Keresés

Részletes keresés

Carnuntum Creative Commons License 2021.05.15 0 0 891

Nem tudom minek drukkolsz ennyire, de a lényegen mit változtat?

 

A szlávok az avarok miatt telepedhettek meg a Balkánon, mert segédnépként alkalmazták őket. Ennek eredménye az lett, hogy beszivárogtak a Balkánra. A görögök pedig a vegyes etnikumú köznépük egyesítésére tudatosan a szláv nyelvet használták fel a birodalom határán, majd a két birodalom meggyengülésekor helyben maradt a formálódó szlávság.

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (885)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.15 0 0 890

"...a voj-voda szlávságát nem vitatom..."

 

Ennyi. QED

Előzmény: merigazoi (889)
merigazoi Creative Commons License 2021.05.15 -1 1 889

a водить vodit levezetéséhez van köze.

 

ez itt egy nyelvi fórum.

 

elég érthetően elmondtam mi a baj azzal, h a szláv szavat indoeurópai eredetűnek állítják be.

(a voj-voda szlávságát nem vitatom, viszont a 2 szónak a protoIE eredete kétséges, és

valójában az se zárható ki, h létezett személyre vonatkozó -da képzős alak mint a kende gazda)

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (883)
merigazoi Creative Commons License 2021.05.15 -1 1 888

magadból indulsz ki?

Előzmény: opinionater (882)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.15 -1 0 887

Élvezetes a konklúzió is.

 

"...egyes tárgytípusok elterjedésének vizsgálatánál Curta az Al-Duna vidéki lelőhelyeket veszi csak figyelembe, és a cseh- és morvaországi, a szlovákiai és dél-lengyelországi leleteket kihagyja.101 Munkája bár több esetben általánosításokra törekszik, így elsősorban regionális jellegűnek tekinthető, és így a könyv elsősorban az al-dunai szlávok 6–7. századi régészete és története összefoglalása.102

 

A könyv rendkívül nagy jelentőségű Kelet-Közép-Európa koraközépkori régészete és történelme szempontjából is. Curta leszámolt a 19. századi romantikus nacionalizmus örökségével, és modern kultúrantropológiai és ethnoszociológiai elméletekkel pótolja azt. Az amerikai kutató mítoszt döntöget, és tabukat sért meg, könyvével pedig valójában egy alternatív szláv őstörténetet ír, melynek konklúziója nem az, hogy így volt, hanem – ha lerántjuk a téma másfél évszázados kutatásának ideológiáit és toposzait – így is lehetett." [Csiky, 12]

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (886)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.15 -1 0 886

Tök jó.

 

"Nem kétséges, hogy a bizánciak összefoglaló elnevezésekkel tették világosabbá maguk számára a barbárok számukra átláthatatlan etnikai tarkaságát. Az is nyilvánvaló, hogy a forrásokban nem a modern értelemben vett etnikai elnevezésként használták a szklavénoi szót. Az azonban már kérdéses, hogy valóban létezett-e közös szláv-tudat. Ennek első emléke a 12. századi Orosz Évkönyvekből (Poveszty Vremennih Let) származik, bár elképzelhető, hogy voltak ennek előzményei is." [Csiky, 12]

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (885)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.15 -1 0 885

"....azt állítja, hogy a Balkánon nincs 700 előtti időre keltezhető szláv település.35..." :-DD

 

Látszik, hogy nem olvastad el rendesen Csiky cikkét.

 

"Curta Görögország „szláv” megszállását a 8. századra teszi, és az olympiai hamvasztásos temetőt 700 utáni időszakra datálja"

 

Ezzel szemben:

"Az egyik feltáró, Vida Tivadar a temető kezdetét a 7. század második negyedére datálta. A magyar kutató kronológiájában nem csupán a kerámia belső időrendjére támaszkodott, hanem a gyöngyökre és fémleletekre is."

[Csiky, 8. o.]

Előzmény: Carnuntum (862)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.15 0 0 884

Plusz ez Curta véleménye a bizánci történészről:

 

"Iordanes-szel szemben Prokopioszt minden tekintetben hitelesnek tekinti. A szerző szerinte a szlávokról szóló adatait az Itáliában harcoló szláv zsoldosoktól szerezte." [Csiky, 2006]

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (873)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.15 0 0 883

Ennek a keszekusza szóömlenynek mi köze van ahhoz, hogy a воевода szóban még egy laikus számára is tisztán felismerhető:

 

"Образовано из воj- (воин) + водить." Innen indult az egész.

