Sziasztok.Lenne egy kis problémánk.Aixam 400 kisautónk,motor fékezésnél,nagyon sípol,fütyűl.A hang a variátorbtól jön.A primert felújítotuk,az ékszíj cseréélve.Párnap után ismét sípol.Zavaró,nagyonn.Mi lehet a probléma?Tudna valaki segíteni?
És jött a biztosító:javítási kártérítés gyanánt 246.940,huft-ot szándékozik fizetni( max.jav.határ 360e.ft),és ha szeretném ismét használni a járgànyt,kereshetek szerelőt,alkatrészt, intézzem ahogy akarom ahogy tudom stb,stb.
Ha fel tudok mutatni egy hivatalos javításról kiállított árajánlatot,akkor a biztosító fizetné a külömbözetet is,viszont
ismereteim szerint a környéken ahol lakom( borsod megye Kazincbarcika környéke)nincs szervíz, alkatrészkereskedés ahol mopedautóval foglalkoznának,persze ez a biztosítót nem érdekli,az sem hatotta meg ,hogy 63 éves beteg emberként munkàbajárásra használtam a kisautómat,ezért sos lenne megoldást találnom.
A fentiek ismeretében van-e ötlet ,javaslat, hogyan tovább?reális lehet az összeg amit a biztosító ajánlott?
Ismerős helyzet , hasonló a mozgássérültek problémája : ha sérül a járgány hosszú szobafogság következik , mert nem tud úgy átülni egy másik verdába , mint pl. én . Van akinek a jogsija egy adott , számára átalakított járműre szól .
A mopedautós se tud mit csinálni , ebből a negyedmillióból lazán lehet venni valami öreg , de műszakis kisautót , mármint normál gépkocsit -- de mopedautót ? Reménytelen , pláne gyorsan .
Árpi is hasonló helyzetben volt pár éve , megtörték neki a verdát , a biztosító fizetett valamennyit : az öreg meg menjen amivel tud ...
Érzésem szerint hivatalos javítási árajánlatot az érdi szerviz tud adni , ők egyébként a javítást is elvégzik , mert beszállítják a sérült mopedet a telephelyükre, majd szintén trélerrel vissza a tulajhoz ; mindezt számlaképesen . Hogy ez milyen gyorsan azt nem tudom .
Nekem több mint 10 éve volt ilyen balesetem -- mármint hogy nekem jöttek -- akkor sokkal kisebb sérülésből is totálkár lett , nekem is a hivatalos szerviz adott árajánlatot .
Régen jártam itt de egy számomra kellemetlen eseményt szeretnék megosztani ,talán más is volt hasonló helyzetben és rendelkezik valamilyen tapasztalattal amit meg is osztana .
Tehát:néhány nappal ez előtt egy főút útpadkáján leállt a kis chatenet-em,jött egy navara terepjáró és hátúlról neki ment a kisautómnak.Össze tört a hátsó lökhárító,baloldali sárvédő,bal ajtó,tükör és a bal hátsó kerék alátekeredett összegyürődött a híd a felni a gumiköpeny ,nem záródik a hátsóajtó, sérült a müanyag idom ami a kalaptartót tartja.És az alváz is kaphatott,de ez csak az én feltételezésem mert fékezés nélkül vágódott neki a navara.Ennyi ami a látható sérülés.
És jött a biztosító:javítási kártérítés gyanánt 246.940,huft-ot szándékozik fizetni( max.jav.határ 360e.ft),és ha szeretném ismét használni a járgànyt,kereshetek szerelőt,alkatrészt, intézzem ahogy akarom ahogy tudom stb,stb.
Ha fel tudok mutatni egy hivatalos javításról kiállított árajánlatot,akkor a biztosító fizetné a külömbözetet is,viszont
ismereteim szerint a környéken ahol lakom( borsod megye Kazincbarcika környéke)nincs szervíz, alkatrészkereskedés ahol mopedautóval foglalkoznának,persze ez a biztosítót nem érdekli,az sem hatotta meg ,hogy 63 éves beteg emberként munkàbajárásra használtam a kisautómat,ezért sos lenne megoldást találnom.
