"Vagy pazarlás, ha hétvégére hazamegy az egyetemista a szüleihez?"
Igen, az, legalább is minden hétvégén. Pár hónapja Carpy irt erről, és teljesen egyet is értek: minek kell a diákoknak - legalább is az egyetemistáknak - minden hétvégén hazautaznia. Természetesen nem azokról beszélek, akik valamilyen különleges ok miatt (beteg szülők, komoly párkapcsolat, stb.) járnak haza, hanem azok, akik gyakorlatilag megszokásból, passzióból, vagy valami félreértelmezett taka-rékosságból (pl. vécépapirért - Carpy nyomán).
Egy 18-20 éves fiatal döntse el, hogy mit akar. Nem gyerek már. Ha vállalta, hogy felnőttként önálló életet él, akkor ehhez tartozzon hozzá az is, hogy - mondjuk - havonta egyszer utazik csak haza.
És hogy kevés vagy sok-e a támogatás? Hogy szegények-e az egyetemisták vagy sem? Nyilván itt is vannak valóban nehéz körülmények közül származók, akik tényleg napi gondokkal küzködnek. De ha a többséget nézzük, gondoljunk arra, hogy mennyit kell(ene) egy diáknak költenie utazásra (ha mondjuk csökkenne a kedvezmény), és mennyit költ egy diák cigire, sörre, bulira, stb. És ez (önmagában még) nem baj, amikor én voltam egyetemista, akkor is igy volt. A bosszantó az, hogy emellett mindenki "éhen akar halni", mert a vonatjegyért esetleg 200 Ft-tal (egy sörral) többet kellene fizetni.
Looksharp kolléga!
Mit jelent az, hogy "most éppen arról vannak tervek, hogy...stb." Ne haragudj, de ez már szinte kabaréba illő... Kinek vannak tervei? És ki tud róla? És mit? És mire alapozódnak ezek a tervek? Stb...
- 3000 km mellékvonal nyugodtan megszüntethető lenne, keveseknek omlana össze az élete.
- 15-20 ezer vasutas elküldhető lenne, folyt. lmf.
- 67,5 % diáknak tényleg sok. Akárcsak nyugdíjasnak a 90%, 65 felettinek az ingyenesség.
De.
- Ekkor a MÁV nem 210-240 Mrd-be kerülne (jelenlegi áron), hanem ? Ekkor megoldottuk a problémát, Kötve hiszem...
- Nem biztos, hogy a kedvezmények megvonásával az anyuka pitéje elvesztené a vonzerejét, csak előre hozzuk a diák autóba ülését, (ami most az első komoly munkába állás + 1 év időre esik), előbb összeállna (összeülne) 2-3 diák egy autóba, és megint ot vagyunk ahol a part szakad...
2 fő utazásakor teljes árú jegy esetén már mindenhová megéri az autó (és akkor a kényelmet nem is néztük), a kedvezmények mértékétől függően lehet ezt a számot növelni (ti. hogy csak 3-től éri meg stb.)
A fő probléma nem a mellékvonalak léte, vagy nemléte.
Az 1. probléma az egész államszerkezet, és társadalmi elosztás hibája, igazságtalansága; a 2. probléma, hogy a MÁV egy régről megmaradt miniállam az államban, egy beteg test egyik legbetegebb, de betokosodott része, amihez senki nem nyúlt hozzá, (és most 3 évig biztosan nem is fog). Ha levágjunk néhány csápját, akkor az még megmarad annak ami.
Én a hosszú távú konceptuális gondolkodást hiányolom. De sajnos a 4 éves politikai ciklusok ezt igencsak megnehezítik ("csak ezt még nyerjük meg, aztán majd lesz valahogy".) Ha valaki értelmes koncepcióval áll elő, akkor hajrá!
És akkor nézzük érzelmi szűrővel és bevallottan helytelen gondolkodással:
Az államnak (legalábbis jelenleg nálunk) van egy olyan tulajdonsága, hogy szanaszét szórja a pénz marhaságokra, presztizsberuházásokra, indokolatlan kedvezményekre, juttatásokra adóvisszatérítésekre (és leginkább önmagára).
Ezt ALAPJAIBAN kéne megreformálni, beleértve a MÁV-ot is. Ebben technokrata partner lennék, hajrá Bokros Lajos!
