>"A V8 az rovid, csak sor4 hosszu! :)"
Igazad van, nemileg hosszabb egy V8, mint egy ugyanolyan dugokkal szerelt sor4. Hiszen ket hajtokar kell, hogy elferjen 1 helyen, igy szelesebb.
Persze ez csak elmelet!
Azt, hogy a V8 olyan rovid, mint egy sor4 csak azert irtam, hogy latszodjon, hogy a sor6 azert hosszabb.
Jo, hogy ekkora marhasagon ennyit tudunk vitatkozni! Tisztara mint a parlament!
Tchangow kepviselo ur, megadom a szot 2 soros viszontvalaszra! :)
>1,1 g-nel nagyobb gyorsulas osszejon Ez egy elirt mondat. Termeszetesen lassulast akartam irni, hiszen vegig fekekrol beszeltunk.
A gyenge pont a gumi es az aszfalt kapcsolata, az az ami nem tud kb. 1.1 g-nel nagyobb gyorsulast/lassulast atvinni.
Persze draggumi ragacsos aszfalton kepes akar 4-5 g-vel is gyorsitani. (Top Fuel dragszter)
A masik kerdes, hogy mint ugyebar a honlapomon is lathato Subarunal, az ABS valoban nem egyenletes gyorsulast produkal, hanem pulzalot. Viszont ha egyszerusitem a szamolast, akkor az atlagos g ertekkel kell szamolni, nem?
Egyebkent mit szamit az, hogy 0.01 mp-ig (70 km/h-nal ez majd 20 centi) 1.1 g-t is eler a lassulas, ha utana 0.9-re esik vissza?
>Ehhez nem kell több ezer lóerő, csak egy relatíve nehéz lendkerék, egy röviden áttételezett 1. sebességgel "megáldott" váltó és megindításkor ott figyel az 1g
Ezért nem sz@rt se a tehetetlenségi erőn alapuló gyorsulásmérő.
Hat nem tudom mire alapozod ezt. Nemreg mertem egy gepet (holnap mar fennt lesz az oldaolon, GMC Syclone) ami majdnem 2 tizedmasodpercig 1 g felett tudott gyorsulni az elindulas utan, es megis eleg pontos a meres.
Nem 100% pontos, mert az eddig mert autoknak hatul is rugozott futomuve volt, ami ugye ilyenkor osszenyomodik, ezaltal megdol a muszer, es kicsit tobbet mer. (Pl. a Civic eseteben 2.9% elteres)
Egyebkent a Syclonnal jobban elindulni szerintem lehetetlen utcai gumival, barmilyen lendkerek van is az auton. (Ismet gumi-aszfalt maximum kb. 1.1 g, gumitol, aszfalttol fuggoen)
(A TD kispolszki slickkel ment, es a teljes sulya a hatso kerekeken volt, az elsoket megemelte, es ugy is kikapott)
Utcai gyorsulás! gyorsulás-negatív gyorsulás-lassulás :)
fékezés-tapadás stb :))) Csak a te kedvedért :)
HRingi időm 11.795! Hurrá!!
ezzel levertem az összes 3-as kategóriás gépet! 1600-2500 ccm-ig!
Egy beteg 25 éves géptől kezdetnek nem rossz! :))) Persze a kategóriámban sehol sem vagyok :(
megnéztem a fórum címét egyszer.
majd újra mégegyszer.
aztán mégegyszer.
valami nem stimmel: nem látom a címben sem a fizika szakkör, sem a képezzük-magunkat szókapcsolatot!:))))
nem volt erősségem a matek és a fizika, de most már könnybelábad a szemem ettől a rengeteg számtól!:)
Csak leírom mégegyszer! :)
Előre szólok, semmi okosítás illetve hasonló szándék nincs, hiszen sajnos ezt én sem egészen fejből írom. :(
A surlódási erőt számoló közkézen forgó egyszerű képletben valóban nincs megadva a felület. (amit láttam képlet, az egy kicsit komplexebb, de nem is csak erre vonatkozik, szóval majd rákérdezek)
Tuskó féknél (pl vonat) ahol hasonló a helyzet, mint gumi és út viszonylatában, ott a következő a képlet, hopp, ezt nem tudom ide beirni, mindegy, szóval a fékező nyomatéknál ott figyelnek: mű, kerék sugara, felületi nyomás, szélesség. Persze kacifántos formákban.
Dobféknél dettó, csak más a képlet.
Az összes fv felületre van integrálva, ezt aki akraja érti :)
Ja tényleg, a mű! A mű minek is a függvénye?
sebesség, hőmérséklet és felületi nyomás!!! ezek tovább függnek, de ami minket érint, az a felületi nyomás, mert abban bizony figyel a felület.
És ime a surlódási képlet a lokális differenciális súrlódási tényezőből levezetve:
dFs=mű(fi)*p(fi)*b*r*d(fi) b-szélesség
Astra!
Jókat írtál, de szerintem a gumis témában nincs igazad!
A gumi nem hőre keményedik, hanem van amelyik hőre keményedik, és van amelyik hőre lágyul.