A fentiek ismeretében van-e ötlet ,javaslat, hogyan tovább?reális lehet az összeg amit a biztosító ajánlott?minden segítséget-ötletet hálásan fogadnék.
Én ugyan nem vagyok szakember, és nem akarom ráderőltetni az elektromos autó barkácsolást sem. Csak jeleztem, hogy ettől sokkal bonyolultabb dolgot is csináltál már. De ha ennyire irtózól tőle, akkor nem neked való...
Talán említettem már , hogy NEM ÉRTEK HOZZÁ , és nincs is kedvem ezzel bíbelődni . Ha valaki összelegózna nekem egy hajtásláncot azt megvenném tőle , de nem fogok a neten szédelegni , ismeretlen fogalmakon rágódni , találgatni , hogy mi az a vezérlő* és hogyan kell használni .
* hogy értsük : én komolyan nem tudom pontosan mi az a vezérlő , és még életemben nem láttam .
Egyébként jellemző , hogy a szakember képtelen kommunikálni a laikussal .
Sokkal egyszerűbb egy elektromos hajtást összerakni, nem kell áramköröket forrasztgatni. Csak össze kell kötözgetni a vezetékeket...
A villanymotorból kijön 3 vastag vezeték, meg 5 vékony. Ezek mennek a vezérlőre. Be kell még kötni a "gázpedált" a gyújtáskapcsolót, az irányváltót, a fékkapcsolót, és a tempomatot, az utóbbi kettő opcionális. Aztán rákötöd az akkut is, és már megy is. Nem bonyolultabb, mint egy fesszabályzót bekötni...
Persze lehet cifrázni, már én is tudom a telefonomról állítani a sebességet, gyorsulást, stb. De igazából azt egyszer kell jól beállítani.
Akkut meg lehet építeni pl. Nissan cellákból, abból van bőven a bontóban. Ezt nemrég csináltam, kb. 50 km-t elmenne vele egy mopedautó. 50 kg, 140e Ft...
Én nem boldogulok az elektronikával , a netről letöltött kapcsolási rajzok alapján forrasztott egyszerű áramkörök (gyújtás ) sem szuperálnak , nem is érzek különösebb vonzalmat , hogy beleássam magam ebbe a területbe . Az általam összerakott dízelmotorok viszont működnek .
Én most egy elektromos Aixam Mega kisteherautóra vadászok, 4000 eur körül szoktam látni, de ezek fiatal, jó állapotban lévő kocsik.
2000 eur-ért láttam már olyat ami nem vette a töltést, gondolom abban az akku megdöglött. A döglött akkus lenne nekem a jobb, tudok szerezni bontott Tesla akkumodulokat 760 eur-ért, ha kettöt beleteszek, akkor 100 km felett lenne a hatótáv. A Tesla modulok darabja csak 25 kg, kb. negyed annyi, mint egy hasonló kapacitású ólom akkunak.
Én sem vagyok gazdag, de diesel motoros mopedautót már elvből sem veszek. Inkább tákolok magamnak valami elektromost. Elektrotechnikát csak a középiskolában tanultam, de szerintem egyszerűbb egy elektromos hajtást összerakni, mint egy diesel motort felújítani...
Ezt mind tudjuk -- de hol lehetne hozzájutni egy ilyen járműhöz , a dízelekhez hasonló áron ? Az én képességeimet meghaladja , hogy ilyet összeállítsak , az újakat pedig drágának találom . Érteni sem értek hozzá -- nincs is nagy kedvem megtanulni egy ilyen , számomra idegen és új technológiát . Ha készen meg lehetne venni a lepusztult , de még használható járművet az eredeti , új árának a 1/10-1/20-áért -- miképp a robbanómotoroskat --akkor érdekelne .
