Hát, remélem siker fogja koronázni az önkormányzat törekvéseit!
Mellesleg én is szívesen vennék ilyen elhagyott vasúti épületeket. Kezdetnek pl. nagyon jó lenne az egykori Nagypall mh. épülete. Ne nem is annyira a kinézete, hanem inkább fekvése miatt... :-)))
Berendeznék benne egy múzeumot a 64-es lezárt szakaszáról...
Lemaradt a volt... Magyarhertelend - amíg volt szolgálat - az egyik legjobban gondozott, fehérkavicsos, virágos, takarított megállóhely volt az országban. Amikor megszűnt a megállóhely melletti földút és vele a sorompó, akkor a szolgálat is megszűnt és vele a jegykiadás. Onnan kezdve kezdett pusztulni az épület. Az önkormányzat szerette volna átvenni a MÁV-tól, de nem adták. (Vajon miért nem?) Most ott tart a dolog, hogy a polgármester kijelentette, hogy tarthatatlan egy üdülőfalunál, hogy a vasúti megálló legyen az egyik szégyenfolt (annak ellenére van utas, hogy elég messze van a strandtól, de busszal sincsenek túlzottan elkényeztetve), ezért kisajátítást kezdeményez a falu, és majd utána rendberakják az épületet. Úgy legyen.
Az még nem jutott eszedbe, hogy a felnőtt polgárok 99%-a nem vasútbarát, hanem :
- bélyeggyűjtő,
- horgász,
- fafaragó,
- focirajongó,
- táncos,
- vagy akármi más a hobbyja.
Eger városának útban van, rosz helyen van a vasútállomás.
Nem az Egerben lakó vasútmániásoknak hanem az Egrieknek.
Prejudikált mondatod szerint valamilyen "láthatatlan gonosz kezek" irányítják a vasút térvesztését...........dyz :......."........Ez is röhej, hogy inkább megáll az IC egy faluban, minthogy a komlói vonat Dombóvárig elmásszon. Igaz, akkor talán többen utaznának vele, és ez ugye senkinek sem érdeke............"
Ez mindenkinek érdeke volt, volna.
Bizonyára pontos számokkal rendelkezel - ha már ítélsz, megítélsz másokat - , hogy miért szüntették meg azt, hogy a komlói Bz-k bejártak Dombóvárig.
Mert bejártak.
Hosszú évtozedekig bejártak.
Sőt 1954-ben Komlóra/ról közvetlen hálókocsi járt Budapestre.
Kérem gondolkozz el azon, hogy NINCS "sötétben bujkáló" de vasutas ruhába öltözött és vasúti ranglétrán magasra jutot vasútellenes összeesküvő csapat.
Van egy történelmi/gazdasági fejlődési szükségszerűség.
A vicinálisok a XIX. század legkorszerűbb eszközei voltak.
Verték a lovaskocsit.
Megjelenésükkor a delisánsz tulajdonosok ugyanúgy siránkoztak mint ma a vicinális barátok.
Akkor a delisánsz tulajdonosok mondták, hogy évszázados értékekeket dobnak ki a vasparipák hívei.
A vicinálisok 1930-ig JÓL töltötték be feladatukat.
Addigra majd mindegyik tönkrement.
A felszámolástól az mentette meg őket , hogy :
- jött a háború,
- beolvasztották egy MÁV nevű megaszervezetbe, ahol a nagy veszteség elfedte az vicinálisok bajait.
Most , 140 évvel létrehozásuk és 70 évvel első csődjeik után azt a kort érjük éppen, amikor a fenntartó (állam) azon gondolkodik, hogy mit tegyen :
- tovább üzemeltesse a minden sebből vérzőt,
- felszámolja,
- köztes megoldást találjon ?