DE amíg erre senki nem képes, és nem áll elő senki értelmes koncepcióval, addig (és most jönnek a torzító, de őszinte érzelmek:) ne a mellékvonalakkal kezdjék a jéghely csúcsának a lereszelgetését.
Tudom, hogy az én adómból sok (?) megy el rá feleslegesen, de én speciel nem bánom. Tudom, hogy sokaknak az adója megy rá feleslegesen, akik nálam jobban bánják (azaz bánnák, ha felfognák), de sajnos ez van, az én adóm nagy része is olyanra megy el, amit meg én sajnálok, de ezt meg a kedvezményezettek nem bánják.
Különben is, hamarosan nem a MÁV lesz a legnagyobb baj, hanem a környezetszennyezés. Ebben a helyzetben kéne a vasútnak fontos szerepet találni, akár hatalmas - de értelmes !- támogatások árán - és elsődlegesen a teherforgalomra koncentrálva (de ez meg egyik másik komoly mese).
(Na jó, befogom, nem szoktam én sokat írni, csak most van időm :-))
Megint csak értek mindent, amit írsz (borzasztó egyébként, hogy mindig igazad van, ..........
traficc :
Ezt már többen írtátok.
Nincs így.
Nincs igazam.
Az döbbent meg benneteket, hogy az általatok szeretett és ezért érzelmi szűrőn űt nézett valami (itt vasút) nézhető objektívebben is.
Amennyiben közvetlen döntéselőkészítők vagy döntélshozók is írnának a vasutas, kisvasutak, vicinális topicokba, akkor az Ő vasútról alkotott nézeteiket olvasván pajzsra emelnétek Carpyt.
Első bekezdésedet tekintsük irodalmi munkásságod részének.
Különben sem vasútról szóé.
Második bekezdésedre.:Drága a diák jegy ??
Igen.
Most a diák a valós költség 10%-át fizeti. 90%-ot pedig hozzátesz az állam.
Tegyük ingyenessé ?
Igen azt is lehet.
Végtére teljesen mindegy, hogy a vasútnak 240 milliárdot adunk egy évben vagy 280-at.
A diákok döntő többsége csak úgy 28-38 éves korára fogja fel / érti meg, hogy a maradék 90%-ot is Ő, a szülei, a rokonai fizetik csak más formában :
- adók,
- illetékek,
- ill. elmaradt vagy kisebb fizetésemelés.
Harmadik bekezdésre :
A 41-es vonal egy EU korridor része.
Magyarország tett - részben sikeres - lépéseket az irányba, hogy az europai korridorok hazánkon átmenő szakaszait, ne az eu igényei szerint hanem hazai igények szerint jelöljék ki.
Ez azért necces mert eu pénzt kérünk hozzá.
A Balaton déliparti vonalnak a nyári 8 hetet leszámítva az év 44 hetén át nincs nagy forgalma.
Milyen stílus?
Én faszoztam le mást, vagy engem?! Haggyuk, k, valakit ki kell nevezni főgonosznak. Biztos most is hihetetlen istenkáromlásokba kezdtem, elküldtem mindenkitm mert kicsit is más a véleménye, flameztam, igen, biztos.
Eléggé részrehajló, és álfüggetlen az Index topicok közönsége, kösz, ezt már párszor megtapasztaltam.
Ok, meggyőztetek a mellékvonalakkal kapcsolatban, mondom, többségében nem voltam ott, nem tudom, mi volt ott.
Sajnos még a kedvezmény ellenére is drága - persze szigorúan relatíve - a diákjegy.
Most hallottam a rádióban, emelik a volán árakat, 100 km valami 1000 forint?
Érdekesség: Csurgóig a diákjegy 666 Ft. Elég ördögi. :-)
még valami: ahhoz képest, hogy fontos fővonal, láttam Csurgó állomáson 1967-es vagy 69-es síneket.
Olvastam egy 80-as évekbeli balatoni tursita könyvben, hogy a Balaton déli vasútját tervezik kétvágányosítani, villamosítással.
Nézve a térképet, arra jutottam, hogy ha az ember csurgó, vagy horvátország térségébe szeretne menni, hosszabb utat tesz meg ezen a 41-es vonalon, mint ha a déli vasúton menne. Ilyen pl a KVARNER IC. Miért megy a valamivel hosszabb úton?
4. felvetésre:
"Mennyivel van több busz, autó ma, mint vonat."
Én ezt olvastam, ezt írtam.
