A téma a BKV buszai: járművek, alkatrészek, kiszolgáló létesítmények.
A többi szolgáltató, és a BKK minden más tevékenysége offtopic.
Más szolgáltatók topicjai:
Dolgoztam egy cégnél flottamenedzserként, ahol az volt az egyik feladatom, hogy az addig használt Vehco-rendszert (https://www.addsecure.com/product/co-driver-weboffice/) FleetBoard-rendszerre cseréljem. Ez a rendszer járműoldali eszköze. Van benne hátul egy SIM-kártya, elöl pedig képes arra, hogy a sofőrkártyát behelyezve azonosítsa a járművezetőt és adja át az adatokat a tachográfnak. De működött fordítva is, tehát, hogy a tachográfba helyezett sofőrkártyáról azonosította a járművezetőt. Ennek az volt az értelme, hogy azokban a kisebb járművekben, ahol nem volt beépítve tachográf is lehetett használni, mert a sofőrkártyával rendelkező sofőr azt behelyezhette, akinek pedig nem volt sofőrkártyája, az kaphatott egy azonosítókártyát, ami alapján őt is felismerte a gép.
Ez is, mint sok más rendszer márkafüggetlen, bár a Daimler AG járműveihez fejlesztették. Azokban teljeskörű dioagnosztikát is végez, de a webes oldalon még az irányjelző, retarderm fékpedál, vagy egy-egy adott ajtó használata is látszik. Az idegen márkáknál a szabványos adatbuszon kapott információkat dolgozza csak fel, tehát fogyasztási adatok, kerékimpulzus, ajtójel, ilyesmi elérhető a helyadatok mellett.
Attól a cégtől, ahol ezt kezdtük volna használni, végül visszatértek a Vehco-rendszerre (gazdasági megfontolásból). A közlekedésszervező cégnél, ahol jelenleg dolgozom három partnerünk Vehco-t használ, egy YellowFox-ot, egy meg valami mást.
Sok fuvarozó cégnél is van,a vezetést értékeli gazdaságossági szempontból,mennyit fékezel,mennyit gurítod,hogy gyorsítasz stb.Duvenbecknél pl bent van az összes merciben.
Már 87-ben lehetett Opel Kadettet és 2-es Golfot venni a Merkúrnál, lehetett kapni már japán autókat is a Konsumexnél, sok Mercedes is futott itthon 1990 előtt is, már akkor sem kizárólag szoci autók jártak, ez nem az NDK volt ahol tényleg csak azok voltak...
Bár 1990-ben már szerintem voltak frissen nyugatról importált autók a várban, ezen a képen meg csak két Trabant egy Жигули/Lada és egy Żuk(?) látható. Talán csak a véletlen műve, de mégis 1989 a gyanúsabb.
Tud valaki pontos dátumot az 521-esek beszerzéséről? A Wiki oldal 1989-et ír, a BY 62-01 pedig az első darab lehetett. De a pontos beszerzés napja alapján elképzelhető, hogy ez mégis 1990 volt?!
Az első buszfotóm, ami meg is maradt. Még papírra, de már nem a Smena Symbol (Смена Символ) gépemmel készült, mivel az fekete-fehér volt. A készítés évére csak tippelni tudok, mivel egy általános iskolai felső tagozatos osztálykiánduláson készült a Budai Várban, ami még egynapos kirándulás volt, ezért 6. osztályra tippelek, tehát 1989 tavaszára. Ezt igazolja a színes kép is, mert körülbelül ekkor kaptam előszőr színes gépet.
A becsukott ajtókra azért is emlékszem, mert minden reggel azzal kezdtem, hogy megnyomtam a nyitógombot a lökhárító alatt, majd konstatáltam, hogy a nyitáshoz már nincs elég levegő. Majd megpróbáltam belökni az ajtót, ahol kiderült, hogy ahhoz viszont még túl sok levegő van. Ekkor kezdődött az ajtófeszegetés és a szárnnyak közötti bújkálás. A ráncajtósoknál ez egyszerűbben ment.
Cinkotán 2013-ig az volt a rendszer (lehet, hogy később is, de én már nem voltam ott), hogy a Bökényföldi úton, az Injekcióüzem környékén álltunk meg becsukni az ablakokat és a tetőt, mert itt általában még volt pár percünk a munkalap szerinti garázsérkezésig. A garázsban a kapus csak a menetíró korongját vette ki (eleinte, amíg tettek a Volvókba, később már nem) és a forgalmit vette el (amikor már volt nálunk). Utána a buszt a saját sorába kellett vinnünk és az ajtókat be kellett csuknunk. Ide jött érte a garázssofőr, mert minden két-három sornak saját garázssofőrje volt, aki minden ott lévő kocsit átvitt a szallagon. A tankolás nálunk bent történ a csarnokban. A végén minden musznak becsukták az ajtaját.
Nekem a 60-33, amivel az állandó beugrót jártam a 16-os sorban tárolt, ahova a túra egy külön kaland volt minden reggel és este. Azt mondtuk, hogy télen vigyázni kell arrafelé a farkasokkal.
Később átszámozták és megszűnt a 16-os (azt hiszem 15-ös lett) sor, mert amikor kialakították a halszálkákat, azok oldalai A/B jelölést kaptak.
Régebben tényleg az volt, hogy az elsőt nyitva kellett hagyni, de pár éve már be kell zárni mindent (ennek ellenére persze van, hogy nyitva marad, főleg jó időben).
Garázsba érkezéskor (inkább előtte a végállomáson az utolsó járat után) minden ablakot, tető szellőzőt be kellett csukni.
Ez a buszvezető feladata volt.
Garázsba érkezéskor, garázsonként eltérő módon, de nem a buszvezető vitte tankolni, mosatni, napi vizsgálni (amíg voltak napi vizsgák) a buszt hanem a garázs sofőr.***
Nekik feladatuk volt átnézni hogy a vonali buszvezető mindent becsukott e?
Ha nem, akkor káromkodtak egyet és becsukták ők.
-----------------------
Első ajtó nyitva.
Garázsonként eltérően szabályozták.
Részben tűzvédelmi okokból.
De esőben, hóban, stb. a garázssofőrnek amikor beállt a sorba (ahonnan majd hajnalban elviszi a buszt a holnap reggeli buszvezető) be kellett csuknia az első ajtót is.
*** = ideális főiskolás, egyetemista mellékállás állás volt a garázssofőrködés évtizedeken át.
Rendkívül jól fizetett és mégsem vagonból szénlapátolás volt.
Üdv! Valaki segítsen, kérem... délután 3 körül a Budafoki úton jött szembe egy 280-as, látszatra és hangra a BPI-835-re tippelnék, de ez sem 100%. Eladták, vagy mi lett vele, hogy került oda? Elnézést, ha tévedek.