Ezen a fórumon a citrusfélék és a banánfélék hazai neveléséről osztjuk meg egymással tapasztalatainkat. Bárki elmesélheti sikereit, de esetleges kudarcait is, hátha találunk közösen megoldást az utóbbiak kiküszöbölésére.
Kezdő citruskedvelőknek javasoljuk a http://quicktor57.fw.hu/ weblap Citrusnevelési útmutatójának alapos áttanulmányozását. Ebben átfogó ismeretekre lelnek az otthon nevelhető citrusfélékről, azok beszerzési forrásairól, az alapvető nevelési körülményekről és a gyakori hibákról, kártevőkről, növényvédelemről, a magoncok neveléséről.
A datolyaszilvák közt pl. vannak fajták, amelyek mag nélkül csersavasak, ha van magjuk, akkor meg keményen is édesek.
De a citrusok közt is változó. A limakvatban ritkán, de előfordul mag, a Sharbatiban szintén. A Karibiban emlékeim szerint még nem találtam magot, a Sweetie-kben sincs általában mag, de néha van.
Mennyi a súlya a Meyerednek? Elég nagynak tűnik.
A vásárolt citromról csak benyomás, hogy Meyer, mert a formája, a csücsök nélkülisége, a héjának a tapintása - puha, bársonyos, vékony - , a kevés, de nagy gerezdek, az íze mind erre utal, és a Meyeren kívül nem ismerek hasonlót. Még az is lehet, hogy a többiben, amit vettem, nem lesz mag.
Citromom nem terem idén, a lime-ok nem érnek még a fogyasztás tempójában, így citromot vettem a piacon. Egy "török citrom" lett a kiválasztott, szép darabok, 15-18 dkg súllyal. Ilyen jellegű citromot csak egyet ismerek, a Meyert. Szerintetek?
Budding. Budding height on the stock should be 6 to 8 inches, which normally provides ample height of the union to reduce the incidence of Phytophthora foot rot. Budders use the inverted-T method for inserting the bud into the stock.
Én október 22.-én hoztam be őket, olyan 8-11 fok között vannak, a legtöbb levelet az Ausztrál citrom dobálta le, a többiek túlnyomó részénél egy levél sem esett le eddig, amelyiknél pedig leesett, az sem több 1-2 öreg levélnél. ;)
Kb. 2-3 hete behoztam a citrusokat a szabadból. Azóta 7-8 fokban vannak, közepesen világos helyen. Egy db. levél sem hullott le. Szerintem ez a hőfok tetszik nekik, nem is kell több. A párolgás is szerényebb mint 10 foknál.
Lehetne vele vitatkozni a tápozással kapcsolatban. Nem találtam a könyvben olyat, hogy télen nem tápozunk, valamint a talaj savanyítására is vannak más módszerek, nemcsak a kén (amiről a neten olvastam, hogy nagyon lassú hatású.)
A tápok összetétele szintén kérdéses.
Nem tudom, a citrusaim idei frenetikus mennyiségű, folyamatos virágzása mennyiben tulajdonítható a tápozásnak, és mennyiben a folyamatosan savanyított talajnak. Rá lehetne áldozni kb 5-10 évet, és savanyított talajjal kipróbálni az általa jónak tartott összetételű tápokat.
Egyenlőre maradok az Agriplant 4 (8-14-25+3) és az Agriplant 1 (20-5-10) váltott használatánál, amíg jobb ötlet nincs.
A citrusok többsége jól nő jó minőségű talajjal feltöltött dézsában, csak kiegyensúlyozott táp adagolását igényli egészségi állapota biztosításához.
A citrusfáknak számos nyomelemre van szükségük a jó növekedéshez. A konténeres növényeknek az eső és öntözővíz nagyon kevés tápanyagot tartalmaz, így csak pótlólag adott tápokkal biztosítható az a tápanyag, ami egy normál talajban van. Minden öntözéssel mosódnak ki a talajban levő tápanyagok. Tápanyaggal gyengén ellátott fa gyökere satnya, a levelei sárgák és - ha terem van - kevés a termése.
Tápanyag-hiányos fejlődés valószínűtlen a 3 fő elemet és nyomelemeket tartalmazó táp használatával.
A citrusfáknak télen kiegyensúlyozott tápra van szükségük, ami egyenlő arányban tartalmaz N, P és K-ot, mint pl. 20-20-20-as táp. A N magasabb szintje szükséges tavasszal és nyáron, amikor az ideális táp 25-15-15.
Az oldható műtrágya olcsóbb, mint az oldott, használatra kész alternatíva.
Káros anyagok a talajban
Mész (kálciumkarbonát) a kemény vízből kerül a talajba és ott felhalmozódik. A mész szintje olyan magas lesz a talajban, ami akadályozza a gyökereknek elegendő tápanyag felszívódását.
A citrusfák az enyhén savas talajban érzik jól magukat, de a Ph idővel emelkedik és lúgossá válik.
A talaj Ph-ja és a mész szintje kontrollálható kén adagolásával.
Só a homoktalajok alkotórésze. A citrusfák nagyon érzékenyek a sóra, viszonylag alacsony koncentráció is kinyírja a fákat. A só kimosódik a talajból esőzés hatására, de öntözött talajban a sókoncentráció emelkedik.
A citromfáknál a magas sószint a levelek sárgulását, kunkorodását okozza, majd a levélvégek barnulását és lehullását. A levelek kinőnek újra, de ugyanaz a sorsuk.
A narancsfa másképp reagál: az öregebb, érettebb levelek barnulnak, kanalasodnak és lehullanak.
A legtöbb citrusfa rendbe jön, ha friss, sómentes vizet kap.
/Ha a gépet - a témától függetlenül - vízszintesen tartod fotózáskor, akkor egyenes állású lesz itt is. Amúgy sokat kell(ene) vacakolni a 90°-os elfordítással mielőtt a fórumra feltennéd./
Sajnos a citrus tartás nem olyan nehéz, de egyáltalán nem olyan könnyű sem.
Ez többek közt a kumkvátokra vonatkozik.
Nagyon-nagyon későn kezd magához térni tavasszal, nagyon-nagyon nehezen kezd virágozni és teremni.
De még ennél is rosszabb: a kertészetektől vásárolt citrus, akár kumkvát esetén, többségében külföldről (olasz, spanyol, portugál) kertészetekből hozatják a növényt, ahol fel turbózzák, kora tavasztól üvegházban gyorsítják a magához térést, majd a virágzást és előkészítik ilyen virágzó, majdnem termő állapotban eladásra.
Ezt nem lehet igazán utánozni, ebből az következik, hogy a következő évben jön a nagy csalódás.
A növény semmiben nem azt a körülményt, feltételt kapja, mint előző évben, így az eredmény is szánalmas ehhez képest.
Mindez nem jelenti, hogy nem lehet, nem érdemes tartani ilyen növényeket, csak számolni kell azzal, hogy messze nem olyan lesz az eredmény.
Több év megfelelő körülmények közötti kiegyensúlyozott tartás (úgy a téli és úgy a nyári) kell, mire a növény átvált a nem "felturbózott" körülményekre és szépen terem.
Ja, a lépcsőházban 15 fok van jelenleg, de ajtó mellett van, valamennyire világos. Kint fagyok is lehetnek/vannak, nem mertem még a teraszajtó mellé húzva sem hagyni. Valahol azt olvastam, hogy -10 fokig is kibírja. Nem akartam kipróbálni. :)