Megint csak értek mindent, amit írsz (borzasztó egyébként, hogy mindig igazad van, aztán kilépek az ajtón át az utcára, és ez a hűvös racionalitás odavész, hűvös legfeljebb ez az október végi sz*r idő).
Ha már jog:
A diákok utazási kedvezménye természetesen nem vonható semmilyen alkotmányos alapjog keretei közé, tehát szabadon adományozható és megvonható, mindez csak politikai kérdés.
Az Alkotmány 16.§-a szerint "A Magyar Köztársaság különös gondot fordít az ifjúság létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi az ifjúság érdekeit". Ebből azonban az én olvasatomban sem következik a 67,5%.
Ha jól értelek, az általad sem vitatott, és általam előbb az Alkotmányból idézett feladat - tehát az, hogy az államnak kiemelten fontos kötelessége az ifjúság minden irányú támogatása és védelme - egy átfogó politikai programmal teljesíthető. De egyetlen terület (az utazás) jelentős mértékű támogatása sem szükséges, sem elégséges cselekedet a ma fiatal generáció érdekében.
Ha arra gondolsz, hogy a mérsékeltebb utazási kedvezmény mellett a tanulók családjainak támogatása, a kollégiumi férőhelyek fejlesztése, a hallgatói juttatások kiszélesítése stb. stb. lenne egy igazán jó megoldás, ebben teljesen egyet tudok veled érteni.
Elnézést az okoskodásért, már a Vicinálisok topicot is ilyen elméleti kérdésekkel fertőzöm, ezért ezt itt abba is hagyom (a Vonatbuzullsban természetesen bármiről, bármikor).
Igen úgy - IS - értem ahogy írtad.
Amíg az utazási költség inkább állami mint saját költség addig biza egy jó, anyuka sütötte túróslepény is indikálhat 200 km-es utazást.
Mindenki oda és annyit utazzon amennyit akar.
Ez az alptétel.
(számomra)
A tanuláshoz, munkábajáráshoz az állam adjon támogatást.
Ez is alaptétel.
(számomra)
A támogatások mértéktelensége az ami aggaszt.
Az europai vasutaknak NEM az a fő bajuk, hogy veszteségesek, hanem az, hogy a veszteségek mértéke igen gyorsan, és alig kezelhetően nő.
Az nem lenne baj, ha a MÁv évente kerülne 20-30-50 milliárd forintba az államnak és mondjuk 5 év múlva ez 50-60-70 milliárd lenne évente, 10 év múlva pedig már 100-110-120 milliárd lenne évente.
Ez kezelhető.
Aki ezt nem tudja kezelni az ne vállaljon vezető beosztást.
A baj a következő :
- most úgy évi 210-240 milliárdban van a vasút az államnak,
- ez évente úgy 25-45 milliárddal növekszik,
- 5 év múlva már úgy 300-350 milliárdot kell évente erre fordítani,
- 10 év múlva pedig 400-600 milliárdot.
A teljes magyar költségvetés 4800 milliárd / év.
Előbb utóbb radikális lépésre lesz szükség.
Amikor vki vagy vkik lépni akarnak akkor mindíg van pár sikoltozó, hogy pont azt a területet ne 4
- ha a felesleges 3000 km-nyi mellékvonalat akkor azt ne,
- ha a felesleges 20 000 vasutast el, akkor a szagszervezet, hogy azt ne,
- ha tarifa akkor diákok, katonák, vakok, sportolók, bélyeggyüjtők, halászok, madarászok, vadászok, boldogok és boldogtalanok, hogy azt ne.
soroljam még............
semmit se de legyen :
- új vonat,
- nagysebesség,
- pontosság,
- tisztaság
"Az 50%-nál nagyobb kedvezmény pazarlásra késztet."
Hogyan érted a pazarlást a 67,5%-os utazási kedvezmény esetében? Fogják magukat a diákok és "csak úgy" vonatoznak egy kicsit? Vagy pazarlás, ha hétvégére hazamegy az egyetemista a szüleihez?
Szvsz csak néhány közlekedésbarát fiatal (például én) utazik akkor, amikor nem feltétlenül szükséges. A többiek annyira azért nem szeretik a MÁV-ot (VOLÁN-t, stb.), hogy kedvtelésből igénybe vegyék a szolgáltatásait.
Egyebekben értem a gondolatmeneted logikáját, bár mint érintett csoport tagja ragaszkodom az eddigi kedvezményemhez (pl. én abból utazok, amit suli mellett megkeresek).