Ha nem akkor marad a belsőégésű technika , esetleg valamikor házilag villamosítom-hibridesítem az egyik kis háromkerekűt .
Még az olcsó kínai cuccokból tákolt járgányaim is fényévekkel megbízhatóbbak, mint az ősrégi kefés motoros, kontakhibás Pulik. Lassan megint beleszalad újabb 1000 km a Stellába, ennél nincs probléma az indítással, nincs kopó alkatrész az erőátvitelben, a fogyasztása nevetséges (7-8 kWh/100km). Reggel mindig tele "tankkal" indulok, csak lehúzom a konnektorról, elfordítom a kulcsot, és MINDIG azonnal indul. Az áram ingyen van, az akkuk ugyan már 7 évesek, de 60 km-t simán elmegyek vele most is, és napközben egy sima konnektorból bele tudok "csorgatni" óránként 12 km-t. Ezeket a lítium akkukat, a laptop/telefon akkukkal ellentétben nem kell 3 évente cserélni...
Valamikor nagy hájp volt a Pulik körül. A Rákospalotai temetőben talán most is használnak egy platós villanyost. Feketére föstve, tavaly elég lelakott állapotban volt.
Bizony az aggregátorral termelt villany minden más forrásnál sokkal drágább. Pláne ezek az óccgizdaságos praktiker gagyik. 1 kW tartós terhelésre egy óra alatt benyakalt 3 liter benyát. Egy spéci kis Honda talán a feléből, harmadából kijönne nem tudom. De az meg maga annyiba kerül szinte mint mopedautó.
Bátyám valóban komolyan gondolkodott azon , hogy vesz egy kis kétütemű aggregátort és beteszi a csomagtartóba , mert néhányszor telefonálnia kellett -- pár km híja volt , hogy hazaérjen . Vontatni pedig szörnyű volt a Pulit , iszonyat nehezen gurult valamiért .
Nyilván más kategória egy 7 kW-os motorral szerelt L7e-es moped aksicsomagját töltögetni az út szélén , mint egy mai autóba épített gigászi telepet .
A jelenlegi anyagi helyzetemben valószínűleg megtartanám a masinát és megjavítanám -- nemcsak az aksik fáradtak el benne 2 év alatt , hanem a vezérlő is elszállt -- de akkor végül eladtuk . Aki megvette kivonatta bátyámmal a forgalomból , mert neki valami kísérletezgetéshez kellett a hajtáslánc .
Hogy mindez érthető legyen : történt a forgalomba állítása 2005 őszén , egy műszaki ciklust lehetett használni és utána 2007 nyarán lett eladva -- akkor még híre se volt a mopedrendszámnak , a kis dízelek tábla nélkül jártak és birkóztak rendőrésggel , bírósággal , NKH-val . Most gyanúm szerint azt a 200 ezret nagyon sokan megadnák egy komplett , mopedautóba építhető villamos hajtásláncért .
Bátyám is gondolt ilyesmire amikor a villanyos Pulija hatótávja olyan radikális mértékben lecsökkent , hogy a célbaérés is kérdésessé vált a lakás-munkahely tizenpár km-es távján .
Szokásos mopedautós kálvária . Két mopedautó , az egyik magyar papírral , a másik külföldivel -- és mindkettő üzemképtelen . A szürkét 44 ezer km-rel helyezték magyar forgalomba 10 éve , aztán februárban 320-ért azzal hirdették Gádoroson , hogy -- bár meggyűrűzték , de -- nem indul . Pár héten belül eladták , az eredetiségvizsgás képek erőst arra utalnak , hogy oda is üzemképtelenül ment : legalábbis a rajta hagyott vontatókötél és a háttérben álló autómentő arra utal .
Ilyenkor azon tűnődök , hogy vajon el tudták-e indítani ebben a bő fél évben , vagy csak kínlódtak vele ? Valószínűleg vettek hozzá még egyet , amivel szintén nem bírtak .
