Egy kedves ismerősöm meg akar lepni egy digi startszettel. Ez sokmindent megváltoztatna a modellvasutazási szokásainkon. Mivel az ismerős nem ért hozzá, (bevallom én sem nagyon) nem tudom milyen szettel kezdjek, melyik gyártó az amely jó és élvezetes játékélményt nyújthat (akár hosszabb távon is - ergo nem avul el). És ugye a központra épülne fel a későbbi teljes digi állomány.
Természetesen a témában már utánaolvastam valamicskét és szinte kivétel nélkül a Roco Z21-es központtal árult szettjeit ajánlják, de bevallom nem akarok visszaélni az ismerősöm jóindulatával és nézegettem, hogy a PIKO smartControl light-ja kb 20 ezerrel olcsóbban jönne ki. Ez a rendszer (PIKO) ennyivel rosszabb lenne? Mindenkitől csak a Roco-t hallom, hogy milyen jó. Mik a PIKO árnyoldalai?
Hangosítottam a PIKO Vectronomat, és megkapta az új DigiTools hanganyagot. Nekem tetszik az anyag, nagyon jól sikerült szerintem, készítettem róla videót is, itt megtekinthető: https://youtu.be/8cAqDE8dPus
A régi, NDK-s időkben kellett kenni a motorokat, pontosabban a tengelyeket.
Ma már gyakorlatilag minden modellben olyan motorok vannak, amikben a tengely szinterbronz perselyekben forog. Ezt viszont kenni TILOS!
Ha a Gigantnak motor baja van, akkor az attól van, hogy olaj, vagy zsír jutott bele. Jó lenne megnézni, hogy mennyi áramot vesz fel? Ha tartósan sokat, vagy ingadozik nagyon, akkor "körtüzes" a motorja.
Köszönöm a tippet, nagyon jó ez a páka, amit ajánlottál, egész más ezzel dolgozni.
Korábban javasoltad, hogy próbáljam ki a gigantot Zimo dekóderrel, piciket rángat így is, de ez már az alig észrevehető kategória, egyértelműen kevesebbet rángat, mint az ESUval.
A Taurusnak a gyári hangdekóderével tudtam kipróbálni, a ZIMOnál ez melyik nem hangos dekódernek felel meg?
Sziasztok topic lakók. új vagyok itt, tisztelem a munkásságotokat, erőt és egészséget kívánok hozzá. Bár lehet, hogy mostanában több idő is akad... ;-)
Engedjétek meg, hogy 2 kérdéssel indítsak, gondolván, hogy a modell és a nagy vasút rajongói közt van átjárás. Szeretnék találni valakit aki otthonosan mozog a modern elektromos vasúti közlekedés témájában, motorok, elektromos rendszer esetleg elektronikus kommunikáció, biztonsági rendszerek.
A 2. téma szeretnék egy 1-2 perces kisfilmet készíteni modell vasút segítségével ahol bizonyos szituációkat kellene "eljátszani". Győr környéki vagyok, így ideális lenne valahol arra felé.
Sajnos a fősuliról csak 2 vasútgépészt ismertem de sajnos már nem emléxem a nevükre. A suli pedig adatvédelmi okokra hivatkozva nem ad ki információkat. A FBon meg név nélkül elég nehéz megtalálni bárkit.
Hálámat nagyon szívesen kifejezem dobozos sör, tábla csokoládé, füstölt kolbász és egyéb háztáji finomságok formájában:-)
Választ előre is köszönöm.
esetleg mailben a mecsi kukac orangemail pont sk elérhető vagyok.
ha valaki ismer valakit aki ismer valakit is jó. Megígérem a tiszteletteljes kommunikációt és be is tartom.
További szép napot és kellemes időtöltést kívánok.
Nem melegszik, tudom hogy a maximum, a máski mozdony ugyanaz a tipusú dekoder és ott állitható a tolató sebesség, ezért is kértem segitséget mert nem értem ezen mért nem lehet áligatni, de ha nem jutok vele sehova, töltök bele másik hangot és akkor megint probálkozok. Ugyanaz a tipus mind két mozdony egszerre is vettem öket, kb 30-40 ora van eddig hajtva mind két mozdonyban, azért vettem két egyformát hogy a consist könnyeb legyen beálitani.