Amilyen gumikat eddig én használtam azok hőre lágyultak (lehet hogy rosszul választok ? :) ).
Fékezz egy satusat izomból, utánna úgy gyurmázol a gumival ahogy akarsz.
Komoly versenyzők komoly autókkal és komoly gumikkal, ahol a mű jóval 1(!) fölött van ige3nius burnoutolnak!
Dragrace, F1 (boxból ki, stb, bemelegítő kör) és azok a gumik iszonyatosat kopnak. Meg lehet nézni a gokart pályán, mert ugye oda beengednek, micsoda gumi darabok vannak szanaszét.kisújjnyi darabokban válik le a lelépő felület.
De pl HRingen ennek semmi értelme nincs ilyen 1-200 Le-s autóknál és utcai gumikkal.
Nem tisztem megvédeni AVE-t a gumi mérettel kapcsolatban de ajánlom figyelmedbe a
http://komal.elte.hu/verseny/1999-11/P.h.shtml
linken a P. 3288. példát, ahol nincs gumiméret adva csak a "mű".
A dolog valóban ott van elásva, hogy a gumi nem ineálisan viselkedik és kenődik.
A lassulás (és gyorsulás) igenis függ a gumimérettől, hiába jelent nagyobb nyomást úgyanaz a súly kisebb felületen (általánosiskolai fizika rulez), ha a gumi nem bírja átvinni az erőt az útra. Persze semmit nem ér a baromi széles gumi, ha nem egyenletesen oszlik el rajta a nyomás, pl: sz@rráültetett autó hatalmas terpesztéssel, széthúzott gumi (barom széles felnivel) -> mindkettő nagyon divatos :))) A smirglis hasonlat jó: ha túl nagy nyomással sikálsz össze kis felületen két smirglipapírt, akkor kiszakadnak belőle a kristályok.
Ugyanaz a téma, mint a gumimelegítés:
Sokan azt hiszik, hogy "a gumi nem tapad az aszfalthoz, ha alacsonyabb a hőmérséklete, mint az üzemi hőmérséklet". Ez egy baromság. A gumi tapad az aszfalthoz, csak éppen "önmagához" nem, tehát leradírozódik. Ha bemelegítik, akkor nem lágyabb lesz, hanem keményebb (a gumi hőre keményedik) és így nem marad ott az aszfalton minden. :))) (ezért nem bénáznak komoly autóversenyeken burnout-tal.)
Az említett Golf IV esetében szó sincs légellenállásról (a GT2-nek egyébként is min. 2xer akkor a légellenállása, mint a Golfnak - lehet tippelni, hogy miért). Az a titka, hogy nem változik a futóműgeometria a lassítás során (nem változik a terpesztés/összetartás, nem bólint az autó), így már sokkal nagyobb fékezőerőt lehet kifejteni (erre meg ott van a brutális fékrendszer és maiaknál sokkal precízebb ABS).
"A kedvedert kiszamoltam, hogy 1.1 g-s lassulas kb. 35.3 meteres fektavot jelent 100 km/h-rol."
Köszi. A lassulás NEM lineáris, 1,1g-nél simán lehet nagyobb lassulást rövid távon előidézni.
"De te azt irtad meg 1,1 g-nel nagyobb gyorsulas osszejon. "
Mi van??? :)) Ehhez nem kell több ezer lóerő, csak egy relatíve nehéz lendkerék, egy röviden áttételezett 1. sebességgel "megáldott" váltó és megindításkor ott figyel az 1g :))) Ezért nem sz@rt se a tehetetlenségi erőn alapuló gyorsulásmérő.
attól függ mekkora V8-ról beszélünk, és mekkora S6-ról! mert ugye nem mindegy a dugók mérete:))
nagyon nem mindegy:) Láttam én már 1.5 méteres V8at:) igaz Dizel volt, de brutális:)
BkorVette,
Hanyszor is probaltuk megmerni a tiedet? :)
De most mar tudok egy nagyon tuti helyet a mereshez Fot kozeleben (koszi AttiM3!), szolsz valamikor amikor gondolod, azt megmerjuk ujra!
Örülök, hogy végre találkoztunk, beszélni nem sokat tudtunk, de ezek a rendezvények nagyon rövidek, és millió ismerös, ami ugye nem baj, csak ez miatt mindenkire kicsi jut...több naposra kéne ezeket szervezni:))
Gratula az okodhoz:))) Megérdemelted, és ha valakinek van oka keseregni az idö miatt, az én vagyok:)
"Egy ring utani elmeny kapcsan szinten meg kell jegyeznem, hogy Kori Vette-je nagyon jol megy. Gratula hozza... :-D "
Köszönöm, reméljük a váltó megjavulásával, az idöeredmények is ezt fogják hozni..bár a gumiszönyegen elindulás nem tetszett:(( meg az egyes 3500nál való elváltása sem:(( de mindent összevetve, az autóm a ringen közel azt hozta, ami jelen állapotában elvárható volt...köszönöm neki!!
Igen szoktam, még mehetnék bringával is , de most még nem akarok :)
Köszönöm, nekem is rögtön megtetszett, sajna egyenlőre a mindennapi használatra húzós, de majd kialakul :)