Előzmény: merigazoi (881)
merigazoi Creative Commons License 2021.05.15 -1 1 881

vét vesz : vet visz

a magyarban tisztán megvannak az alapjelentések

 

a finnben se átvétel, mégha a hamis tudomány úgy akarja beállítani,

mivel az alapjelentések nagyobb mértékben vannak meg mint az állítólagos átadó proto-IE-ben

 

 

a szlávban keverednek a jelentések, összemosódnak, nincs különbségtétel

a vezmi ugyanúgy jelenti azt h vedd és vidd is

a vezet viezt és venni vziat

 

a 4 alapjelentés LEAD CARRY TAKE BRING

ebből a magyar 3 (visz vesz vezet)

a szláv 2

az urali összesítve 4

Előzmény: merigazoi (880)
merigazoi Creative Commons License 2021.05.15 0 1 880

protoIE-nek van nevezve

 

*wedh-

 

csak éppen a szlávon kivül nincs semelyik más nyelvben példa rá. se a gótban se a latinban se a görögben se az angolban...

https://en.wikipedia.org/wiki/Indo-European_vocabulary

 

 

az uralit valahogy kihagyták, miért is? az objektiv tudomány az álarc mögül előtűnik az előítéletessége.

(hiszen az eddig felépített dogmát védenie kell neki)

 

LEAD (GUIDE)

Hill Mari видӓш viðæʃ

Komi-Zyrian веськӧдлыны veɕkədɫɨnɨ

Moksha вятемс vʲatʲems

Nganasan бәтіаса bətiɐsɐ

 

meg a kaukázusi

 

CARRY

Tsez бижа biʒa

Avar баччизе bat͡ʃːizje

 

vagy a kazah басшылық jelentése 'guidance', a басқару, бастау a 'lead, guide'

 

tehát miért is, milyen okból kell azt hazudni, h protoIE v szláv?

 

mert van protoIE veh- bher-

https://www.etymonline.com/word/*wegh-

de ezek mind származtatott jelentések: vehicle, wagon, voyage, way...

 

az alapértelem a visz, vezet

 

TAKE (visz)

Avar босизе bosizje

Tsez биса bisa

 

Finnish ottaa ɔtːɑː

Kildin Saami ва̄лльтэ vaːʎːte

Komi-Permyak босьтны boɕtnɨ

Northern Khanty вуты wutɪ

 

Khalkha Mongolian авах aw̜ăx (!)

 

kazahul meg басыпалу

 

 

a szlávon és uralin kívül csak a kaukázusi és kazah nyelvekben van meg

nem az indoeurópai nyelvekben

 

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (844)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 879

Persze, hogy nem érdekelnek a rablótúrák, meg Prokopiosz, mert akkor szembesülni kellene a valósággal!

 

-------

 

Mivel kellene szembesülni? Önállóan nem tudtak megtelepedni. Ennyi a lényeg valójában. A birodalmak felhasználták őket.

 

Az avar uralom alatt beszivárogtak a Balkánra. Mindkét hatalom az ütközőzónára telepítette őket, a görögök felhasználva a nyelvüket az ott élő vegyes etnikumot gyúrta belőle köznéppé, az avarok meg segédnépekként használták őket. Amikor a birodalmak meggyengültek, helyükön maradt egy újonnan kialakult etnikum amit a nyelvhasználat tett azzá.

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (876)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 878

Igen - Hozzászólások Florin Curta könyvéhez és fogadtatásához

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (877)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.14 0 0 877

Minek másolod be újra és újra Curta könyvének címét, amikor csak Csiky Gergely 2006-os cikkéből idézel folyamatosan.

 

http://real.mtak.hu/7880/1/10_Szlavok.pdf

Előzmény: Carnuntum (875)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.14 -1 0 876

"Nem érdekelnek a rablótúrák, ha voltak, ha nem voltak."

 

Persze, hogy nem érdekelnek a rablótúrák, meg Prokopiosz, mert akkor szembesülni kellene a valósággal!

 

"Ez valódi uralom. A szlávok ennek a nyomába sem értek a példáidban."

 

Nyilván-nyilván, csak éppen az avarok úgy eltűntek, mint az obre ;-PP

Plusz nézd meg, hogy mekkora területen terjedtek el a szláv nyelvek, meg mi maradt az avarok után... Meg mi maradt meg a valamikor dicső avar nyelvből?

Előzmény: Carnuntum (872)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 875

Kitalált szlávok?
A korai szlávok régészeti és történeti problémái
Hozzászólások Florin Curta könyvéhez és fogadtatásához
Florin Curta: The Making of the Slavs. History and Archaeology of the
Lower Danube Region, c. 500–700.
Cambridge University Press. Cambridge Studies in Medieval Life and
Thought. Fourth Series. Cambridge 2001. OLDAL!

