Kezdő hegesztők számára hoztam létre ezt a topic-ot. Banális kérdések, gépvásárlás megtárgyalására. Egymásnak való segítségnyújtás, tippek, információk. Kérem mindenki tisztelje a kezdő kérdezőt.
Ma összeraktam a fémdaraboló fűrészt, legalább is annyira, amennyi alkatrésze megvan. Szépen megy a motorja, a fordulatszám szabályzó, teljesen újszerű a gép, látszik, hogy szinte nem is ment. Ami kínja van, azok a hiányzó alkatrészek és a hanyag tartásból eredő korrózió. Szerintem ridegtartásban volt, magyarán ki volt baszva a szabad ég alá, vagy max egy fedett pajtában lakott. Tiszta sár volt, a csavarok, acél alkatrészek berozsdásodva, akadozott rajta minden. De most már nagyon szépen fest, finoman megy.
Már "csak" a hiányzó alkatrészeket kell legyártanom. Nagy segítségemre volt Vati fórumtárs, akivel intenzív levelezést folytattunk az elmúlt napokban, képes volt szétszedni a gépét, hogy leméregesse, lefotózza, videózza az inkriminált alkatrészeket, és mechanikákat. Ezúton is köszönet neki.
Már megvan a szalagtárcsák méretezett rajza. A szabadonfutó meglepetésemre siklócsapágyas. Első gondolatom az volt, hogy én precízen illesztett golyóscsapágyas tárcsát csinálok, de rajzolás során, a kapott méretekből arra jutottam, hogy ez a tárcsa elég lazán van illesztve a tengelyre, vagyis kotyog. Kérdésemre Vati is megerősítette, sőt le is videózta, hogy mennyit mozog. Annál jóval többet, mint hogy ez kopás, hanyag szerelés, vagy konstrukciós hiba lenne. Különösen annak fényében gondoltam, hogy ez egy meglepően precízen épített gép, minden illesztett felület CNC-vel lemunkálva, a mechanikák nagyon átgondolt, masszív szerkezetek. A feszesség állító excenteres szánszerkezet is mozog axiálisan néhány mm-t, rugóerő ellenében, koppra húzott csavarokkal is. És Vati gyári állapotú gépe szépen dolgozik ezzel a kotyogós szabadonfutó mechanikával.
Szóval ez nem lehet véletlen. Az lenne a kérdésem a tapasztaltabbakhoz - elsősorban Csikarc véleménye érdekelne - hogy jól gondolom-e, hogy ez a "kotyogás" nem más, mint egy gyárilag beépített egyszerű önbeálló csapágy?
A faipari szalagfűrészemen a szokásos módon állítható a szabadonfutó tárcsa tengelyszöge. Ott a nagyobb tárcsatömeg, a jóval nagyobb fordulatszám miatt fixen kell rögzíteni, de a fémdarabolónál simán működhet. Sokkal kisebb a tárcsa, jóval alacsonyabb a fordulatszám. A szalag az optimális egyensúlyi pozíción túl úgy sem húzza a tárcsát, és a szalagot úgy is a szalagvezető görgők tartják nagyon masszívan. Legalább is én így gondolom. Jól gondolom?
Nem lehet rossz gép, de 80 ezer körül én inkább egy használt, jó bőrben lévő szíjhajtásost választanék. Bár, ha nekilátnál építeni, az sem jönne ki olcsóbban, ha mindent úgy vennél meg hozzá. A márka ebben az esetben sem jelent sokat, többféle színben, név alatt megkaphatod ugyanezt. Kínai gyártmány, de nem hinném, hogy bármi gond lenne vele.
Egy combos kéthengerest direkthajtással megindítani 6 bar felett már kihívás lehet a motornak. Különösen hideg időben.
Nekem is direkthajtásos 50 literes kínaim van (Profi Air). Csak egyhengeres, de nagyon bevált. Ugyanezt lehet kapni ABAC, NUAir és még legalább négyféle néven és színben. Én kétéves garanciával kaptam.
Sajna még nem volt próba üzem sem,de ami késik nem múlik!!
Még a motor lefogatást/ékszij spanolást kell megoldani,ezen felül kap még egy vizes hűtést,egy Bmw fűtőradiátor már meg van,már csak a csövezés kell neki és egy viz szivattyú ami kergeti a vizet a hengerfejbe meg a radiátorba.
Egy ilyen lesz erre szánva.Ékszijtárcsa rá és ennyi.
Igen Ikarus kompresszor.Pontos tipusa Csonka tk-200.
A ventilátoros tárcsa szerintem eredetileg is kompresszoron szolgált,úgy vadásztam a neten,jófogáson.Vas öntvényből van,van neki súlya,jó kis lenditő tömegként is fog üzemelni.
Érdeklődöm nincs valakinek kompresszora eladó 2 hengeres. Látom van itt sok szép gratulálok hozzá. Esetleg az einhell BT AC 400/50-esről mi a véleményetek?
Én is úgy festek, hogy a kompresszor a garázsban és egy 10m-es tömlővel kint a kert végében, az "organikus festőkamrában". A kerítést és ezt a kis zugot teljesen benőtte a lonc. Festés előtt vízzel fellocsolom a környezetet, így semmi por, a festékködöt meg felfogja a nedves növényfal. Tök jól működik.
Ez nagyon profi munka, gratulálok. Kedvet kaptam, hogy átépítsem egy ilyen kéthengeresre a gyári, direkthajtásos 50 literesemet. De most a fémvágó szalagfűrészt kell befejeznem :-(
De miért lemezből csinálsz rá szíjtárcsa burkolatot? Ha jól látom, az a nagy tárcsa, az egyben a ventillátor is. Ezeknél csak rácsot szoktak burkolatként alkalmazni, hogy a kellő hűtés meglegyen.
Felteszem már akkor az én majdnem kész gépecskémet is ha nem bánjátok,nem sok lenne már hátra.Na majd ha meglesz az Awi egy frankó ékszijtárcsa burkolatot még kapni fog lemezből.
Tesómnak meg a faternak semmit, mert fakezű mindkettő :-) Fater az abszolút zseni a családban, bármi elromlik/eltörik, kizárólag szigetelő szalaggal javítja vagy UHU ragasztóval :-)))
Én ezért nem adok kölcsön gépet és nem is kérek. Nem jó, ha pont nálam megy tönkre, valami régen érő dolog, vagy azután, hogy visszavittem. A minap is kérte egy haverom a HILTI-met, hogy néhány lyukat fúrjon. Mondtam neki, hogy kölcsön nem adom, de szívesen elmegyek és kifúrok neki annyit, amennyit csak akar. Így is lett.