Én arra gondolok, hogy normál üzemben már be van állítva minden sebességgel kapcsolatos érték, de azt szeretném, hogy a tolató üzemmódban se legyen olyan direkt a vezérlés, legyen a mozdonynak "tehetetlensége".
Jelenleg szépen lassan indul el, de azonnal megáll, mintha áramtalanítanám a pályát.
Ez a másik topicban tárgyalt Roco gyári hangos Taurus, elvileg Zimo dekóder van benne.
Igen, a tolató üzemnek az a lényege, hogy a kapott sebesség parancsot a dekóder megfelezi, ha aktív ez az üzem. Általában ilyenkor a CV3-ba és CV4-be írt értéket is nullának veszik, vagyis ebben a módban a mozdony direktben reagál a menetszabályzó forgatására. A ZIMO-nál ezt külön kell beírni, nem teszi meg automatikusan, ezért is írtam több értéket.
CV3, és CV4, ha nincs toaltó üzem aktiválva: Sima ZIMO dekóderek esetében ezek az értékek eléggé kicsire vannak állítva gyárilag, vagyis a dekóder majdnem direktben reagál a menetszabályzóra. Hangos dekódereknél nem, ott a feltöltött hanganyagban található értékek szerint gyorsít/lassít. Aktiválni nem kell, csak simán átprogramozod a gyári értéket - ami a sima dekódereknél CV3=2, CV4=2 - nagyobbra, ízlésed szerint.
A CV124-ben. Pl., ha azt szeretnéd, hogy a tolatóüzem az F3 funkció gombra működjön, akkor
CV124=16. De ekkor csak a sebességet felezi.
Ha azt is szeretnéd, hogy a gyorsítási és lassítási idő is ki legyen kapcsolva, vagyis a modell ilyenkor úgy mozogjon, mintha egy analóg trafót tekergetnél:
CV124=83. Ilyenkor a dekóder úgy veszi, hogy deaktiváltad a CV3-ba és CV4-be írt értéket, amíg az F3 funkció bekapcsolva van.
Ha azt szeretnéd, hogy ne az F3 funkció gomb kapcsolja be ezt az üzemet, akkor a CV155-ben tudod meghatározni, 1-28 érték között, hogy ez melyik gomb legyen!
Pl. CV155=6, ekkor az F6 funkciógomb fogja a tolatóüzemet bekapcsolni. A gyorsítás/lassítás deaktiválást pedog a CV156-ban, értelem szerűen ugyanazt az értéket kell beprogramozni, mint a CV155-be, vagyis CV156=6.
Bocsánat, nincs annyi időm, hogy mindkét példát átrágjuk, az eszközdekódert veszem elő, mert az eléggé cseles.
vagy állítsunk egy váltót.
Ugye ehhez eszközdekódert (Accessory decoder) kell macerálni. Ehhez az infókat célszerűen az S-9.2, vagy S-9.2.1-es könyvekben kell keresni. Szerencsére összesen 16 oldalról beszélünk, hamar rá lehet akadni az S-9.2.1 (DCC Extended Packet Formatas) könyv D (Accessory Digital Decoder Packet Formats) fejezet 420-as (Basic Accessory Decoder Packet Format) versében. Először olvasd át, aztán egy példa, ha a 247-es címen lévő váltót akarjuk átrakni kitérőbe:
- A csomag csontváza (átmásolva a könyvből):
0 10AAAAAA 0 1AAACDDD 0 EEEEEEEE 1
- Meghatározzuk a dekódercímet és csatornát (A és D). Ezt az eszközcím (11 bit) tartalmazza, szóval a 247-ből (000 1111 0111) az alsó 2 bit a dekóder csatornája (11), ehhez jön hozzá, hogy a csatornán lévő tekercspárból a kitérő irányút akarjuk macerálni (1) (428-as sor). A fölső 9 bit a dekódercím (0 0011 1101). Most ezeket behelyettesítgetjük, odafigyelve az olyan apróságokra, hogy a három MSB a 2. byte-ra kell kerüljön (430-as sor), illetve hogy ezek 1-es komplemensek (431-es sor):
0 10111101 0 1111C110 0 EEEEEEEE 1
- Ezek után a nevezett tekercset be kell kapcsolni (részletezve a 426-os sorban), ehhez kiküldünk egy csomagot:
0 10111101 0 11111110 0 EEEEEEEE 1
- ...majd ki kell kapcsolni, ehhez kiküldünk egy másik csomagot (hacsak a központ és a dekóder nem egyezik meg abban, hogy az eszközdekóder automatikusan lekapcsolja a kimenetét valamennyi idő után; ekkor ez a csomag elmaradhat, lásd a 427-es sort):
0 10111101 0 11110110 0 EEEEEEEE 1
Most ezt csak a szabvány alapján fejből raktam össze, így nem vállalok garanciát a működésre, de látható, hogy szépen le van írva minden. Ha nem probléma, az ellenőrzőösszegeket sem számoltam ki...