Előzmény: Carnuntum (874)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 874

Curta könyvének legfontosabb és leginkább vitatottabb részében tagadja
a szláv migrációt, a Prága-kultúra létét és a szlávok létrehozásáról (making of the
slavs) beszél. Elmélete szerint a szláv ’ethnie’ és az anyagi kultúra is az Al-Duna
vidékén Jusztinianosz erődépítési programjának következtében külső nyomásra
jött létre. Mindez fontos társadalmi változásokkal együtt járt, melynek során új
hatalmi elit jött létre. Az új elit fő feladata a Balkán elleni betörések megszervezése
volt.

 

A külső nyomás hatására megerősödött társadalmi versengés következtében
fontosabbá vált az emblematikus stílus és ez által kialakult az al-dunai
szlávokra jellemző anyagi kultúra. Curta szerint tehát a szláv a bizánci forrásokban
egy összefoglaló elnevezés (umbrella-term), melybe akár több etnikum is
beletartozhatott.96


Nem kétséges, hogy a bizánciak összefoglaló elnevezésekkel tették világosabbá
maguk számára a barbárok számukra átláthatatlan etnikai tarkaságát. Az is
nyilvánvaló, hogy a forrásokban nem a modern értelemben vett etnikai elnevezésként
használták a szklavénoi szót. Az azonban már kérdéses, hogy valóban

létezett-e közös szláv-tudat. Ennek első emléke a 12. századi Orosz Évkönyvekből
(Poveszty Vremennih Let) származik, bár elképzelhető, hogy voltak ennek
előzményei is.97

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (873)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.14 0 0 873

Nem. Semmi birodalmi köznép :-DDD

 

A könyvismertető ezt írja: "Curta megállapításai szerint tehát a szklavén nevet – bár egyes csoportoknak

önelnevezése is lehetett – 6. századi bizánci konstrukcióként és az északi, Al-Duna vidéki barbárok összefoglaló elnevezéseként használták.36" [Saját kiemelésed]

 

Saját elképzelésed (I.):

"A szláv (szklavén) név Curta szerint eredetileg bizánci konstrukció, melyet arra fejlesztettek ki a Birodalomban, hogy összefoglaló elnevezésként magyarázza az Al-Duna vidéki bonyolult etnikai viszonyokat."

 

(Itt még érted a könyvismertetőt.)

 

Saját elképzelésed (II.):

"Curta szerint a szlávokat (szklavén) egy mesterségesen konstruált birodalmi köznépként hozták létre..."

 

(Itt már nem érted! Prokopiosz szövegeiben, tehát jóval a szláv betelepülés előtt, a szklavenoi csak egy összefoglaló elnevezése azoknak, akik akkoriban rabolgatták a birodalmat.)

Előzmény: Carnuntum (870)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 872

Nem érdekelnek a rablótúrák, ha voltak, ha nem voltak. A Balkánon való megtelepedés érdekel. Ez minek köszönhető? Az avaroknak. Ők nyitottak ennek utat!

 

Amúgy a magyarok az ellenőrzésük alatt tartották Európát az Ennsig, ott húzódott a gyepű A pozsonyi csata után 955-ig ez a folyó volt a magyar állam határa. Ez valódi uralom. A szlávok ennek a nyomába sem értek a példáidban.

 

 

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (871)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.14 -1 0 871

Ez a te -- alteres -- elképzelésed, miközben Prokopiosz konkrétan beszámol a szklavenoi nép rendszeres rablóportyáiról.

Miközben az avarok sehol (539-552). Milyen avar segédnépek???

 

És újra: nem betelepedésről beszélünk, hanem egy korábbi történéssorozatról.

A rablótúráikhoz semmilyen avar engedély egyebek nem szükségeltetett, mivel a Duna északi partja mentén éltek.

A hozzájuk kapcsolható régészeti kultúra neve is ismert.

 

Egyébként Prokopiosz egyáltalán nem volt valami szlavofil. Ezt írja róluk:

 

"Kicsit furcsa volt a hivatkozás: Война с готами (Кн. 3, Ч. 14), Прокопий Кесарийский. De ha tudja az ember, hogy az első 2 könyv a perzsa háborukról, a másik 2 db a vandálokról, végül az utolsó 4 kötet pedig a gót háborúkról szól, akkor nem olyan nehéz megtalálni (Wars, Book VII).

