsolti bá' Creative Commons License 2009.01.11 0 0 982
"Konvektort kidobni, szörnyen pazarló"
Ha ilyen egyszerű lenne, akkor már megtettem volna. Sajnos a ház nem mostani építésű, a téglafalas része csak egy szoba hozzátoldása az egyébként vályogfalas épületnek. Egy kazánház építése a ház mellé, a kazán, a csövek meg a munkadíj az anyagok stb. akkora költség, amit nem tudok most finanszírozni. Egyébként a kb. 70nm ház gázszámlája a mostani hideg időben, 25000 ft volt, ebben benne van a főzés és a melegvíz készítés is(3 konvektor, gáztűzhely, meg a gázbojler). 22 foknál hidegebb sosincs. Ez sztem nem olyan rossz.
Akkor most szellőztetés ezerrel, reggel és este is, aztán meglátjuk, ha marad a pára, akkor meg belevágok a légszellőzőbe.
Előzmény: wascom (967)
virgabacsi Creative Commons License 2009.01.11 0 0 981

Köszönöm a válaszod. Olvasok, olvasok, de mikor ellentétes véleményeket találok bizonyos témában, akkor nem mindig tudom pontosan, hogy akkor most mi is az igazság. Azt értem, hogy a páratartalmat csökkenteni kell, és erre sokféle lehetőség kínálkozik olcsóbb és drágább is.

Igazából azt szeretném tudni, hogy az a bizonyos harmatpont hogyan kerülhet a falszerkezeten kívülre. Nem találom hogy hol, de valami olyasmit olvastam hogy egy 30-as fal plusz szigetelés esetén biztos hogy falon kívül esik a harmatpont, de a 38-as fal esetében már teljesen más a helyzet, és oda kell figyelni milyen és mekkora szigetelés kerül fel. Ezért szeretnék vigyázni arra, hogy a szigeteléssel nehogy még nagyobb bajt okozzak, mint ha nem  is lenne.

Szóval valaki ezt meg tudná mondani, hogy lehet ezt meghatározni.

Bocsánat ha off voltam.

 

Üdv: virgabacsi

Előzmény: memorix (979)
wascom Creative Commons License 2009.01.11 0 0 980

A plafon az valószínűleg a koszorú gyenge szigetelésétől és esetleg a szigetelés hibás összekötésétől van.

 

A lenti meg a gyenge szigeteléstől.

 

 

Nem a falnak kell vastagnak lennie, hanem a hőszigetelőnek!

10cm alatt nem szabad bohóckodni vele, egy családi háznál 30-70 e ft az anyagköltség, szemben az egy életen át tartó bosszankodással!

 

A lábazatra meg ami kifér a csövön hőszigetelő tábla, onnan hül a padló és egy tábla mélységben a föld alá is!

Előzmény: babyteve2 (969)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!