Úgy látom már tárgytalan, de én továbbra sem értem a célját az egész dolognak :) mi lesz jobb vagy jelentősen olcsóbb a DCC megoldásoknál? Amit a DCC dekóderek megtesznek pl. a lassúmenetben vagy a terhelésvezéléssel, azt még hová lehet fokozni? :) namindegy, elengedtem. De türelmeteket (Nazareth is) nagyon irígylem! :)
"Ha saját dekódert szeretnél építeni arra is van lehetőség."
Kb. az első dolog, amit megértettem, amikor a DCC-vel kezdtem foglalkozni, hogy nem fogok saját dekódert fejleszteni! :-))
Egy hagyományos, nem szabályozott dekóder valóban nem egy nagy projekt. Egy kicsit komolyabb feladat olyan picire megépíteni, hogy beférjen a modellekbe. A gyári dekóderek manapság több rétegű NyÁK-on, SMD alkatrészekkel készülnek - ahogy néztem, azokból is a kisebbeket használják.
De ma már mindenki szabályozott dekódert használ. Egy ilyen kifejlesztése már nem egy vasárnap délutáni projekt. A Digitools emberei talán el tudják mesélni, mennyit kellett molyolniuk vele.
A hangos dekóder pedig rátesz még egy-két lapáttal.
De hát vannak ezen a világon mazochisták szép számmal! :-))
Azt hiszem értem, mi a problémája a kollegának. Feltehetőleg abból indul ki, hogy a motor PWM feszültsége valamiféle direkt kapcsolatban van a DCC jellel. Talán amiatt, mert szigorúan véve a DCC hasonlít egy PWM-re - csak éppen mindig azonos, 50%-os kitöltéssel, 2 különböző frekvenciával.
Ez téves. A motort hajtó PWM-nek semmi köze sincs a DCC-hez, leszámítva azt, hogy a dekóder a DCC-ből szedi azt az információt, hogy mit adjon a motornak. Ahogy már írták, a dekóder egyenirányítja a DCC feszültséget. A jel-tartalmát felhasználja a vezérléshez. A motornak pedig az egyenirányított feszültségből állítja elő a PWM-et.
Olvasgatok-olvasgatok. 11 éve felhasználóként belesüppedtem a digitbe - kizárólag outsiderként.
Még mindig nem értem mit szeretnél. :) Mint a villám, cikázol. Kapsz választ, de nem jó. Olyanok segítenek, akik értenek hozzá, abszolút segítőkészen állnak Hozzád, mégsem jó - nem értem.
"Mi is egy vezérlővel játszadoznunk. Analógnak indult. 2 PWM, 15 váltó, egyéb digit ki és bemenetek. Először billentyüvel vezéreltük, de váltottunk pc-re."
"Nincs kiépített, drága digit rendszer, amihez buherálunk egy vezérlőt."
A DCC-egy nyílt forráskódú szabvány - miért kell újra feltalálni? Használd! Egy központ, mely mindenféle parancsot tud adni, programoz/olvas 3-4000Ft alapanyagból megépíthető - ne hívjuk már ezt drágának!
Ha jól olvastam a kész dekóder érdekel mit tud. Vegyél egyet próbáld ki, hogyan hülyül/nem hülyül meg a pwm jeltől. Ez nem szabványos felhasználás - ki kell próbálni - éljen a gyakorlat! Dekóderek között van olyan, ami egyenáram táplálás esetén is teljesítmény szabályzott, azaz tartja magát a beállított értékekhez, azaz ha analógban járatod, tudni fogod adott feszültségen mennyivel megy.
Ha saját dekódert szeretnél építeni arra is van lehetőség.