 

14. fejezet

 

"|1| 14. Был некто Хильбудий, близкий к императорскому дому, в военном деле человек исключительно энергичный [295] [...] Эти племена, славяне и анты, не управляются одним человеком, но издревле живут в народоправстве (демократии), и поэтому у них счастье и несчастье в жизни считается делом общим. И во всем остальном у обоих этих |23| варварских племен вся жизнь и законы одинаковы. Они считают, что один только бог, творец молний, является владыкой над всеми, и ему приносят в жертву быков и совершают другие священные обряды. Судьбы они не знают и вообще не признают, что она по отношению к людям имеет какую-либо силу, и когда им вот-вот грозит смерть, охваченным ли болезнью, или на войне попавшим в опасное положение, то они дают обещание, если спасутся, тотчас же принести богу жертву за свою душу; избегнув смерти, они приносят в жертву то, что обещали, и думают, что спасение |24| ими куплено ценой этой жертвы. Они почитают реки, и нимф, и всякие другие божества, приносят жертвы всем им и при помощи этих жертв производят и гадания. Живут они в жалких хижинах, на большом расстоянии друг от друга, и все |25| они часто меняют места жительства. Вступая в битву, большинство из них идет на врагов со щитами и дротиками в руках, |26| панцирей же они никогда не надевают; иные не носят ни рубашек (хитонов), ни плащей, а одни только штаны, подтянутые широким поясом на бедрах, и в таком виде идут на сражение с врагами. У тех и других один и тот же язык, |27| достаточно варварский. И по внешнему виду они не отличаются друг от друга. Они очень высокого роста и огромной силы. Цвет кожи и волос у них очень белый или золотистый |28| и не совсем черный, но все они тёмно-красные. Образ жизни у них, как у массагетов, грубый, без всяких удобств, вечно они покрыты грязью, но по существу они не плохие и совсем не злобные, но во всей чистоте сохраняют гуннские нравы. |29| И некогда даже имя у славян и антов было одно и то же. В древности оба эти племени называли спорами («рассеянными»), думаю потому, что они жили, занимая страну [298] |30| «спораден», «рассеянно», отдельными поселками. Поэтому-то им и земли надо занимать много. Они живут, занимая большую часть берега Истра, по ту сторону реки. Считаю достаточным сказанное об этом народе."

 

http://www.vostlit.info/Texts/rus/Prokop_4/text31.phtml?id=13016

 

UvL:

"Rövid összegzés: nyomorúságos viskók élnek; csatában a többség pajzs és hajítódárdával van felszerelve, páncélzat nélkül; nem viselnek inget, köpenyt, csak nadrágot és széles övet; igen magasak és nagyon erősek; állandóan koszosak."

 

Előzmény: Carnuntum (868)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 870

Ebből világos, hogy Curta szerint a szlávokat (szklavén) egy mesterségesen konstruált birodalmi köznépként hozták létre, a szláv nyelvet is felhasználva hogy ezt a vegyes etnikumú tömeget egy tömbbé asszimilálja, ami annál is könnyebb volt, hogy az eredeti szláv törzsek sem vérségileg szerveződtek. Ezekben rejlik a szláv nyelv elterjedésének sikeressége ami későbbi felemelkedésük záloga. Ellenben a magyaroknál a vérségi kötelék volt a meghatározó. 

Előzmény: Carnuntum (864)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 868

"Könyörgöm, ki beszél itt betelepülésről, meg szláv településekről???"

"Ez olyan, mintha tagadnád a 862-es kalandozást arra hivatkozva, hogy akkor még volt állandó magyar jelenlét a KM-ben. :-D"

 

Nem olyan. A szlávok önállóan nem tudtak volna utat nyitni maguknak a Balkánon és itt pont arról van szó, hogy miképpen tudtak mégis ott megtelepedni?

Az avarok segédnépeiként, ill. mert az avarok hagyták.

 

Amikor az elvtársad rákezdett szlávozni, konkrétan ezt kérdeztem tőle:

 

"Ki engedte be őket a Balkánra?"

 

Válasz: Az avarok.

 

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (866)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.14 -1 0 867

Újra csak az látszik, hogy úgy kezdesz el vitázni, hogy a min. szinten sem vagy tisztában a témával. :-(((

Akkor meg minek??!

Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.14 -1 0 866

Könyörgöm, ki beszél itt betelepülésről, meg szláv településekről???

 

Ez olyan, mintha tagadnád a 862-es kalandozást arra hivatkozva, hogy akkor még volt állandó magyar jelenlét a KM-ben. :-D

Előzmény: Carnuntum (862)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.14 -1 0 865

"...maguk a szlávok is a 6. század folyamán jöttek létre."