Úgy lehet megoldani, hogy a kritikus keresztmetsztre méretezzük a szemszáll üzletág kapacitását.
A hétközben ki nem használt kocsikat pedig őriztetjük.
E kettőre sem vezetői akarat sem szándék nincs.
Pénz sincs de ez a kisebbik gond.
A lehetséges megoldások közül, a mit hogyan nem lehet című terjedt el.
Diákok utazási kedvezménye a vasutas topicon már elölről hátra és hátulról előre ki lett tárgyalva.
SZVSZ túlzott kedvezményt kapnak.
SZVSZ 50%-nál több kedvezmény, senkinek semmilyen címen ne járjon.
Egy szolgáltatásnál ( mindegy mi) legalább a felét fizesse meg aki igénybe veszi.
Legyen ez egy ebéd, egy mosatás, egy utazás vagy akármi.
Minden fajta vonalunk közös gondja, hogy péntek délután és vasárnap délután úgy 60 000 diák utazik keresztbe kasul az országban.
Ők nagy utasmennyiséget jelentenek kicsi bevétel mellett.
A jegy közforgalmú árának úgy 33%-át fizetik a jegy bekerülési költségének kb. 10%-át.
A gond az, hogy ki fizesse a 90%-ot és miből ?
Így igaz.
És a megoldás?
- a diák ne utazzon annyit ?
- fizesse a jelenlegi jegyár többszörösét ?
- spóroljon össze gyorsan két kilót min. egy ezerötös zsigára, és járjon azzal ?
Nem poénkodom, csak kiváncsi vagyok, hogy lehet megoldani azt a "gondot", hogy vannak akik még vonattal utaznak (fővonalon, vagy melléken, ebből a szempontból mindegy.)
Bánrévén pont ugyanez történik (2. vágány csere aljzat+betonalj) :)
Egyébként a határon áthúzodó vonalat is javítják, illetve Lénártfalván is felújítás folyik.
Volt alkalmam azt is megfigyelni, miért olyan kicsi ott a (hivatalos) kishatárforgalom. Fél órával a Bz után (utas 1, személyzet 2 fő) átmegy a helyi teher is (személyzet 1, utas 4 fő).
piscator = " a síndöcögényekben én voltam a botrányhős "
traficc :
Amennyiben ott is hasonló stílusban szóltál hozzá mint itt, akkor ezen nincs mit csodálkoznod.
Rakjuk rendbe a gondolati kuszaságot :
1./
Mint már írták itt Neked, a 41-es vasútvonalunk , nemzetközi vasúti fővonal.
Senki semmilyen tervben NEM, mondom NEM tervezi se csökkenteni, se megszüntetni, sőőőt.
Mivel hosszú távon ez a délkeleti vasúti teherszállítás főiránya a második vágányos kiépítés is csak pénz kérdése.
2./
Mellékvonalaink, amiről e topic IS szól.
Gyenge vagy minimális személyforgalom, minimális vagy nulla teherforgalom.
Amíg egy mellékvonal hétköznapi forgalma könnyen pótolható egyetlen autóbusszal is, addig ugyanez fővonalon elképzelhetetlen ill. rendkívül gazdaságtalanul, a környezet aránytalanul nagy terhelésével valósítható meg.
3./
Minden fajta vonalunk közös gondja, hogy péntek délután és vasárnap délután úgy 60 000 diák utazik keresztbe kasul az országban.
Ők nagy utasmennyiséget jelentenek kicsi bevétel mellett.
A jegy közforgalmú árának úgy 33%-át fizetik a jegy bekerülési költségének kb. 10%-át.
A gond az, hogy ki fizesse a 90%-ot és miből ?
4./
A ...."...mennyivel vanntöbb busz busz, autó ma, mint vonat ..." című kérdéseidet pedig fogalmazd át értelmes változatra és hidd el, szívesen és tőlünk telhetően kimerítően válaszolink rá.
Fizettek, hogy ennyire reklámozod a gépkocsi közlekedést? Szerintem aki ezt írja, annak nem fizettek ilyenért.
A szemelygepkocsi a versenytarsa mindkettonek, melynek ternyeset fekezni kellene. persze a ternyeset szót térnyerését-ként kell érteni...