Gondolom buknak a dolgon , mint oly sokan a gyanútlan vásárlók közül -- ennyit egyébként megérne , ha valaki saját magának akar egy fürge mopedautót (Yanmar motor ) akkor megkockáztathatja , persze csak ha vagy ő maga vagy valakije ért a dízelmotorokhoz .
Magam részéről most egy Ligier Ambrával küszködök , hidegen nagyon nem pörög föl , ha bemelegedett akkor valamelyest használható , de hidegen csak a loholó gyalogos sebességével hajlandó menni .
a motor tartó bak törött el és ezért csinálta azt hogy nem ment mert nem ért bele a féltengely rendesen.
Hát erre nem gondoltam . Hasonló hibával találkoztam már , mindkét esetben JDM csinálta ( az egyik kétszer is ) , de azok legalább következetes járművek voltak , mert ha egyszer kibújt a féltengely akkor az nem állt helyre magától , vagyis végleges volt a hiba . Meg kellett emelni a motort ( iszonyat nehéz volt ) és vissza kellett bujtatni a helyére a féltengely-csuklót .
Egy olyan felhasználó , aki nem ismer fel egy ennyire durva hibát az szerencsésebb ha gyári alkatrészt használ :
De ha mégis típusidegen megoldáshoz ragaszkodik akkor a Trabant ( asszem kétütemű) és talán a régi farmotoros Skodák gumibakjaival pótolgattuk -- kis átalakítással -- a hőskorban . Az egyik piros kocsimban ( lásd fotó ) általános gumibak van hátul . A kék hátteres képen talán a Trabant bak lehet .
A típusidegen alkatrész beépítése azért kockázatos , mert sokkal keményebb a gyárinál ( ami ki van könnyítve ) , hát ki-vagy szétszakadni biztos nem fog , viszont sokkal jobban rázza a kasztnit . Egyes vélekedések szerint az esetleges váztörésekben is szerepe lehet a kelleténél keményebb bakoknak .
Viszont gyári bak nálam is szakadt szét egy heti normál használat után -- jellemzően SZÉTszakad , kibújik a gumiba vulkanizált kis 6-os anya . Most az egyik Ligieren az első bakot emiatt egy rugóval szorítottam le , amit a gumibakon keresztülvezetett csavarral kombináltam : így a feltámasztást a puha gyári technológia biztosítja , de felemelkedni -- tolatáskor vagy lassításkor -- nem tud .
Most olvastam, hogy milyen hibát találtak a szervizbe.
"Hát hívtak a szervízböl nem az ék ment el hanem a motor tartó bak törött el és ezért csinálta azt hogy nem ment mert nem ért bele a féltengely rendesen. Milyen motor tartó bak jó hozzá mert errefelé nem igen lehet kapni gyárit és azt mondták hogy jobb lenne ha valami erősebet raknák bele mert ezek elég gyengék"
Ez jellemzően szekunder variátor hiba szokott lenni . Vagy a körmös menesztő retesze , vagy az egész variátort a tengelyhez kapcsoló hosszú retesz nyíródott el , emiatt elforog . Hidegen van valamennyi kapcsolat , aztán kicsit megmelegszik és akkor teljesen minimalizálódik a rendszer nyomaték-átvivő képessége . Mivel csúszás közben folyamatosan kopik-nyíródik az egész rendszer ezért egy métert se szabad menni az ilyen hibával -- még a hazaevickélés is meggondolandó , mert mire hazaérünk addigra annyira kifaragja az alkatrész belsejét , hogy menthetetlen lesz .
Persze lehet egyéb hiba is -- pl. valami rejtélyes rugótörés , vagy a szekunder rugó kibújása , esetleg a közvetítőtengelyre sajtolt fogaskerék fellazulása -- de én elsősorban a fentebb említett vonalon vizsgálódnék .