 

És?

 

A lényeg az, hogy ezek az éppen formálódó szláv törzsek szépen összeálltak, vezetőket választottak (talán már akkor használták a vojevoda címet) és módszeresen végigrabolták a birodalom északi vidékét, évtizedeket keresztül. Az, hogy a szklavenoi meg az ant megnevezés egy bizánci szakkifejezés, ami a valóságban 10-20 vagy akár 30 kisebb szláv törzset jelentett, számunkra alapvetően lényegtelen.

 

Lényeges viszont, hogy a sikeres kalandozásokhoz nem volt szükség semmiféle sztyeppei engedélyre, szervezésre stb.

Előzmény: Carnuntum (864)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 864

Mivel váltott ki ekkora vihart Florin Curta? A könyv állításai szerint nemcsak
a szlávok anyagi kultúrája, hanem maguk a szlávok is a 6. század folyamán jöttek
létre. A folyamat gerjesztője a Bizánci Birodalom volt, melyben ekkor folytak Justinianus
erődépítési munkálatai, ami egyfajta kulturális sokkot okozott a Dunától
északra élő „barbárok” körében. A szláv (szklavén) név Curta szerint eredetileg
bizánci konstrukció, melyet arra fejlesztettek ki a Birodalomban, hogy összefoglaló
elnevezésként magyarázza az Al-Duna vidéki bonyolult etnikai viszonyokat.

Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.14 0 0 863

"Curta Görögország „szláv” megszállását a 8. századra teszi,"

 

Ki beszél itt a VIII. századról? Meg Görögország megszállásáról???

 

"...mert mindegyik 600 utánra datálható, vagyis arra az időpontra, amikor az írott forrásokból ismert „antok”
politikailag már megszűntek létezni."

 

És?? Ez 539-ben miben érdekes??

Amikor Prokopiosz konkrétan megnevezi, hogy szklavenoi (szkláv) és ant csapatok rabolják végig a birodalmat,

verik a bizánci tábornokokat stb.

Előzmény: Carnuntum (859)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 862

azt állítja, hogy a Balkánon nincs 700 előtti időre
keltezhető szláv település.35 Annak ellenére, hogy Curta tagadja a korábbi migrációs
elméletet, a leírt adatok továbbra is a Balkánra való bevándorlást valószínűsítik,
méghozzá abban az időszakban, amikor ezen a területen egyfajta politikai
vákuum alakulhatott ki. Az amerikai kutató elméletében új az, hogy számára az
erődök felhagyása oka, és nem a következménye a szlávok beköltözésének.


Curta megállapításai szerint tehát a szklavén nevet – bár egyes csoportoknak
önelnevezése is lehetett – 6. századi bizánci konstrukcióként és az északi, Al-
Duna vidéki barbárok összefoglaló elnevezéseként használták.36 Valóban ez a kép
tükröződik vissza a korabeli bizánci forrásokból, így Prokopiosz szövegéből és
Maurikiosznál is. Az előbbi auctor műveiről kimutatták, hogy a „milieu-“ vagy
más néven „klíma-elmélet” híve,37 s ez az utóbbi szerző leírásánál38 is sejthető.


Maurikiosz az általa tárgyalt népeket négy csoportra osztotta: 1. perzsák, 2. szkíták,
3. szőke népek (frankok) és 4. szlávok és antok.39 A besorolásnál első szempillantásra
látszik, hogy itt összefoglaló elnevezésről, sablonokról van szó, és nem
feltétlenül etnikai egységekről. Az effajta toposzok használatának alapja azonban
mindig a vélt vagy valós hasonlóság volt."

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (860)
Carnuntum Creative Commons License 2021.05.14 0 0 861

Az amerikai kutató hozzászólt a Balkán szláv betelepülésének a kronológiájához
is. Curta Görögország „szláv” megszállását a 8. századra teszi, és az olympiai
hamvasztásos temetőt 700 utáni időszakra datálja.

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (860)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.05.14 -1 0 860

Látszik, hogy kezedbe se vetted Prokopioszt.

 

"...620 és 680/690 között..." Ki beszél erről az időszakról?

 

A 539 és 552 közötti időszak a téma, jóval az avarok érkezése előtt.

És egy magas rangú bizánci hivatalnok beszámolóit taglaljuk, aki kortársa volt eseményeknek.

 

És akkor nagy lelkesen leírod "Nem igaz!", miközben nem is olvastad a De bellis c. művét.

Curtat sem, csak a könyvéről szóló összefoglalót. :-(((

Előzmény: Carnuntum (858)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!