Megfigyeltem, a pálya kb. Kaposvárig elég jó, ám onnan fokozatosan romlik le kb. Nagykanizsáig. Lassan mennek a szerelvények, ugrál a síneken erőteljesen, hangos. A pálya állapotát illetően mást tapasztaltam. Dombóvárig egész jó a pálya, de Dombóvár és Kaposvár között egyenesen szörnyű, tele van lassújelekkel. Kaposvár és Gyékényes között jobb a helyzet. A 60-as vonalon Gyékényes és Nagykanizsa között jónak minősíteném a pályát...
Tudom, csurgó nemzetközi.
Fizettek, hogy ennyire reklámozod a gépkocsi közlekedést?
És ha a vonatok többsége villannyal menne, amit környzetbarát módón termelnének?
Mennyivel van több busz, autó ma, mint vonat.
Egy mozdony, ha húz mondjuk 5 kocsit, szennyezőbb, mint egy busz?
láttam már volán busz, ami csakúgy öntötte magából a füstöt. Persze a karbantarás lesz a válaszod. De ha a vonatokat is karbantartanák, lenne pénz környzetbarát megoldásokra?
Az a meglepő, hogy még vannak benzines mozdonyok, azok valóban füstokádóak.
De ha villanyosítanának minden fővonalat, estleg főbb mellékvonalat?
Mennyivel biztonságosabb ma egy busz, autó, mint egy vonat? Statisztikák?
Tovabba: a szobanforgo csurgoi vonal nem mellekvonal, hanem fovonal, sot, kishijan europai korridor.
Harmadreszt: ha mar a kornyezetszennyezes szoba kerult, korantsem egyertelmu, hogy a busz, a hagyomanyos mozdonyos vonat, illetve BZ, valamint a szemelygepkocsi kozul minek a legkisebb a fajlagos kornyezetszennyezese most, es mondjuk mi lesz a helyzet 10, 20 ev mulva. Meglepo dolgok derulhetnek ki.
És az indokaim?
Szerintem meg túl van lihegve ez a busz ügy, persze gyorsabb, klafa, de ... nincs akkor szerinted semmi hátránya.
Illetve a vonatnak előnye?
Mar bocsanat, de en a mellekvonali vonat alternativajanak, helyettesitojenek, kivaltojanak, a buszt tartom. A szemelygepkocsi a versenytarsa mindkettonek, melynek ternyeset fekezni kellene. Velemenyem szerint a vicinalisok kornyeken erre a celra (is) a busz alkalmasabb, mint a vonat.
Korábban már írtam ebbe a topis topicba, de most megpróbálok a témáról egyénit szólni. :-)
Engem biztos ismernek névről az indexen, én voltam régen a botrányhős a síndöcögvényekben. Szeretem a mellékvonalakat, és végül is a budapesti 41-es városi villamosvasúti pálya is az ;-)
Kicsit rossz volt olvasni az első ~500-1000 hozzászólás egy részét, mármint a vicik létjogosultságáról.
Szerintem se kell minden vonalat feltétlenül megtartani, de egy olyan országban, ahol egyre több allergiás, majd asztmás lesz - aminek EGY része a közúti szennyezésből van - és sok szegény ember van, akinek néha még a vasúti árak is magasak, megengedhetetlen egy korábban világszínvonalú vasúti szerkezet szétzilálása, túlzott háttérbe szorítása.
Sajnos a kor valóban megváltoztatta az igényeket, a szokásokat, ennek ellenére azért nem hiszek végletekig a mai autós közlekedésben.
Mindegy, ezt már sokan kibeszélték, nem akarom újra feltalálni a sertéshagymát.
Akkor a személyes közvetlen tapasztalatok:
megboldogult 64-est és társait már nem volt időm, lehetőségem (meg) ismerni, nem voltam ott, így róluk igazi véleményt nem mondhatok.
Tavaly azonban egy évig vidékre szólított a kötelesség, egészen pontosan Csurgóra, így arrafelé már ismerős vagyok, mi a helyzet kb.
Vasárnap indultam a délitől a Csurgó-expressel (Somogy IC, 828) délután ötkor, és általában pénteken délelőtt 11-kor indultam haza.
Megfigyeltem, a pálya kb. Kaposvárig elég jó, ám onnan fokozatosan romlik le kb. Nagykanizsáig. Lassan mennek a szerelvények, ugrál a síneken erőteljesen, hangos.
Egy ízben Horvátországba volt szerencsém utazni ugyanezen a viszonylaton, és bár állítólag horvátban se túl jók a vasutak, észrevehetően jobban futott már a Dráva után a "voncsi".