A digit nem drága, ha te csinálod! Pl. ott a Paco oldala, minden működik, használni kell csak. :)
Nna, szóval a dekóderek analóg üzem esetében nem passzív szemlélői a történéseknek. Tehát nem azt csinálják, hogy megnyitják a motorkimenetük H-hídját, és lesz, ami lesz. Ugye, valahogy bevezetjük a processzorukba a DCC parancsjelet, és a dekóder a parancsnak, és a beállításai adatainak megfelelően fogja vezetni a mozdonyt.
Ha engedélyezve van az analóg üzem, akkor azt figyeli, hogy a "parancs bemenetén" mi történik, és ennek megfelelően cselekszik. Tehát, ha az analóg üzem az egy PWM jel, akkor ennek a PWM-nek a kitöltési tényezője függvényben teszi a dolgát. Vagyis alacsony kitöltési tényező esetén lassan fog menni, nagy kitöltési tényező esetén meg gyorsan. Nem vagyok otthon a DigiTools dekóderek esetében, de legjobb tudomásom szerint a motor szabályzásuk analóg üzem esetében is bekapcsolható. A ZIMO dekóderek esetében ez biztosan így van.
Az egy másik kérdés, hogy analóg PWM esetén mennyire lesz stabil a dekóder működése? Ez attól függ, hogy a dekóderen belül milyen a processzor tápfeszültségének a szűrése, illetve az, hogy a motor kimenet H-hídra jutó "szaggatott" tápfeszültség (ugye a PWM jel átmegy a dekóder bemeneti Graetz-hídján, és onnan vagy van valamilyen szűrés, vagy nincs) mennyire van összhangban a H-hidat vezérlő jellel, amit meg a processzor ad.
A CT-Elektornik ZF5/HR3 vezérlője egyébként átkapcsolható analóg üzemre, és ekkor a fő kimenetén nem DCC, hanem analóg, 100Hz-es PWM jelet ad. A saját dekóderei gond nélkül működnek is így, meg a legtöbb más gyártmány is, habár alacsony kitöltési tényező esetén nem teljesen stabilak egyes gyártmányok. De ez érthető.
Az én személyes véleményem egyébként az hogy akármilyen analóg üzemben a mozdonyban lévő dekóderek csak útban vannak.
(Diódák párhuzamosan: Nekem azt tanították a 208. sz. Steimetz kaptány Szakiskolában, a repülőgép-műszerész, fedélzeti rádió- és lokátorműszerész szakon, hogy ez tilos, de legalábbis nem egészséges. 1985-ben fejeztem be ezt a sulit, és azóta ezt a tanítást nem tudom megcáfolni. Nem nagyon változott azóta a fizika.)
Mivel nem fogjuk megérteni egymást az itteni csapat egy részével, én is kritikus leszek.
" kvázi "leintegrálja-"
Nem, nem fogja integrálni. Szűri, mint ahogy odébb említed is. Az integrátor szép szó, tudósul hangzik, de mást csinál. Ha tudod, hogy mi az y=1 integrálja, mondjuk x egyenlő 0-tól 5-ig, akkor belátod, hogy igazam van.
A többi lényegében helyes, de ezt tudtam nélküled is.
"motort meghajtó vezérlés mennyire tolerálja a bejövő PWM jelet?"
Jja ez se jó. De ezt már derítsd ki Te.
Nna.
Most, ha akarsz, sértődj meg nyugodtan. Neked erre itt több jogod van, mint nekem. Bár Te kezdted. Nna.
Ha még hajlandó vagy a kérdéssel is foglalkozni, akkor újra kérdezem, hogy tudsz ilyen dekóderről?? Most már talán érthető, hogy mire gondolok.
A tapasztalatodat egy percig se vitatom. Ezek lényegtelen dolgok, nem is hoztam volna fel, ha nem azt kapom, amit. A szöveget olvassátok, ne azt, amit
odaképzeltek.
Van a közmondás a kalapácsról, meg a szögekről.
Lehet minuszolni. 1 tippem van. de ki a másik. Miért nem áll elő a kritikával.
Nyilván én leszek az arrogáns. Azt nem tudom, hogyTi honnét veszitek a bátorságot, hogy a másikat ismeretlenül hülyének nézzétek. Ez a kettős mérce.