Ha a fentebb említett jelenség ( retesz) okozza a hibát akkor az indulás is keserves : a legkisebb emelkedő is meggátolja , hogy a jármű megmoccanjon . Ha viszont jól indul , csak a végsebessége alacsony -- esetleg csak 5-10-20 km/óra -- de erő van benne ( hegymászás) akkor valami fennakad valamelyik variátorban . Nekem volt már ilyen hibám , lenti képen látható szekunder variátorral vettem a kocsimat , és néha ( aztán egyre gyakrabban ) beakadt a rugó a körmös menesztőbe és valahol a felénél megállította a szíjat , az nem tudott kimenni a peremre . Ekkor a jármű végsebessége bőgő motorral olyan 30 km/óra volt .
Az ilyen hibák kivizsgálása kapcsán azon gondolkodom , hogy mennyiben lehet a jármű saját fékrendszerét , mint terheléses fékpadot használni .
Vagyis : megemelem és nagyon megbízhatóan alátámasztom a kocsi elejét , annyira , hogy az elülső kerék a levegőbe kerüljön . Nyitott motorháztetőnél nyomom a gázt és a féket ( egyszerre) a sebességbe kapcsolt járművön , közben a vizsgálódó segítő tudja nézni-fényképezni-filmezni variátor működését . Ha vakuval készít fotókat akkor azon látható a variátor pillanatnyi pozíciója .
Bár kegyetlen dolognak tűnik befogott fékkel kínozni a masinát , de műszaki értelemben nem történik más , mint amikor megy a jármű , gyorsít vagy emelkedőn próbál feljutni . A motor hűtése álló helyzetben is biztosított , a fékrendszernek pedig tudnia kell(ene) pár percet folyamatosan üzemelnie , bár a tárcsákat elsősorban a menetszél hűtené . Ha egy komolyabb hegyről ereszkedünk le akkor is hasonló erőhatás éri . Persze figyelni kell a melegedésére -- én már ültem olyan kocsiban amiben a hosszú fékezgetésekkel a vezető felforralta fékolajat : sajátos érzés a kanyargós hegyi úton ( Bulgária , Pirin hegység ) lefelé gurulva hallgatni a sofőr " Nincs fék , nincs fék !" kiáltozását ...
Nyilván egy ilyen vizsgálódás nem tart sokáig , rövidre kell fogni .
Nagyon kell ügyelni arra is , hogy le ne rázkódjon-ugorjon a bakolásról a masina pörgő kerékkel , mert akkor nekilódulhat és ki tudja hol áll meg , kit hogyan talál meg -- miután kitaposta a szuszt a videófelvétellel bíbelődő személyből ... Az ilyen elugrást esetleg meg lehet akadályozni a kerekek leszerelésével , de szerintem szerencsésebb ha a lendítőtömegük miatt fenn maradnak a helyükön a kerekek , és némileg csillapítják a féktárcsák egyenetlenségéből adódó rezgéseket .
(x) Valamikor majd fél évszázada összezörrent a vidéki szakmunkásképzőben tanító édesapám két tanár kollegája , hogy kinek jobb a kocsija . Aztán kis idő múlva ismét felfortyant a vita , akkor fogadást is kötöttek : ki is robogtak a kocsijukhoz és versenyre keltek . Az egyik fél ki is lőtt és elszáguldott valahova , de a másik ... A kocsija szépen be is indult , de mintha nem vette volna a sebességet , a kuplung felengedésre felbőgött a motor , kicsit rázkódott is a kocsi -- de meg nem mozdult . Újabb kísérlet , most mintha venné a sebességet ... de valahogy mégse . Szóval a pajkos kollega a vita szünetében felemeltette a tanítványaival rivális autót annyira , hogy a hajtott kerekei ne érjék a földet , gondolom a lengőkarnál támasztották meg , így téve a versenyhez mozgásképtelenné . Hát ilyesmivel szórakoztak a mezőgazdasági gépszerelő tanulók és oktatóik a 70-es években nálunkfelé .