Egyiket sem utálja, de nem is szereti, azzal utazik, ami van... Én is erre szavazok... Sajnos tény, ma Mo-n a vasúton sokkal több szidnivaló van. Ráadásul egyre több helyen nincs is választási lehetőség (leszámítva persze az autót), így igazából az a meglepő, hogy van aki még vasúton utazik. Sajnos. Továbbra is állítom, ha normális vasutunk lenne, 100 km felett nem sokan ülnének buszra. Na meg ha a nagyobb csomópontokban lenne valódi busz-vonat csatlakozás (pl. Dombóváron(!) Komlóra). Ez is röhej, hogy inkább megáll az IC egy faluban, minthogy a komlói vonat Dombóvárig elmásszon. Igaz, akkor talán többen utaznának vele, és ez ugye senkinek sem érdeke. Nyam-nyam gumicsont :-)
Más: jónéhány éve Egerből is ki akarták pakolni a vasútállomást a semmi közepén lévő rendező pu-ra. Úgy látszik, ott más szempontok is felmerültek. Legalábbis mostanában nem hallani erről. Igaz, azóta kinyírták a gyorsvonatokat, az egyetlen pár IC is döglődik, szóval jó ütemben halad ott is a vasútról való leszoktatás.
Mint korábban már írtam, az elképzelés szerint iparvágányi kiszolgálás amradna a kőrakodóra és az olajlefejtőre. Ettől még a területnek több, mint 90 %-a felszabadulna.
Magánvélemény: ezt az egészet a 80-as évek vége óta tervezgetik, szvsz még legalább annyi ideig el fog tartani.
Komló: Amennyiben Komlón csak a Belvárosban van árurakodás, akkor hogy lehetne megszüntetni ezt a pályaudvart? Ehhez rendbe kellene hozni a teherpályaudvar egy részét.
Szvsz van egy másik kategória, és talán az a legjellemzőbb.
- Egyiket sem utálja, de nem is szereti, azzal utazik, ami van. Ha vasúton utazik, akkor szídja a vonatot, mert koszos, késik, túl hideg, túl meleg stb. Ha buszon utazik, akkor szídja a buszt, mert lökdösődés és tolakodás van a megállóban, nincs ülőhely, túl hideg, túl meleg, huzat van, nincs levegő stb. Ha van alternatíva, akkor mérlegel, - melyik az olcsóbb, melyikre van kedvezménye, melyikkel mennyi a menetidő, át kell-e szállni - majd dönt.
Még annyi kiegészítés a teherpályaudvarhoz, hogy eredetileg csak Komló állomás létezett a vasútvonal megnyitásakor, itt ment a szénfeladás is Anna-aknáról, és a felszíni tárókról. Az állomás az akkori falu szélén volt, a II. vh után kezdte körülvenni a város, így alakult ki, hogy az állomás egyszer csak a Belváros közepén találta magát. A bányák fejlődésével együtt járt, hogy az állomás már nem tudta kiszolgálni a szállítási igényeket, így az 50-es évek elején felépítették a szénfeladót és a teherpályaudvart. A teherpu. alapvetően a bányát szolgálta ki, itt fogadták a bányaműveléshez szükséges fát, vasbetont, bányaipari gépeket. A régi állomáson maradt a kőbányai rakodó, amelyre akkor még kisvasút, ma már tehergépkocsik szállítanak. Ide érkezett a darabáru nagy része (a bányáét a teherpu. fogadta), a Tüzép-telep áruja, itt rakodott a Carbon Könnyűipari Vállalat. Az egyéb üzemek szállítmánya vegyesen oszlott meg a két állomás között, de ha a Volán szállította tovább, akkor az is a belvárosba érkezett. Ez a 80-as évek elején kiegészült az erőmű kiszolgálásval, mivel a széntüzelésről átálltak a pakurára, és a szénszállító kisvasút (az utolsó években szállítószalag) megszünt. A bányák bezárásával és a bányához tartozó egyéb üzemek megszűnésével a teherpályaudvar 2000 végére munka nélkül maradt, ez év első feléig tárolásra használták, jelenleg már nincs tárolt szerelvény sem. A vágányok egy részét fel is szedték, a megmaradt részre 20-as lassújelet tűztek ki, és várják a csodát.