Hihetetlen hangulata van a külső résznek, a Csurgó-Kaposvár közti pályaszakasznak.
Szinte csak erdők, istenháta mögötti háborítatlanság, jehh!
Pikantériája a szakasznak maga Csurgó.
Helybeli elmondás alapján már sokan meglepődtek, hogy elég ritka módon a városnál vesz egy 90-fokos kanyart balra, majd a város elhagyása után visszafordul a "helyes" irányba. A város központja fele állva megfelelő helyen így olyan, mintha Kanizsa felől a városnak jönne a vonat, de aztán az utolsó pillanatban elfordul. Mitől van ez a nagy dupla kanyar?
Sokat tűnődtem a 2 belső somogyi mellékvonalacskáról, amelyik Somogyszobról indult Barcsig, illetve Kaposvártól szintén kb. Barcsig.
Ezeket miért kellett megszüntetni, kinek voltak útjában? Ezekről a vonalakról elég keveset lehet olvasni, pedig biztos volt jelentőségük.
Pénteken eredetileg 11.47-kor indult a vonat Csurgóról, aztán fél év után áttették 11.35-re, ami nem kevés bonyodalmat okozott, a változtatás ellenére mindenki csak tizenegynegyvenhetesnek hívta az a vonatot, ami mindenütt megállva, néhol a falú főutcáját keresztezve (Kutas- ott elég jellegzetes arcú állomás ember volt, már ismertem látásról), máskor a szinte háborítatlan félhomályos farengeteg közt zakatolva sejtelmesen begördült 1 óra alatt Kaposvárra, ahonnan már sebesvonat csatlakozott.
Így egy éves heti rendszerességű utazás után kimerem jelenteni, megtudom állapítani, mennyire NEM kevesen utaznak még ilyen koszos, jobb napokat látott szerelvényeken - bár a somogyi érzés lényegét ez adta - dél előtt.
Talán a külső szakaszon még volt ülőhely, /noha csak Csurgón, a református gimnáziumból egy vagont is megtöltöttek akár a nebulók/, de a félegyes sebesen már Dombóvárig alig volt hely. Aztán a Pécs felől jövő vonatot Dombóvárnál hozzácsatolták, így lett egy kb. 9-10 kocsis vonategység, amin Budapestig álltak az emberek. Úgyhogy ennyit a kihasználatlanságról, meg hogy mindenki autóval megy, vagy busszal, amik jobban ráznak, és mint a hírekben látjuk nap, mint nap, amik nagyságrenddel több balesetet szenvednek, minek ijesztően nagy hányada súlyos, vagy HALÁLOS!!!
És akkor ezeken a vonalakon olyanok utaznak, akik egyszerűen nem engedhetik meg maguknak a buszt, és otthon se maradtatnak, és akkor pont, ahol a NÉPnek szüksége lenne vasútra, ami egy mozdonnyal több busznyi emberkét tranzitál más ferTÁJakra, ott tervezik megszüntetni a vasút vonalakat.
Szóval, pl. Carpy, Váci megértem, az autó tényleg (mozgás-)szabadságot ad, flexibilisebb, mint a helyhez kötött vas-út, a budihoz is elvisz, azonban addig, míg a lakosság egy döntő hányada mellett, aki négykerekűvel rendelkezik, van egy még döntőbb réteg, aki esetleg alternatívaként szekérrel, jobb esetben traktorral, vagy luxusként társasban kocsikázik, persze egy Ladában, 6 ember, de jöhet Barkas, és míg minden külföldi, vagy ott járt ismerős azt sulykolja, Ti pár év múlva megfogtok fulladni a füstben, egyre több nem várt negatív hatása van közvetve akár a gépkocsira berendezkedett rendszernek, ADDIG én szerintem KELL vasút, és vonat Magyarországra.
Bocs, nem vagyok kötöttpályás guru, így csak magamból beszélhetek, a gonosz és szigorú tények figyelembevételével.
Körülbelül ennyit szerettem volna mondani a témával kapcsolatban.
Üdvözlettel: Piscator
Hm, ezt ne feszegessük. Mi csak ez erdőben sétáltunk a hónunk alatt egy drezinával, aztán amikor találtunk két párhuzamos vasat, akkor kipróbáltuk, hogy gurul rajta. A franc se tudja merre jártunk, meg, hogy ez vasútvonal:-)